beantwoord

Verdwenen bakken in Enkhuizen?

• 8 februari 2019
  • 10 reacties
  • 187 Bekeken

Reputatie 1
Regelmatig worden in de planner voor de lijn Enkhuizen - Hoorn -Amsterdam en verder naar Limburg mooie, lange treinen aangekondigd. Tenminste, de avond ervoor. Sta je dan om 6.30 in Hoorn te wachten, blijkt een derde of soms (zoals vanmorgen) de helft van de trein verdwenen. Slechts 4 bakjes voor een spitstrein die door gaat naar Limburg en als 8 bakken stond aangekondigd. Dat gebeurt niet één keer, maar regelmatig. Kun je nagaan hoe vol het in deze spitstrein is en ook op het deel Amsterdam-Utecht. Is dit traject een stiefkindje en als er elders een tekort is dan wordt materieel van die lijn weggehaald? Staat het emplacement van Enkhuizen inmiddels vol met afgekoppelde delen? Of mist er inderdaad een stootblok in Enkhuizen en is daar in het IJsselmeer een groot treinenkerkhof?
icon

Beste antwoord door Momo 8 februari 2019, 09:40

Wat je de avond ervoor ziet in de planner was de inzet van die dag. Pas kort voor vertrek op de dag zelf is de inzet van die dag zichtbaar.

Bij http://nsdr.bemined.nl/2019-2/dienstregeling-3900-vr.html is helaas nog niet de geplande materieelinzet voor de vrijdag te zien maar
http://nsdr.bemined.nl/2019-1/dienstregeling-3900-week.html geeft aan dat er vanaf dececmber tot eind januari van maandag t/m woensdag voor de trein van 6.39 VIRM4+4 gepland was en op donderdag en vrijdag VIRM6. Ik gok dat dat met het wijzigingblad van februari niet veranderd is.

Op https://treinposities.nl/rit_per_station/ekz/3925 kun je zien wat er daadwerkelijk gereden heeft.
Bv de 4 bakken op dinsdag 22/1 en woensdag 23/1 waren dan inderdaad korte dan gepland.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Wat je de avond ervoor ziet in de planner was de inzet van die dag. Pas kort voor vertrek op de dag zelf is de inzet van die dag zichtbaar.

Bij http://nsdr.bemined.nl/2019-2/dienstregeling-3900-vr.html is helaas nog niet de geplande materieelinzet voor de vrijdag te zien maar
http://nsdr.bemined.nl/2019-1/dienstregeling-3900-week.html geeft aan dat er vanaf dececmber tot eind januari van maandag t/m woensdag voor de trein van 6.39 VIRM4+4 gepland was en op donderdag en vrijdag VIRM6. Ik gok dat dat met het wijzigingblad van februari niet veranderd is.

Op https://treinposities.nl/rit_per_station/ekz/3925 kun je zien wat er daadwerkelijk gereden heeft.
Bv de 4 bakken op dinsdag 22/1 en woensdag 23/1 waren dan inderdaad korte dan gepland.
Reputatie 1
In plaats van die VIRM 6 waren er vanmorgen (dus op een vrijdag) echter maar 4 bakken.... En de reisplanner van gisteravond beloofde er 8. Wel een heel groot verschil wat helaas heel vaak voorkomt op dit traject.
En laten we eerlijk zijn: als de planner het publiek iets voorspiegelt dan moet dat ook wel de juiste informatie zijn. Als de planner aangeeft wat er in het verleden reed is dat niet zo relevant. Dat kan de keuze bepalen van de reiziger om een trein eerder of later te nemen.
Badge
De inzet van de treinen en lengte verschilt per dag, zoals Momo al aangeeft ziet u de avond voor uw reis de treinsamenstelling welke op die dag heeft gereden en nog niet de planning voor de volgende dag, deze is pas een paar uur voor de reis bekend.

Pas in de nacht wordt namelijk de materieelstand bekend per locatie en hierop worden de treinen gepland voor de volgende dag, door verstoringen op de dag ervoor is er niet altijd het materieel beschikbaar op de juiste locatie. Als dit voorkomt dan gaat de planning kijken hoe het materieel wat er is het beste ingezet kan worden en of het eventueel mogelijk is nog materieel aan het begin van de ochtend over te laten brengen vanaf een andere locatie waar het materieel reserve of overtallig staat. Dit laatste is natuurlijk ook afhankelijk van de beschikbaarheid van een machinist voor deze extra rit.
Reputatie 1
Dan heeft het dus geen zin om het materieel te vermelden voor dat daadwerkelijk bekend is. Wat er gisteren heeft gereden is dus geen garantie voor de volgende dag. Dus ook niet interessant voor de reiziger en kan leiden tot verkeerde keuzes. Als je weet dat een bepaalde trein altijd erg druk is en dan zie tot je vreugde dat er 8 bakken zullen rijden voel je je bekocht als het er maar 4 of 6 zijn en dan had je misschien toch liever een eerdere/latere trein genomen.
Dat lijkt een beetje op een advertentie van een supermarkt met welke aanbiedingen er gisteren waren.
Badge
U moet de treinsamenstelling van de dag er voor zien als een indicatie, definitief is het pas vlak voor vertrek. Materieel samenstellingen kunnen zelfs gedurende de dag nog wijzigen door verstoringen elders in het land of treinen met een defect, daar is helaas niets aan te doen.

De vermelde treinsamenstelling is ook geen belofte die de NS aan u doet.
Reputatie 7
Badge +2
Wat er gisteren heeft gereden is inderdaad geen garantie voor de volgende dag.
Wannneer je ’s avonds voor de volgende ochtend in de planner een aantal bakken ziet met ook nog de treinstelnummers dan kun je er wel zeker van zijn dat dat de inzet was van de voorgaande ochtend. Alleen het aantal bakken zonder stelnummer is misschien de planning (dit weet ik niet zeker) en max 1 uur voor vertrek die ochtend het aantal bakken met stelnummer ben je er redelijk zeker dat die trein ook echt gaat rijden, tenzij die 5 minuten voor vertrek defect raakt natuurlijk.

Het beste is dus pas ’s morgens een half uur tot een uur van te voren te checken. Zelf check ik dit altijd bij Rijdendetreinen
Op https://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden/station/enkhuizen zie je niet alleen de actuele vertrektijden met eventuele vertraging maar ook gelijk een plaatje van de geplande treinsamenstelling. Dat zie je dan voor een uur vooruit.
Reputatie 1
@Jeroen Materieel samenstellingen kunnen zelfs gedurende de dag nog wijzigen door verstoringen elders in het land of treinen met een defect, daar is helaas niets aan te doen.
Dat is logisch. Maar het valt mij op dat het opvallend vaak gebeurt op deze lijn. Vandaar mijn vraag of deze lijn een stiefkindje is en gelijk moet inleveren als er ergens anders tekort komt.

@Momo Bedankt, ik heb die website opgeslagen.
Het is inderdaad een indicatie van het materieel wat je in de reisplanner ziet. Dit kan uiteraard veranderen, wat Jeroen ook al zegt.
Kan je iets met dit antwoord?
Reputatie 1
@ Rizana NS Het enige wat ik ermee kan is niet meer op die informatie vertrouwen.
Maar dan vraag ik me af waarom zo'n systeem ontwikkeld is en ongetwijfeld het nodige heeft gekost. Geef dan alleen het materieel aan als het definitief is, want dit lijkt een beetje op een mooi plaatje in een verkoopbrochure wat niet met de werkelijkheid overeenstemt als je in de winkel staat. Zoals ik schreef: nu kies ik soms voor een trein mede op basis van informatie die niet betrouwbaar blijkt te zijn. Bij calamiteiten, logisch, maar op normale dagen niet. Blijkbaar is Enkhuizen vaak de klos als er elders materieelgebrek is.
Badge
Even een vermoeden waarom Enkhuizen wat vaker getroffen wordt hierdoor, Enkhuizen is een kopstation met beperkte opstelruimte voor treinen en als er dan in de avond/nacht te kort aan materiaal is merk je dat sneller omdat er minder voor handen is. Op plaatsen met meer opstelruimte(waar ook meer treinen staan in de nacht) kun je dan eventueel schuiven met materieel als dit iets later in de ochtend aangevuld kan worden vanaf een andere plaats.

Daarnaast is het enkelspoor met alleen inhaal mogelijkheden bij de stations op de lijn tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen wat ook de mogelijkheden van extra leeg mat ritten beperkt.

Reageer