Waarom wordt een reiziger geadviseerd een risicovolle aansluiting te kiezen?

• NS Hoofdconducteur
  • 6920 reacties
Ik heb het nogal algemeen gesteld, maar ik ga hem nu toelichten. Ik spreek overigens nu ook namens veel HC collega's en service medewerkers.
Als een reiziger vanuit Eindhoven wil reizen naar Roosendaal om 13.00, dan geeft de reisplanner de volgende route:

1. Neem de sprinter van Eindhoven naar Tilburg Universiteit, vertrekt om 13.04 en deze komt aan in Tilburg om 13.35 uur
2. Stap over op de IC naar Roosendaal, die vertrekt om 13.37 uur (crossover).

Wij, bijna alle NS-ers raden een reiziger de volgende reisroute aan:

1. Neem de IC naar Den Haag, die vertrekt om 13.02 uur en stap over in Tilburg, deze komt aan om 13.24 uur
2. Stap over op de IC naar Roosendaal (crossover), die vertrekt om 13.37 uur uit Tilburg.
3. De reiziger mag ook kiezen om over te stappen in Breda (zelfde perron)

De kans dat een reiziger in het tweede scenario zijn aansluiting haalt, is vele malen groter. De ervaring leert ons namelijk, dat als we te laat vertrekken uit Eindhoven (door o.a. een goederentrein die voorlangs moet kruisen van de treindienstleiding), de kan zeer groot is dat de overstapper zijn aansluiting niet kan halen. Als diezelfde reiziger nu de IC had genomen, heeft deze veel meer speling dan de sprinter, dus waarom wordt een risicovolle aansluiting weergegeven voor Roosendaal en de provincie Zeeland, terwijl het veel veiliger kan?
Het scheelt ons veel ontevreden reizigers, dus ben benieuwd of dit niet aangepast kan gaan worden, aangezien dit al een aantal jaar geadviseerd wordt.

19 reacties

Ik reageerde juist op jou ontdekking, dat juist die de enige wel klopte volgens de reisplanner, heb het misschien even wat onhandig opgeschreven, maar die klopt wel, door de afwijkende vertrektijd. Als ie om 13.37 zou vertrekken, de IC naar Roosendaal, was ie ook verkeerd geweest. Bedankt voor de scherpte. 😳
Er is eigenlijk maar één mogelijkheid om de reisplanner dat soort dingen te leren, en dat is het handmatig toevoegen en het bij elke wijziging van de dienstregeling controleren/corrigeren. In 9292 zitten ook dat soort eigenaardigheden. Hoe meer alternatieve reismogelijkheden er zijn, hoe moeilijker de reisplanners het hebben om de 'comfortabelste' reis te voorschijn te toveren.
Badge
Gisteren was ie nog niet aangepast nee. Net nog gekeken, maar hij geeft helaas nog steeds de sprinter aan.
Dan heb je in je eerste post precies een verkeerd voorbeeld genoemd... 🙂 Je had het daar namelijk over een reis van Eindhoven naar Roosendaal om 13.00 uur, maar dat is het enige tijdstip dat de reisplanner wél een goed advies geeft... Maar voor het overige ben ik helemaal met je eens dat het geen logische adviezen zijn!
Gisteren was ie nog niet aangepast nee. Net nog gekeken, maar hij geeft helaas nog steeds de sprinter aan, dus is nog niet aangepast helaas.
Badge
@Loes: Dus de reisplanner is (toch) niet aangepast? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Dat komt, aangezien de normale vertrektijd van de IC Roosendaal om .07 en .37 is en toevallig om half twee is die .36, waardoor het geen aansluiting is overigens.

Ik krijg zoiets absoluut niet uitgelegd aan reizigers, dus ik probeer altijd in goed samenspel met mijn MCN om toch tijdig in Tilburg te zijn, dat men gewoon de IC kan halen. Dan hoop ik geen kruisende goederentreinen tegen te komen en andere tijdrovende acties, want dan kan je het schudden.

PS: aanvulling achteraf, ik reageerde op Hendrik, die hetzelfde had geconstateerd
Badge
Hallo Loes,

Het lijkt erop, dat de NS reisplanner n.a.v. jouw opmerking nu wel een reisadvies aangeeft
met een overstap in Tilburg (aankomst 13:24, vertrek 13:36) i.p.v. Tilburg Universiteit ;)

Alleen bij vertrektijd rond 13.00 uur wordt dit advies gegeven. Op de overige tijden niet.
Dit topic heb ik gestart om erachter te komen of er meer reisadviezen niet optimaal zijn. Ik hoop dan ook dat andere forumleden deze hier willen opschrijven.

Een ander sub-optimaal reisadvies is Hoofddorp - Zwolle. De reisplanner geeft aan om de sprinter 58xx ri. Amsterdam C/Amersfoort V te nemen tot Schiphol en daar in 5 minuten op een ander perron over te stappen op de IC naar Zwolle via Amsterdam Zuid en Duivendrecht. Het is ook mogelijk om 2 minuten eerder te vertrekken uit Hoofddorp met de sprinter 57xx richting Weesp/Utrecht, die zowel in Amsterdam Zuid als Duivendrecht de mogelijkheid geeft om op hetzelfde perron over te stappen op de IC naar Zwolle, maar de reisplanner geeft die mogelijkheid niet aan.

Hoofdorp - Amersfoort is bijna hetzelfde verhaal, maar dan met een iets langere overstaptijd op Schiphol om naar het andere perron te gaan.
Ik heb het nogal algemeen gesteld, maar ik ga hem nu toelichten. Ik spreek overigens nu ook namens veel HC collega's en service medewerkers.
Als een reiziger vanuit Eindhoven wil reizen naar Roosendaal om 13.00, dan geeft de reisplanner de volgende route:

1. Neem de sprinter van Eindhoven naar Tilburg Universiteit, vertrekt om 13.04 en deze komt aan in Tilburg om 13.35 uur
2. Stap over op de IC naar Roosendaal, die vertrekt om 13.37 uur (crossover).

Wij, bijna alle NS-ers raden een reiziger de volgende reisroute aan:

1. Neem de IC naar Den Haag, die vertrekt om 13.02 uur en stap over in Tilburg, deze komt aan om 13.24 uur
2. Stap over op de IC naar Roosendaal (crossover), die vertrekt om 13.37 uur uit Tilburg.
3. De reiziger mag ook kiezen om over te stappen in Breda (zelfde perron)

De kans dat een reiziger in het tweede scenario zijn aansluiting haalt, is vele malen groter. De ervaring leert ons namelijk, dat als we te laat vertrekken uit Eindhoven (door o.a. een goederentrein die voorlangs moet kruisen van de treindienstleiding), de kan zeer groot is dat de overstapper zijn aansluiting niet kan halen. Als diezelfde reiziger nu de IC had genomen, heeft deze veel meer speling dan de sprinter, dus waarom wordt een risicovolle aansluiting weergegeven voor Roosendaal en de provincie Zeeland, terwijl het veel veiliger kan?
Het scheelt ons veel ontevreden reizigers, dus ben benieuwd of dit niet aangepast kan gaan worden, aangezien dit al een aantal jaar geadviseerd wordt.

Hallo Loes,

Het lijkt erop, dat de NS reisplanner n.a.v. jouw opmerking nu wel een reisadvies aangeeft
met een overstap in Tilburg (aankomst 13:24, vertrek 13:36) i.p.v. Tilburg Universiteit 😉
Dag Anneloes,

Een goed initiatief van jou.
Ook ik ben met je eens dat een Reisplanner standaard de reis zo optimaal mogelijk moet weergeven.

Gr,
Dit topic heb ik gestart om erachter te komen of er meer reisadviezen niet optimaal zijn. Ik hoop dan ook dat andere forumleden deze hier willen opschrijven.
Reputatie 5
U kunt er bij het plannen van uw reis zelf voor kiezen om een ruimere overstaptijd in te stellen.....
Bij de reisplanner wordt standaard kennelijk rekening gehouden met een overstaptijd van 2 minuten bij cross platform.
Ik zal niet de enige COPD-er zijn die daar grote moeite mee heeft. Daarom duurt mijn treinreis (met overstap) doorgaans aanzienlijk langer dan die voor de "gezonde" medemens, omdat ik altijd rekening moet houden met een langere overstap. Maar omdat mijn "vertraging" te wijten is aan mijn ziekte en niet aan de soms krappe dienstregeling van NS, komt ik ook nooit in aanmerking voor GTBV.

Daarom juich ik het pleidooi van Loes van ganser harte toe. Ben het voor 200% met haar eens.
Eindelijk eens iemand die ook van binnenuit de organisatie eens een kritische noot durft te laten horen. Hulde!
Bedankt Inge, zeker namens mijn/onze collega's, het maakt een wereld van verschil namelijk 😉
De reisplanner geeft inderdaad standaard de meest optimale verbinding weer. Via de link 'meer opties' in de reisplanner, kunnen reizigers de door hen gewenste overstaptijd selecteren. Als je als overstaptijd minimaal 5 minuten selecteert, verschijnt het alternatieve reisadvies wel in de reisplanner. Desondanks ga ik je suggestie even intern onder de aandacht brengen, Loes. Dank voor het meedenken. :)

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum. Daar past je vraag het beste.
Dat systeem werkt inderdaad zo, dat ze de snelste overstap kiest, waar de reiziger het kortst onderweg is, maar dit is gewoon een hele maffe overstap. Momenteel vertrekt die bewuste sprinter van spoor 34 in Eindhoven, bereikbaar door een noodtrap. Voor ouderen een beste klim om te nemen namelijk, terwijl spoor 6 gewoon met roltrap te bereiken is.
Ik geloof dat het al geregeld is aangekaart, vandaar dat ik er nu juist voor kies om het eens hier te posten. Juist om eens reactie ook van reizigers te krijgen wat die ervan vinden.

Ik hoop echt dat de reisplanner wordt aangepast, want het scheelt heel veel voor de aansluiting. Ik sleutel me altijd suf als ik door externe omstandigheden vertraging heb opgelopen en dan hoop ik dat er een treindienstleider meedenkt, want ik kan in Oisterwijk tijd winnen als ik op spoor 2 wordt binnengenomen i.p.v. spoor 3.

Aangezien je 1 minuut langer onderweg zou zijn, maar een stuk comfortabeler, vraagt elke NS-er zich in Eindhoven af waarom. Er zijn zelfs reizigers die de reisplanner meer geloven dan ons goedbedoelde advies.
Reputatie 5
Ik zeg niet dat ik het er wel of niet mee eens ben. Dat is niet aan mij, maar aan de Grote Deskundigen van NS, die er ongetwijfeld goed over hebben nagedacht.

Ik probeer alleen uit te leggen hoe Het Systeem werkt en welke Gegronde Redenen er aan het gegeven advies ten grondslag zullen liggen.
De reisplanner geeft de snelste verbindingen en de verbindingen met de minste overstappen. De verbinding om 1304 u met de sprinter uit Ehv heeft evenveel overstappen en is 2 minuten sneller er wordt dus aangegeven door de reisplanner.

Maar wat Loes mijns inziens terecht opmerkt is dat 2 minuten gewoon te kort is voor een (gegarandeerde) overstap, zelfs als het op het tegenoverliggende perron is. Als dan blijkt dat er een veilig alternatief is waarvoor je slechts 2 minuten eerder hoeft te vertrekken, dan zou het fijn zijn als de reisplanner dat alternatief zou noemen.
Reputatie 5
De reisplanner geeft de snelste verbindingen en de verbindingen met de minste overstappen. De verbinding om 1304 u met de sprinter uit Ehv heeft evenveel overstappen en is 2 minuten sneller er wordt dus aangegeven door de reisplanner.

Zijn er eigenlijk binnen NS zelf geen fora waar het personeel dit soort zaken intern aan kan kaarten?

Reageer