Waarom een verbinding in de reisplanner als deze acht op acht keer niet gehaald wordt?

• 10 februari 2015
  • 15 reacties
  • 559 Bekeken

Reputatie 4
Badge
De afgelopen weken heb ik een achttal keren gereisd van Utrecht naar Arnhem om 6h53 (IC 3019) vanuit Utrecht. Deze trein is geen van de acht keer op tijd aangekomen. Vertragingen varieerden tussen net geen 2 en 15 minuten. Waarom staat er in de reisplanner dat deze trein om 7h28 in Arnhem aankomt? De trein verliest in de regel twee à drie minuten tussen Utrecht en Veenendaal, dan nog een minuut tussen Veenendaal en Ede-Wageningen en loopt er weer eentje in tot Arnhem.
Volgens de reisplanner sluit deze trein aan op de trein naar Winterswijk van 7h30 (cross platform overstap). Deze aansluitende trein kon geen enkele keer gehaald worden. In het beste geval kon men deze nog weg zien rijden (zoals vanochtend).

Overigens viel mij op dat er verschillende vertragingstijden worden bijgehouden. Omdat er bij Arnhem geen aankomsttijden staan op ovtijden.com, heb ik eens vergeleken met de vertrektijd in Ede-Wageningen.
Volgens http://ovtijden.com/avtdag/ED/ vertrok de trein vandaag met 3 min 25 s vertraging uit Ede-Wageningen, wat correct is. De trein liep ruim een minuut in op weg naar Arnhem.
Kijk je echter bij de trein zelf: http://ovtijden.com/arnu/rl/3019/2015-02-10T07:17:00+0100/ dan staat er +2.
Dit soort rare verschillen komt op meer data voor.
Op 5/2 vertrok de trein met ruim drie minuten vertraging uit Veenendaal de Klomp. Op http://ovtijden.com/arnu/rl/3019/2015-02-05T07:17:00+0100/ staat echter dat de trein op tijd vertrok, wat niet klopt. Ik heb het zelf bijgehouden. Kijk je bij Veenendaal de Klomp, dan staat daar wel + 3min http://ovtijden.com/avtdag/KLP/20150205/

Weet iemand waar die verschillen vandaan komen? En welke van de twee worden gebruikt bij het vaststellen van de punctualiteit (ja, ik weet dat de voorbeelden over minder dan +5 min gaan, maar dat doet er even niet toe)? En welke om te bepalen of je recht hebt op geld terug bij vertraging?

15 reacties

Het is me eerder al eens opgevallen dat ook opgeheven treinen nog met +xx worden weergegeven in de data die ovtijden.com van NS verkrijgt, op het deel van het traject waar de trein opgeheven was. Mogelijk worden bij de trein de voorspelde vertragingen weergegeven (afgerond op hele minuten), terwijl bij de stations de gerealiseerde vertragingen worden vermeld.

Bij het vaststellen van de punctualiteit wordt geen van beide gebruikt. ProRail schat daarvoor de aankomsttijden (ovtijden toont vertrektijden) op een stuk of 50 meetstations op basis van het moment dat de trein het laatste seinblok vóór het station vrijmaakt, de afstand van dat punt tot de geplande stopplaats langs het perron, de lengte van de trein en de remcurve.

Op een soortgelijke manier wordt ook de vertrektijd geschat, maar dan met de bezetting van het volgende blok na het station. Ik neem aan dat die geschatte aankomst- en vertrektijden worden gebruikt voor GTBV. Of dat dezelfde vertrektijden zijn als ovtijden toont, weet ik niet.
Reputatie 4
Badge
Het is me eerder al eens opgevallen dat ook opgeheven treinen nog met +xx worden weergegeven in de data die ovtijden.com van NS verkrijgt, op het deel van het traject waar de trein opgeheven was. Mogelijk worden bij de trein de voorspelde vertragingen weergegeven (afgerond op hele minuten), terwijl bij de stations de gerealiseerde vertragingen worden vermeld.

Ik heb de indruk dat de tijden die in ovtijden.com bij de treinen staan, dezelfde zijn als die op de schermen in de trein worden getoond. Op 5/2 werd namelijk pas in Ede-Wageningen op de schermen aangegeven dat de trein vertraging had, terwijl dat al zo was vanaf De Klomp.
Het blijft heel raar dat op binnen één - en dezelfde website twee verschillende tijden worden aangegeven.
Op de station's informatie wordt vertraging aangeduid in een meervoud van 5 minuten en op sommige tussenstations zit 1of 2 minuten speling waar normaliter de trein stil staat langs het perron. De tijdwinst onderweg op de wat langere trajecten gaat (denk ik) uit van een ideaal-situatie, denk hierbij aan het niet voor een rood sein komen te staan en zonder problemen bij grote stations voorrang kan krijgen op treinen die rond dat zelfde moment vertrekken, met +/- 5 minuten vertraging krijgt de vertraagde trein vaak voorrang en kan zo iets van vertraging inlopen. Maar nogmaals dat is mijn interpretatie.
Reputatie 4
Badge
Op de station's informatie wordt vertraging aangeduid in een meervoud van 5 minuten en op sommige tussenstations zit 1of 2 minuten speling waar normaliter de trein stil staat langs het perron. De tijdwinst onderweg op de wat langere trajecten gaat (denk ik) uit van een ideaal-situatie, denk hierbij aan het niet voor een rood sein komen te staan en zonder problemen bij grote stations voorrang kan krijgen op treinen die rond dat zelfde moment vertrekken, met +/- 5 minuten vertraging krijgt de vertraagde trein vaak voorrang en kan zo iets van vertraging inlopen. Maar nogmaals dat is mijn interpretatie.

Dank voor het meedenken, maar het gaat niet om de informatie op de aanwijsborden op de stations, want die gebruiken inderdaad veelvouden van 5 minuten. Bij de stops in Veenendaal de Klomp en Ede-Wageningen is overigens geen speling. Vertrektijden en aankomsttijden zijn identiek.

Het gaat om de aanduidingen op OVtijden.com. Die zijn niet consequent.

En nog meer gaat het erom dat een dienstregeling gepubliceerd wordt, die in de praktijk volstrekt ireeël is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is mij ook wel eens opgevallen op ovtijden.com.
Bv bij de sprinter met treinnr 5714 van 9 februari.

ovtijden.com geeft bij het station Laan van NOI +2.31 ( http://ovtijden.com/avtdag/LAA/20150209 ) maar wanneer je kijkt bij de trein zelf, staat daar maar +1 minuut ( http://ovtijden.com/arnu/rl/5714/2015-02-09T07:40:00+0100/ ) voor zowel aankomst als vertrek.
Ik dacht eerst dat het verschil misschien kon worden verklaard door het feit dat bij station maar 1 tijd staat, die van vertrek en bij het treinnummer 2 tijden, zowel die van aankomst als vertrek. Soms loopt een trein nog wel eens vertraging op op het station wanneer deze nog niet mag vertrekken (ik heb laatst eens een paar minuten stilgestaan op station Delft omdat er iemand op het spoor liep). Maar dat lijkt bovenstaand specifiek geval niet te verklaren aangezien zowel bij aankomst als vertrek +1 minuut wordt aangegeven.
Reputatie 3
Badge
De ogenschijnlijke nauwkeurigheid waarmee de info per station wordt weergegeven in ovtijden.com suggereert natuurlijk dat het daar gaat om die berekeningen waar Pe_pe het over heeft. De informatie per trein zal dan een grovere schatting zijn. Dat kunnen ook nooit reële data zijn, want de tijden staan er ook op voor treinen die nog onderweg zijn naar de betreffende stations. Zie bijvoorbeeld de bijlage, die ik om 10.40 uur heb gemaakt en die toch al vertragingen aangeeft voor stations waar de trein om 10.45 en 11.02 moet komen

Interessant zou het zijn om die info per trein eens te monitoren, en te kijken of die in de loop van de reis van die trein wordt bijgesteld als de vertraging toch groter wordt dan verwacht. Als dat niet het geval is, zou het kunnen verklaren dat de info per station (gebaseerd op de werkelijke aankomst- en vertrektijden) afwijkt van die per trein. Als van een trein voorspeld wordt dat hij met vertraging gaat doorrijden, maar op een bepaald station wordt hij uit de dienstregeling gehaald, zie je dat dan alleen in de stationsinformatie terug.
Reputatie 4
Badge
@IskOV

Ik denk dat je gelijk hebt. De info per trein wordt niet meer bijgewerkt. Deze komt overeen met de schermen in de trein (en de gegevens in de App van NS) en die geven een verwachting aan die op op het laatste moment blijkbaar niet meer wordt bijgewerkt.
Ik ben dan wel benieuwd welke cijfers NS hanteert voor de eigen App, want in tegenstelling tot de punctualiteitsmeting op de 50 meetpunten die Pe_Pe noemt, wordt daar per trein de recente punctualiteit van een treinnummer aangegeven, want het percentage dat de 3019 op tijd zou moeten hebben rijden, klopt niet. Dat is te hoog.

En nog steeds snap ik niet dat er m.b.t. de 3019 (en aanlsuiting richting het oosten) een dienstregeling wordt gepubliceerd die in de praktijk niet haalbaar is. Ook vanochtend niet, dat is 9 op 9 keer (eigen waarneming) niet gehaald in een periode van enkele weken.
Reputatie 6
Badge +1

En nog steeds snap ik niet dat er m.b.t. de 3019 (en aanlsuiting richting het oosten) een dienstregeling wordt gepubliceerd die in de praktijk niet haalbaar is. Ook vanochtend niet, dat is 9 op 9 keer (eigen waarneming) niet gehaald in een periode van enkele weken.

Zelf woon ik in Arnhem, en in de spits in de aansluiting naar Winterswijk van .00 en .30 NOOIT te halen. De trein uit Utrecht is ALTIJD te laat. Dat is behoorlijk balen voor de reizigers, want je krijgt ook nooit ook maar een cent compensatie, vanwege twee vervoerders.
Reputatie 4
Badge
Deze verbindig is inderdaad niet te halen. Heel slecht.
Reputatie 3
Badge

Dank voor het meedenken, maar het gaat niet om de informatie op de aanwijsborden op de stations, want die gebruiken inderdaad veelvouden van 5 minuten.

De Reisplanner App geeft overigens wel vertragingen per minuut aan als je kijkt naar de vertrektijden per station.
Die klopt dan weer niet met wat er te zien is op rijdendetreinen.nl. "As we speak" zie ik op rijdendetreinen.nl dat de 2247 op Hollands Spoor +7 heeft, en de reisplanner zegt +8. Die +8 komt overeen met wat ovtijden.com geeft bij de trein.
Bij het station staat meer +7.33. En dat laatste is wel heel opmerkelijk, want die trein moet volgens dienstregeling om 12.34 op Hollands Spoor aankomen. Het is nu 12.25. Dus kennelijk zijn ze 10 minuten voor de geplande aankomsttijd al in staat op de seconde te berekenen hoe groot de vertraging wordt. . .
Reputatie 4
Badge
Ik kan me best voorstellen dat er twee tijden zijn:
- de verwachte aankomsttijd (waar een trein nog moet komen) en de gerealiseerde aankomsttijd.

wat zou het fijn zijn als vooral die laatste overal zou kloppen. De tijden bij ovtijden.com lijken de enige zijn die aardig kloppen met de werkelijke tijden, maar op de seconde heb ik het nog niet bijgehouden. Dat zal ik de komende dagen eens doen.
De schatting berekent ProRail wel op de seconde, maar dat betekent niet dat de onnauwkeurigheid van die schatting minder dan een seconde is.
Reputatie 4
Badge
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en afgelopen vrijdag en vanochtend is IC 3019 wederom met 2 of meer minuten vertraging aangekomen in Arnhem, zodat er geen aansluiting was richting Doetinchem (al heeft vrijdag de Avira-trein gewacht, maar dat gebeurt meestal niet).

Kortom de stand is 11 keer gereisd, 11 keer vertraagd. Wordt het geen tijd om de dienstregeling tussen Utrecht en Arnhem realistisch weer te geven en deze overstap uit de reisplanner te halen?
Reputatie 4
Badge
Weer twee dagen verder: de stand is 13 keer gereisd, NS was dertien keer te laat.
12 keer kon de aansluiting niet gehaald worden en 1 keer wel omdat Arriva wachtte op de vertraagde NS-trein.
Door het wisselen van vervoerder is er bovendien nooit recht op geld terug bij vertraging. Maar nog beter dan GTBV zou zijn als de reisplanner realistisch was.

Ben heel benieuwd of er nog een keer iemand van NS reageert.
Reputatie 4
Badge
we zijn weer 14 dagen en 5 treinervaringen verder. De IC 3019 is in al die reizen nooit op tijd aangekomen....

Reageer