10 jaar van Olst naar Hoorn

• 22 december 2019
  • 29 reacties
  • 608 Bekeken

Reputatie 2

sinds 2009 reis ik iedere dinsdag- en vrijdagmorgen van Olst naar Hoorn. in vier stappen is die reis qua reistijd en comfort danig verslechterd.

1

op 9 december 2012 is de Hanzelijn geopend. in de nieuwe opzet van noord en oost nederland verschuift de dienstregeling naar Enschede een kwartier. weg alle aansluitingen in Deventer. sindsdien is de auto (helaas)  het meest gebruikte vervoermiddel tussen Olst en Deventer.

2

in 2016 komt de viersporigheid tussen Riekerpolder Aansluiting en Duivendrecht in dienst. de nieuwe opzet van de dienstregeling tussen Almere en Schiphol/Amsterdam ontstaat een spoorbezettingsprobleem in Amsterdam dat wordt opgelost door de trein Deventer - Amsterdam te laten keren op de pendel-ic naar Almere vv. weg doorgaande verbinding, een nieuw reisrisico erbij.

3

bij de introductie van het Programma Hoogfrequent Spoor (6 IC’s per uur tussen Eindhoven) wordt de dienstregeling tussen Amsterdam en Enkhuizen zo verschoven dat de overstap in Amsterdam een klein kwartier langer wordt. zeer betrouwbaar maar ik moet nu een half uur eerder van huis voor dezelfde netto werktijd in Hoorn.

4

een week geleden verdween een groot deel van de doorgaande treinen tussen Deventer en Amsterdam. een extra overstap in Amersfoort dus. met alle risico’s van dien.

er is een work-around. die lukt mij in 60% van de reizen:

Deventer 5.33 Amersfoort 6.08/6.11 Duivendrecht 6.40/6.41 Zaandam 7.08/7.08 Hoorn 7.35. een half uur later kan ook en vervalt de overstap in Amersfoort. een uitdagende reis maar niet bepaald comfortabel.

al met al een droevig verhaal dat waarschijnlijk nog niet is afgelopen. want heel Amsterdam gaat op de schop. ik snap dat je veranderingen niet tegenhoud maar vier verslechteringen op een rij maken wegvervoer steeds aantrekkelijker. ook erg stressvol en milieu onvriendelijk, daarom wint de trein nog steeds. maar met een elektrische auto met lage variabele kosten en 1,5 uur reistijdverkorting begint het steeds aantrekkelijker te worden. dat zou mij spijten.

NS, kan dit niet anders?

29 reacties

Reputatie 7
Badge

Lang verhaal, veel overstapstress.

NS adviseert het volgende:

Deventer vertrek 05.33 uur

Utrecht aankomst 06.23 uur

Utrecht vertrek 06.53 uur

Hoorn aankomst 07.55 uur

Dit lijkt me veel aangenamer reizen @roelofreiziger 

Reputatie 2

dit is wat de ns app geeft als je een algemeen abonnement opgeeft bij je instellingen.

nu is een half uur wachten in Utrecht niet bepaald comfortabel (en in de winter tochtig en koud). zit ik liever ergens in een trein. het enige geluk dat je kunt hebben is dat de trein uit Eindhoven een paar minuten te laat is en je een half uur wint. is mij het afgelopen jaar drie keer gebeurd. ik kijk bij binnenkomst in Amersfoort altijd naar het al dan niet punctuele vertrek van die trein in ’s-Hertogenbosch.

NB: ik ben nog steeds een half uur langer van huis dan tot een jaar geleden.

Reputatie 2

En via Zwolle?

05.50 vertrek, 11 minuten wachten in Utrecht zelfde tijd in Hoorn als 5.33 vertrek in Deventer

Reputatie 2

in Zwolle is parkeren bij het station erg duur. en de vertrektijd van huis is vijf minuten later, twee keer zo ver rijden.

Reputatie 7
Badge

dit is wat de ns app geeft als je een algemeen abonnement opgeeft bij je instellingen.

Waar reis je dan mee @roelofreiziger ?

Verder is het vernieuwde Utrecht verre van guur en koud, maar goed, dat is mijn mening.

Overigens denk ik dat er anno 2020 geen betere reisoptie is dan reeds gegeven. Sommige verbindingen zijn sneller geworden, andere trager helaas, dit hangt van vele (plannings-) oorzaken en beslissingen af.

Reputatie 2

ik reis per auto (‘s zomers fiets) naar Deventer en verder per trein 🙂 met een dal vrij abonnement. en 20 tot 30 minuten rondhangen op een station is helmaal niks, of dat nou in Amersfoort, Utrecht, Hilversum of Amsterdam is.

ik snap jullie reacties, mijn punt is dat veranderingen die als verbeteringen worden gepresenteerd op micro niveau slecht kunnen uitpakken. niet één keer maar vier keer achter elkaar. daarmee wordt de verleiding om de trein te laten voor wattie is steeds groter. ik zie dat als een verlies.

ik behelp mij wel met de “work-around”, niet comfortabel maar wel spannend.

Twee keer per dag een half uur op Utrecht moeten wachten wens ik niemand toe. Zelfs als autoskeptisch persoon snap ik volledig dat dit geen werkbare situatie is, en dat de trein je hier gewoon in de steek laat. Zonde.

Reputatie 7

Alles is gericht op de grootste reizigersstromen en het optimaliseren daarvan. Naar minder vaak voorkomende reisrelaties zoals Olst- Hoorn wordt niet gekeken. Als dat toevallig handig uitkomt is het meegenomen. 

Ik vond het ook erg jammer dat de mooie overstap in Deventer naar Enschede verdween. Ik kan, uit Brabant komende, wel via Zutphen en Hengelo met voorheen Syntus en nu Blauwnet, maar dat is een extra overstap en (als lang persoon) zitten in een oncomfortabel stoptreintje. Ik prefereer een NS intercity. Gelukkig heb ik deze rit niet iedere week.

Ik vind uw reis al met al een hele onderneming. Bijzonder dat u dit al jaren zo doet. Veel anderen hadden allang opgegeven denk ik. 

Reputatie 2

gelukkig is de terugweg iets beter: 20’ overstap in Amsterdam en als trein 241 op tijd wordt voorgezet (helaas niet zo vaak) goed te doen. en als ik er echt de pest over in heb neem ik een fijn witbiertje. ééntje, want in Deventer wacht de auto 🥴

Trein 241 is de Berliner, neem ik aan? Een ware zegen voor het oosten van het land. Ondanks de fixatie op het belang van de massa boven het belang van het individu, waar NS dus (logischerwijs) voor kiest is er dankzij die trein nog altijd een geweldig alternatief tussen Amsterdam, Amersfoort, Deventer en Twente. Daar mogen er meer van komen.

Reputatie 7
Badge +3

Trein 241 is de Berliner, neem ik aan? Een ware zegen voor het oosten van het land. Ondanks de fixatie op het belang van de massa boven het belang van het individu, waar NS dus (logischerwijs) voor kiest is er dankzij die trein nog altijd een geweldig alternatief tussen Amsterdam, Amersfoort, Deventer en Twente. Daar mogen er meer van komen.

Dan heb ik slecht nieuws voor je. De nieuwe treinen die DB heeft besteld worden qua capaciteit 30% kleiner dan de huidige en het is de bedoeling dat er net als bij de ICE dan een toeslag komt voor binnenlandse reizigers in Nederland. Op het stuk Osnabrück-Berlijn komt het andere uur een nieuwe trein Münster-Osnabrück-Berlijn te rijden zodat de capaciteit op dat stuk wordt uitgebreid tot een uurdienst. Een en ander las ik een paar weken geleden op een Duits spoorwegforum.

Reputatie 2

met dal vrij hoef je in de ICE geen toeslag te betalen. veel belangrijker is de tijdligging van de nieuwe verbinding, 6’ tot 8’ overstap in Amsterdam zou ideaal zijn want de vertrek-punctualiteit uit Hoorn is prima, geen kunst, die trein staat daar 8’ stil…… reizigers uit Hoogkarspel t/m Enkhuizen hebben totaal (heen en terug) een kwartier de tijd het mooie station Hoorn te bewonderen. erg lang onderweg dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat sowieso pas over 4 of 5 jaar aan de orde.

Reputatie 2

tegen die tijd gaan alle internationale treinen naar Amsterdam Zuid want dan zijn ze in Amsterdam de perrons aan het verbreden. en kan Amsterdam alleen nog doorgaande treinen aan. misschien wel van Hoorn naar Amersfoort…...

Reputatie 2

De ICE is gelukkig toeslagvrij voor alle NS-abonnementhouders. Hopelijk wordt dat met de IC Berlijn ook het geval.

Reputatie 7
Badge +3

De ICE is gelukkig toeslagvrij voor alle NS-abonnementhouders. Hopelijk wordt dat met de IC Berlijn ook het geval.

Als die nieuwe treinen 30% kleiner worden en de huidige groei van het internationale vervoer doorzet zullen die binnenlandse reizigers er toch linksom of rechtsom grotendeels uit moeten. Als een toeslag onvoldoende helpt is de kans groot dat ze helemaal worden uitgesloten voor binnenlands vervoer.

Reputatie 7

Tja. Waarom bestelt DB dan kleinere treinen terwijl er groei is in internationaal vervoer (las ik vanochtend inderdaad ook). Ze werken toch samen met NS hierin en ook in Duitsland is in die trein binnenlands vervoer. Maar je kan toch reserveren in de Berlijntrein. Dan doet vrijwel iedereen die naar Berlijn reist (of van Duitsland naar Amsterdam). De binnenlandse reiziger Amersfoort - Deventer bijvoorbeeld moet dan mogelijk staan op drukke momenten (en dus wanneer gevraagd zijn stoel verlaten indien die gereserveerd is, dat gebeurt toch overal (behalve in intercity's in Nederland en België dan).

Reputatie 7
Badge +3

Tja. Waarom bestelt DB dan kleinere treinen terwijl er groei is in internationaal vervoer (las ik vanochtend inderdaad ook). Ze werken toch samen met NS hierin en ook in Duitsland is in die trein binnenlands vervoer. 

Omdat de Duitse IC een premium product (met dito prijs) is dat eigenlijk niet bedoeld is voor reizigers op goedkopere kaartjes. In Duitsland is de IC ook niet toegankelijk voor reizigers met kaartjes voor de RE/RB/S.

Wat daarnaast speelt is dat DB graag vanaf Berlijn naar zowel Amsterdam als Münster wil rijden. Oorspronkelijk was gepland de treinen daarvoor iedere de twee uur in Osnabrück te splitsen, maar inmiddels opteert men voor een uurdienst om en om.

Hopelijk wordt dat met de IC Berlijn ook het geval.

De IC Berlijn is al toeslagvrij omdat die trein iedere 2 uur een reguliere NS-intercity vervangt. Mocht de groei doorzetten, dan kan de IC Berlijn hopelijk snel uitgebreid worden tot een uursdienst. Daarmee kan een eventuele afname in capaciteit door de komst van de nieuwe Talgo-treinen ook opgevangen worden.

Op de lange termijn leidt die groei in het aantal internationale reizigers hopelijk ook tot nieuwe, hoogwaardige verbindingen. Er is al sprake van een intercity Eindhoven-Düsseldorf die per 2025 moet rijden. In theorie kan zo'n trein in een later stadium doorrijden naar Den Haag.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk wordt dat met de IC Berlijn ook het geval.

De IC Berlijn is al toeslagvrij omdat die trein iedere 2 uur een reguliere NS-intercity vervangt. Mocht de groei doorzetten, dan kan de IC Berlijn hopelijk snel uitgebreid worden tot een uursdienst. Daarmee kan een eventuele afname in capaciteit door de komst van de nieuwe Talgo-treinen ook opgevangen worden.

De bedoeling is dat die uurdienst van Berlijn afwisselend naar Amsterdam en naar Münster gaat. Berlijn-Amsterdam blijft dus om de twee uur. 

Op de lange termijn leidt die groei in het aantal internationale reizigers hopelijk ook tot nieuwe, hoogwaardige verbindingen. Er is al sprake van een intercity Eindhoven-Düsseldorf die per 2025 moet rijden. In theorie kan zo'n trein in een later stadium doorrijden naar Den Haag.

De huidige RE Hamm-Düsseldorf-Venlo wordt via Helmond doorgetrokken tot Eindhoven. Ter compensatie verdwijnt dan één van twee huidige intercity's Venlo-Eindhoven en wordt één sprinter Eindhoven-Deurne doorgetrokken naar Venlo. Nadeel is dat de dienstregeling tussen Venlo en Eindhoven erg onregelmatig wordt.

Jij schrijft:

¨een week geleden verdween een groot deel van de doorgaande treinen tussen Deventer en Amsterdam. een extra overstap in Amersfoort dus. met alle risico’s van dien.¨

Wel een voordeel bij dit nadeel: de trein van 6.48 uit Deventer rijdt nu naar Utrecht en geeft daar een overstap van 9 minuten op de IC naar Hoorn (Enkhuizen) reistijd - aankomst 8.51. Je zou zelfs in Olst kunnen starten om 6.36

Dan is er dus tot aan Rheine een uursdienst. Voor de Nederlandse reiziger wel zo prettig. Dat de plannen voor die trein naar Eindhoven zo weinig ambitieus zijn is wel jammer. De nieuwsberichten geven aan dat het om een intercity zou gaan. De huidige dienst is langzaam en oncomfortabel.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is er dus tot aan Rheine een uursdienst. Voor de Nederlandse reiziger wel zo prettig. Dat de plannen voor die trein naar Eindhoven zo weinig ambitieus zijn is wel jammer. De nieuwsberichten geven aan dat het om een intercity zou gaan. De huidige dienst is langzaam en oncomfortabel.

Nee, tot Osnabruck is er dan een uurdienst want via Rheine naar Munster zou een stuk om zijn en dan moet je ook nog kopmaken. 

De plannen vanaf Eindhoven zijn het hoogste haalbare, in Duitsland ziet men het allemaal niet zo zitten omdat men ernstige twijfels heeft over de rentabiliteit. Wat verder te denken geeft: uit onderzoek is gebleken dat het aantal extra reizigers naar Duitsland kleiner zal zijn dan het verlies aan reizigers op het binnenlandse vervoer tussen Venlo en Eindhoven als gevolg van de rommelige dienstregeling. 

Reputatie 7

De plannen vanaf Eindhoven zijn het hoogste haalbare, in Duitsland ziet men het allemaal niet zo zitten omdat men ernstige twijfels heeft over de rentabiliteit. Wat verder te denken geeft: uit onderzoek is gebleken dat het aantal extra reizigers naar Duitsland kleiner zal zijn dan het verlies aan reizigers op het binnenlandse vervoer tussen Venlo en Eindhoven als gevolg van de rommelige dienstregeling. 

Als het een stoptreintje blijft gaat het niets extra's opleveren. Dan kan je net zo goed met de NS-intercity naar Venlo en daar overstappen. Dat is dan nog comfortabeler dan helemaal vanaf Eindhoven in het Eurobahnstoptreintje zitten als je naar Düsseldorf wilt (met vele stops). Of een snellere trein, of laat het zoals het is….

Nee, tot Osnabruck is er dan een uurdienst want via Rheine naar Munster zou een stuk om zijn en dan moet je ook nog kopmaken. 

Weet je het zeker? De kaart geeft een totaal ander beeld. Een beeld waarin er vanaf Rheine een lijn direct naar Munster loopt terwijl er geen enkele verbinding is wanneer je vanuit het westen Osnabruck nadert.

Reageer