beantwoord

Verwonderd over ontbreken aansluiting intercity Amersfoort-Hilversum-Amsterdam Centraal

• 16 oktober 2017
  • 5 reacties
  • 214 Bekeken

Toen ik afgelopen zaterdagmiddag via Zwolle naar Amsterdam Centraal wilde reizen en de (snelste) verbinding over Lelystad niet mogelijk/onzeker was vanwege een seinstoring, koos ik de alternatieve route via Amersfoort. Ik werd enigszins verrast door het reisadvies (in de app) dat een omweg via Utrecht Centraal aangaf, omdat er in Amersfoort geen aansluiting bleek te zijn op de intercity Hilversum-Amsterdam (vertrok 1 minuut na mijn aankomst, zag de bewuste trein op het aangrenzende spoor wegrijden). Had eventueel de sprinter kunnen nemen, maar dat had geen tijdwinst opgeleverd.

Ik weet dat er in het verleden een prima aansluiting was; ook na de totstandkoming van de Hanzelijn. Is de reden voor de huidige situatie dat die aansluiting onbelangrijk wordt geacht, omdat men normaal gesproken via Lelystad-Almere kan reizen?
Het verschil in reistijd tussen beide routes is bijna een half uur. Ik begrijp dat het passen en meten is met de dienstregeling, toch lijkt het op het eerste gezicht onlogisch.
icon

Beste antwoord door Sneltram 16 oktober 2017, 20:22

Als vaste reiziger op zowel de trajecten vanaf het Noorden naar Amsterdam als naar Utrecht, viel deze dienstregelingswijziging mij ook op. In een normale situatie is het niet nodig om een overstap te bieden tussen de treinen Zwolle - Amersfoort (serie 500 en 600 voor ingewijden) en de treinen Amersfoort - Amsterdam (serie 1500). Immers, de snelste reismogelijkheid is altijd via de Hanzelijn met een overstap in Almere Centrum. Bij geplande werkzaamheden leidt men de trein die oorspronkelijk via de Hanzelijn zou rijden om via Amersfoort en zo wordt ook dan een passende oplossing geboden.

Het gaat mis bij ongeplande verstoringen op de Hanzelijn en Flevolijn. Omreizen via Amerfoort kan dan immers niet meer. Eigenlijk zou er dan een wachtregeling moeten komen, zodat de omreizende reizigers netjes in Amersfoort kunnen overstappen. Maar dat zal wel weer te veel gevraagd zijn van ProRail.ProRail gaat immers over het laten wachten van treinen op elkaar.

De reden van de wijziging van de dienstregeling is dat de aankomst- en vertrektijden rondom Zwolle met twee minuten zijn verschoven (o.a. voor betere aansluitingen in Groningen, een kortere reistijd naar Leeuwarden en robuustere overstapmogelijkheden), maar de trein Amersfoort - Amsterdam niet is meegeschoven.
Bekijk origineel

5 reacties

Over het algemeen heb je meer overstaptijd via Utrecht. De totale reistijd via Utrecht bedraagt 1 uur en 30 minuten waar dit via Amersfoort vaak langer duurt. Het komt heel incidenteel voor dat je een tijdwinst van maximaal 17 minuten kan pakken via Amersfoort, maar over het algemeen bespaar je met de huidige dienstregeling tijd om via Utrecht te reizen. Indien de mogelijkheid bestaat om het aantal verwachte reizigers via Amersfoort te vervoeren dan zal daar de overweging worden gemaakt om deze reis te tonen via onze reisplanner als de reiziger daardoor tijd kan winnen.
Ik snap dat met de huidige dienstregeling de route via Utrecht het meest vlot/gemakkelijk gaat.
Het punt dat ik wilde maken is dat de snelste route Amersfoort-Amsterdam Centraal nog altijd via Hilversum loopt (ook als je de overstaptijd in Utrecht buiten beschouwing laat) en dat de trein Zwolle-Amersfoort voorheen goed op dit traject aansloot. Ik meen me te herinneren dat er sprake was van zo'n vijf minuten overstaptijd en dat je kon overstappen op hetzelfde perron. De reistijd in de oude situatie weet ik niet exact, maar het zal waarschijnlijk tussen de 15-20 minuten schelen met nu. Daar staat tegenover dat de verbinding Zwolle-Lelystad-Almere sowieso een grote verbetering is, maar als die uitvalt is het alternatief dus helaas een behoorlijke omweg.
(althans, zo ervaar ik het)
Ik heb zojuist vernomen dat het advies om via Amersfoort te reizen ook wel eens wordt gegeven in het geval dat je niet via Almere kan reizen. Er wordt regelmatig een omreisadvies opnieuw berekend, daardoor kan het zijn dat de ene keer via Amersfoort is en de andere keer weer via Utrecht.
Ik heb zojuist vernomen dat het advies om via Amersfoort te reizen ook wel eens wordt gegeven in het geval dat je niet via Almere kan reizen. Er wordt regelmatig een omreisadvies opnieuw berekend, daardoor kan het zijn dat de ene keer via Amersfoort is en de andere keer weer via Utrecht.

Bedankt voor de reactie. De dienstregeling is zoals het is. Mijn constatering blijft dat het jammer is dat het volgen van de meest optimale/directe reisroute (per intercity) in dit specifieke geval onmogelijk is.
Oftewel het traject Amersfoort - Hilversum - A'dam (direct) vs. Amersfoort - Utrecht - A'dam (duidelijk een stuk minder direct).

Ben echter wel benieuwd naar ervaringen van andere reizigers tussen Zwolle en Amsterdam. Of ben ik wellicht de enige die deze zaak is opgevallen?
Reputatie 5
Badge
Als vaste reiziger op zowel de trajecten vanaf het Noorden naar Amsterdam als naar Utrecht, viel deze dienstregelingswijziging mij ook op. In een normale situatie is het niet nodig om een overstap te bieden tussen de treinen Zwolle - Amersfoort (serie 500 en 600 voor ingewijden) en de treinen Amersfoort - Amsterdam (serie 1500). Immers, de snelste reismogelijkheid is altijd via de Hanzelijn met een overstap in Almere Centrum. Bij geplande werkzaamheden leidt men de trein die oorspronkelijk via de Hanzelijn zou rijden om via Amersfoort en zo wordt ook dan een passende oplossing geboden.

Het gaat mis bij ongeplande verstoringen op de Hanzelijn en Flevolijn. Omreizen via Amerfoort kan dan immers niet meer. Eigenlijk zou er dan een wachtregeling moeten komen, zodat de omreizende reizigers netjes in Amersfoort kunnen overstappen. Maar dat zal wel weer te veel gevraagd zijn van ProRail.ProRail gaat immers over het laten wachten van treinen op elkaar.

De reden van de wijziging van de dienstregeling is dat de aankomst- en vertrektijden rondom Zwolle met twee minuten zijn verschoven (o.a. voor betere aansluitingen in Groningen, een kortere reistijd naar Leeuwarden en robuustere overstapmogelijkheden), maar de trein Amersfoort - Amsterdam niet is meegeschoven.

Reageer