beantwoord

Werkzaamheden Groningen mei 2020

• 4 februari 2020
  • 8 reacties
  • 404 Bekeken

Van 6 mei tot 3 juni 2020 ligt zogezegd heel Groningen eruit. Wat mij verbaast is waarom daar niks over te vinden is onder Geplande Werkzaamheden in de App

Hartelijke groet, Henk

icon

Beste antwoord door Momo 4 februari 2020, 17:25

Dat is nog te ver weg. Binnenlandse werkzaamheden worden nu op de werkzaamheden informatie pagina aangegeven tot aan 1 maart. De werkzaamheden bij Groningen staan wel vermeld op de pdf die loopt tot eind van het jaar. 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nog te ver weg. Binnenlandse werkzaamheden worden nu op de werkzaamheden informatie pagina aangegeven tot aan 1 maart. De werkzaamheden bij Groningen staan wel vermeld op de pdf die loopt tot eind van het jaar. 

Van 6 mei tot 3 juni 2020 ligt zogezegd heel Groningen eruit. Wat mij verbaast is waarom daar niks over te vinden is onder Geplande Werkzaamheden in de App

Hartelijke groet, Henk

Natuurlijk heb je gelijk Momo maar dat gezegd hebbende schrik ik wel van de periode die op die PDF staat. Van 6 mei tot 3 juni is inderdaad bijna een hele maand· Ik mag hopen dat het hier om een schoonheidsfoutje gaat. Gaat anders het hele spoor tussen Assen en Groningen vernieuwd worden?

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een lange periode en ik vrees dat het geen schoonheidsfoutje is. Zie bv https://www.dvhn.nl/groningen/stad/In-mei-bijna-geen-treinen-rond-Groningen-25153938.html en

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/216896/Komend-voorjaar-maand-lang-geen-treinen-in-deel-Groningen

Het treinverkeer rond Groningen is van 6 mei tot en met 3 juni (vier weken, twee weken langer dan eerder gemeld) grotendeels gestremd vanwege werkzaamheden voor het nieuwe Hoofdstation.

Het treinverkeer met Assen, Veendam en Winschoten ligt die periode compleet stil. In twee van de vier weekeinden binnen die periode rijden er ook geen treinen naar Delfzijl, Eemshaven en Leeuwarden.

Maar het is pas over 3 maanden en mijn ervaring met de informatie op de NS website, ook met langdurige werkzaamheden zoals vorig jaar rond Leiden en het jaar ervoor rond Zwolle (of was dat nog een jaar eerder?) is dat het over het algemeen een maand ervoor vermeld staat, misschien hooguit 5 of 6 weken ervoor.  Om toch eerder wat meer info te hebben is die pdf geplaatst met een planning voor het hele jaar. Persoonlijk zou ik ook liever over zulke ingrijpende en langduringe werkzaamheden eerder meer informatie zien op de NS website, planner en app. 

Hallo horlingsh en welkom bij de NS Community,

Dit zal nog veranderen, maar dit ligt nog iets te ver in de toekomst. Check uiterlijk 10 dagen voor vertrek de Reisplanner om er zeker van te zijn hoe je de reis kan maken.

Aha, Mono, Bedankt! Was me nog niet eerder opgevallen dat vermeldingen verder weg in tijd alleen trajecten van en naar het buitenland zijn. 

Wordt me nog wat straks in mei. En gezien de verwachte omvang van de werkzaamheden zou ik kunnen voorstellen dat we er met die ene maand ook nog niet zijn. Maar dat gaan we dán zien.

Fijne dag, Hartelijke groet, Henk

Reputatie 5
Badge

In die maand zullen wel het voor rijdendetreintjes belangrijkste werk van aanpassen,vernieuwen en verleggen van de sporen zijn-het is de bedoeling meer doorgaande treintjes door ARV te laten rijden, bvb Winschoten-door naar Ljouwert. Daarnaast zijn er dan allerlei bouwkundige aanpassingen die wat minder invloed op de treintjes hoeven te hebben. Een deel van die maand is schoolvakantie, toch een zeer belangrijk % van lokale reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

horlisch, internationale reizen worden vaak langer van tevoren gepland en geboekt door reizigers, en werkzaamheden ervoor worden langer van tevoren gepubliceerd op de NS werkzaamheden pagina zodat internationale reizigers hiermee rekening kunnen houden. 

En ook al staan de werkzaamheden rond Groningen nog niet bij de werkzaamheden genoemd, uit de informatie uit de pdf en wat er via de genoemde sites RTV Noord en Dagblad van het Noorden bekend is, kunt u nu alvast rekening houden met het feit dat er geen of zeer weinig treinen rijden dan en er bussen zullen worden ingezet. Meer details zullen uiteraard wanneer het dichterbij komt wel vermeld worden en uiterlijk 10 dagen ervoor zal de reisplanner bijgewerkt zijn. Het zal ongetwijfeld veel overlast en extra reistijd betekenen, maar helas hoort dit er ook bij.

bahnrider, advies datum voor de mei vakantie is 25 april t/m 3 mei, dus dat valt niet in de tijd van de werkzaamheden. Wel kunnen scholen een week extra vakantie hebben, ervoor of erna, dus bv tot 10 mei. Als scholen kiezen voor een extra week zal het waarschijnlijk de week na de adviesdatum omdat dan 5 mei er ook invalt. Dan heb je dus maar 3 school/werkdagen waarin de werkzaamheden samenvallen met de schoolvkantie. Dan heb je nog wel Hemelvaartsdag (21 mei) en Pinkstermaandag (1 juni) als officiele feestdagen in die werkzaamheden periode, en wellicht zijn mensen nog vrij de vrijdag na Hemelvaart en scholen dicht. Scheelt ook weer een paar dagen aan reizigersdrukte.

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel vreemd dat ProRail op 17 december 2019 al tamelijk gedetailleerde informatie heeft gepubliceerd op de website: https://www.prorail.nl/projecten/groningen-spoorzone/nieuws/voorjaar-2020-grote-spoorwerkzaamheden-groningen en dat de vervoerders nog niets laten weten over de reisonmogelijkheden. Volgens ProRail vinden de meeste werkzaamheden plaats vanuit Groningen gezien richting Haren en zijn er twee weekenden gepland waarbij heel Groningen buiten dienst is:

Ik denk dat we met ProRail maar niet in discussie moeten over wat lang of kort is. Persoonlijk vind ik 2x2 dagen geen treinen van/naar station Groningen niet bepaald kort.

Reageer