beantwoord

10-minuten dienstregeling

• 29 September 2021
  • 19 reacties
  • 376 Bekeken

Hello,

We zijn een aantal weken de 10 minutendienstregeling aan het testen. Ik reis van Arnhem-Maarn. Ten eerste is de vertrektijd van mijn trein met een kwartier verschoven, wat bij mijzelf en medereizigers vrij onhandig is, nu dit 1x in de week het geval is. Mijn reis is nu 25% langer. Door de 10 minuten dienstregeling zijn tussengelegen stations als Maarn ondergeschikt en minder goed bereikbaar door alle voorbij razende intercity’s. Ipv van een overstap van 8 minuten nu een overstap van 26 minuten, omdat de aansluitende sprinter station Maarn voorbij rijdt, wat vrij opmerkelijk is voor een stoptrein. Doordat tussengelegen stations zoals Driebergen-Zeist nog steeds maar 2x per uur worden aangedaan, met kortere treinen, zijn de treinen ook nog eens overvol in de spits. Ik heb op verschillende manieren contact proberen te zoeken met NS voor uitleg van hoe deze dienstregeling een verbetering is op de huidige. Echter lijkt het alsof meningen/ervaringen van reizigers niet worden gewaardeerd in tijden van deze test. Ik heb sterk het gevoel dat de belangen van ‘het 10-minuten -prestige project’ zwaarder wegen dan de behoefte van de reiziger. Mijn vraag om nog eens kritisch te kijken dienstregeling op dit traject, het lijkt nog niet helemaal te werken.

icon

Beste antwoord door Sneltram 30 September 2021, 13:31

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6

Beste Remodeijns,

Welkom op dit forum, Met onderstaande uit je reactie ben ik het geheel eens:

Ik heb sterk het gevoel dat de belangen van ‘het 10-minuten -prestige project’ zwaarder wegen dan de behoefte van de reiziger.

Prestigeprojecten hebben daar vaker last van. Dat de aansluitende sprinter Maarn voorbij rijdt zal wel komen omdat anders de volgende trein weer in de weg wordt gezeten door deze sprinter. Ik snap dat dat heel vervelend is, maar NS zal er in de testperiode in ieder geval niets aan gaan doen.

Reputatie 7

Waarom toch die tienminuten-intercity's? Er is juist behoefte aan meer sprinters. Bij goede en frequentere verbindingen hiervan zullen die ook veel meer gebruikt worden. Arnhem - Utrecht heeft toch niet 6x per uur een IC nodig? Ik snap die keuzes niet echt. De sprinterstations zijn altijd het kind van de rekening.

Welkom bij de Community, Remodeijns.

Ik kan me voorstellen dat deze proef op jouw traject niet bepaald gunstig uitpakt :disappointed_relieved:. Ik ga je feedback intern doorgeven. Het lijkt me ook vast niet de bedoeling om de overstaptijd met ruim een kwartier te verlengen!

Beste, het zelfde probleem met de tien treinen vanaf Dordrecht. De aansluiting met de Rnet lijn Dordrecht- Geldermalsen lijkt wel er niet in mee genomen. De reizigers ( studenten en forenzen) vanuit Geldermalsen, Gorinchem halen in de ochtend niet meer de intercity naar Rotterdam Blaak en CS. Door daarna de sprinter te nemen wordt de reistijd langer e.d.

Terug sluit de sprinter ook niet aan op de dienst regeling van Rnet. Waardoor we of langer moeten wachten of langer onderweg zijn. De tien dienstregeling is zeker wel handig maar moet zeker beter bekeken worden. 

Ook de omliggende lijnen hebben last van. Ik moet van Hoofddorp naar Leiden, nu pak ik de trein van 7.20 maar die rijdt dan niet, dan moet ik die van 7.12 nemen… en de volgende gaat pas om 7.34… dus weg kwartierdienst. Die van 34 is daardoor erg druk. 8 minuten later de volgende maar daar heb ik niet veel aan.

De gemeente Haarlemmermeer heeft flink moeten lobbyen om regelmatiger treinen naar Leiden op hun stations te krijgen, deze dienstregeling is een behoorlijk verslechtering...

Reputatie 6
Badge +1

EN juist op die lijn naar Arnhem is die ETMET dus ook een lachertje-het is iets als 5/10/15, dus een extra trein heel kort na een vorige=enkel leuk voor diegenen die net niet hard genoeg konden rennen voor trein 1.

Welkom bij de Community, Remodeijns.

Ik kan me voorstellen dat deze proef op jouw traject niet bepaald gunstig uitpakt :disappointed_relieved:. Ik ga je feedback intern doorgeven. Het lijkt me ook vast niet de bedoeling om de overstaptijd met ruim een kwartier te verlengen!

Hi Denice, bedankt voor je reactie! Ik kom er nu ook achter dat in de ochtendspits het traject Rhenen-Utrecht wel 4x per uur in Maarn stopt maar het traject Utrecht-Rhenen 2x voorbij rijdt. In de avondspits is dit precies andersom. Dan stopt traject Utrecht-Rhenen 4x per uur in Maarn en andersom maar 2x. Kun je mij uitleggen hoe dit kan? Dit geeft aan dat er wel ruimte is voor 4x een stop in het uur. Waarom gebeurt dit dan niet? 

Reputatie 5

Klinkt nog erger dan de ellende die de ETMET tussen Amsterdam en Eindhoven heeft veroorzaakt. Wat een zinloze onzin, en geldverspilling zelfs. Zoveel neveneffecten zodat een selecte groep 5 minuten minder staat te wachten. Ik besef me dat die selecte groep niet per se heel klein is, maar halfuurs-aansluitingen zouden toch 6 keer zwaarder mogen wegen. 

Het Nederlandse spoor wordt duidelijk niet gerund met een maatschappelijk doel. Welk doel dan wel, dat is een groot vraagteken.

Gelukkig ben ik weer even van al dat gedoe af. Ik upgrade weer naar de Japanse dienstverlening de komende tijd :)

Reputatie 5
Badge

Enig speurwerk in woensdagsdienstregeling levert het volgende op:

In de huidige ‘normale’ dienstregeling heb je ieder kwartier een intercity tussen Utrecht en Arnhem. Daar moeten in de spits vier sprinters tussen gepast worden van/naar Veenendaal. Ook de ICE van/naar Duitsland heeft een plekje nodig. Dat past allemaal net. 

In de 10-minutendienstregeling rijden de intercity's uiteraard dichter op elkaar, omdat het er meer zijn geworden. Het ‘gat’ tussen iedere intercity waar een sprinter in moet passen, wordt kleiner, zeker als er ook nog eens een ICE tussendoor moet.

Dit wordt als volgt opgelost. De intercity Nijmegen - Den Helder stopt in Driebergen en heeft daardoor iets meer tijd nodig dan de andere intercity's. Er is voor/na deze intercity daardoor precies genoeg tijd om de sprinter Breukelen - Rhenen te plannen. De sprinter Uitgeest - Driebergen keert buiten de spits in Driebergen. Dat is maar goed ook, want vlak nadat deze sprinter in Driebergen aankomt, rijdt de intercity Rotterdam - Arnhem alweer door het station (via een mooi inhaalspoor dat daar twee jaar geleden is aangelegd). In de andere richting komt de sprinter van het keerspoor in Driebergen en kan daardoor vlak achter de intercity uit Arnhem ‘invoegen’. Het past allemaal precies.

In de spits moet die sprinter Uitgeest - Driebergen doorrijden naar Veenendaal Centrum. De intercity zit er zo dicht achter, dat dit niet past. Er zijn dan twee opties: of de sprinter laten inhalen in Driebergen of station Maarn overslaan zodat de sprinter voor de intercity uit kan rijden of er zo vlak mogelijk achteraan. Als je in beide richtingen zou kiezen voor inhalen in Driebergen, dan wordt de keertijd in Veenendaal te kort. Je moet dus in één van beide richtingen Maarn overslaan. Er is gekozen om dat te doen in de rustigste richting (‘s ochtends naar Rhenen, ‘s middags naar Utrecht). 

Uiteindelijk komt het er op neer dat we in Nederland veel te veel treinen moeten passen op een veel te krappe infrastructuur. Maar dat is een politieke keuze.

Overigens, garantie tot de deur. Bovenstaand is wat ik uit de tijden van Rijdendetreinen haal.

Reputatie 5

Mooi verwoord! Het geeft ook aan dat “een van de drukst bereden spoorwegen ter wereld” geen bron van trots zou moeten zijn, maar eerder een verklaring voor alles wat suboptimaal is bij ons.

Reputatie 3

Die 10-minutentreinen leveren voor de reiziger nauwelijks iets op. Het argument van NS dat de capaciteit vergroot wordt op die trajecten gaat ook niet op, omdat ze nu vaak juist met kortere treinen rijden (traject Utrecht-Eindhoven). Bovendien heb je die extra capaciteit buiten de spits helemaal niet nodig wordt de dienstregeling veel gevoeliger voor verstoringen als er nog meer treinen op hetzelfde traject rijden.

Veel beter zou NS gewoon teruggaan naar de kwartierdienstregeling en dan maximaal lange treinen inzetten. Eventueel kun je dan op de drukste tijdstippen nog een extra trein tussendoor laten rijden mocht dat nodig zijn. De rest van de dag is 1 IC per kwartier gewoon meer dan genoeg.

Reputatie 7

Uiteindelijk komt het er op neer dat we in Nederland veel te veel treinen moeten passen op een veel te krappe infrastructuur. 

Dat klopt helemaal. De vraag is waarom er dan zoveel treinen "moeten" rijden op sommige trajecten. Wat is het nut van 6x per uur een intercity tussen Arnhem en Utrecht? Wat wordt daarmee opgelost?

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn van die typische prestigeprojecten. Iemand heeft een keer geroepen dat we “spoorboekloos” moeten kunnen reizen. Klinkt prachtig natuurlijk. Maar dan moet het overige OV ook zo frequent rijden dat je altijd aansluitingen hebt.

Inmiddels zijn er miljarden uitgegeven aan het aanpassen van de infrastructuur. Aanpassingen die de problemen nauwelijks oplossen.

Willen we in Nederland meer mensen in de trein krijgen dan moeten we investeren in Sprinterverbindingen en niet 6x per uur een IC laten rijden tussen Utrecht en Arnhem. Minimaal 4 keer per uur een Sprinter tussen Utrecht en Arnhem die stopt op alle stations lijkt me veel zinvoller. Juist bij Sprinterstations zijn parkeerfaciliteiten te maken of uit te breiden.

Wat ze bij ProRail, NS en de Rijksoverheid maar niet schijnen te snappen is dat de reisplanner apps het OV veel toegankelijker maken doordat je panklaar reisadviezen krijgt en niet meer in spoorboekjes hoeft te neuzen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat we in Nederland veel te veel treinen moeten passen op een veel te krappe infrastructuur. 

Dat klopt helemaal. De vraag is waarom er dan zoveel treinen "moeten" rijden op sommige trajecten. Wat is het nut van 6x per uur een intercity tussen Arnhem en Utrecht? Wat wordt daarmee opgelost?

Dit vindt ik een hele terechte vraag. Ik reis erg vaak op dit traject maar nooit de behoefte gehad op meer treinen op dit traject. Helemaal nu aansluitingen gewoon slecht uitpakken vraag ik mij dat alleen maar meer af. 

Enig speurwerk in woensdagsdienstregeling levert het volgende op:

In de huidige ‘normale’ dienstregeling heb je ieder kwartier een intercity tussen Utrecht en Arnhem. Daar moeten in de spits vier sprinters tussen gepast worden van/naar Veenendaal. Ook de ICE van/naar Duitsland heeft een plekje nodig. Dat past allemaal net. 

In de 10-minutendienstregeling rijden de intercity's uiteraard dichter op elkaar, omdat het er meer zijn geworden. Het ‘gat’ tussen iedere intercity waar een sprinter in moet passen, wordt kleiner, zeker als er ook nog eens een ICE tussendoor moet.

Dit wordt als volgt opgelost. De intercity Nijmegen - Den Helder stopt in Driebergen en heeft daardoor iets meer tijd nodig dan de andere intercity's. Er is voor/na deze intercity daardoor precies genoeg tijd om de sprinter Breukelen - Rhenen te plannen. De sprinter Uitgeest - Driebergen keert buiten de spits in Driebergen. Dat is maar goed ook, want vlak nadat deze sprinter in Driebergen aankomt, rijdt de intercity Rotterdam - Arnhem alweer door het station (via een mooi inhaalspoor dat daar twee jaar geleden is aangelegd). In de andere richting komt de sprinter van het keerspoor in Driebergen en kan daardoor vlak achter de intercity uit Arnhem ‘invoegen’. Het past allemaal precies.

In de spits moet die sprinter Uitgeest - Driebergen doorrijden naar Veenendaal Centrum. De intercity zit er zo dicht achter, dat dit niet past. Er zijn dan twee opties: of de sprinter laten inhalen in Driebergen of station Maarn overslaan zodat de sprinter voor de intercity uit kan rijden of er zo vlak mogelijk achteraan. Als je in beide richtingen zou kiezen voor inhalen in Driebergen, dan wordt de keertijd in Veenendaal te kort. Je moet dus in één van beide richtingen Maarn overslaan. Er is gekozen om dat te doen in de rustigste richting (‘s ochtends naar Rhenen, ‘s middags naar Utrecht). 

Uiteindelijk komt het er op neer dat we in Nederland veel te veel treinen moeten passen op een veel te krappe infrastructuur. Maar dat is een politieke keuze.

Overigens, garantie tot de deur. Bovenstaand is wat ik uit de tijden van Rijdendetreinen haal.

Wow wat een speurwerk, zo complex ook. Dit verklaart het wel. Toch blijf ik het gek vinden dat ze 6x per uur ‘spoorboekloos’ rijden noemen, maar daardoor de minder drukke en sprinter trajecten onregelmatiger en juist ingewikkelder worden en zulk speurwerk nodig is om te begrijpen waarom je stoptrein niet stopt op jouw station. En je er dus niet vanuit kan gaan dat een sprinter op elk tussengelegen station stopt. 

Reputatie 7
Badge +3

Er ligt dan ook een denkfout ten grondslag aan dat idee van “spoorboekloos” reizen. Maar terugdraaien zal niet meer gebeuren. 

Zoals vaker in spoorwegsprookjesland kakelt men maar wat zonder over gevolgen na te denken. Wel wordt er op deze manier heel veel geld van de belastingbetalers weggegooid. Geld dat beter besteed had kunnen worden aan bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe treinen om ICMm en VIRM z.s.m. te vervangen door treinen die wel voldoen aan de eisen van toegankelijkheid. Beter toegankelijk OV is iets waar we allemaal iets aan hebben.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark 

De nieuwere series ViRM zijn amper op de helft van hun levensduur.

Reputatie 7
Badge +3

Die hadden dan ook nooit gekocht moeten worden. Ik zeg ook niet dat de VIRMs meteen gesloopt moeten worden. Maar wel zo snel mogelijk vervangen. Die renovaties zorgen ervoor dat we tot ver na 2030 zitten opgescheept met slecht toegankelijke treinen. Je krijgt het niet verzonnen.

Badge +3

Oh jee, iemand op Twitter:

@NS_online, morgen rijden de 10 minuten treinen weer. Is het doel om, wanneer dit standaard wordt, langere treinen in te zetten? 6 delen is ook dan gewoon te kort.

Tja, daarmee zal je het moeten doen: https://treinposities.nl/treinseries/3200/2021-10-06

Reageer