10- minutentrein en reisinformatie

  • 22 September 2021
  • 9 reacties
  • 261 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag gereisd van Utrecht Centraal naar Amsterdam Zuid. Dit was zo’n doorgaande woensdagtrein naar Rotterdam Centraal. Dat stond ook zo in de treinaanwijzers en op de trein. Niet handig. Tegenover mij zat een man die naar Rotterdam moest en op het laatste moment was ingestapt……. 
 

Ik zou die treinen met eindbestemming Schiphol op de borden zetten in Utrecht en eerder gelegen stations.

 


9 reacties

Goedenavond iMark! 

Ik snap helaas niet helemaal wat je bedoeld. Was dit een trein die Rotterdam Centraal ook aan zou doen of werden de matrixborden pas op het laatste moment veranderd? Kan je het mij duidelijk maken?

Reputatie 7
Badge

Die trein rijdt vanaf Arnhem via Utrecht, Bijlmer, Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden en HS naar Rotterdam. Een behoorlijk ritje als je in Utrecht instapt.

 

Er zit wat in, maar aan de andere kant staat op de borden op het perron, maar óók op de perronwijzers in de hal dat die trein via Schiphol rijdt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoorde dat de reiziger in gesprek was met de Hc over hoe hij het snelste naar Rotterdam kon komen: overstappen op de ICD op Schiphol. De Hc had voor vertrek zelfs nog omgeroepen dat reizigers naar Rotterdam sneller via Gouda kunnen reizen. Maar de reiziger had ook dat niet gehoord en was gewoon in de eerste trein waar Rotterdam op stond gesprongen.

De Hc zei ook nog dat het zo onwennig is op de woensdag dat er veel meer mensen naar Rotterdam instappen dan nodig.

Het frappante is dat de reisplanner deze trein helemaal niet toont als je een reisadvies opvraagt vanaf Arnhem maar je wel met een trein met eindbestemming Rotterdam Centraal laat reizen die daar om 17:58 aankomt:

Des te meer reden om voor deze treinen in Arnhem, Ede-Wageningen, Veenendaal-De Klomp en Utrecht Centraal als eindbestemming Leiden te tonen en dat ook op de treinen te zetten.

Vanaf Amsterdam Bijlmer kun je dat dan wijzigen in Rotterdam Centraal.
 
 
Misschien zijn lijnnummers of lijnletters een goed idee, zeker wanneer een rechtstreekse trein met een enorme omweg rijdt. “Nee, je moet niet IC lijn 2 hebben. Die rijdt helemaal via Amsterdam Zuid. Je bent veel sneller in Rotterdam als je in Utrecht overstapt op IC lijn 1.”
En dan graag kaarten met het netwerk ophangen in de treinen.
 
Er valt nog een hoop te verbeteren.
 
 
 
×
 
 
 
Badge +3

Arnhem - Utrecht - Schiphol (en Rotterdam) heeft niets met een ‘tienminuten’ trein te maken. Het zou gaan om 6 reismogelijkheden per uur!

En zouden vanuit Rotterdam naar Nijmegen rijden (via Schiphol)?

Maar ja, daar (Arnhem - Nijmegen) rjiden al minstens 6 intercity's per uur dus dat wordt dan toch een overstap. Er blijven 4 logische overstappen per uur over vanuit Nijmegen naar Utrecht of verder, zie ander topic.

Maar ja, je kunt dus 4x per uur rechtstreeks van Arnhem naar Schiphol (en verder naar Rotterdam als je dat zou willen) en 2x per uur met een overstap in Utrecht (naar Schiphol).

Totaal 6x per uur dus, maar helemaal niet ‘elke 10 minuten’ zoals Eindhoven - Amsterdam of zo.

Voor Arnhem - Utrecht - Rotterdam hoef je natuurlijk niet via Schiphol, want dan ga je via Gouda natuurlijk (tenzij je een hekel hebt aan overstappen op Utrecht),

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat erom te voorkomen dat mensen via een onlogische route reizen en 48 minuten langer onderweg zijn. Dat moet NS sturen via de reisinformatie.

Reputatie 3

Hier is met de reizigersorganisaties over gesproken ivm adviesaanvraag dienstregeling 2022, inderdaad is al vroeg gesignaleerd dat dit heel verwarrend werkt voor incidentele reizigers en/of iemand die nog snel de juiste trein (denkt) te nemen.

NS heeft beloofd dat met ingang van de dienstregeling in December de perronborden “.. de routes van de treinen in relatie tot de eindbestemmingen duidelijker gaan communiceren en aangeven wat de kortste route is.”

 

Bron:https://www.rover.nl/nieuws-uit-limburg/item/ns-belooft-betere-reisinformatie

Reputatie 7
Badge +3

De discussie is al eens vaker gevoerd, o.a. over de trein Venlo - Dordrecht via Eindhoven, Utrecht, Schiphol. Volgens mij is er nooit echt een duidelijke conclusie gekomen wat nou het beste is. Het is natuurlijk ook lastig om het voor zowel de dagelijkse als de incidentele reiziger duidelijk te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan tamelijk eenvoudig door en route van treinnummer te wisselen. Dan wordt meteen de reisinformatie gekoppeld. Je moet wel een logische knip leggen, zoals bij de 5800 en 15800 in Amsterdam Centraal. De reisplanner laat niet de doorgaande verbinding zien die een stuk langzamer is omdat de trein 12 minuten op Amsterdam Centraal stilstaat.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge

Vandaag lijkt NS na een week of vier dan toch begonnen te zijn met een communicatie-offensief. Geen bericht meer de late avond voorafgaand aan de woensdag in de app onder ‘werkzaamheden’ maar omroepen op het station en een permanent?!? bericht in de app.

Beter laat dan nooit… Nu flink rouleren op de afdeling, zodat dit niet meer hoeft, dat niet tijdige informeren. Blijft wonderbaarlijk, een communicatie-afdeling die niet weet hoe te communiceren….

Reageer