beantwoord

Waarom geeft NS waardeloze storingsadviezen in de reisplanner?

• 18 juli 2019
  • 3 reacties
  • 208 Bekeken

Wanneer je in de reisplanner zoekt naar routes waar net een omroepbericht over is geweest zul je vaak het volgende beeld krijgen.

Toppie-joppie, de planner toont een verstoring. Maar daar was ik in het geheel niet in geïnteresseerd. Immers ik als reiziger wil gewoon een advies krijgen dat voor mij werkt en waar ik niet mee strand op een station waar ik niet wil zijn. Dus dat roept de filosofische vraag op. Als er tussen Utrecht Centraal en Gouda Goverwelle veel minder treinen door een wisselstoring rijden en deze verstoring tot 13:00 uur duurt, waarom wordt er dan geen advies gegeven om via Schiphol naar Den Haag te rijden?

Mogelijke argumenten:
  • Er rijden toch voldoende treinen!
  • 36 minuten extra reistijd geeft direct kassa korting. (geld terug bij vertraging)
  • NS is niet in staat om alternatieven te tonen.
In alle gevallen wordt er door NS geen handelingsperspectief gegeven waarvan de betrouwbaarheid hoger is dan een storingsmelding.
icon

Beste antwoord door Momo 18 juli 2019, 13:07

De melding in de reisplanner dat er een storing op het traject is ter informatie dat er een storing is die invloed kan hebben op je reis. In dit geval bleven de IC's rijden dus kon je gewoon je normale reis maken, maar er vielen wel sprinters uit.

In andere gevallen kan het ook zo zijn dat de helft van de IC's uitvalt, dan heb je nog maar eens per half uur een IC die dan hoogstwaarschijnlijk ook veel voller is. Dan krijg je ook gewoon een reisadvies voor je normale route ipv een alternatieve route met de melding dat er storing is. Als er een alternatieve route is kan het zijn dat die omgeroepen wordt, in de zin van "reizigers naar A kunnen ook reizen via ...... Dat wilt niet zeggen dat iedereen dat moet doen, maar het is dan een optie om bv de volle treinen te vermijden of om wel eerder op je bestemming te zijn wanneer er maar eens per half uur de normale verbinding is.

Zelf bv regelmatig gehad bij storing tussen Rotterdam en Den Haag, IC serie 2400 viel dan uit en 2200 bleef rijden, ook de helft van de sprinter reed niet. Reisadvies wordt dan gewoon gegeven met de melding storing, je weet dan waarom de helft uitvalt en dat je trein waarschijnlijk erg vol is. Daar kun je dan rekening mee houden.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Er is wel een storing, maar de meeste treinen rijden gewoon. Zij het soms met een kleine vertraging. Volgens mij zijn er tot nu toe ook geen intercity's uitgevallen, maar alleen een paar sprinters.

Het is volgens mij zelfs met deze storing nog steeds veel sneller om via Gouda te reizen dan via Schiphol. Ik zie niet in waarom de reisplanner mensen via Schiphol om zou moeten leiden.
Op dit moment rijdt de trein 3 minuten later dan gepland Gouda binnen. Ik ben er niet van overtuigd dat de storingsmelding (in de reisplanner en op de overzichtsdisplays waar wel werd geadviseerd om een alternatieve route te nemen) waardevol is. Zeker in combinatie met het gebrek aan alternatieven kan de reizigers niets. Dus de bovenstaande punten blijven open, waarom wordt deze melding toegevoegd?
Reputatie 7
Badge +2
De melding in de reisplanner dat er een storing op het traject is ter informatie dat er een storing is die invloed kan hebben op je reis. In dit geval bleven de IC's rijden dus kon je gewoon je normale reis maken, maar er vielen wel sprinters uit.

In andere gevallen kan het ook zo zijn dat de helft van de IC's uitvalt, dan heb je nog maar eens per half uur een IC die dan hoogstwaarschijnlijk ook veel voller is. Dan krijg je ook gewoon een reisadvies voor je normale route ipv een alternatieve route met de melding dat er storing is. Als er een alternatieve route is kan het zijn dat die omgeroepen wordt, in de zin van "reizigers naar A kunnen ook reizen via ...... Dat wilt niet zeggen dat iedereen dat moet doen, maar het is dan een optie om bv de volle treinen te vermijden of om wel eerder op je bestemming te zijn wanneer er maar eens per half uur de normale verbinding is.

Zelf bv regelmatig gehad bij storing tussen Rotterdam en Den Haag, IC serie 2400 viel dan uit en 2200 bleef rijden, ook de helft van de sprinter reed niet. Reisadvies wordt dan gewoon gegeven met de melding storing, je weet dan waarom de helft uitvalt en dat je trein waarschijnlijk erg vol is. Daar kun je dan rekening mee houden.

Reageer