Volgens ns app rijdt de trein, mapar geen trein te zien. | NS Community
beantwoord

Volgens ns app rijdt de trein, mapar geen trein te zien.

  • 2 January 2022
  • 6 reacties
  • 235 Bekeken

Volgens de NS app rijdt er een trein om 09.31 van Purmerend Overwhere naar Hoofddorp.

Om de week reis ik op  zondag in de ochtend.

Ik weet achteraf wel dat op zondag er een trein gaat om 09.01 en de volgende om 10.01, en dat er geen trein rijdt om 09.31.

Toch staat dit aangegeven in de NS app. De trein is gewoon te volgen. Via de toon volledige rit. Daar zie je gewoon  dat de trein op het station staat, in werkelijkheid geen trein te zien, en dat ie gewoon verder rijdt.

Volgende keer trap ik er niet meer in.

icon

Beste antwoord door Julian 2 January 2022, 10:29

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Als ik die trein in onze apps opzoek, zie ik dat die trein wel degelijk rijdt, maar met een vertraging van zo'n 24 minuten.

 

Kan helaas niet terugvinden waardoor die vertraging veroorzaakt is, maar normaal gesproken hebben we daar gewoon een halfuursdienst.

Reputatie 7
Badge +3

Wat staat er op het station op de borden?

Er rijdt wel degelijk een trein om 9:31, maar de betreffende trein lijkt helaas een storing gehad te hebben (of stil te hebben gestaan achter een andere trein met een storing) en is daardoor pas 25 minuten later dan gepland vertrokken vanaf Overwhere.

Het probleem met de app (en alle andere reisinformatiebronnen) is dat de actuele vertraging alleen wordt bijgewerkt op momenten dat de trein specifieke meetpunten op het spoor passeert. Staat de trein dus tussen twee meetpunten stil, dan zal de info van het laatst beschikbare meetpunt gebruikt worden, waar de trein nog op tijd lijkt te zijn. Zolang die informatie niet handmatig of automatisch bijgewerkt wordt, zal de app op basis van de (in dit geval helaas foutieve informatie) ervan uitgaan dat de trein nog altijd op tijd is en daardoor dus in het overzicht van de 'volledige rit' tonen dat de trein bij of al voorbij het station is. Tot de vertraging handmatig of automatisch is bijgewerkt zal dat overzicht inderdaad helaas niet kloppen.

Bij heel veel treinen kan daarom ook via de functie 'Bekijk op kaart' de actuele GPS positie en de actuele snelheid getoond worden. Daarop zou dan te zien moeten zijn geweest dat de trein in werkelijkheid stil stond tussen Hoorn en Overwhere in. Deze functie is erg handig (en ik gebruik 'm persoonlijk ook erg vaak) om te kijken waar de trein precies is. Zeker een aanrader voor een geval als dit, waarbij de reisinformatie achter loopt op de werkelijke situatie.

Hoofddorp 09.31 stond op het bord.

Zonder aangegeven vertraging.

In de NS app ook geen vertraging.

Zoals Julian boven omschrijft, heb ik bekijk op kaart gekeken. Maar geen GPS info was zichtbaar.

Vervelend dat die functie in dit geval ook niet werkte. Dat is dan wel een opeenstapeling van missende informatie inderdaad. Ik hoop dat het bij volgende reizen beter gaat.

Ik zie inderdaad dat de GPS van dit specifieke treinstel is blijven hangen. Daardoor was de actuele positie ook niet beschikbaar. Er lijkt gelukkig al een melding te zijn van het probleem, dus ik ga er vanuit dat het binnenkort verholpen wordt door onze storingsdienst. 

Reageer