beantwoord

Website NS: inlezen reisadvies.ics bestand in Google Agenda geeft een afspraak met 2 uur tijdverschil - twee uur later!

  • 23 juni 2020
  • 19 reacties
  • 637 Bekeken

Uitgevoerd op PC met Windows 10 64 bit laatste versie (2004) en Firefox 77.0.1.

Stel ik plan Amsterdam Haarlem om 20 uur ‘s avonds in de website van NS (URL is dan:

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Amsterdam%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Haarlem&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-06-23T20:00

Na inlezen in mijn openstaande Google Agenda op mijn PC Via functie import/export (URL is: https://calendar.google.com/calendar/r/settings/export

blijkt dat de weergave van het reismoment (= start reis) in Google twee uur te laat is, alsof je in tijdzone GMT + 4 zit (ipv GMT + 2) De detail gegevens zijn echter wél OK!

Ik heb in mijn PC nog een ouder advies teruggevonden waarbij een en ander wél goed gaat - een rit van een adres in Voorschoten naar Santpoort-Zuid.

Ter vergelijking plan ik dezelfde reis vandaag en maak weer een reisadvies.ics bestand aan en is de fout eenvoudig na te spelen.

Bestand reisplanner.ics van oude reis Voorschoten (Tuinderspad 1 - 2253CD) - station Santpoort-Zuid  op 20 februari 2020 - geeft juiste weergave in Google Calendar:

 

BEGIN:VCALENDAR
VERSION:2.0
BEGIN:VEVENT
DESCRIPTION:Je reis van 52.139039, 4.450673 naar Santpoort Zuid, vertrek donderdag 20 februari 2020 9:54\r\n\r\n10:07 52.139039, 4.450673\r\n13 minuten lopen (780 meter)\r\n10:20 Station De Vink\r\n--\r\n\r\n\r\n10:22 Station De Vink spoor 4\r\nNS 4639 Sprinter richting Amsterdam Centraal\r\n10:26 Station Leiden Centraal spoor 4a\r\n--\r\n\r\n\r\n10:33 Station Leiden Centraal spoor 4b\r\nNS 2126 Intercity richting Amsterdam Centraal\r\n10:53 Station Haarlem spoor 3\r\n--\r\n\r\n\r\n11:01 Station Haarlem spoor 6\r\nNS 4839 Sprinter richting Hoorn\r\n11:07 Station Santpoort Zuid spoor 2\r\n\r\n\r\nBekijk de actuele informatie van je reis op:\r\nhttps://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=52.139039707666%2C4.45067305494701&vertrektype=geo&vertreklabel=Tuinderspad%201%2C%202253CD%2C%20Voorschoten&voorTransport=WALK&aankomst=Santpoort%20Zuid&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-02-20T09%3A54\r\n\r\n\r\nDit reisadvies is gegenereerd op donderdag 20 februari 2020 om 9:54
DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20200220T100700
DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20200220T110700
LOCATION:52.139039, 4.450673
SUMMARY;LANGUAGE=en-us:Je reis van 52.139039, 4.450673 naar Santpoort Zuid
END:VEVENT
END:VCALENDAR

geeft na import onderstaand correct beeld in Google Calendar:

 

 

Bestand reisplanner.ics van reis Voorschoten (Tuinderspad 1 - 2253CD) - station Santpoort-Zuid op vandaag, 23 juni 2020:

 

BEGIN:VCALENDAR
VERSION:2.0
BEGIN:VEVENT
DESCRIPTION:Je reis van Tuinderspad 1, 2253CD, Voorschoten naar Santpoort Zuid, vertrek dinsdag 23 juni 2020 10:07\r\n\r\n10:07 Tuinderspad 1, 2253CD, Voorschoten\r\n13 minuten lopen (780 meter)\r\n10:20 Station De Vink\r\n--\r\n\r\n\r\n10:22 Station De Vink spoor 4\r\nNS 4639 Sprinter richting Amsterdam Centraal\r\n10:26 Station Leiden Centraal spoor 4a\r\n--\r\n\r\n\r\n10:33 Station Leiden Centraal spoor 4b\r\nNS 2126 Intercity richting Amsterdam Centraal\r\n10:53 Station Haarlem spoor 1\r\n--\r\n\r\n\r\n11:01 Station Haarlem spoor 8\r\nNS 4839 Sprinter richting Hoorn\r\n11:07 Station Santpoort Zuid spoor 2\r\n\r\n\r\nBekijk de actuele informatie van je reis op:\r\nhttps://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=52.139039707666%2C4.45067305494701&vertrektype=geo&vertreklabel=Tuinderspad%201%2C%202253CD%2C%20Voorschoten&voorTransport=WALK&aankomst=Santpoort%20Zuid&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-06-23T09%3A54\r\n\r\n\r\nDit reisadvies is gegenereerd op dinsdag 23 juni 2020 om 14:05
DTSTART;TZID=Europe_Central:20200623T100700
DTEND;TZID=Europe_Central:20200623T110700
LOCATION:Tuinderspad 1, 2253CD, Voorschoten
SUMMARY;LANGUAGE=en-us:Je reis van Tuinderspad 1, 2253CD, Voorschoten naar Santpoort Zuid
END:VEVENT
END:VCALENDAR

 

geeft na import onderstaand foutief beeld in Google Calendar - het moment van inplannen in de Agenda is twee uur te laat (de eerste regel):

 

 

Wat mij meteen opvalt is de weergave van de tijdzone: die is verschillend:

oud:

DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20200220T100700
DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20200220T110700


nieuw:

DTSTART;TZID=Europe_Central:20200623T100700
DTEND;TZID=Europe_Central:20200623T110700


Wellicht is dit de oorzaak?? Ik heb geen idee - ik ben daar maar niet mee gaan experimenteren ….

Ten overvloede: via de NS app op Android en daarbinnen opslaan in Agenda van Google gaat wél goed!

icon

Beste antwoord door Laura NS 19 augustus 2020, 18:18

Ik krijg vanmorgen (om 04:27 nota bene, wie werkt er dan, ik niet) een mail dat de fix is doorgevoerd. Kunnen jullie dit checken?

Bekijk origineel

19 reacties

Ja en wat moeten wij hiermee??

Reputatie 7
Badge +1

De verandering van de tijdzone heeft te maken met het ingaan van de zomertijd op 29 maart. De tijd is gewijzigd van Amsterdam/Midden-Europese Tijd (GMT +1) naar Midden-Europese zomertijd (GMT +2). Met 'Amsterdam' wordt de wintertijd bedoelt.

Ik weet ook zo snel niet waardoor het komt. Maar staat de tijd(zone) van je telefoon goed ingesteld? 

Welkom bij de Community, Plannert.

Ik moet zeggen dat het voor mij ook enigszins hocus pocus is maar het is natuurlijk niet handig als het advies verkeerd in je agenda komt te staan. De instellingen van de tijdzone op jouw apparaat staan verder goed?

Dit lijkt specifiek een probleem met Google Agenda, alsof de tijdzone niet correct herkend wordt.
Als ik het in Outlook of Microsoft Agenda importeer gaat het prima, maar als ik hetzelfde bestand bij Google Agenda importeer gaat het inderdaad fout.

Ik heb wat lopen experimenteren en als je de .ics file opent in Notepad/Kladblok en zowel de DTSTART;TZID als de DTEND;TZID aanpast naar Europe/Amsterdam komt het weer goed te staan in Google Agenda. 

Gezien de reactie van Julian lijkt het probleem bij Google (Agenda) te liggen. Ik kom meerdere klachten over Google (Agenda) tegen hierover op het internet.

Dank voor jullie reacties!

Zoals ik al schreef heb ik het idee dat er in de aanmaak van het ics bestand op de NS website nu een verkeerde tijdzone indicator wordt gebruikt - nl TZID=Europe_Central terwijl er vroeger (zie mijn oude bestand uit februari 2020) TZID=Europe/Amsterdam  stond.

Mijn vraag zou dus richting de webbouwer van de NS website moeten gaan: waarom deze verandering (wellicht per ongeluk) is gedaan? Zie verder voor de afspraken voor dit bestandstype de iCalendar RFC-5545 - te vinden onder https://tools.ietf.org/html/rfc5545#page-28

Daar staan allen voorbeelden van het “Europe/Amsterdam” type.

Hi Plannert, ik snap wat je bedoelt en ik zet graag je signaal door. Echter is de datum van de data in de link die je net stuurt van 2009. Het lijkt me dat we sinds 2009 nog wel het e.e.a. gedaan hebben. ;) Had je deze met een reden gestuurd?

Reputatie 7
Badge +3

Het document beschrijft de standaard en is inderdaad uit 2009. Die standaard is nog gewoon geldig, lijkt me.

Reputatie 7
Badge +3

De verandering van de tijdzone heeft te maken met het ingaan van de zomertijd op 29 maart. De tijd is gewijzigd van Amsterdam/Midden-Europese Tijd (GMT +1) naar Midden-Europese zomertijd (GMT +2). Met 'Amsterdam' wordt de wintertijd bedoelt.

 

Volgens mij klopt dat niet. De tijdzones houden gewoon rekening met zomer- en wintertijd. Het lijkt mij ook dat de verandering van Europe/Amsterdam naar Europe_Central het probleem veroorzaakt.

Dag Laura, dank voor doorzetten naar betrokken afdeling - en die norm is gewoon geldig. Ben benieuwd wanneer het weer wordt aangepast.

Update; Er wordt al flink doorgemaild via via naar verschillende mensen. Hopelijk zeer binnenkort bij de juiste persoon en een antwoord/oplossing! :)

Update 06.07.2020; Inmiddels toch weer een nieuwe verwijzing. Zo komen we er wel. Ik ga er achteraan!

Update 13.07.2020; Ik heb antwoord gehad van iemand die het uit gaat zoeken. Zodra diegene meer weet krijg ik een terugkoppeling. Hopelijk eerder dan later! ;)

Update 15.07.2020; Nog steeds aan het uitzoeken.

Update 20.07.2020; Ik heb de persoon in kwestie een herinnering voor een update gestuurd. Ik hoop snel meer te kunnen vertellen!

Update 22.07.2020; Ik heb antwoord. Het lijkt erop dat de aangewezen persoon hiervoor er eind volgende week mee bezig gaat en wellicht in augustus de fix al kan uitvoeren.

Reputatie 1

@Laura NS fijn dat hier aan gewerkt wordt. Ik gebruik geen Google Calendar, maar Fantastical (Mac) en ook hier doet het probleem zich voor, waar dit eerder niet gebeurde

@Laura NS Dank voor je inzet! Het lijkt er op dat mijn signaal klopt en ik ben benieuwd of ik binnenkort online kan zien dat het nu goed gaat op de NS website met de kalender imports bij Google Agenda. Ik ben beschikbaar voor testen hiervan - stuur dan even een PM hierover.

Reputatie 1

@Laura NS helaas is de fout er nog steeds. Al meer duidelijk wanneer het gefixed kan worden?

Ik krijg vanmorgen (om 04:27 nota bene, wie werkt er dan, ik niet) een mail dat de fix is doorgevoerd. Kunnen jullie dit checken?

Reputatie 1

Ik krijg vanmorgen (om 04:27 nota bene, wie werkt er dan, ik niet) een mail dat de fix is doorgevoerd. Kunnen jullie dit checken?

Top - het werkt! Dank voor het hier achteraan zitten ;-)

Dat vind ik zo fijn om te lezen! Ik ben blij dat het weer naar behoren werkt!

Badge +3

Nu deze nog… :rofl:

Lastig! CET/UTC/GMT/NS tijd...

Bron https://twitter.com/Thijs053_NL/status/1298760077260849155

Ik krijg vanmorgen (om 04:27 nota bene, wie werkt er dan, ik niet) een mail dat de fix is doorgevoerd. Kunnen jullie dit checken?

Dat is het fijne aan o.a. de software, qua werktijden kan je vaak aardig spelen. Met die warme dagen ga ik ook graag op rare tijden door :grinning:

 

Kan jij niet remote werken voor vestiging Paramaribo? Kan je ook op rare tijden werken :joy:

Reageer