Verbeterpunten app

• 27 juni 2019
  • 4 reacties
  • 159 Bekeken

Laatste week heb ik helaas meerdere keren een vertraging gehad en daarbij kon de hulp van de app beter van pas komen dan nu het geval is. De volgende verbeterpunten draag ik aan:

• Informatie in de app komt niet altijd overeen met de info op de borden, of wat wordt omgeroepen.
  • Reisadvies is niet altijd de beste. Ik merk dat van punt A naar B nooit wordt gekeken om eerst voorbij B te reizen, en dan weer terug. Dit kan zeker wel schelen. Fictief voorbeeld: ik ga van Breda naar Rotterdam Blaak. Enige advies wat dan komt is van Breda -> Rotterdam Blaak. Soms kan van Breda -> Rotterdam CS -> Rotterdam Blaak een snellere verbinding geven.
  • In de app wordt niet weergegeven wanneer er bussen worden ingezet. Dit zou wel handig zijn als je aankomt op een station terwijl er problemen zijn op het spoor en bussen klaar staan.
  • Betere alternatieve routes tijdens het reizen, wanneer verderop de reis een storing ontstaat. Denk aan Google map die tijdens het rijden een alternatieve, betere route voorstelt. Fictief voorbeeld: ik reis van Den Haag -> Breda Prinsenbeek en bij Dordrecht is een probleem ontstaan terwijl ik nog tussen DH en Rotterdam zit. Je zou dan een melding willen krijgen dat je beter in Rotterdam kunt uitstappen, om vervolgens de trein naar Breda te pakken (en daar weer terug te reizen naar Breda Prinsenbeek).
  • Tenslotte, sommige overstappen die worden voorgesteld zijn bijna niet haalbaar. Ik kreeg een advies om op Den Haag Centraal over te stappen op een andere trein die 10 perrons verderop was en ik had volgens de planning iets van 4 minuten de tijd. Ik heb het net gehaald door voorin de trein te zijn wanneer deze aankomt in Den Haag CS. Vervolgens bijna rennend richting de andere trein te gaan.
Kortom, ik denk dat de app nog veel beter kan informeren over de beste, snelste route die op dat moment geldt.

4 reacties

Reputatie 3
Het voorbij B reizen is niet toegestaan, er geldt een terugsteekverbod. Als iemand dat toch wil, moet hij in Rotterdam CS uitchecken.

10 perrons op Den Haag CS zou in vier minuten te doen moeten zijn, inderdaad soms bijna rennend, maar dat maakt niet uit. Desgewenst kunt u extra overstaptijd instellen.
Hallo Hatsikidee, welkom op de NS Community.

Bedankt voor je suggesties. Fijn dat je meedenkt 🙂! Via de app zelf is het ook mogelijk om je feedback aan de ontwikkelaars van de app te geven. Wel jammer natuurlijk dat het door vertraging is ontstaan. Bij een vertraging van 30 minuten of meer kan je een claim indienen. Je tweede en vierde punten zijn zoals kukkie ook aangeeft, niet toegestaan. Je kan, als je voorbij je bestemming reist, dit wel mogelijk te maken door dan uit- en in te checken op je overstap. Wanneer je op saldo (of rekening) reist, wordt je rit hiermee duurder en de extra handeling kan je je tijdwinst kosten. Tussen de informatie in de app vergeleken met die op de borden en in de omroep kan een kleine vertraging zit. De bedoeling is natuurlijk wel om dit zo gelijk en actueel mogelijk te houden. Dit staat in verband met je derde punt. Er wordt wel in de app aangegeven dat er een storing is, maar meer actuele informatie is dan te vinden op het station zelf. De minimale overstaptijd voor zo'n lang stuk lopen zou minstens 5 minuten moeten zijn, maar je kan inderdaad een extra overstaptijd instellen.
Bedankt voor de reacties. Wat betreft punt 2, het omreizen. Hier wordt gezegd dat dit niet mag. Nu zou ik dit alleen doen indien er een storing is en ik daarmee later aankom dan gepland. Ik heb deze casus vandaag voorgelegd aan een hoofd conductrice en zij gaf mij gelijk en zei dat in een dergelijke situatie je geen boete zult krijgen. Verder zei ze dat mensen vaker omreizen om een verstoring te omzeilen en je hiervoor niet hoeft uit /in te checken. Moet ook zeggen dat dat logischer klinkt. Als de NS een verstoring heeft ga ik zelf zoeken naar een andere methode om thuis te komen. Zou raar zijn als ik daarvoor wordt beboet.

Wat betreft punt 4, een alternatieve route kan natuurlijk ook op een legale manier. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Mij gaat het er om dat ik tijdens de reis pro actief wordt ingelicht over een verstoring en een alternatieve, betere route wordt weergegeven. In plaats van hier pas achter te komen op de plek van de verstoring.

Een betere voorbeeld:
Reis van Den Haag naar Breda. Ik kies een route die gaat via Rotterdam en Dordrecht naar Breda. Tussen Dordrecht in Breda is een verstoring, waardoor de trein niet verder gaat dan Dordrecht. Dan zou het fijn zijn om al voor Rotterdam dit te horen, zodat ik in R'dam kan uitstappen en een verbinding kan nemen van Rotterdam naar Breda, buiten Dordrecht om. Nu gebeurt dit niet, waardoor ik pas in Dordrecht merk dat er een probleem is en dat eerder had willen weten. Wordt niet omgeroepen en je wordt in de app hierop niet geattendeerd.
Ik ga er dan ook niet vanuit dat je zomaar gaat terugsteken, Hatsikidee. Maar dat veranderd niets aan het feit dat het niet mag en dat je dus ook een conducteur kan tegenkomen die je wel een boete uitschrijft.

Om ook punt 4 toe te lichten, het kan in jouw voorbeeld zijn dat wij zelf ook de storing binnen krijgen nadat jij Rotterdam voorbij bent. Als wij een storing binnen krijgen dienen we wel eerst uit te zoeken wat er aan de hand is en wat voor een consequenties dit heeft op de dienstregeling. Daarna moet er dus gekeken worden of er nog alternatieve reisinformatie nodig is, of misschien zelfs vervangend vervoer. Als dat allemaal uitgezocht is, gaan wij dit pas communiceren omdat wij anders tegenstrijdige of onvolledige informatie gaan geven. Daarbij duurt het ook even voordat die updates er door zijn bij de app. Al met al zijn er dus verschillende factoren waardoor jij als reiziger er dus later van op de hoogte bent en dus op Dordrecht eruit moet.

Reageer