beantwoord

vage informatie Amsterdam zuid

• 11 november 2020
  • 5 reacties
  • 341 Bekeken

Wat moet ik met de getoonde informatie bij station Amsterdam Zuid. Hoezo extra kosten? Ik snap het niet...

icon

Beste antwoord door Robert B 11 november 2020, 19:35

Aha, die IC naar HS kan inderdaad uit de richting Venlo - Eindhoven - Den Bosch - Utrecht komen (serie 3700). Die zou normaal als bestemming Dordrecht hebben maar rijdt nu tot HS wegens de werkzaamheden bij Rotterdam.

In dat geval is het advies terecht. Ga vooral niet door poortjes op Zuid want dat kost extra. Via Utrecht is veel sneller (tot wel 35 minuten) maar dan heb je meer overstappen. Vandaar dat het advies via Zuid ook getoond wordt.

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Dit is waarschijnlijk een omreisadvies waarbij je door overstappen door poortjes extra kilometers en dus kosten maakt.

Maar ik zie geen reden om met een IC richting Den Haag HS (die komt uit Lelystad/Almere?) eerst naar Amsterdam Zuid te reizen, want je kunt vanuit Almere ook gewoon met een sprinter naar Weesp. Zo niet, dan is een overstap op Duivendrecht altijd nog gunstiger.

Of is dit voor een andere dag dan vandaag, waarop er werkzaamheden zijn?

Reputatie 1

Extra kosten worden berekend als je door de poortjes gaat bij het overstappen. Dit is alleen van toepassing op een paar stations en dan nog op een deel van de reizen. Bij een rit van Den Bosch naar Weesp, mag je via Amsterdam Zuid reizen, maar dit is niet de kortste route. Om dan extra kosten te besparen wordt uitgelegd hoe te lopen op Amsterdam Zuid. (kortste route is in dit geval met overstap op Utrecht Centraal en Hilversum)

Badge +3

Aha, die IC naar HS kan inderdaad uit de richting Venlo - Eindhoven - Den Bosch - Utrecht komen (serie 3700). Die zou normaal als bestemming Dordrecht hebben maar rijdt nu tot HS wegens de werkzaamheden bij Rotterdam.

In dat geval is het advies terecht. Ga vooral niet door poortjes op Zuid want dat kost extra. Via Utrecht is veel sneller (tot wel 35 minuten) maar dan heb je meer overstappen. Vandaar dat het advies via Zuid ook getoond wordt.

Het ging om een reis van Breda Prinsenbeek naar Weesp van 18:46. Die gaat dan via Den Bosch, Utrecht, Bijlmer, Zuid en dan terug naar Weesp. Je zou ook in Bijlmer of Utrecht kunnen overstappen. Maar ik begrijp nu het principe. Ik rijd al jaren met Dalvrij, dus ben niet gespitst op dit soort bijzonderheden. Dank.

Badge +3

Met Dal Vrij natuurlijk geen enkel probleem.

Als je om 18:46 vanaf Prinsenbeek vertrekt kun je beter in Utrecht de IC Den Helder nemen en op Amsterdam Centraal de sprinter naar Amersfoort Vathorst, dat is 23 minuten sneller maar dus wel een extra overstap (in Utrecht, zelfde perron).

Reageer