Voorstel: geef alternatieve route in ns app bij treinuitval/vertraging

  • 19 May 2023
  • 2 reacties
  • 90 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Update: blijkbaar zit dit al in de app en keek ik gewoon verkeerd. Vergeet deze suggestie maar.

Hallo,

Ik had een idee voor een verbetering in de NS app. Zou het niet mooi zijn om automatisch een alternatieve route te tonen in de routeplanner als er een trein uitvalt of als een overstap niet meer mogelijk is door vertraging. Nu geeft de routeplanner een aantal opties om ergens te komen en als 1 van deze opties niet meer mogelijk is, geeft de app dit aan, maar hij kijkt niet naar alternatieve mogelijkheden om (ongeveer) op hetzelfde tijdstip aan te komen. Hij lijkt de routesuggesties niet aan te passen als er uitval/vertraging is.

Voorbeeldje: ik wou vanochtend met de trein naar Almelo vanaf Delft. Ik zou om 09:24 vanaf Delft de trein nemen naar Leiden, van daar naar Zwolle en vanaf daar naar Almelo. Ik was om 09:15 op station Delft en zag in de app dat de trein van 09:24 vertraging had waardoor de overstap op leiden niet meer mogelijk was. Er werd geen alternatief geboden waarbij ik alsnog op hetzelfde tijdstip in Almelo zou zijn, er werd slechts gemeld dat de route die ik wou nemen niet meer mogelijk was. Zelf ben ik toen gaan zoeken naar andere manieren om in Zwolle te komen om alsnog mijn oorspronkelijke trein van Zwolle naar Almelo te redden. Ik vond dat ik ook de trein van 09:19 naar den haag centraal kon pakken, daar overstappen naar Utrecht en vanaf daar naar Zwolle. Op die manier kon ik alsnog dezelfde trein halen van Zwolle naar Almelo als bij de connectie die niet meer mogelijk was en ben ik alsnog op tijd in Almelo. Zou het niet mooi zijn als de NS app zelf een dergelijk alternatief voorstelt als er een trein uitvalt/overstap niet mogelijk is door vertraging?


2 reacties

Vreemd, want normaal gesproken berekent de reisplanner automatisch alternatieve routes bij uitgevallen treinen of storingen. De functionaliteit die u voorstelt zit dus al lang in de reisplanner.

Wat betreft uw alternatief via Den Haag: zit daar wellicht een hele krappe aansluiting bij die als niet haalbaar geldt? Want dan wordt dat alternatief uiteraard niet getoond.

Je hebt helemaal gelijk. Het alternatief stond er wel gewoon in. Ik heb gewoon verkeerd gekeken haha. 

Reageer