beantwoord

Welke NS app moet ik gebruiken

• 7 juli 2019
  • 17 reacties
  • 452 Bekeken

Welke NS app moet ik gebruiken. Ik heb NS Flex dal vrij en ik maak nu gebruik van de standaard NS app. Ik merk dat er ook een andere app moet zijn, want telkens wordt mij verwezen naar opties die niet in mijn app staan. Zoals "Klassewissel". Deze zou onder de optie "Meer" moeten staan. Bij mij dus niet.
icon

Beste antwoord door Robert B 7 juli 2019, 12:52

De app heette vroeger NS Reisplanner Xtra maar tegenwoordig gewoon alleen NS, en is veel meer dan alleen een reisplanner. Bij Meer krijg je alle opties te zien die voor jou van toepassing zijn. Als je een Flex Dal Vrij 1e klas hebt zou de optie voor klassewissel inderdaad zomaar kunnen ontbreken?

Maar die zou er wel moeten zijn, voor als je bijv. in de spits een keer 1e klas wilt reizen! 🤔 Of betaal je al die €28 per maand extra voor altijd 1e klas?

Uiteraard moet je wel ingelogd zijn met je Mijn NS account.

Zoek in de App/Play Store op Nederlandse Spoorwegen. Voor Android is het deze.

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Hebt u de laatste versie van de app geïnstalleerd? De optie om een Klassewissel uit te voeren bij NS Flex is pas recent toegevoegd.

In de app voor Android kunt u de versie terugvinden bij Meer > Instellingen. De versie staat onderaan vermeld. De laatste versie voor Android is 6.0.30. Ik heb geen Apple-apparaten, maar ik verwacht dat het versienummer in de app voor iOS wel op dezelfde plek zal staan. De laatste versie voor iOS is 7.0.15.

Als u een eerdere versie van de app gebruikt, is het probleem waarschijnlijk opgelost als u de app bijwerkt naar de laatste versie.
Badge +3
De app heette vroeger NS Reisplanner Xtra maar tegenwoordig gewoon alleen NS, en is veel meer dan alleen een reisplanner. Bij Meer krijg je alle opties te zien die voor jou van toepassing zijn. Als je een Flex Dal Vrij 1e klas hebt zou de optie voor klassewissel inderdaad zomaar kunnen ontbreken?

Maar die zou er wel moeten zijn, voor als je bijv. in de spits een keer 1e klas wilt reizen! 🤔 Of betaal je al die €28 per maand extra voor altijd 1e klas?

Uiteraard moet je wel ingelogd zijn met je Mijn NS account.

Zoek in de App/Play Store op Nederlandse Spoorwegen. Voor Android is het deze.

De optie Klassewissel staat er bij mij niet bij. Ik heb inderdaad de laatste android versie.
in de app heb je linksonder "plannen" . hier heb je de optie widget toevoegen. Hier kan je klassewissel openen?
Helaas bij mij niet.
In de App staat de optie 'Klassewissel' onder de optie 'meer'. Echter als je een 1e klas Dal Vrij hebt dan reis je in de daluren al standaard 1e klas. Dit kan niet gewijzigd worden. Via Mijn NS kan je de reisklasse wat betreft het reizen in de spits aanpassen. Deze staat standaard op 2e klas. In dit topic kan je meer info en voorbeelden vinden.

Badge +3
In de App staat de optie 'Klassewissel' onder de optie 'meer'. Echter als je een 1e klas Dal Vrij hebt dan reis je in de daluren al standaard 1e klas. Dit kan niet gewijzigd worden. Via Mijn NS kan je de reisklasse wat betreft het reizen in de spits aanpassen. Deze staat standaard op 2e klas. In dit topic kan je meer info en voorbeelden vinden.
Ik heb ook NS Flex Dal Vrij 1e klas en wel de optie Klassewissel in de app.
Badge +3
Vandaar ook mijn vraag of @Willem M misschien naast Flex Dal Vrij de optie voor Standaard 1e klas van €28 per maand al heeft?

Dan is die mogelijkheid voor een (tijdelijke) Klassewissel overbodig, en geeft de app die terecht niet weer.
Badge +3
Die mogelijkheid is dan niet overbodig, want in de spitsuren kan nog een klasse gekozen worden. Zoals ik zei: ik zie de optie wel met mijn 1e klas-abonnement.
Badge +3
Ja en nee. Bij in de spits 2e klas kan je inderdaad een (tijdelijke) klassewissel doen, maar dan betaal je 65% bovenop de normale 2e klas kosten (per reis).

Voor €28 per maand koop je dat af, en mag je altijd 1e klas reizen. Maar inderdaad, je zou dat dan eventueel per reis of per dag en zo moeten kunnen devalueren naar 2e klas, om kosten te besparen.

Of werkt dat zo niet en betaal je voor je reizen in de spits sowieso het 2e klas tarief (wegens die €28 voor Standaard 1e klas)?
Badge +3
Je koopt voor 28 euro de 1e klas af voor de daluren. Voor reizen in de spitsuren betaal je volgens de klasse die je kiest (en kunt wijzigen) in Mijn NS of de app: vol tarief voor de 2e klas of 165% van dat tarief voor de 1e klas.
Ja en nee. Bij in de spits 2e klas kan je inderdaad een (tijdelijke) klassewissel doen, maar dan betaal je 65% bovenop de normale 2e klas kosten (per reis).

Voor €28 per maand koop je dat af, en mag je altijd 1e klas reizen. Maar inderdaad, je zou dat dan eventueel per reis of per dag en zo moeten kunnen devalueren naar 2e klas, om kosten te besparen.

Of werkt dat zo niet en betaal je voor je reizen in de spits sowieso het 2e klas tarief (wegens die €28 voor Standaard 1e klas)?

Zo staat het op de factuur

Badge +3
Aha, duidelijk. Dank T & T. Wat raar dat bij Willem dan die Klassewissel optie ontbreekt.
Ik begrijp er ook geen bal van. En ik ben dan al 42 jaar en spoorman 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De optie Klassewissel staat er bij mij niet bij. Ik heb inderdaad de laatste android versie.
Even checken of hier geen spraakverwarring optreedt. Het gaat niet zozeer om de laatste versie van Android, maar om de laatste versie van de NS-app. Had u dat nummer ook gecontroleerd in de instellingen?
Ja hoor, ik heb de laatste versie ns app

Reageer