beantwoord

Welk type sprinter? - gelijkvloerse instap of niet

• 10 augustus 2018
  • 27 reacties
  • 1638 Bekeken

Ik vernam laatst dat er 2 verschillende typen sprinters rijden. De nieuwe type sprinters hebben een instap die gelijk is aan het perron. Echter bestaan ook oude treinstellen waar je met een trapje de trein in stapt. Aangezien ik gebonden ben aan mijn rolstoel kan ik van deze oude treinstellen geen gebruik maken. Hoe kan ik zien in de ns reisplanner welk soort sprinter er rijdt?
icon

Beste antwoord door Anonymous 10 augustus 2018, 12:27

Welkom,

Er zijn zelfs 3 type Sprinter, binnenkort zelfs 4.

Treinstellen serie 21xx en 29xx type SGMm zijn treinen met een hogere instap.

Als je de trein hebt opgezocht in de NS reisplanner dan klik je op de tekst welke staat Tussen vertrek en aankomststation.

Dan is de GEPLANDE materieelinzet zichtbaar.

Echter garantie op dit treinsteltype is er nooit, inzet van een ander type trein is altijd mogelijk.

Je kunt ook assistentie aanvragen, dan wordt er geholpen en is elk treintype ook met rolstoel toegankelijk.

Is het antwoord zo duidelijk ?
Bekijk origineel

27 reacties

Welkom,

Er zijn zelfs 3 type Sprinter, binnenkort zelfs 4.
Treinstellen serie 21xx en 29xx type SGMm zijn treinen met een hogere instap.

Als je de trein hebt opgezocht in de NS reisplanner dan klik je op de tekst welke staat Tussen vertrek en aankomststation.
Dan is de GEPLANDE materieelinzet zichtbaar.

Echter garantie op dit treinsteltype is er nooit, inzet van een ander type trein is altijd mogelijk.

Je kunt ook assistentie aanvragen, dan wordt er geholpen en is elk treintype ook met rolstoel toegankelijk.

Is het antwoord zo duidelijk ?
Reputatie 1
Ter illustratie

En dan op het blauwe pijltje drukken

Reputatie 7
Badge +3

Maar niet op alle stations is assistentie mogelijk.
Op onderstaande kaart ontbreken toch wel wat stations waar standaard SGM met hogere instap rijdt.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1527686648578/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/overzicht-stations-met-assistentie-verlening.pdf
Inderdaad @Momo
Helaas weten we ook niet welk traject / trajecten @mattculemborg wil reizen.
Woont hij in Culemborg, aldaar rijdt volgens PLANNING eigenlijk altijd SLT met gelijkvloerse instap.
Dank jullie voor de reactie's. Op het blauwe pijltje klikken en dan de treinstellen zien gaat niet bij mij. Zie afbeelding. Oh ik wil van Culemborg naar Amsterdam cs op dinsdag 14 augustus. Vertrek uit Culemborg rond 11 uur en retour vanaf Amsterdam cs rond 19 of 20 uur.

Badge +3

Je kunt op https://www.ovtijden.com/avtdag/CL tot ruim een uur van tevoren zien welk materieel de volgende trein(en) hebben. Zoals gezegd is dat voor Culemborg dus (vrijwel) altijd SLT met gelijkvloerse instap.

Eigenlijk best absurd dat niet alle treinen een gelijkvloerse opstap hebben!!!!!!!! 

Of dat dit in de app gemakkelijk als zoekcriterium is aan te geven en meteen zichtbaar wordt. 

Ik ben dit gaan onderzoeken omdat ik met een zware fiets met krat en hondje de trein in wil. Klein leed. Geen leed eigenlijk, allen een beetje irritant. 
Maar wie zich in een rolstoel verplaatst en met de trein ergens naar toe moet….. potverdorie zeg. Wat een uitzoekerij….Je wilt toch gewoon de trein in kunnen, zonder allerlei fratsen, reserveringen, etc, en  mensen die voor je klaar moeten staan om jou met extra materiaal de trein in te helpen?  Daar zijn waarschijnlijk regelingen voor, die je dan zelf allemaal vooraf zelf moet regelen, dat vind ik heel omslachtig allemaal. 

Mijn tip aan NS is:
1. Alle treinen gelijkvloerse instap - zodat iemand in een rolstoel gewoon, net als ieder ander mens, zonder extra heisa gebruik kan maken van het openbaar vervoer. 
2. In afwachting daarvan:
Duidelijke info op de app of het treinstel gelijkvloers is en
Op ieder traject in ieder geval 1x per uur een trein met gelijkvloerse instap. 

Ik ben vast niet de enige die op deze ideeën is gekomen, maar ik wilde hier in ieder geval lucht aan geven, in de hoop dat vele druppeltjes de emmer op een bepaald moment toch echt doet overlopen en aanzet tot concrete actie door de NS. die info op de app….. zo moeilijk kan dat toch niet zijn? ….

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft tip 1, alle nieuwe treinen die NS bestelt en in de afgelopen 10 jaar of zo besteld heeft hebben een gelijkvloerse instap. Ook zijn/worden door ProRail alle perrons op de juiste hoogte gebracht voor rolstoelers.

Reputatie 7
Badge +1

Wat betreft tip 2. In de app kan je ervoor kiezen om alleen toegankelijke reizen te tonen. Deze optie is te vinden onder 'extra' in de app en onder 'opties' op de website. De reisplanner geeft aan of er zelfstandig uitgestapt kan worden of waar reisassistentie noodzakelijk is op de geplande reis. Behoudens dat deze service ook beschikbaar is op het station.

Als aanvulling op wat Momo geplaats heeft over tip 1. De concessievoorwaarden 2015-2025 stelt dat al het stoptrein materieel uiterlijk op 31 december 2024 zelfstandig toegankelijk moet zijn. Bovendien staat er dat lijnen die enkel bediend worden door intercity materieel, dat daar zo veel mogelijk zelfstandig toegankelijk intercity materieel als eerste wordt ingezet. 

Dat is goed om te horen. Een mooi begin!!! 

nu nog ff de info beschikbaar maken de app… zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn?
Ik snap dat de planning van treinstellen ingewikkelder is dan ik kan overzien, maar zodra de info beschikbaar komt dat op traject van A naar B treinstel type SLT/SGN/ SGM / x / y / z /  etc gepland staat, dan kan toch ook direct op de app aangegeven worden of het gelijkvloers is of niet? zodat de klant niet nog allerlei extra zoekacties hoeft te doen? Dat zou ik zoooo fijn vinden als ik in een rolstoel zou zitten… 

Ik snap je goed hoor, Zware fiets. Rolstoelgebruikers kunnen echter gebruik maken van reisassistentie voor hun treinreis. En begrijpelijk dat je dat in de app wil zien, maar zo wil iedere reiziger weer wat anders zien. Zo veel treintypes en varianten. Als we letterlijk alles wat anders is tussen treinstellen zouden tonen in de app, dan zou je inmiddels een boekwerk aan het lezen zijn. We proberen, waar dat wèl kan, rekening te houden met iedere reiziger. Zo is, zoals Momo vertelt, de gelijkvloerse instap al een prioriteit geweest! :)

Badge +3

Op zich wel een idee om naast de icoontjes voor WC, Wi-Fi en stopcontacten er ook eentje voor rolstoeltoegankelijk te zetten bij SLT, Flirt en SNG?

En (misschien te veel gevraagd) afhankelijk van je vertrekstation, overstapstations en bestemming dat icoontje alleen tonen als de perrons daar op de juiste hoogte zijn?

Of idealiter, voor de hele geplande reis aangeven of die zonder assistentie kan.

Badge

Eigenlijk best absurd dat niet alle treinen een gelijkvloerse opstap hebben!!!!!!!! 

Of dat dit in de app gemakkelijk als zoekcriterium is aan te geven en meteen zichtbaar wordt. 

Ik ben dit gaan onderzoeken omdat ik met een zware fiets met krat en hondje de trein in wil. Klein leed. Geen leed eigenlijk, allen een beetje irritant.

@Loes   @Slidestops   Mag een fiets met een krat er op wel mee, gelden daar niet de regels voor zoals met een fietstas dat deze er afgehaald moet worden ??

@Robert B op Amsterdam Centraal verschillen de perron hoogtes t.o.v. het perron per spoor, dus dan ben je er nog neit volledig.  Prorail moet de aanpassingen gewoon sneller doorvoeren.

Reputatie 7
Badge +1

Ik blijf het vreemd vinden dat bij de Flirt het rolstoel icoontje ontbreekt. Bij de SNG en gereviseerde SLT's staat het icoontje er in ieder geval wel bij.

Icoontjes zouden mooi zijn. Ga ik even doorspelen. Weet niet of zoiets haalbaar is in de complexe planning die het zonder icoontjes ook al is, maar niet geschoten… En van de Flirt zet ik er ook gelijk even bij!

Reputatie 7
Badge +3

@Loes   @Slidestops   Mag een fiets met een krat er op wel mee, gelden daar niet de reg

els voor zoals met een fietstas dat deze er afgehaald moet worden ??

Moeten fietstassen er overigens altijd af? Bij van die pakaf tassen is dat makkelijk te doen, maar bij dubbele fietstassen die met meerdere bandjes of riempjes vast zitten is dat niet zo makkelijk. Wel zijn die veelal als ze leeg zijn plat te maken door de bodemplaat even los te halen.

Reputatie 7
Badge +1

En (misschien te veel gevraagd) afhankelijk van je vertrekstation, overstapstations en bestemming dat icoontje alleen tonen als de perrons daar op de juiste hoogte zijn?

Of idealiter, voor de hele geplande reis aangeven of die zonder assistentie kan.

Zoiets?

Volledig zelfstandig in- en uitstappen
Reisassistentie (mogelijk) noodzakelijk
Badge +3

Dank @loklok8, die optie alleen toegankelijke treinen was er al natuurlijk, en ik meende me al te herinneren het rolstoel icoontje eerder gezien te hebben. Toevoegen bij Flirt lijkt me niet zo’n probleem.

Maar kijk eens wat ns.nl/reisplanner (web) geeft voor diezelfde sprinter naar Hoofddorp? :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Icoontjes zouden mooi zijn. Ga ik even doorspelen. Weet niet of zoiets haalbaar is in de complexe planning die het zonder icoontjes ook al is, maar niet geschoten… En van de Flirt zet ik er ook gelijk even bij!

En waarom verschillen de icoontjes van de app met die op de website reisplanner? Als ik op de website dezelfde trein opzoek die loklok8 laat zien dan staat daar alleen het icoontje WC. Het rolstoel en fiets icoontje ontbreken daar. 

Badge +3

En waarom verschillen de icoontjes van de app met die op de website reisplanner? Als ik op de website dezelfde trein opzoek die loklok8 laat zien dan staat daar alleen het icoontje WC. Het rolstoel en fiets icoontje ontbreken daar. 

In een Flirt reisadvies krijg ik in de app wél de fiets erbij (dus 4 icoontjes), maar dus inderdaad geen rolstoel.

Geen idee waarom dit zo is! Kan me ook even geen reden bedenken waarom de informatie af zou wijken. Ik ga er even achteraan. Ik kom erop terug!

Reputatie 7

@Jeroen alle bagage dient van de fiets af te zijn

Badge +3

@Jeroen alle bagage dient van de fiets af te zijn

Telt een kratje eigenlijk als bagage? Ikzelf heb al een redelijk brede (40 cm) bagagedrager voorop mijn stads/transportfiets, dus als ik daar een uitgeholde bierkrat op monteer wordt het geheel niet veel ‘buitenmaatser’. Bij stallingen hoeft hij ook niet bij de 'buitenmodel’ fietsen, past (met soms wat moeite) gewoon in elk rek.

Wat verrassend, al die reacties! Mooi om te zien dat er al zoveel werk aan wordt besteed! 

Qua hoeveelheid icoontjes: Het is heel klantvriendelijk om icoontjes te plaatsen over wifi en fiets en zo, maar een rolstoelicoontje heeft in mijn idee een nog hogere waarde dan “klantvriendelijkheid”. Je reis kunnen plannen zonder extra speurwerk en zonder afhankelijk te zijn van hulpvaardige service … ik zie dat meer als een noodzakelijke voorwaarde voor een inclusieve samenleving. Ik overzie misschien niet wat daar allemaal bij komt kijken, maar mijn simpele redenering is: als er een mooi plaatje van het type treinstel op de app kan… dan kan er toch ook een rolstoel-icoontje?  

En wat betreft dat kratje… tja… het past maar nèt in de fietsenstalling en het kan er niet af… dus als er geen plek meer in de trein is, dan kan ik niet mee, dat snap ik wel. In een lege trein heb ik er nooit commentaar op gehad, dat vind ik heel prettig klantvriendelijk van de NS conducteurs! 

Succes met alle inspanningen! 

Reputatie 7

@zware fiets: daarnaast heeft NS de termijn waarop reisassistentie moet worden aangevraagd ingekort van drie uur vóór aanvang van de reis naar één uur voor aanvang van de reis (voor internationale reizen blijft dit twee dagen voor aanvang van de reis). Als reiziger die sporadisch gebruik maakt van reisassistentie is dat wel erg fijn.

De oudere SGM-sprinters die worden langzaam afgevoerd, en zoals een andere gebruiker meldde, moeten alle Sprinters vanaf eind 2024 toegankelijk zijn. NS is daarnaast ook al bezig met het Intercitymaterieel: de nieuwe ICNG, waar nu ook mee wordt testgereden, heeft ook een gelijkvloerse instap. Daarnaast zal ergens rond 2027/2028 een nieuwe dubbeldekker instromen, die ook gelijkvloerse instap heeft. Enig punt is dat treinmaterieel niet van de een op de andere dag is vervangen, aangezien deze toch best een poos meegaat.

Reageer