Waarom klopt Reisplanner niet?

  • 3 juli 2015
  • 7 reacties
  • 259 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
In de Reisplanner wordt zodra er treinen uitvallen geen juiste info meer gegeven over mijn reis. De trein die uiteindelijk vertrekt staat niet in de planning.

Hoe kan dat?

7 reacties

Omdat NS het dikwijls niet voor elkaar krijgt om de bijgestuurde dienstregeling te verwerken in informatie voor reizigers. Voor NS is het belangrijkste dat de treintjes rijden. Of er reiziger in zitten is bijzaak.
Hallo Neu,

We proberen de reisplanner zo up-to-date mogelijk te houden, maar helaas wil het tijdens verstoringen wel eens voorkomen dat dit niet helemaal het geval is. Dit komt omdat er dan op het laatste moment nog wijzigen kunnen zijn. Het is dan ook belangrijk om de reisinformatie die opgeroepen wordt op het station goed in de gaten te houden en eventueel een medewerker om reisinformatie te vragen.

Groet,
Marjan
Het voordeel van het door de NS verspreiden van reisinformatie via meerdere kanalen, waarvan ze zelf zeggen dat die niet gelijk kunnen zijn (want dan zou je aan één kanaal voldoende hebben) is dat de reiziger maar moet gokken welke informatie klopt en de NS later kan roepen dat minimaal één kanaal het juiste advies gegeven had.

Vragen op dit forum welk communicatiekanaal je in dit geval het beste kan volgen kan de NS niet zeggen.
Het beste is de app "rijden de treinen" haalt zijn informatie rechtstreeks bij prorail vandaan zonder dat er eerst meerdere bedrijfsonderdelen er wat van moeten vinden.. Deze app heeft het bij mij altijd bij het juiste eind gehad in tegenstelling tot de ns app
De informatie van 'rijden de treinen' komt eveneens van NS. (ProRail mag geen reisinformatie meer verstrekken aan reizigers, omdat NS beweerde dat zij de reizigers beter kunnen informeren en de staatssecretaris daarop besloten heeft dat NS voortaan verantwoordelijk is voor alle reisinformatie voor treinreizigers, ook de reizigers die met een trein van een andere vervoerder reizen.) Als die app vaker klopt dan die van NS, geeft de NS-app dus informatie die niet overeenkomt met de informatie die NS op dat moment beschikbaar heeft.

Actuele vertrektijden


De actuele vertrektijden op de website en in de app komen rechtstreeks bij NS vandaan. De informatiebron is hetzelfde systeem dat wordt gebruikt voor de beeldschermen op de stations. Ook aanvullende informatie, zoals de treinsamenstelling of toeslaginformatie, komt uit het systeem van NS.

In de Rijden de Treinen app worden treinsoorten in het overzicht afgekort om ruimte te besparen. Een intercity wordt bijvoorbeeld een IC en een Sprinter wordt Spr.

De actuele vertrektijden worden niet gebruikt voor het berekenen van statistieken.

Reisplanner


De informatie van de reisplanner in de Android app is dezelfde informatie als terug te vinden is in de reisplanner van NS. De optie ”Laatste trein” zoekt een trein die voor of om 2.00 uur ‘s nachts vertrekt op de dag dat je deze optie gebruikt.
Heb tijdens de grote verstoringen in Utrecht met deze app onder de borden gestaan met naast mij iemand met de ns app, alledrie andere info, maar die van mij bleek het meest accuraat
In dat geval klopt de database van NS dus wel, maar slagen ze er niet in die informatie ongeschonden op hun eigen schermen en in hun eigen app te krijgen.

Reageer