beantwoord

Waarom ontbreken er prima reisopties in de app ? Woerden - Tilburg Uni.

• 19 mei 2019
  • 11 reacties
  • 253 Bekeken

Als ik vanuit Woerden naar Tilburg Universiteit wil reizen (maandag 20 mei 2019) en daar om 9 uur in de ochtend wil aankomen, is er een uitstekende nietgenoemde reisoptie: vertrek woerden 6:55 - utrecht 7:05 ; vertrek utrecht 7:24- den bosch 7:52; vertrek den bosch 8:03 - Tilburg universiteit 8:22. Overstaptijd in utrecht: 19 minuten; overstaptijd in den bosch: 11 minuten. Totale reistijd: 1:27. Waarom staat deze optie niet genoemd? De wel genoemde reisoptie om 7:04 heeft een zeer krappe overstaptijd in Den Bosch - 3 minuten - en die heb ik al regelmatig niet kunnen halen door vertraging van de intercity.
icon

Beste antwoord door Tochjo 19 mei 2019, 21:22

De optie met vertrektijd 6:55 wordt standaard niet getoond, omdat er een reismogelijkheid is waarbij u op dezelfde tijd aankomt, maar later kunt vertrekken. Dat advies, met vertrektijd 7:04, heeft inderdaad een krappe overstap, maar de overstaptijd voldoet wel aan de norm die NS daarvoor hanteert.

U kunt het advies met vertrektijd 6:55 te zien krijgen als u in de app kiest voor extra overstaptijd.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
De optie met vertrektijd 6:55 wordt standaard niet getoond, omdat er een reismogelijkheid is waarbij u op dezelfde tijd aankomt, maar later kunt vertrekken. Dat advies, met vertrektijd 7:04, heeft inderdaad een krappe overstap, maar de overstaptijd voldoet wel aan de norm die NS daarvoor hanteert.

U kunt het advies met vertrektijd 6:55 te zien krijgen als u in de app kiest voor extra overstaptijd.
Badge +3
In theorie zou die 3-minuten in Den Bosch haalbaar moeten zijn, vandaar dat dat reisadvies getoond wordt.

Je kunt in de app (op het scherm waar je je reis plant) bij Extra een paar minuten extra overstaptijd instellen (bijv. 3 minuten). Dan krijg je die van 6:55 wel te zien.
Reputatie 3
In theorie zou die 3-minuten in Den Bosch haalbaar moeten zijn, vandaar dat dat reisadvies getoond wordt.

Je kunt in de app (op het scherm waar je je reis plant) bij Extra een paar minuten extra overstaptijd instellen (bijv. 3 minuten). Dan krijg je die van 6:55 wel te zien.

Waardeloos die korte overstappen, net als bijv. Den Haag - Leeuwarden met 2 min overstap in Utrecht.
In de praktijk zit je dan de hele rit naar Utrecht in stressmodus of de trein wel een beetje opschiet en bijv. niet stiekem een minuutje te lang in Gouda blijft staan.
Conducteur mag officieel blijkbaar 1 min voor vertrek deuren sluiten, als ie dat doet heb je nog maar 1 minuut om over te stappen.
Overstap niet halen is meteen een half uur wachten😔
Badge
De deuren worden niet 1 minuut voor vertrek gesloten, daarbij heb je vanaf Den Haag Centraal de mogelijkheid om naar Leeuwarden te reizen met de trein via Schiphol en dan mogelijk een overstap op Zwolle die ruimer is. 1x per uur gaat de trein naar Groningen en 1x per uur naar Leeuwarden vanaf Den Haag Centraal.
Badge +3
1x per uur gaat de trein naar Groningen en 1x per uur naar Leeuwarden vanaf Den Haag Centraal.
In de spits (en overdag?) toch wel vaker hoop ik? Oh nee, wacht die komen afwisselend uit Den Haag en Rotterdam (overstap Gouda of Utrecht) 🤔
Reputatie 3
De deuren worden niet 1 minuut voor vertrek gesloten bij de treinen die niet op de HSL rijden.
Zeg ook niet dat ze dat altijd doen.
Heb hier ergens gelezen (geen zin om op te zoeken waar, maar volgens mij was het een topic over "fluiten = niet meer instappen" oid) dat de conducteur blijkbaar 1 minuut voor vertrek de vertrekprocedure mag starten.
Hoe dan ook gaat het om de te korte overstap waar je in de praktijk niks aan hebt omdat het nogal onbetrouwbaar is of je 'm kan halen. NS geeft 'm aan in de reisplanner, maar zegt er niet bij dat je ruim voordat de trein aankomt al bij de deuren moet gaan zodat je zeker weet dat je als een van de eersten de trein uit kan, anders mis je ´m sowieso
Badge +3
Als de overstap door de NS app/reisplanner gegeven wordt, dan zou een conducteur dat moeten weten en eventueel een minuutje wachten op overstappers, met name als de overstap cross-platform is.

In Den Bosch (en ook Roosendaal e.d.) is het lastig omdat het dan vaak om bijv. spoor 3a naar 4b gaat, en je dus een eind moet lopen. De planner 'weet' dat niet.
Reputatie 6
Als de overstap door de NS app/reisplanner gegeven wordt, dan zou een conducteur dat moeten weten en eventueel een minuutje wachten op overstappers

Nee, dat Is niet de bedoeling. De conducteur MOET op tijd de vertrek procedure starten.
Dat is alhier al regelmatig aangegeven en uitgelegd.
Reputatie 7
Badge +3
Ze laten zo'n eerdere reisoptie wel zien als het minder overstappen oplevert. In elk geval t/m drie minuten extra reistijd. Ik weet niet precies waar de grens ligt.
Badge +3
Geen idee, maar als ik 3 minuten instel (via de website kan ook, 5 minuten) dan staat hij er gewoon bij.
Reputatie 7
Badge +3
Ik reageerde op de oorspronkelijke vraag en ik bedoel dat als er een optie is die eerder vertrekt, maar wel dezelfde aankomsttijd heeft - en dus een langere reistijd heeft - maar met minder keren overstappen, dan worden beide opties getoond.
Hier kwam ik toevallig achter n.a.v. een vraag over het traject Woerden - Tiel. Daar is een dergelijke situatie namelijk van toepassing.

Reageer