NS Lab-app (gesloten)

• 12 november 2018
  • 40 reacties
  • 1197 Bekeken

Reputatie 4
Hi,

Test je al mee met de NS Lab-app? Zo ja, leuk! We gaan de app binnenkort updaten met nieuwe functies dus hou deze pagina in de gaten. Zo nee, dan kan je de app hier downloaden.

Android

iOS

Groeten,

Theo

This topic has been closed for comments

40 reacties

Reputatie 2
Dag Theo su,

heb vanuit TestFlight de app gedownload echter werkt de app niet.

als ik vanuit de ns app mijn reisadvies exporteer naar ns lab dan Doet ns lab verder niets. Heb al een reboot gedaan maar dat helpt ook niet.

Reputatie 4
Hi Michael,

Bedankt voor je melding. Het beste is om je reis van station naar station te plannen. Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om in de NS-Lab app van deur tot deur te plannen.

gr,

Theo Su

PS. TIp: Door op het deelknop te longpressen kan je in iOS snel je je reis te delen.
Reputatie 2
Dank voor de tip voor het snel delen, werkt makkelijker.

Ik zag tijdens het testen ook de real time check in en uit status dmv push, was wel grappig om te zien.
Echter vind ik het nog wel een beperking dat het niet van deur tot deur is.
Ik gebruik de ns app sinds kort voor al mijn reizen (ipv 9292 en alle andere apps)
Reputatie 5
Ik ben nu onderweg aan het testen. Moet zeggen dat ik de aftellen / real time niet echt nodig vindt. Het kost batterij en ik heb de conducteur of de automatische omroeper die mij vertelt waar ik ben. Bovendien zit ik niet steeds in mijn telefoon.

Vertraging telt hij ook op bij de nog te reizen minuten en ook worden de extra minuten vertraging van mijn volgende trein al meegenomen. Er staat nu dat ik om 7.21 vertrek. Ik weet dat ik om 7.20 vetrek maar iemand die dat niet weet, heeft dus niet door dat er een lichte vertraging is. Benieuwd hoe het is als er grotere vertragingen zijn.

Toevoeging. Volgens de real time reisbegeleiding ben ik al onderweg en bereik ik over 11 minuten mijn volgende station:Heemstede-Aerdenout. Ik sta al paar minuten stil op Leiden. Dat heeft de app nog niet door. En hij blijft steeds aftellen, terwijl we stilstaan 🤭 volgens de omroep moeten we wachten op een trein die nog binnen moest komen vanuit de andere richting. Uiteindelijk gaf die om 7.30 aan dat ik nog 9 minuten heb voordat we volgende station bereiken. Vlak daarvoor was het nog 4 minuten.
Reputatie 6
Ik heb de app, volgens mij zijn alle instellingen goed en vorige week twee reizen geïmporteerd. Kan iemand uitleggen wat ik vervolgens moet doen en wat ik vervolgens te zien krijg? Ik krijg alleen maar meldingen van mijn in- en uitchecks, maar als ik bij de kalender op de geïmporteerde reis klik zie ik alleen het eerste deel van de reis (tot en met het stationw aar ik moet overstappen).
Reputatie 4
Ik heb de app, volgens mij zijn alle instellingen goed en vorige week twee reizen geïmporteerd. Kan iemand uitleggen wat ik vervolgens moet doen en wat ik vervolgens te zien krijg? Ik krijg alleen maar meldingen van mijn in- en uitchecks, maar als ik bij de kalender op de geïmporteerde reis klik zie ik alleen het eerste deel van de reis (tot en met het stationw aar ik moet overstappen).
Hi,

bedankt voor je melding. Kan je een screenshot sturen van je situatie?

gr,

Theo
Reputatie 6
Ah, hij werkte gisteren! Nog wel wat opmerkingen:
- Gisterochtend op mijn heenreis kwam ik volgens de app met +1 aan op Den Haag Centraal. In werkelijkheid kwam de trein met -1 aan.
- Op de terugweg had de testlab-app niet in de gaten dat mijn trein was gespoorwijzigd: het oude spoor werd nog weergegeven.
- Ik moest onderweg overstappen. Er werd keurig aangegeven wanneer ik op mijn overstapstation zou aankomen enzo. Alleen stond de naam van mijn uiteindelijke bestemming als overstapstation, oeps!
- Ik ontvang helemaal geen pushberichten o.i.d., behalve wanneer ik met de gekoppelde OV-chipkaart in- en uitcheck.
Reputatie 5
Badge
Ik heb het idee dat het systeem niet goed omgaat met een overstap. Ik heb gemerkt dat de reisbegeleiding regelmatig spontaan uit ging. Ik ga het van de week nog eens proberen.

Verder viel mij op dat bij het aftellen in de notificatie één minuut van te voren al wordt vermeld dat de trein ov er 0 minuten zal vertrekken. Dat impliceert al dat hij direct moet vertrekken. Ik zou liever zien dat er dan minder dan een minuut staat, of een seconden aftellende counter in de notificatie.
Reputatie 2
Ik heb het idee dat het systeem niet goed omgaat met een overstap. Ik heb gemerkt dat de reisbegeleiding regelmatig spontaan uit ging. Ik ga het van de week nog eens proberen.

Verder viel mij op dat bij het aftellen in de notificatie één minuut van te voren al wordt vermeld dat de trein ov er 0 minuten zal vertrekken. Dat impliceert al dat hij direct moet vertrekken. Ik zou liever zien dat er dan minder dan een minuut staat, of een seconden aftellende counter in de notificatie.

Was het van station naar station? Alleen dat kan de app nog aan kreeg ik te horen.

Heeft de overstaptijd niet te maken met de vertrekprocedure? Aangezien die dan elk moment ingaat en je niet meer mag instappen?
Reputatie 5
Afgelopen vrijdag uitgecheckt. Volgens de NS Lab App was ik het gehele weekend ingecheckt. Kon niet even binnen zoveel uur naar een station. Nu bleek gisteren dat ik keurig was uitgecheckt. Nu geeft hij het wel goed aan. Maar bij inchecken blijft de app op uitgecheckt staan.... 😬
Reputatie 4
Afgelopen vrijdag uitgecheckt. Volgens de NS Lab App was ik het gehele weekend ingecheckt. Kon niet even binnen zoveel uur naar een station. Nu bleek gisteren dat ik keurig was uitgecheckt. Nu geeft hij het wel goed aan. Maar bij inchecken blijft de app op uitgecheckt staan.... 😬
Hi Lies87,

Bedankt voor het doorgeven. Dat hoort niet zo te zijn. Heb je al geprobeerd om de app volledig af te sluiten en opnieuw op te starten? Wij gaan voor je kijken.

gr,

Theo
Reputatie 4

Hi Aar,

Bedankt voor je feedback. Kan je nader uitleggen wat je bedoelt met " Ik heb gemerkt dat de reisbegeleiding regelmatig spontaan uit ging."

"Verder viel mij op dat bij het aftellen in de notificatie één minuut van te voren al wordt vermeld dat de trein ov er 0 minuten zal vertrekken. Dat impliceert al dat hij direct moet vertrekken. Ik zou liever zien dat er dan minder dan een minuut staat, of een seconden aftellende counter in de notificatie." We gaan kijken of we hiervoor een mooi oplossing kunnen bedenken.
Reputatie 5

Afgelopen vrijdag uitgecheckt. Volgens de NS Lab App was ik het gehele weekend ingecheckt. Kon niet even binnen zoveel uur naar een station. Nu bleek gisteren dat ik keurig was uitgecheckt. Nu geeft hij het wel goed aan. Maar bij inchecken blijft de app op uitgecheckt staan.... 😬Hi Lies87,

Bedankt voor het doorgeven. Dat hoort niet zo te zijn. Heb je al geprobeerd om de app volledig af te sluiten en opnieuw op te starten? Wij gaan voor je kijken.

gr,

Theo

Dat ook al gedaan.

Ik ben geen fan van deze app. Hij gebruikt veel energie en het idee steeds de mobiel te moeten bekijken voor wijzigen staat me niet aan. Liever goede informatie via de omroep dan steeds op je telefoon te moeten kijken. Of de huidige app met actuele reisinformatie. De reisbegeleiding heeft voor mij geen meerwaarde.
Ik heb de app gedownload en voordat ik op de derde intropagina op 'Aan de slag!' wil drukken, zie ik toch een rare tekst: Zodra je een reis hebt gedeeld, kun je meetestsen en gaan we samen op pad! Zet je schrap. Ehh, meetestsen? Maar goed, ik ga Aan de slag 🙂
En bij het toestaan van gebruik van locatie bij gebruik van de app, blijf ik steken. Ik kom bij mijn telefooninstellingen tot NS Lab - Locatie - Sta toegang tot locatie toe - Bij gebruik van de app en vervolgens kan ik geen kant op. Teruggaan naar de app, geeft weer dezelfde locatievraag "Deel je locatie" en "Sta toe".
Reputatie 4
Ik heb de app gedownload en voordat ik op de derde intropagina op 'Aan de slag!' wil drukken, zie ik toch een rare tekst: Zodra je een reis hebt gedeeld, kun je meetestsen en gaan we samen op pad! Zet je schrap. Ehh, meetestsen? Maar goed, ik ga Aan de slag :-)
Bedankt dat je "meetests". Ik heb het genoteerd en doorgegeven. 🙂 Wat betreft de locatie. Ik raad het aan om het op "altijd" te zetten.

gr,

Ik heb de app gedownload en voordat ik op de derde intropagina op 'Aan de slag!' wil drukken, zie ik toch een rare tekst: Zodra je een reis hebt gedeeld, kun je meetestsen en gaan we samen op pad! Zet je schrap. Ehh, meetestsen? Maar goed, ik ga Aan de slag :-)Bedankt dat je "meetests". Ik heb het genoteerd en doorgegeven. 🙂 Wat betreft de locatie. Ik raad het aan om het op "altijd" te zetten.

gr,

Altijd werkt inderdaad, maar dat is een feature die niet iedereen wenst. Ik vind dat de app ook moet werken bij de instelling "bij gebruik van de app". Ik ga eens kijken of de app blijft werken als ik de locatie weer terugzet...
Reputatie 5
Badge

Hi Aar,

Bedankt voor je feedback. Kan je nader uitleggen wat je bedoelt met " Ik heb gemerkt dat de reisbegeleiding regelmatig spontaan uit ging."

Als je de reisbegeleiding aan staat, dan zie je een icoontje met het NS logo in de notificatiebalk staan. Als je dan in de notificaties kijkt, zie je dat de reisbegeleiding actief is. Ik ben niet bekend met Android-programmeren, maar deze draait naar mijn idee als een apart proces die uiteraard niet eenvoudig af te sluiten is als je al je openstaande app's afsluit of wegswipet
.
Echter lijkt deze regelmatig wel te verdwijnen, waarna de LabApp weer aangeeft dat ik de Reisbegeleiding kan starten, terwijl mijn reis nog niet afgelopen is. De nieuwe versie die gisteren is uitgekomen moet ik nog in de trein testen (donderdag of vrijdag weer eens proberen), maar ik heb deze thuis al geprobeerd, en ik zag ik dat er nu in de notificatie een handige timer staat in de vorm van een procentenbalk. :)
Mooie voortgang 🙂.
Badge +3
Het probleem met Android apps is (wilde gok) dat je die regelmatig kan laten synchen (zoals Waze of Google Maps die nogal veel vraagt van je GPS locatie-toegang, dus hoog batterij-verbruik en het scherm aan houden).

Maar dat 'op de achtergrond' niet zo vaak/continu mag doen. Dan moet hij bij het terug in beeld brengen weer van alles gaan bepalen, dus je 'reisbegeleiding' weer opnieuw gaan bepalen op dat moment.

Heb de app zelf nog niet (telefoongeheugen zit vol en moet eerst opruiming houden) maar zal vrijdag eens testen.

Audio-apps en zo kunnen prima op de achtergrond werken, maar denk dat je in ieder geval Android niet zomaar kunt 'foppen' door simpelweg je app te laten werken als een audio-app... dus zowel 'wakker blijven' als de continue toegang tot je locatie als de app zelf op de achtergrond is.
Ik ben er net achter dat ik de reis vanuit de Reisplanner moet delen met de NS Proeftuin app. Wanneer ik vervolgens in de app op druk, krijg ik de melding "ALERT! Deze knop zal na implementatie de begeleiding voor deze reis starten ". Dus, hij werkt nog niet?

En iets heel anders: bij het middelste icoontje "Nu" kom ik op het Welkom gedeelte. Wanneer ik het streepje dat de plattegrond met het onderste gedeelte scheidt, helemaal naar boven beweeg, is het erg lastig om weer terug te komen op het deel met plattegrond. Het streepje zit namelijk zo hoog, dat ik de telefoonfuncties (het hoofdscherm van de iPhone) weer te zien krijg. Oplossing is de vinger ongeveer naast Welkom houden, maar dat vind ik niet logisch...

Ook op dit Welkom gedeelte vind ik Storingen. Hieronder staat "Geen geplande reizen", terwijl ik toch echt een reis in de agenda heb gezet. "Alle storingen" geeft een wit scherm.

Bij het spelletje Snake vind ik het ook niet logisch dat je bij Kies je trein niet bij de eerste, maar tweede mogelijke trein begint.
Ik zou het heel handig als ik 30 minuten(of misschien zelf instelbare tijd) voordat mijn trein weggaat ik een bericht krijg zodat ik weet dat ik weg moet
Hi,

Test je al mee met de NS Lab-app? Zo ja, leuk! We gaan de app binnenkort updaten met nieuwe functies dus hou deze pagina in de gaten. Zo nee, stuur een mail naar proeftuin@ns.nl en vermeld daarbij met wat voor toestel je wilt gaan testen.

Groeten,

Theo

Ik gebruik een Sony Xperia X Compact. Daarnaast gebruik ik NS Flex.
Reputatie 6
Vanochtend gaf de app vijf minuten lang aan dat ik in de IC naar Enkhuizen zat. Daarna corrigeerde hij zichzelf en zat ik toch in de IC naar Den Haag.

Maar wat ik nog steeds niet snap: welke functionaliteiten ben ik nu precies aan het testen? Wat moet de app kunnen?
Reputatie 4
Bij een geplande reis naar Luik kom ik daar aan op 'Spoor null'.
Reputatie 4
Bij een geplande reis naar Luik kom ik daar aan op 'Spoor null'.
Hi Dennis,

Bedankt voor je melding. Op dit moment is het alleen mogelijk om in Nederland van station naar station in te plannen.

gr,

Theo