beantwoord

Wederom onduidelijkheid in de NS reisplanner app

• 25 mei 2018
  • 4 reacties
  • 104 Bekeken

Reputatie 2
Deze ochtend geeft de reisplanner app aan dat er een alternatief advies is van Breda naar Zeeland. De oorspronkelijke trein naar Roosendaal vervalt maar er rijdt er wel een op exact dezelfde tijd en op tijd. Vervolgens wordt de overstap in Roosendaal op een half uur gezet. Ik weet dat er weer een defecte trein staat tussen Breda en Tilburg en dat de trein Roosendaal - Breda dan keert op dit traject. Is dit dan dat alternatief advies? Dit komt wel erg verwarrend over in de app, vooral omdat de overstap in Roosendaal meteen op een half uur wordt gezet. Partner heeft de auto maar genomen, die wil niet verder verrast worden op het station van Breda. Is het echt niet mogelijk om verwarrende info (reizigers willen gewoon weten of de trein rijdt en of de overstap gemaakt kan worden) door allerhande technische beperkingen zoals vervallende ritnummers uit de app gefilterd te krijgen?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 mei 2018, 12:56

Ik ben er even ingedoken, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen waarom de Reisplanner Xtra App dit zo heeft weergegeven. Er zijn inderdaad een aantal treinen uitgevallen, treinserie 3600, door de storing tussen Breda en Tilburg. De 2623 is daar een voorbeeld van. Het 'alternatieve' advies wat je vervolgens in de Reisplanner hebt zien staan is een vervangende rit, met ander materieel, wat vanaf Breda is ingelegd om alsnog dat gedeelte van het traject te kunnen rijden. Dit gebeurde dan onder treinnummer 302623. Zoals je kunt zien heeft de 302623 exact hetzelfde gereden als dat de 2623 zou gedaan hebben voor de stations Breda, Etten-Leur en Roosendaal. De overstap op Roosendaal zou dus gewoon haalbaar moeten zijn geweest.

Het enige wat ik me kan bedenken waarom dit niet weergegeven werd is het volgende. De standaard overstaptijd die onze Reisplanner hanteert voordat een overstap getoond wordt is minimaal 5 minuten. Wanneer de overstap op eenzelfde perron is (wat het geval was voor de overstap op Roosendaal, van 3b naar 4b) wordt deze minimumtijd handmatig aangepast naar 2 of 3 minuten (afhankelijk van de ligging van de sporen). Vandaar dat er normaal gezien voor dit traject een overstap wordt weergegeven op Roosendaal. Ik heb maar vrij beperkte kennis van de exacte details van het werken van de Reisplanner, maar ik vermoed dat deze uitzondering niet geldt voor de aangepaste trein, aangezien die volgens een ander treinnummer rijdt, de 302623. Om een overstap weer te geven vanaf deze trein hanteert de Reisplanner dus de standaard van 5 minuten. De bestaande overstap van 3 voldoet niet aan die criteria en wordt daardoor niet getoond, met als gevolg het advies wat je hebt gezien.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Hier een screenshot van het hele traject waarin de overstap in Roosendaal op een uur is gezet en de ritduur dus verdubbelt tot een uur.

Ik ben er even ingedoken, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen waarom de Reisplanner Xtra App dit zo heeft weergegeven. Er zijn inderdaad een aantal treinen uitgevallen, treinserie 3600, door de storing tussen Breda en Tilburg. De 2623 is daar een voorbeeld van. Het 'alternatieve' advies wat je vervolgens in de Reisplanner hebt zien staan is een vervangende rit, met ander materieel, wat vanaf Breda is ingelegd om alsnog dat gedeelte van het traject te kunnen rijden. Dit gebeurde dan onder treinnummer 302623. Zoals je kunt zien heeft de 302623 exact hetzelfde gereden als dat de 2623 zou gedaan hebben voor de stations Breda, Etten-Leur en Roosendaal. De overstap op Roosendaal zou dus gewoon haalbaar moeten zijn geweest.

Het enige wat ik me kan bedenken waarom dit niet weergegeven werd is het volgende. De standaard overstaptijd die onze Reisplanner hanteert voordat een overstap getoond wordt is minimaal 5 minuten. Wanneer de overstap op eenzelfde perron is (wat het geval was voor de overstap op Roosendaal, van 3b naar 4b) wordt deze minimumtijd handmatig aangepast naar 2 of 3 minuten (afhankelijk van de ligging van de sporen). Vandaar dat er normaal gezien voor dit traject een overstap wordt weergegeven op Roosendaal. Ik heb maar vrij beperkte kennis van de exacte details van het werken van de Reisplanner, maar ik vermoed dat deze uitzondering niet geldt voor de aangepaste trein, aangezien die volgens een ander treinnummer rijdt, de 302623. Om een overstap weer te geven vanaf deze trein hanteert de Reisplanner dus de standaard van 5 minuten. De bestaande overstap van 3 voldoet niet aan die criteria en wordt daardoor niet getoond, met als gevolg het advies wat je hebt gezien.
Klopt, de lijst van service-op-service overstappen die wel of niet mogelijk zijn, is statisch en wordt niet geupdate wanneer er nieuwe treinen worden ingelegd. Er worden geen tijden aangepast, er wordt expliciet gezegd dat service x op service y wel/niet mogelijk is. Ergens zijn tijden en liggingen wel weer een bron, maar dat is niet hoe de uitvoer/reisplanner denkt.

Standaard overstaptijd op Roosendaal is 4 minuten overigens.
Ah dat wist ik niet, bedankt voor de toevoeging!

Reageer