beantwoord

Vreemd gedrag NS-reisplanner

• 20 september 2015
  • 20 reacties
  • 741 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Kan iemand uitleggen waarom de reisplanner via de website op de Mac een ander antwoord geeft dan de Reisplanner-app op de iPhone?
Zie bijgaand twee plaatjes, zojuist gemaakt met de vraag naar de treinverbinding tussen Haarlem en Rotterdam Centraal op 21 september met aankomst rond 7.52 uur.
Het juiste antwoord komt van de app, maar wat is er aan de hand met de website?
icon

Beste antwoord door Inge NS 30 september 2015, 15:03

Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Het gaat om een bug in de reisplanner. Als je een reis opvraagt en je gebruikt vervolgens 'Later' of 'Eerder' dan gaat het soms fout en krijg je een 'gat' in de tijden. I.v.m. de ontwikkeling van een nieuwe reisplanner zal dit probleem niet meer worden opgelost.
Bekijk origineel

20 reacties

Ik krijg het foute gedrag van de website op mijn mac niet gereproduceerd. Heb je het al geprobeerd met alle extensies uitgeschakeld?
Reputatie 3
Badge
Ik krijg het foute gedrag van de website op mijn mac niet gereproduceerd. Heb je het al geprobeerd met alle extensies uitgeschakeld?

Jep. Extensies uit, geschiedenis gewist, Safari gesloten, herstart en nog steeds fout.
En ik ga niet uitzoeken of het toevallig aan mijn versie van Safari of MacOS ligt. Die zijn weliswaar niet helemaal up-to-date, maar mijn partner heeft het ook op haar Mac, en die is zo goed als nieuw (beide MacBook Airs, overigens).

Bij NS moeten ze maar ff op bugs gaan jagen....
Bij NS moeten ze maar ff op bugs gaan jagen....
Nou, je zet meteen de goede toon zo :8

Probleem is ook bij mij niet reproduceerbaar, krijg gewoon correcte resultaten. Even een dingetje: probeer het nu nog eens. Krijg je nog steeds niet de juiste resultaten?

Reputatie 4
Badge
Dit lijkt erg op het issue gemeld bij https://forum.ns.nl/op-station-17/waarom-ontbreken-diverse-treinen-degelijk-gaan-de-reisplanner-16409

Geef in "Amsterdam Centraal", "Rotterdam Centraal", b.v. 20-10-2015 (maakt niet zoveel uit welke datum), 7:00, en kies "Aankomst" (dat maakt wel veel uit).

Als je dan bij het resultaat een aantal keer later kiest, zie je een veel te groot verschil tussen aankomt 8:01 en aankomst 9:23. Daar zullen zeker 6 treinen tussen moeten zitten.
@IskOV: ik zal dit topic onder de aandacht brengen bij de afdeling Reisinformatiemiddelen. Zodra ik een reactie van hen heb ontvangen, laat ik dat hier weten.
Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Het gaat om een bug in de reisplanner. Als je een reis opvraagt en je gebruikt vervolgens 'Later' of 'Eerder' dan gaat het soms fout en krijg je een 'gat' in de tijden. I.v.m. de ontwikkeling van een nieuwe reisplanner zal dit probleem niet meer worden opgelost.
Reputatie 1
Wanneer komt deze nieuwe reisplanner dan uit.
Ben wel nieuwsgierig hoe het eruit ziet.
Is nog niet bekend, maar wanneer het kan gooien we de update er zo snel mogelijk uit.
Reputatie 1
Wordt bij deze update ook de materieelinzet getoond? Zou namelijk wel leuk zijn.
Zou me ten zeerste verbazen als de planner dat gaat tonen, in de keten reisplanner is materieelinzet immers niet beschikbaar. In het gekste geval zie je dat terug in de AV.
Die info is wel degelijk beschikbaar. 😉
Uh, nee. Die zou je dan bij moeten mengen vanuit PPV/InfoPlus, en dan nog betreft het niet altijd actuele informatie, laat staan correcte informatie.

En al zou je de informatievoorziening wel hebben, dan moet je je nog afvragen of je voor een reis enkele uren van tevoren überhaupt materieelinzet moet willen tonen. Want de kans op wijzigingen is dan enorm groot. Zelfs binnen het 70-minuten venster worden nog vaak genoeg aanpassingen gedaan.
En al zou je de informatievoorziening wel hebben, dan moet je je nog afvragen of je voor een reis enkele uren van tevoren überhaupt materieelinzet moet willen tonen. Want de kans op wijzigingen is dan enorm groot. Zelfs binnen het 70-minuten venster worden nog vaak genoeg aanpassingen gedaan.

Je hebt zeker een punt, maar volgens dezelfde redenering zou je je dan ook kunnen afvragen of de reisplanner wel vertrektijden zou moeten tonen. Die zijn in praktijk nog veranderlijker dan de materieelinzet. In sommige treinseries is het hoogst uitzonderlijk dat er een afwijkend type materieel wordt ingezet. Een indicatie onder voorbehoud kan al van meerwaarde zijn. Maar goed, dat zal inderdaad wel vereisen dat er eerst wat renovatiemogelijkheden aan de informatieketen worden benut.
De beste reisplanner is geen reisplanner.

Eerst maar eens zorgen voor één fatsoenlijke keten en een goed functionerend product in de basis, daarna spelen met onzin zoals materieelinzet. Er zijn veel fundamentelere problemen.
Ik vraag een verbinding aan van Amsterdam Centraal naar Deventer op vrijdag 23 oktober met vertrek rond 10 uur. De App en de reisplanner geven aan dat ik bij vertrek om 10.01 moet overstappen in Amersfoort van trein 1533 op trein 1735, terwijl de rit-informatie van trein 1533 aangeeft dat deze rijdt van Enkhuizen naar Deventer zonder overstap.
Reputatie 3
Klopt Alleen de 1569 Rijd door naar Hengelo 😉 En de 1533 Gaat niet verder dan deventer Volgens mij de 1535 Wel weer om 10:31 😉
Klopt Alleen de 1569 Rijd door naar Hengelo 😉 En de 1533 Gaat niet verder dan deventer Volgens mij de 1535 Wel weer om 10:31 ;)

Deventer is mijn bestemming, dus als trein 1533 daar heen rijdt en ik daar in zit, waarom zou ik dan in Amersfoort overstappen op trein 1735? De informatie over de verbinding en de rit-informatie komen niet overeen. Deze fout treed overigens iedere twee uur op (op 23-10-2015) bij vertrek uit Amsterdam Centraal één minuut na het even uur. Op het andere uur is de verbinding wel rechtstreeks met de Internationale trein naar Berlijn.
Reputatie 3
23-10-2015
Zwolle-Deventer
zaterdag 17 tot en met vrijdag 23 oktober
Oorzaak

door werkzaamheden

Reisadvies
U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling

doordat er weinig sporen in Zwolle beschikbaar zijn, zal de Intercity naar Zwolle in Olst wachten en vertrekt een kwartier later dan gebruikelijk uit Olst en Wijhe
de Intercity richting Deventer vertrekt een kwartier eerder dan gebruikelijk uit Zwolle; vanaf Olst vertrekt deze Intercity weer op de oorspronkelijke vertrektijden

Extra reistijd

een kwartier tot een half uur

het kan hier mee te maken hebben maar ik kan er niet veel uit halen.

PS http://ovtijden.com/arnu/rl/1533/2015-10-15T10:01:00+0200/ Dit is de 1533 😉 Hopelijk is dit genoeg? als je meer vragen hebt laat u het dan weten?
23-10-2015
Zwolle-Deventer
zaterdag 17 tot en met vrijdag 23 oktober
Oorzaak
Trein 1533 rijdt vrijdag 23 oktober niet verder dan Amersfoort. Ik kwam er afgelopen maandag toevallig achter dat als je na het vragen van een verbinding daarna op "rit-informatie" klikte, je de rit-informatie van de dag ervoor kreeg te zien. Ik deed dat bij een intercity waarvan de dienstregeling op zondag en maandag hier en daar een enkel minuutje verschilt en deze op een enkel station extra stopt op zondag. De gegeven vertrektijden in het reisadvies en in de rit-informatie kwamen dus niet overeen. Ik heb dat maandag gemeld aan NS en s'middags was het door een update van de app opgelost.
door werkzaamheden

Reisadvies
U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling

doordat er weinig sporen in Zwolle beschikbaar zijn, zal de Intercity naar Zwolle in Olst wachten en vertrekt een kwartier later dan gebruikelijk uit Olst en Wijhe
de Intercity richting Deventer vertrekt een kwartier eerder dan gebruikelijk uit Zwolle; vanaf Olst vertrekt deze Intercity weer op de oorspronkelijke vertrektijden

Extra reistijd

een kwartier tot een half uur

het kan hier mee te maken hebben maar ik kan er niet veel uit halen.

PS http://ovtijden.com/arnu/rl/1533/2015-10-15T10:01:00+0200/ Dit is de 1533 😉 Hopelijk is dit genoeg? als je meer vragen hebt laat u het dan weten?
Reputatie 3
Kan iemand uitleggen waarom de reisplanner via de website op de Mac een ander antwoord geeft dan de Reisplanner-app op de iPhone?
Zie bijgaand twee plaatjes, zojuist gemaakt met de vraag naar de treinverbinding tussen Haarlem en Rotterdam Centraal op 21 september met aankomst rond 7.52 uur.
Het juiste antwoord komt van de app, maar wat is er aan de hand met de website?

Er komt een nieuwe ns layoud 😉 deze is beter blijkbaar 😃 We zullen zien als de reisplanner op verre stukken ook daad werkelijk goed is 😉

Reageer