beantwoord

Zelf beter dan de reisplanner

• 17 december 2019
  • 21 reacties
  • 376 Bekeken

Reputatie 1

Het betreft het traject Wormerveer - Tilburg Reeshof. De reisplanner geeft steevast in het weekend aan dat ik in Zaandam over moet stappen op de trein richting Maastricht (wachttijd circa 15 minuten) en dan in Den Bosch overstappen op de sprinter richting Breda. Dit is niet te doen, als de intercity aankomt, vertrekt de sprinter.

Wel is er een mogelijkheid om dezelfde sprinter wel te halen. In Zaandam overstappen op de intercity richting Nijmegen (4 minuten overstap, zelfde perron) en dan in Utrecht overstappen op de intercity richting Venlo (de overstap is van 2 naar 3 minuten gegaan sinds de nieuwe dienstregeling, zelfde perron). Dan is het circa 10 minuten wachten in Den Bosch op  vertrek sprinter richting Breda. Zondag heb ik zo gedaan, de intercity die ik volgens de reisplanner had moeten hebben kwam binnenrijden toen de sprinter vertrok, maar door mijn eigenwijsheid heb ik de geplande aankomsttijd toch gehaald. Waarom laat de reisplanner nu nog steeds die heel krappe overstap op Den Bosch zien, terwijl het met een extra overstap in Utrecht wel goed te halen is, maar over deze mogelijkheid wordt met geen woord gerept in de reisplanner.

icon

Beste antwoord door Rudi 17 december 2019, 11:17

De reisplanner houdt geen rekening met de haalbaarheid van een overstap in de praktijk, maar werkt volgens vaste regeltjes (die niet altijd even logisch zijn). Wanneer twee reisalternatieven dezelfde reistijd hebben (zoals in uw geval) dan “kiest” de reisplanner voor de variant met de minste overstappen, waarbij de overstaptijden moeten voldoen aan tevoren vastgestelde normen. Die normen kunnen verschillen per station, per perron en per spoor(deel) waar de aansluitende treinen volgens dienstregeling zouden moeten stoppen.

Alternatieven met dezelfde vertrektijd vanaf het beginstation worden alleen getoond wanneer die (iets) langer duren, maar minder overstappen vergen.

Goed dat u slimmer bent dan het systeem.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 5

De reisplanner houdt geen rekening met de haalbaarheid van een overstap in de praktijk, maar werkt volgens vaste regeltjes (die niet altijd even logisch zijn). Wanneer twee reisalternatieven dezelfde reistijd hebben (zoals in uw geval) dan “kiest” de reisplanner voor de variant met de minste overstappen, waarbij de overstaptijden moeten voldoen aan tevoren vastgestelde normen. Die normen kunnen verschillen per station, per perron en per spoor(deel) waar de aansluitende treinen volgens dienstregeling zouden moeten stoppen.

Alternatieven met dezelfde vertrektijd vanaf het beginstation worden alleen getoond wanneer die (iets) langer duren, maar minder overstappen vergen.

Goed dat u slimmer bent dan het systeem.

Reputatie 5
Badge

En ook dit voorbeeld gaat specifiek over een fenomeen dat hier al ettelijke keren is gemeld: op een traject met dubbelloop van 2 IC-lijnen wordt standaard een bepaald overstap station genoemd terwijl andere gunstiger zouden uitpakken. Juist Zaandam is een berucht voorbeeld, tot in die mate dat eerder al is toegezegd hier bij de reisplan-afdeling nog eens goed naar te kijken.

Verder stelt het systeem standaard in zo min mogelijk (theoretisch denkbare) overstappen.

Mensen kunnen met wat ervaring nog steeds makkelijk computers verslaan.

En waarom ga je eigenlijk van de reisplanner uit voor een relatie die toch wel heel zelden voorkomt als je inmiddels klaarblijkelijk al de nodige ervaring hebt?

De vraag is of een cross-platform overstap van 3 minuten i.p.v. 2 opweegt tegen een extra overstap. De NS reisplanner vindt blijkbaar van niet (op basis van statistiek?)

Ik heb de suggesties bekeken en meegenomen in mijn feedback naar die afdeling. Bedankt voor jullie waarnemingen!

Reputatie 5

De vraag is of een cross-platform overstap van 3 minuten i.p.v. 2 opweegt tegen een extra overstap. De NS reisplanner vindt blijkbaar van niet (op basis van statistiek?)

De reisplanner kent geen statistiek (zeg: de kans op een geslaagde overstap), alleen tevoren geprogrammeerde vaste regels. Als in zo’n regeltje voor de overstap in ‘s-Hertogenbosch van spoor 6a naar spoor 7a twee minuten staat, dan wordt daarmee gerekend. Comfort of praktische haalbaarheid spelen geen rol, zoals ook uit andere voorbeelden op dit forum blijkt.

Reputatie 4

Dan zou je dus gewoon heel makkelijk een regeltje kunnen toevoegen, waarbij gecontroleerd wordt dat van de ritten met dezelfde vertrek- en aankomsttijden altijd diegene gepakt moet worden met de grootste overstaptijd ongeacht het aantal overstappen. Dat is ook logischer naar de klant toe, omdat die dan de meeste kans heeft om op de geplande tijd aan te komen.

De reisplanner kent geen statistiek (zeg: de kans op een geslaagde overstap), alleen tevoren geprogrammeerde vaste regels. Als in zo’n regeltje voor de overstap in ‘s-Hertogenbosch van spoor 6a naar spoor 7a twee minuten staat, dan wordt daarmee gerekend. Comfort of praktische haalbaarheid spelen geen rol, zoals ook uit andere voorbeelden op dit forum blijkt.

Dat is niet gezegd. Misschien zijn eenmalig statistieken geraadpleegd om te bepalen of een extra minuut overstaptijd opweegt tegen een extra overstap. De minimale overstaptijden zijn misschien ook a.h.v. statistiek vastgesteld. Je moet de minimale tijden ergens op baseren en dan is statistiek wel de aangewezen bron.

Een extra overstap houdt extra risico in, dus je kunt niet zomaar zeggen dat langere overstaptijden i.c.m. extra overstappen altijd beter zijn. Bij gelijke reistijden.

Badge +3

Ook gerelateerd, https://twitter.com/robertvan_loon/status/1207019447061487616

Je moet iets eerder op pad, en even terugsteken (via Dordrecht) maar bent wel een half uur sneller dan de planner van Zwijndrecht in Ede-Wageningen.

Reisplanner: 

Beter:

Update: Rijdt niet want defecte trein… nu via Dordrecht en Geldermalsen en Utrecht voor aankomst om 22:48:rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus eigenlijk terugsteken en komt normaal alleen uit de reisplanner wanneer je aanvinkt “Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement”.  Kan een probleempje opleveren bij controle tussen Dordrecht en Rotterdam, tenzij je natuurlijk een Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement hebt.

Update: Rijdt niet want defecte trein… nu via Dordrecht en Geldermalsen en Utrecht voor aankomst om 22:48:rolling_eyes:

Met fijn omchecken bij R-net. Wanneer je met Traject Vrij reist of op saldo betaal je leuk meer. Kun je dat weer gaan terugvragen.

Reputatie 5

Tja, met terugsteken zijn er overal veel snelle(re) verbindingen mogelijk. Maar dat de reisplanner die pas geeft wanneer je “vrij reizen” aankruist is wel begrijpelijk - zolang NS terugsteken verbiedt.

Badge +3

Terugsteekadviezen uit de (9292 van/naar adres) planner niet meer geldig dan?

Ging overigens om een student, dus die mag wel terugsteken op een dinsdag.

Reputatie 7
Badge +3

Gevraagde advies was niet uit obv van/naar adres waarbij 9292 wordt gebruikt. 

En als je een abonnement hebt waarmee je wel mag terugsteken dan kun je gewoon de optie Altijd Vrij aanvinken en ben je niet beter dan de reisplanner. Dan maak je gewoon goed gebruik van de planner en is het een toegestaan advies. Versla je dus niet de reisplanner :laughing:

Badge +3

Klopt, bij sneller (als alles rijdt) is die Altijd Vrij optie natuurlijk een uitkomst (voor studenten en zo).

@eline.kleibrink verslaat de planner gewoon door de extra overstap voor lief te nemen, met veel meer garantie dat je het gewoon haalt.

Met extra overstaptijd (in de app kan je 1 of 2 minuten kiezen als je wilt, website alleen maar 5 of 10 etc) kreeg ik het verder perfecte advies ook niet tevoorschijn getoverd.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik herken wel wat TS aangeeft. Zelf haalde reisde ik regelmatig van Delft naar De Vink op een manier die ook niet uit de reisplanner kwam (of in ieder geval niet meer). 

Tot en met dienstregeling 2016 was er op Laan van NOI in beide richtingen maar 2 keer per uur een overstap tussen sprinter en IC (sprinter uit richting Leiden op IC richting Rotterdam en terug). Met ingang van dienstregeling 2017 werd dat 4 per uur, in de ene richting met een overstap van 4 minuten en in de andere richting het ene kwartier een overstap van 3 minuten en het andere kwartier 6 minuten. 

In de adviesaanvraag dienstregeling 2017 werd nog heel trots gemeld dat er 4 keer per uur een overstap zou zijn maar werd er nog gesproken van een overstaptijd van vier tot zeven minuten. Dat werd in de richting van Leiden uiteindelijk 3 en 6 minuten. En na ongeveer een jaar (na waarschijnlijk een switch van planner-engine) werd die overstap van 3 minuten niet meer getoond (want te kort, diende 4 minuten te zijn om hem te tonen) en werd er behalve het advies met de 6 minuten overstap een reisadvies getoond met een 9 minuten overstap op Den Haag Centraal met in totaal langere reistijd. In de praktijk was die overstap van 3 minuten vaak wel te halen, zeker als je strategisch was ingestapt (waarbij je dicht bij de trap uitstapte), moest de IC wel op tijd rijden, al heb ik ook wel eens in 2 minuten gehaald. Dit dus https://community.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/waarom-nu-ander-reisadvies-bij-overstap-laan-van-noi-44542

Badge +3

De Twitteraar (Robert van Loon) heeft trouwens gekozen voor het advies Dordrecht - Breda - Arnhem naar Ede-Wageningen.

Mocht het mis gaan met NS, komt ‘ie in ieder geval thuis.

Reputatie 7
Badge +3

Thuis komen doe je altijd wel, vraag is alleen hoe laat … 

Badge

Door slimmigheid en snelheid kun je op meer trajecten wel andere overstappen vinden en gebruiken om sneller te reizen alleen moet je dat natuurlijk ook willen.  Door kennis van de routes en stops van treinseries kun je altijd zelf op deel trajecten plannen en kijken of je een voordeel kunt halen, voor de fervente reizigers is dat wellicht ook een beetje een sport/hobby :D .

Als ik zelf met de trein reis dan kijk ik inderdaad ook naar snellere (niet standaard) routes om ergens sneller te zijn of als we aan het eind van een dienst terug passagieren dan kijk ik daar ook naar.

Maar ik puzzel bv dan ook op treinen met vertraging, wat normaal geen overstap is of geen overstap station voor de dienstregeling maar waar door de vertraging opeens wel een overstap mogelijk is al is die krap en moet je hopen dat de trein niet ingelopen is op de vertraging.

Maar voor reizigers die minder bekend zijn met het spoor en niet zo snel van perron X naar perron Y lopen omdat ze de weg niet weten zijn dat soort overstappen dan weer niet haalbaar, je moet ergens een grens trekken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk alleen wel dat de kwestie van niet mogen terug steken bij jou geen issue is Jeroen. En jij zal meer kennis van de diverse routes e.d. hebben, meer dan de gemiddelde reiziger.

Ik ben bij vertraging ook wel eens van Delft via Leiden Centraal naar De Vink naar huis gereisd, maar mijn Traject Vrij ging toch echt maar tot aan De Vink, dus in principe was ik ongeoorloofd aan het terugsteken, maar het was wel sneller (en toch geen controle in de 3 minuten).

Reputatie 1

Ik ben bij vertraging ook wel eens van Delft via Leiden Centraal naar De Vink naar huis gereisd, maar mijn Traject Vrij ging toch echt maar tot aan De Vink, dus in principe was ik ongeoorloofd aan het terugsteken, maar het was wel sneller (en toch geen controle in de 3 minuten).

Vroeger, oma vertelt, moest je van NS reizen via de kortste weg, tenzij een langere route sneller of comfortabeler was….maar dat is blijkbaar niet meer zo.

Reputatie 7
Badge +3

Normaal is via Leiden niet sneller, maar als er net een sprinter uitvalt of de IC net teveel vertraging heeft om hem te halen, maar ook weer niet zoveel vertraging dat een andere sprinter terug van Leiden nog net te halen, dan is dat een keer wel sneller. 

Ook eens op de heenweg gedaan. Stond al op De Vink te wachten toen op het laatste moment de sprinter naar Den Haag uitval na eerst alleen vertraging te hebben, toen heel rap van spoor 1 naar 4 gegaan voor de sprinter richting Leiden, op Leiden het pokke eind vanaf 4a een sprintje getrokken (stom, had helemaal achteraan moeten instappen, had weer wat meters gescheeld) en als een gek de roltrap naar 8b op en op het nippertje de IC gehaald waarop ik anders op Laan van NOI zou overstappen. Daarvoor niet eens de reisplanner geraadpleegd, wist de tijden zo wel uit mijn blote koppie.  Maar ook toen geen controle (zat wel met mijn Traject Vrij 1 station eerder in de trein), trein erg vol, alleen nog klapstoeltjes gevonden (was toevallig samen met mijn buurvrouw die naar Rotterdam moest), waren die precies tegenover het HC hok waar de HC ook na vertrek in verdween en er alleen op Laan en HS uitkwam en dus niet controleerde. Heb hem wel vriendelijk goed morgen gewenst.:laughing:

Badge +3

Officieel is het nog steeds zo, maar er zijn de nodige workarounds dus.

Terugsteken via een 9292 advies (dat je gewoon uit de NS planner kunt toveren van/naar een adres) is toegestaan, of wordt in ieder geval geaccepteerd als het niet te ver omreizen is.

Logisch ook wel, want een NS advies (géén 9292) van Dordrecht via Schiphol naar Utrecht en dan verder naar Eindhoven en Venlo mag je ook gewoon doen.

Gewoon zoals het je uitkomt dus, én de reisplanner het toont met eventueel wat legale kunstjes zoals extra overstaptijd of alleen sprinters.

Reageer