beantwoord

Wat wil de NS-app?

• 15 april 2020
  • 4 reacties
  • 237 Bekeken

Reputatie 1

Ik plan mijn reis altijd met www.ns.nl maar Tuffie zegt herhaaldelijk dat je een app moet gebruiken  Nou, ik vind het maar niks.

Die app moet je downloaden bij de Play store. Merkwaardige naam voor serieus gebruik, vind ik

Dan moet ik nog toestemming geven voor een heleboel dingen, die me verhelderend in het Engels worden gevraagd. Gelukkig ken ik die taal..

Plus: De app wil mijn mailadres bij Google weten. Dat kan.

Min: Hij wil ook het bijbehorende wachtwoord weten? Waar is dat nou weer voor nodig? Goed, ik heb maar even een nepaccount gemaakt bij Google, dan mag de app zo veel als hij wil tussen mijn emails snuffelen.

Plus: De app wil toegang tot Wifi - nou dat kan.

Min: De app wil toegang tot foto’s en mediafiles en ze wijzigen en verwijderen. Dat wil ik niet, afblijven!

Min: De app wil toegang tot de camera, foto’s en video’s maken. Waarom? Nergens voor nodig.

Min: De app wil toegang tot usb-opslag en daar dingen wijzigen en verwijderen. Wil ik niet. Blijf van mijn spullen af.

Plus: De app wil toegang tot mijn locatie. Nou dat kan wel handig zijn.

Resumerend: 3 keer plus, vier keer min. Waar zijn die minnetjes voor nodig?

icon

Beste antwoord door loklok8 16 april 2020, 00:54

Dit gaat nu een beetje een technologisch verhaal worden, maar voor de zaken zijn wel een verklaring te geven.

Die app moet je downloaden bij de Play store. Merkwaardige naam voor serieus gebruik, vind ik

De Play Store is een product van Google. U heeft een Android telefoon zo te zien en maakt dus gebruik van de Play Store om apps te downloaden. Net zoals Apple de App Store heeft, Nokia de Window's Store etc. Google heeft voor deze naam gekozen en hier heeft de NS niets mee te maken.

Dan moet ik nog toestemming geven voor een heleboel dingen, die me verhelderend in het Engels worden gevraagd. Gelukkig ken ik die taal..

Dat ligt er aan in welke taal uw telefoon is ingesteld en of er een vertaling is van de voorwaarden die u moet accepteren. U accepteert de voorwaarden zodat u gebruik kunt maken van de diensten die van Google.

Zie hieronder waarom.

Min: Hij wil ook het bijbehorende wachtwoord weten? Waar is dat nou weer voor nodig? Goed, ik heb maar even een nepaccount gemaakt bij Google, dan mag de app zo veel als hij wil tussen mijn emails snuffelen

Voor het downloaden op de Play Store is een Google account noodzakelijk. Zo'n account heeft u als het goed is al aangemaakt toen u de telefoon voor het eerst gebruikte om toegang te hebben tot de telefoon. Hetzelfde account kan voor de Play Store gebruikt worden. De NS heeft hier geen invloed op.

Een verbinding met het internet is noodzakelijk om de app te gebruiken. Het maakt daarbij niet uit of het via de mobiele data is of via de wifi.

Min: De app wil toegang tot foto’s en mediafiles en ze wijzigen en verwijderen. Dat wil ik niet, afblijven!

Dit wordt gebruikt om tijdelijk bestanden vanuit Google Maps op te slaan zodat de kaarten sneller geladen kunnen worden en niet elk keer opnieuw gedownload moeten worden. Niet per se noodzakelijk om de app te gebruiken, maar kan wel handig zijn voor de snelheid.

Min: De app wil toegang tot de camera, foto’s en video’s maken. Waarom? Nergens voor nodig.

Een van de functies in de app is om een OV-Chipkaart toe te voegen aan Mijn NS in de app door deze te scannen met de camera op uw telefoon. Zo is het niet meer nodig om alle gegevens handmatig in de app te typen. Ook niet per se nodig, als u deze functie niet gebruikt.

Min: De app wil toegang tot usb-opslag en daar dingen wijzigen en verwijderen. Wil ik niet. Blijf van mijn spullen af.

Zelfde reden als voor de toegang tot foto's en mediafies.

Deze wordt gebruikt om stations/haltes bij u in de buurt te tonen zodat er sneller een reis gepland kan worden. De app kan u ook met deze functie begeleiden van en naar uw eindbestemming of de halte/station d.m.v. Google Maps. De app laat dan bijvoorbeeld zien via welke route en hoe lang het duurt om naar de bushalte te lopen.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dit gaat nu een beetje een technologisch verhaal worden, maar voor de zaken zijn wel een verklaring te geven.

De Play Store is een product van Google. U heeft een Android telefoon zo te zien en maakt dus gebruik van de Play Store om apps te downloaden. Net zoals Apple de App Store heeft, Nokia de Window's Store etc. Google heeft voor deze naam gekozen en hier heeft de NS niets mee te maken.

Dat ligt er aan in welke taal uw telefoon is ingesteld en of er een vertaling is van de voorwaarden die u moet accepteren. U accepteert de voorwaarden zodat u gebruik kunt maken van de diensten die van Google.

Zie hieronder waarom.

Min: Hij wil ook het bijbehorende wachtwoord weten? Waar is dat nou weer voor nodig? Goed, ik heb maar even een nepaccount gemaakt bij Google, dan mag de app zo veel als hij wil tussen mijn emails snuffelen

Voor het downloaden op de Play Store is een Google account noodzakelijk. Zo'n account heeft u als het goed is al aangemaakt toen u de telefoon voor het eerst gebruikte om toegang te hebben tot de telefoon. Hetzelfde account kan voor de Play Store gebruikt worden. De NS heeft hier geen invloed op.

Een verbinding met het internet is noodzakelijk om de app te gebruiken. Het maakt daarbij niet uit of het via de mobiele data is of via de wifi.

Dit wordt gebruikt om tijdelijk bestanden vanuit Google Maps op te slaan zodat de kaarten sneller geladen kunnen worden en niet elk keer opnieuw gedownload moeten worden. Niet per se noodzakelijk om de app te gebruiken, maar kan wel handig zijn voor de snelheid.

Een van de functies in de app is om een OV-Chipkaart toe te voegen aan Mijn NS in de app door deze te scannen met de camera op uw telefoon. Zo is het niet meer nodig om alle gegevens handmatig in de app te typen. Ook niet per se nodig, als u deze functie niet gebruikt.

Zelfde reden als voor de toegang tot foto's en mediafies.

Deze wordt gebruikt om stations/haltes bij u in de buurt te tonen zodat er sneller een reis gepland kan worden. De app kan u ook met deze functie begeleiden van en naar uw eindbestemming of de halte/station d.m.v. Google Maps. De app laat dan bijvoorbeeld zien via welke route en hoe lang het duurt om naar de bushalte te lopen.

Badge +3

Apps (in ieder geval voor Android) vragen vaak toestemming voor dingen die helemaal niet nodig zijn, ongeacht of ze die machtigingen zouden gebruiken of niet.

Zo zal er misschien zelfs toestemming gevraagd worden voor je microfoon en zo (dingen inspreken of zo “wanneer gaat de trein naar Amsterdam” (in combinatie met je huidige locatie). Maar op de achtergrond je gesprekken afluisteren doen ze niet, als het goed is...).

Het meeste kan je gewoon negeren, de app zal nog steeds werken. Als er gevraagd wordt naar een Google account (op een PC of laptop) krijg je al je gekoppelde apparaten te zien (tablets of telefoons) om apps op afstand te installeren.

Is op zich ook niet nodig, want die apparaten downloaden zelf wel updates als je dat toestaat (dus al toegang hebt tot de Google Play Store of Apple App Store).

Maak je geen zorgen dat ze je foto’s gaan wissen of zo. De vraag “wat moet de NS met toegang tot mijn foto's en bestanden?” is wel terecht natuurlijk.

Apps zoals Waze (navigatie) willen soms ook toegang tot mijn camera e.d. maar dat is dan om (zelf, doet de app natuurlijk niet) bijv. een foto te kunnen maken van waar ik mijn auto geparkeerd heb als ik op mijn bestemming ben.

De volgende keer dat ik de app start krijg ik dan “hier bent u geparkeerd” (met GPS locatie en eventueel die foto). Nergens voor nodig, want zonder dat vind ik hem ook wel terug en zonder die toestemming werkt de app ook prima.

Reputatie 1

Het meeste kan je gewoon negeren, de app zal nog steeds werken.

Er valt weinig te negeren, geloof ik. Er wordt gewaarschuwd wat de app allemaal mag en ik zie geen mogelijkheid om de app te installeren zonder dat ik dat goedvind.

Badge +3

Het meeste kan je gewoon negeren, de app zal nog steeds werken.

Er valt weinig te negeren, geloof ik. Er wordt gewaarschuwd wat de app allemaal mag en ik zie geen mogelijkheid om de app te installeren zonder dat ik dat goedvind.

Je kunt na het installeren per app de permissies instellen/beperken (in ieder geval bij Android). Mocht de app daarna bepaalde toegang willen (bijv. tot je bestanden voor het opslaan van een reisadvies of e-ticket) dan zal Android je vragen of je dat wel wilt.

Bovendien zal je als je een app niet op de voorgrond hebt ook wel waarschuwingen krijgen “NS gebruikt uw locatie op de achtergrond” bijvoorbeeld. Een fatsoenlijk ontworpen app zal dat niet doen als dat simpelweg niet nodig is.

Reageer