Verbetering druktemelder

• 13 september 2018
  • 4 reacties
  • 269 Bekeken

Badge
De druktemelder in de NS-app is nu alweer enkele jaren oud, en inmiddels een door velen op prijs gestelde feature van de reisplanner. Zien welke treinen druk en rustig zijn zodat je sardienenblikjes kunt vermijden, wil natuurlijk iedereen.
Bij het daadwerkelijke melden van de drukte zie ik nog echter wel iets dubieus. Je moet aangeven of je blij, mwah, of boos bent (zijn dat de drie omschrijvingen van de smileys?), en daaronder of je kon staan of zitten in de trein.
Met name met dat laatste heb ik wat problemen. Als ik bijvoorbeeld op een druk station als één van de eersten instap en zo nog een zitplaats kan versieren, terwijl de rest van de meute zich op de balkons en in de gangpaden mag verzamelen, voelt het niet lekker om in alle eerlijkheid 'Ik kon zitten' in te vullen. Dat geeft immers toch een vertekend beeld.

Vandaar een voorstel ter verbetering van de druktemelder. Voortaan mag de reiziger met de bekende één, twee of drie poppetjes aangeven hoe vol de trein is:
  • 1 poppetje: de trein is rustig, meer dan de helft van de zitplaatsen is leeg.
  • 2 poppetjes: de trein is goed gevuld, weinig tot geen vrije zitplaatsen.
  • 3 poppetjes: de trein is druk, geen vrije zitplaatsen, er moeten meerdere mensen staan.
Of als we wat meer precisie willen:
  • 0 poppetjes: de trein is rustig, meer dan de helft van de zitplaatsen is leeg.
  • 1 poppetje: de trein is goed gevuld, er zijn niet veel vrije zitplaatsen.
  • 2 poppetjes: de trein is druk, er zijn nauwelijks tot geen vrije zitplaatsen, mogelijk moeten enkele mensen staan.
  • 3 poppetjes: de trein is zeer druk, alle zitplaatsen zijn bezet, veel mensen moeten staan. (De sardienenexpress dus 😁)
Zo maakt het niet meer uit of de reiziger een 'lucky duck' is met een zitplaats in een overvolle trein, of juist de enige in de hele coupé is. Deze manier van melden is veel objectiever, waardoor dus de prestaties van de druktemelder omhoog gaan. Hoe goed het ding nu ook functioneert, er zijn immers nog altijd zat klachten over treinen waar de voorspelling structureel niet overeenkomt met de daadwerkelijke drukte.

En voor NS is dit eveneens voordeliger. Een structurele melding van 1 resp. 0 poppetjes is een duidelijk signaal dat de huidige capaciteit van deze trein overkill is, en er dus (in ieder geval op dat traject) prima kan worden geknabbeld aan de materieelinzet. En dat scheelt weer in de kosten :)

Dus, wat vinden jullie? Rampidee of per direct invoeren? 😉

4 reacties

Reputatie 5
Ik vind het wel een mooi idee. Zelf vul ik vaak de drukte melder in voor mijn mede reizigers die dan pech had te moeten staan. Ik zeg dan ook dat ik niet kon zitten terwijl ik wel degelijk zit.
Ha DDietzen!

Ik vind dit helemaal geen gek idee! Ik ga 'm doormailen naar onze app-ontwikkelaars 😃 Je kan je idee overigens ook doorsturen naar onze app-ontwikkelaars via de app (App support) of mailen naar app@ns.nl. Hopelijk kunnen ze er iets mee 🙂.
Reputatie 1
Dat lijkt me een goed idee. Misschien nog een goede aanvulling: als je het aantal poppetjes kan invullen, is het misschien ook mogelijk om aan te vinken in welk treindeel je zit. Op die manier is het ook inzichtelijk worden in welk treindeel het vaak druk(ker) is.
Goede, inderdaad WH97! Stuur je dit naar de app ontwikkelaars?

Reageer