Skip to main content
beantwoord

Verplichte zitplaatsreservering zomer 2024 NS internationaal

  • 21 June 2024
  • 14 reacties
  • 545 Bekeken

Dit lees ik op de site: "In de zomer van 2024 vanaf 1 juni t/m 1 september is het reserveren van een zitplaats verplicht in ICE, Intercity Berlijn en de zitrijtuigen van de Nightjet naar Zürich.”.

Geldt dit dan ook voor Nederland, want in de reisplanner is een optie om treinen met verplichte reservering niet te tonen, maar deze blijven tevoorschijn komen?

Of werkt de resiplanner niet goed?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In Nederland mag je de ICE en Intercity Berlijn gewoon nemen en is er geen verplichte zitplaatsreservering. Je mag niet geweigerd worden. Kans is groot dat het treinpersoneel dat wel probeert te doen. Voor de Nightjet gelden volgens mij andere regels.

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege de zomerdrukte is het niet de bedoeling om internationale treinen alleen voor binnenlandse reizen te gebruiken. Zonder reservering kun je geweigerd worden.

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege de zomerdrukte is het niet de bedoeling om internationale treinen alleen voor binnenlandse reizen te gebruiken. Zonder reservering kun je geweigerd worden.

Je kan helemaal niet reserveren in Nederland, dus dat is een beetje een kip en het ei-verhaal. NS wilde dit jaar inderdaad het reizen binnen Nederland met deze treinen verbieden in de zomermaanden, maar aangezien deze treinen tot het HRN-net behoren is dat niet toegestaan.

Reputatie 3

Dit lees ik op de site: "In de zomer van 2024 vanaf 1 juni t/m 1 september is het reserveren van een zitplaats verplicht in ICE, Intercity Berlijn en de zitrijtuigen van de Nightjet naar Zürich.”.

Geldt dit dan ook voor Nederland, want in de reisplanner is een optie om treinen met verplichte reservering niet te tonen, maar deze blijven tevoorschijn komen?

Of werkt de resiplanner niet goed?

 

@Mark221 had jij onderstaande topic al gelezen ? ( hier staat info over de zitplaatsreseveringen )

 

Reputatie 7
Badge

Als ik voor vandaag een reis Amersfoort-Hengelo opzoek dan krijg ik gewoon opties met de IC Berlijn. Dus mag je er gebruik van maken in binnenlands verkeer. 

@Mark221

Met de komst van de ICE-L volgend jaar zal het probleem zich vanzelf oplossen omdat deze treinen dan voor binnenlandse vervoer toeslagplichtig worden.

Reputatie 1

De IC Berlijn kan normaal voor binnenlandse reizen gebruikt worden, voor internationale reizen geldt een verplichting tot reserveren van een zitplaats. De ICE is momenteel (in ieder geval tot en met 1 september 2024; maar waarschijnlijk voorgoed) uitgesloten voor binnenlandse reizen. 
 

Met de komst van de ICE L(ow floor) wordt de IC Berlijn een ICE en zal hetzelfde van toepassing zijn als voor de ICE richting Frankfurt am Main.

Reputatie 6

De IC Berlijn kan normaal voor binnenlandse reizen gebruikt worden, voor internationale reizen geldt een verplichting tot reserveren van een zitplaats. De ICE is momenteel (in ieder geval tot en met 1 september 2024; maar waarschijnlijk voorgoed) uitgesloten voor binnenlandse reizen. 
 

Met de komst van de ICE L(ow floor) wordt de IC Berlijn een ICE en zal hetzelfde van toepassing zijn als voor de ICE richting Frankfurt am Main.

Vorige week zondag mochten er mensen mee met de ICE omdat er allerlei vertraging was op de reguliere treinen naar Amsterdam Centraal en deze sneller was. Conducteur gaf toestemming. Ze waren gelukkig 20 min sneller dan als ze hadden moeten wachten :) 

Voor zover ik weet mag je als binnenlandse reiziger nog gewoon met de ICE mee. Zo staat het tenminste nog steeds op de website.

Reputatie 3

Sterker nog als er op Utrecht cs mensen uitgaan is er ook plek voor een instappen reigers naar Amsterdam gewoon instappen!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Sterker nog als er op Utrecht cs mensen uitgaan is er ook plek voor een instappen reigers naar Amsterdam gewoon instappen!

 

 

 

Behalve als er ‘niet instappen’ staat.

Badge +3

Behalve als er ‘niet instappen’ staat.

Check de Reisplanner! 😅 Dus als die trein in de reisplanner staat en zolang niemand je verbiedt om in te stappen… dan ga je gewoon mee (al zeggen de borden dat het eigenlijk niet de bedoeling is).

Of omgekeerd, de trein staat niet in de Reisplanner maar komt gewoon voorrijden (en er staat niets bijzonders op de borden over instappen)…

Foei Robert! Maar ik denk niet dat de apparatuur van een HC er moeilijk over doet als jij met een incheck in Arnhem of Utrecht (na netjes wat uitstappers voor gelaten te hebben) meereist tot Amsterdam, desnoods staand toch, @Sander-VH @Loes @Slidestops ❓ Richting buitenland is een ander verhaal natuurlijk.

Dat het in 2025 anders wordt zal best, maar het is nog gewoon 2024 en reserveren voor binnenlandse reizen kan niet. Hoeft ook niet, want dan zou er ‘reservering verplicht’ moeten staan.

Let op: ik heb het over de ICE en richting Amsterdam, en niet over de Berlijner of Brusselaar al geldt daarvoor hetzelfde denk ik zomaar.
Breda - Schiphol is sowieso geen probleem, die staan gewoon in de planner zonder beperkingen, en Schiphol - Breda rechtstreeks mag ook gewoon (ook als die niet in de planner staat).

Reputatie 6
Badge +1

Behalve als er ‘niet instappen’ staat.

Check de Reisplanner! 😅 Dus als die trein in de reisplanner staat en zolang niemand je verbiedt om in te stappen… dan ga je gewoon mee (al zeggen de borden dat het eigenlijk niet de bedoeling is).

Of omgekeerd, de trein staat niet in de Reisplanner maar komt gewoon voorrijden (en er staat niets bijzonders op de borden over instappen)…

Foei Robert! Maar ik denk niet dat de apparatuur van een HC er moeilijk over doet als jij met een incheck in Arnhem of Utrecht (na netjes wat uitstappers voor gelaten te hebben) meereist tot Amsterdam, desnoods staand toch, @Sander-VH @Loes @Slidestops ❓ Richting buitenland is een ander verhaal natuurlijk.

Dat het in 2025 anders wordt zal best, maar het is nog gewoon 2024 en reserveren voor binnenlandse reizen kan niet. Hoeft ook niet, want dan zou er ‘reservering verplicht’ moeten staan.

Let op: ik heb het over de ICE en richting Amsterdam, en niet over de Berlijner of Brusselaar al geldt daarvoor hetzelfde denk ik zomaar.
Breda - Schiphol is sowieso geen probleem, die staan gewoon in de planner zonder beperkingen, en Schiphol - Breda rechtstreeks mag ook gewoon (ook als die niet in de planner staat).

2 weken terug zag ik “Reserveren verplicht” op de borden staan. Ik denk dat dit best eens onder artikel 73 van de wet personenvervoer zou kunnen vallen: “Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.” 

Het was eenvoudiger geweest om binnenlands vervoer niet te verbieden maar om de toeslag voor alle binnenlandse reizigers (dus ook abonnementhouders) te verhogen tot bijv. €15.

Reageer