Skip to main content

Zichtbaarheid vervallen haltes

Het valt mij op dat de NS app vervallen haltes toont alsof er gewoon gestopt wordt. Bij het “vertrektijden” scherm staat er keurig een opmerking: “rijdt niet verder dan {station} door een {reden}. 

Wanneer je klikt op de trein naar Schiphol Airport, zie je hier vervolgens niets van terug. 

Diverse andere apps hebben dit wel ingebouwd zoals “Rijden de treinen” en “DB Nagivator”. 

Leuke extra toevoeging onder de motorkap bij de DB navigator, wanneer je bijvoorbeeld klikt op “Almere Centrum”, krijg je de keuze voor een  overzicht van de actuele vertrektijden van het moment van aankomst op het geselecteerde station dus in dit geval vanaf 00:26 uur. Of je kunt kiezen om dat station en vanaf die tijd te gebruiken in de planner zodat je een alternatief kan zoeken!

Met name bij de vervallen haltes irriteert het mij dat dit niet beter weergegeven wordt.

Daniël NS
Moderator
  • Moderator
  • 19 januari 2025

We zijn op de hoogte dat de planner wat kuren heeft gehad. Excuses voor het ongemak. Dit dient nu opgelost te zijn met uitzondering van de 1800 serie, deze valt helaas uit op het moment maar dit staat nog niet in de planner. We zijn hard aan het werk om dit op te lossen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 19 januari 2025

De reisplanner had inderdaad wat kuren waardoor veel dingen niet werkten zoals het zou moeten werken, echter is dat denk ik niet wat TS bedoelt. Namelijk dat vervallen haltes niet meer als zodanig weergegeven worden (dat is nu ook nog niet).

Eerder werd dit altijd netjes weergegeven in de NS reisplanner door de vervallen haltes grijs te maken. Enige was dan dat het eindstation van de trein dan ook grijs was, waardoor dat weer verwarrend was.

Nu wordt het helemaal niet meer getoond. Onderstaande trein die normaal naar Schiphol zou rijden, rijdt nu niet verder dan Almere. Echter, de weergave in de reisplanner is dat deze trein gewoon doorrijdt naar Schiphol (de haltes staan niet als vervallen):

Bij het plannen van een rit wordt het welliswaar weergegeven dat de betreffende reis niet mogelijk is, maar bij treininfromatie lijkt het alsof de trein wel gewoon gaat.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 19 januari 2025

Dit maakt het helemaal onduidelijk: De geel/blauwe statusbalk die de voortgang van de rit toont, kleurt na het bereiken van het eindstation nog steeds verder langs de vervallen stations. Want ook onderstaande trein rijdt niet verder dan Almere, maar zou volgens de app nu in Duivendrecht zijn.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 19 januari 2025
JurgenH schreef:

Dit maakt het helemaal onduidelijk: De geel/blauwe statusbalk die de voortgang van de rit toont, kleurt na het bereiken van het eindstation nog steeds verder langs de vervallen stations. Want ook onderstaande trein rijdt niet verder dan Almere, maar zou volgens de app nu in Duivendrecht zijn.

De NS app (donkere modus) toont de vervallen stations wel ‘grijs’, maar de gele balk loopt inderdaad door. Op de kaart is de trein uiteraard nergens.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 19 januari 2025

Ook apart dat de materieelinfo er bij mij wel staat, maar stel 4080 en 4250 zijn gewoon onderweg terug naar Groningen.

NS 4080 Dronten ICM Intercity 741 naar Groningen (info treinposities)

https://treinposities.nl/ritinfo/20250119/741

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 19 januari 2025

Hmm, vreemd. In de donkere modus worden bij mij de opgeheven stations ook niet grijs weergegeven:

Edit: ik heb het verschil gevonden. Wanneer je vanaf vertrektijden op een trein klikt die niet verder rijdt dan... Dan krijg je bovenstaande overzicht. Wanneer je een reis plant, en dan op de treininformatie klikt ziet het er alsvolgt uit:

En worden de vervallen haltes dus wel grijs.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 19 januari 2025

Ik heb Android. Oh,en onderstaande screenshot is natuurlijk ook niet helemaal waar (NS Reisplanner geeft ook gewoon aan dat hij rijdt maar https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/57684-18-januari-2025-defecte-bovenleiding-hoofddorp-schiphol-lelystad-hoofddorp-schiphol-hilversum zegt storing tot ten minste 16:00)

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 19 januari 2025

Dat wordt in de NS app ook zo weergegeven: De Intercity richting Schiphol Airport. Terwijl ie naar Almere gaat. In de treinen (en op het perron) wordt wel netjes het gewijzigde eindstation weergegeven.

Ik heb overigens ook Android, maar heb het verschil in weergave gevonden. Zie mijn bijgewerkte bericht 🙂. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 19 januari 2025

Dan maar gewoon Rijdendetreinen (app of website) gebruiken 🤣

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 19 januari 2025

Ook vreemd: Wanneer je een reis van Zwolle naar Schiphol Airport plant, krijg je 3 reisadviezen:

Het oorspronkelijke reisadvies vervalt, want de rechtstreekse IC rijdt niet. Als alternatief krijg je dan een rit via Amersfoort Centraal, maar die is deels niet mogelijk. Een derde alternatief is wel mogelijk.

Maar waarom wordt dit alterantief via Amersfoort getoond als dit toch niet mogelijk is? Normaal wordt dit ook niet getoond. En waarom wordt dat alternatief niet als "Vervallen" getoond net zoals het oorspronkelijke advies?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 19 januari 2025

Daar gaat Rijdendetreinen ook de mist in 

Het advies van 14:19 met overstap om 15:11 in Amersfoort is (nog) geldig maar zal straks natuurlijk alsnog vervallen.

En terwijl ik het tikte… poef! 😥

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 19 januari 2025

Sowieso klopt er al niets meer van de tracker, als de trein vertraging heeft komt het toch nog voor dat de trein al aangekomen is bij het eerstvolgende station volgens de app.

Ook zo met internationale reizen, voorheen bleven stations buiten Nederland gewoon blauw maar nu is alles vanaf de laatste Nederlandse station geel.

En dan heb je ook nog wel eens dat vervallen ritten opeens getoond worden als niet vervallen ritten, of dat de vertraging op magische wijze verdwijnt.

Na een keer refreshen zit het wel weer goed, maar het hoort niet.

JurgenH schreef:

Edit: ik heb het verschil gevonden. Wanneer je vanaf vertrektijden op een trein klikt die niet verder rijdt dan... Dan krijg je bovenstaande overzicht. Wanneer je een reis plant, en dan op de treininformatie klikt ziet het er alsvolgt uit:

En worden de vervallen haltes dus wel grijs.

Volgens mij speelt dit overigens echt al een behoorlijke lange tijd.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 20 januari 2025

Wel leuk topic voor gisteren zondagmiddag, ​@Sem (welkom!) kan er vast iets mee!

Sem
  • Developer NS app
  • 23 januari 2025

@Robert B Dank voor de tag.

Burgerrups schreef:

Het valt mij op dat de NS app vervallen haltes toont alsof er gewoon gestopt wordt. Bij het “vertrektijden” scherm staat er keurig een opmerking: “rijdt niet verder dan {station} door een {reden}.

Burgerrups schreef:

Wanneer je klikt op de trein naar Schiphol Airport, zie je hier vervolgens niets van terug. 

Dankjewel voor je suggesties! Zoals Daniël aangaf kan dit scherm wel eens kuren vertonen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit scherm goed moet functioneren. Ik heb de kwestie binnen het team kenbaar gemaakt. Wij gaan verbeteringen doorvoeren op dit scherm, helaas kan ik hiervoor nog geen tijdlijn geven.

Sem
  • Developer NS app
  • 23 januari 2025

Naast het bovenstaande wil ik nog wat (technischee) toelichting geven over dit scherm. Hiervoor gebruik ik graag het voorbeeld van Gorott met de internationale Eurostar. Helaas beschikken wij in veel gevallen niet over (accurate) data uit het buitenland, in dit geval Brussel-Zuid, en Paris-Nord. Onder deze data vallen de aankomst-, en vertrek-tijden; dat is de reden dat wij ze niet tonen.
Als wij de live-locatie van de trein weten, dan kan je dit op Android terug vinden onder de knop “bekijk op kaart”, en iOS via de kaart bovenaan dit scherm. Je kan voor alle actuele trein-locaties ook de treinradar gebruiken via het “meer-menu”.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 25 januari 2025

Nu het topic verder toch over deze schermen gaat, ik zag een aantal mooie updates van de schermen vanuit de reisplanner:

Je ziet nu meteen de route van de geplande rit, en als deze al onderweg is zie je waar de trein is.

Reageer