beantwoord

Waarom in reisadvies NS reisplanner de N-Z route via Arnhem niet vermeld?

• 26 september 2017
  • 13 reacties
  • 250 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Ik zocht voor familielid de reis van (regio) Eindhoven naar Leeuwarden uit, en terug.

Het reisadvies van de NS Reisplanner geeft de route via Utrecht aan, met 28 minuten wachttijd in Den Bosch.

De route via Arnhem is in reisduur gelijk (zie hieronder), en is veel prettiger: de overstap in Den Bosch is korter, de trein is rustiger (en niet vol), en het drukke Utrecht CS wordt vermeden. Dat laatste is een speerpunt van NS...

Waarom geeft de reisplanner niet beide mogelijkheden aan?
icon

Beste antwoord door Waldo G 26 september 2017, 18:34

Die adviezen zijn wel vaker ondoorgrondelijk. Voor zover verschillende reismogelijkheden gelijkwaardig zijn qua aankomsttijd zouden alle opties getoond moeten worden. Desnoods ondersteund met een extra knop "toon alle adviezen"
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Vraag eens een reisadvies op van Boxtel naar Leeuwarden. Dan krijg je een verbinding via 's-Hertogenbosch en Zwolle.
Van bijvoorbeeld Geldrop naar Leeuwarden stap je over in Eindhoven en Utrecht en niet in Eindhoven, 's-Hertogenbosch, Arnhem en Zwolle.
De reisplanner kijkt bij gelijke reistijd naar het minste aantal overstappen.
Reputatie 7
Badge

De reisplanner kijkt bij gelijke reistijd naar het minste aantal overstappen.

In de route Leeuwarden-Boxtel zit bij het NS reisplanner advies een overstap in Utrecht (12 minuten) en in Den Bosch (28 minuten wachten). In mijn reisschema zit een overstap in Zwolle (8 minuten) en in Den Bosch (12 minuten wachten). Dus aantal overstappen maakt geen verschil.

Het voordeel van de route via Arnhem is dat je zowel in Zwolle als in Den Bosch meteen in de stilstaande vervolg-trein kunt stappen. Warm, behaaglijk en comfortabel). Bij de NS reisroute sta je te wachten op de tocht of in de etensluchten.
Reputatie 7
Badge
Vraag eens een reisadvies op van Boxtel naar Leeuwarden. Dan krijg je een verbinding via 's-Hertogenbosch en Zwolle.

O ja? (jij neemt de langste reisduur, met de stopper na Zwolle)

14:59 Boxtel, Spoor 2, trein NS Sprinter richting Hertogenbosch ('s)
15:10 's-Hertogenbosch, Spoor 3a, Linkerzijde uitstappen, Overstap op zelfde perron
15:23 's-Hertogenbosch, Spoor 4b trein NS Intercity richting Schagen
15:51 Utrecht Centraal, Spoor 7, Rechterzijde uitstappen, 27 minuten overstaptijd,
16:18 Utrecht Centraal, Spoor 12, trein, NS Intercity, richting Leeuwarden,
18:13, Spoor 3 Leeuwarden, Linkerzijde uitstappen
Badge +3
Vanaf Boxtel is het het ene halve uur via Arnhem en het andere half uur via Utrecht. Beide opties mogen dus.

Het hangt echt samen met het aantal overstappen.
Reputatie 7
Badge
Vanaf Boxtel is het het ene halve uur via Arnhem en het andere half uur via Utrecht. Beide opties mogen dus.Het hangt echt samen met het aantal overstappen.

Of het mag, vroeg ik niet aan NS. En ook niet of het kan.

Ik vraag waarom beide opties niet in de reisplanner worden aangegeven, terwijl reistijd en aantal overstappen en aantal perronwisselingen gelijk is.
Badge +3
Beide opties worden wel degelijk getoond. Zie mijn voorbeelden die ik geknipt en geplakt heb uit de reisplanner.

Het hangt echt van van het vertrekstation of beide routes getoond worden. Vandaar dat ik twee voorbeelden heb gegeven: Boxtel naar Leeuwarden en Geldrop naar Leeuwarden.
Reputatie 7
Badge
Beide opties worden wel getoond. Zie mijn voorbeelden die ik geknipt en geplakt heb uit de reisplanner. Nee iMark: voor de vertrektijd die je zoekt, staat er maar 1 optie. Jij komt met een half uur later, maar die trein sluit niet aan op Arriva, want is de boemel na Zwolle, en komt kwartier later aan in Leeuwarden

Het hangt echt van van het vertrekstation of beide routes getoond worden.
Houd het simpel: vertrek/aankomst-stations Boxtel en Leeuwarden.
Bij andere reisadviesvragen krijg je de meest mallotige treinopties voor dezelfde vertrektijd, zoals de Thalys nemen. En hier vraag ik alleen waarom de NS reisplanner niet de meest comfortabele reisroute vermeldt
Badge +3
Wanneer je de werkelijke eindbestemming had genoemd en niet Leeuwarden hadden we deze discussie niet gehad. Ik kan onmogelijk ruiken dat er ook nog een overstap in Leeuwarden op Arriva in het spel is.
Reputatie 7
Badge

Vraag aan NS:

Waarom is in reisadvies NS reisplanner de N-Z route via Arnhem niet als 2e reismogelijkheid vermeld?
Reputatie 4
Die adviezen zijn wel vaker ondoorgrondelijk. Voor zover verschillende reismogelijkheden gelijkwaardig zijn qua aankomsttijd zouden alle opties getoond moeten worden. Desnoods ondersteund met een extra knop "toon alle adviezen"
Badge +3
Of je plant de reis gewoon via Arnhem (zoals in je rechter plaatje).

Echter zal dat wel duurder zijn, want de afstand via Utrecht is simpelweg korter (gezien de lange overstappen).

Als je die reis maakt zal je officieel eigenlijk in Arnhem uit en weer in dienen te checken, anders zou je bij controle tussen Arnhem en 's Hertogenbosch (of op de heenreis tussen Arnhem en Zwolle) problemen kunnen krijgen omdat je daar dus niet thuis hoort vanuit Leeuwarden resp. Boxtel.

Overigens komt de optie via Arnhem ook gewoon tevoorschijn als je de optie Altijd Vrij of Trein Vrij aan zet in de planner, want dan mag je natuurlijk gewoon omreizen zoveel je wilt.
Reputatie 4
Ik verwacht geen verschil in prijs gezien de lange afstand. In die 3 tariefeenheden zal het niet uitmaken.
Als je via een station gaat reizen waardoor je een langere afstand aflegt dien je inderdaad uit- en opnieuw in te checken. Ik durf het ook niet met zekerheid te beantwoorden waarom deze reis niet wordt weergegeven, maar de kans is groot dat dit en door meer tariefeenheden komt en ook omdat je minder lang de tijd hebt om over te stappen. Indien je trein vertraging moet ondervinden is de kans groter dat je de reis alsnog kan afmaken met het reisadvies die onze reisplanner geeft.

Reageer