Wat betekend "stiptheid" in de NS reisplanner | NS Community
beantwoord

Wat betekend "stiptheid" in de NS reisplanner


Bij de reisplanner zie ik bij sommige treinen, niet bij alle, de “stiptheid” staan.

https://www.ns.nl/reisplanner

Wat betekend bijvoorbeeld een 91% stiptheid precies?

Ik snap dat 100% beter is dan 50% maar hoe komen jullie aan die waarde, waarom is het onbekend bij veel treinen en waarom heeft dezelfde trein de volgende dag een andere stiptheid?

 

 

En belangrijkste: waarom staat het niet uitgelegd op de pagina zelf!

icon

Beste antwoord door Julian 18 May 2022, 15:38

Bekijk origineel

10 reacties

Onhandig inderdaad dat de uitleg er niet meer bij staat, die stond er eerder wel bij.

Het gaat om de gemeten punctualiteit van die specifieke trein op dezelfde dag van de week over de afgelopen drie maanden. Daardoor verschilt het percentage dus per dag en per tijdstip.

Reputatie 7
Badge +2

En voor de duidelijkheid een toevoeging: de punctualiteit is dus het percentage treinen dat niet meer dan 3 minuten (of is het het 5-minuten-cijfer?) te laat is.

Reputatie 7
Badge +1

Nog een vraagje dan. Wordt de stiptheid alleen op het eindstation gemeten of ook op de tussenliggende stations?? Ik heb regelmatig vertraging maar die worden door lange stops op bijvoorbeeld Rotterdam of Den Bosch dan weer ingelopen, omdat de treinen daar normaliter 5 minuten of langer stilstaan.

Reputatie 6
Badge

Er is onderscheid tussen deze indicator in de reisplanner en de officiële cijfers. In de reisplanner staat de punctualiteit van die rit op dat station, gemeten zoals Julian aangeeft. De officiële maatstaf is Reizigerspunctualiteit, gemeten over complete reizen, inclusief overstappen, uitgevallen treinen, punctualiteit, enzovoorts. Meer uitleg daarover op: Reizigerspunctualiteit HRN (prorail.nl).

Allemaal hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord!

Dit wil dus zeggen gemeten over 12 of 13 treinen als ik het goed begrijp.

Weet iemand toevallig nog waarom dit cijfer bijvoorbeeld bij mijn intercity (Almere - Duivendrecht tijdens de spits) vaak niet bekend is?

Rest ook nog de vraag wanneer dit (weer) op de website wordt gecommuniceerd. :-)

Reputatie 7
Badge +3

Het is erg vreemd dat er voor de IC Almere - Duivendrecht geen stiptheid staat, want bij de dezelfde IC maar dan naar bv Amsterdam Zuid, Schiphol of Leiden staat het er wel. En voor de trein de andere kant op, dus van Duivendrecht naar Almere staat er ook. 

Dit is inderdaad wel heel erg gek. De exacte reden is mij niet bekend, maar ik heb dit even uitgevraagd. Zodra ik meer weet, dan laat ik van mij horen.

Ik heb deze vraag nog steeds uitstaan bij het team achter de reisplanner, en ik heb begrepen dat zij erachteraan gaan. Ik houd jullie op de hoogte!

Ik heb nog even een keer om een update gevraagd. Ik begin nu ook nieuwsgierig te worden!

Ik heb hier inmiddels een reactie op, namelijk dat het een probleem lijkt te zijn met reizen naar station Duivendrecht. Zij geven aan het te gaan onderzoeken en te gaan oplossen, maar geven mij helaas geen datum mee.

Voor nu ga ik hier niet meer wekelijks achteraan, maar mocht ik hier nog iets over doorkrijgen dan laat ik dat vanzelfsprekend weten.

Reageer