beantwoord

Verslechtering dienstregeling Noord-Holland

• 6 september 2017
  • 11 reacties
  • 216 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vandaag test 10-minutenregeling.
Dit betekent voor mij en mijn medereizigers (uit Alkmaar en omstreken naar Amsterdam Zuid en terug) 5 minuten extra op zowel de heen als terugreis en bovendien nog maar eens per half uur een redelijke aansluiting in de avondspits terug in plaats van ieder kwartier.
De aansluiting met trein naar Amsterdam Zuid is vanuit Haarlem / Alkmaar toch al moeizaam met de NS. Als deze test de voorbode is van de werkelijke toekomstige dienstregeling ben ik bang dat ik mijn treinkaart maar moet stopzetten en toch weer de drukke A8/A9/A10 op ga.

Hoe is de NS van plan om te gaan met de toekomstige dienstregeling in Noord-Holland?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 september 2017, 11:01

Voor een grote groep reizigers betekent dit minder lang wachten én 15 % meer capaciteit Trein-D.

Ik heb je feedback genoteerd Henk. Net als bij een nieuwe dienstregeling gaan wijzigingen gepaard met keuzes. En dan is het voor ons zaak om te kijken of over de hele breedte meer mensen geholpen zijn bij een verandering en dat is hier het geval. Ik hoop dat je het even wil afwachten, de ervaringen op woensdag wil blijven delen en voorlopig nog even met de trein blijft reizen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zullen in december voor Noord-Holland inderdaad verslechteringen komen omdat de intercity Alkmaar-Amsterdam en de sprinters Uitgeest-Amsterdam in een 10/20 patroon gaan rijden (de resterende twee intercity's gaan namelijk van en naar Enkhuizen rijden).

Verder zullen de aansluitingen in Hoorn en op een aantal andere plaatsen verslechteren. Een fundamenteel probleem is dat 10-minutendiensten en 15-minutendiensten nu eenmaal moeilijk op elkaar aan te sluiten zijn.
Reputatie 2
Als u de InterCity vanuit Alkmaar neemt om .14 / .44 (ongewijzigde vertrektijden) dan veranderd er niks aan uw reis naar Amsterdam Zuid gedurende de test-dagen. Met de InterCities van .31 en .01 (die op de test dagen 5 minuten eerder vertrekken) bent u 5 minuten langer onderweg. Uw overstap op Zaandam is op dat moment echter wel wat comfortabeler. Afhankelijk van of u met de bus komt betwijfel ik of u daadwerkelijk verschil merkt t.o.v. de andere dagen. Die 5 minuten extra maakt het verschil ook niet, terwijl uw andere reis-optie onveranderd blijft.

De terugweg is inderdaad een ander verhaal, gelukkig is het voorlopig maar 1 dag in de week. T.o.v. de hoeveelheid reizigers die wél profijt hebben tussen Asd-Ehv vanwege de 10-minuten dienstregeling ben ik bang dat hier niet echt de loop op komt liggen. Alhoewel je met een halfuurs-dienst je prima kunt redden...
Reputatie 7
Badge
Ik dat weer zo iets raars die test. Wat is eigenlijk het nut er van om 10 minuten achter elkaar een trein naar Eindhoven te laten vertrekken? :?
Reputatie 7
Badge
Er zullen in december voor Noord-Holland inderdaad verslechteringen komen omdat de intercity Alkmaar-Amsterdam en de sprinters Uitgeest-Amsterdam in een 10/20 patroon gaan rijden (de resterende twee intercity's gaan namelijk van en naar Enkhuizen rijden).

Verder zullen de aansluitingen in Hoorn en op een aantal andere plaatsen verslechteren. Een fundamenteel probleem is dat 10-minutendiensten en 15-minutendiensten nu eenmaal moeilijk op elkaar aan te sluiten zijn.

Maar waarom doen ze deze onzin dan? :?
Voor een grote groep reizigers betekent dit minder lang wachten én 15 % meer capaciteit Trein-D.

Ik heb je feedback genoteerd Henk. Net als bij een nieuwe dienstregeling gaan wijzigingen gepaard met keuzes. En dan is het voor ons zaak om te kijken of over de hele breedte meer mensen geholpen zijn bij een verandering en dat is hier het geval. Ik hoop dat je het even wil afwachten, de ervaringen op woensdag wil blijven delen en voorlopig nog even met de trein blijft reizen.
Reputatie 7
Badge

Aah oke. 🙂
Reputatie 6
Badge +1

Die 15% extra capaciteit wordt pas geboden vanaf december Klaas-Jan. Aangezien NS niet meer materieel heeft en we niet zomaar halverwege het jaar kunnen schuiven blijft het totaal aantal bakken op de A2-corridor tot december gelijk aan de dagen waarop 4x per uur gereden wordt: 48 bakken per uur per richting.

Verbazend trouwens dat slechts vijftien procent capaciteitswinst geboekt wordt. Worden alle treinen verlengd tot VIRM-12 dan is toch 33% winst te behalen zou je zeggen...
Als we alle treinen kunnen verlengen naar VIRM-12 dan zal dat percentage inderdaad stijgen. Maar dit is niet het geval.
Is er een overzicht van de treinen die op de test dagen op andere tijden rijden? Ik lees/hoor alleen dat de proef impact kan hebben voor andere trienen buiten het traject Amsterdam - Eindhoven, maar ik kan niet vinden welke gevolgen. Ik was gisteren onaangenaam verrast dat 2 van de 4 stoptreinen vanuit Sloterdijk naar Uitgeest 3 minuten eerder vertrokken. Deze wijziging had ik niet zien aankomen.
Het is altijd zaak om de planner te raadplegen Ton. Ik kan me de verrassing echter wel voorstellen. Check onze site voor meer info.
Reputatie 6
@Henk: begrijp ik het goed dat je van Alkmaar naar Amsterdam Zuid alleen de trein gebruikt? Wellicht is het handiger om in Amsterdam Sloterdijk over te stappen op metrolijn 50?

@Moderatoren: Wellicht hoort dit topic eerder thuis in het subforum Dienstregeling 2017.

Reageer