beantwoord

2 min intercity overstap Zwolle

Om vanuit de Randstad via Zwolle naar Assen/Groningen te gaan moet je overstappen op Zwolle. Deze overstap bedraagt 2 minuten, maar de sporen liggen naast elkaar dus dat is mogelijk (als alles op tijd is).

Voorbeeld vanochtend:
-Geplande aankomst intercity naar Leeuwarden op Zwolle: 7:43. Deze was echter 2/3 minuten te laat.
-Geplande vertrek intercity naar Groningen vanuit Zwolle: 7:45. Deze was al weg om 7:46...
Mijn vraag is: waarom wacht deze niet even?? Er zijn zoveel mensen met die overstap...

Ik weet dat op Leiden CS ook gewacht wordt tussen 2 intercities met 2 min overstap als er een vertraagd is (het gaat om die naar den haag CS en die naar Rotterdam/Dordrecht/Vlissingen).
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 januari 2019, 09:34

Hallo tjvanderhulst, en welkom bij de NS Community.

Wachten is helaas niet altijd mogelijk. Wanneer een trein wacht op overstappers levert dit automatisch vertraging op voor de rest van het traject. Dat kan voor problemen zorgen wanneer de trein verderop in het traject ook nog vertraging heeft. We proberen wel te wachten waar mogelijk maar dit is helaas meer uitzondering dan regel.

Bekijk origineel

4 reacties

Hallo tjvanderhulst, en welkom bij de NS Community.

Wachten is helaas niet altijd mogelijk. Wanneer een trein wacht op overstappers levert dit automatisch vertraging op voor de rest van het traject. Dat kan voor problemen zorgen wanneer de trein verderop in het traject ook nog vertraging heeft. We proberen wel te wachten waar mogelijk maar dit is helaas meer uitzondering dan regel.
Reputatie 7
Badge +2
De treinen naar Groningen en Leeuwarden kunnen in Zwolle niet wachten omdat dan ook de er vlak na rijdende trein naar Emmen wordt vertraagd en dat geeft problemen omdat de lijn naar Emmen deels enkelspoor is en je daar dan in de knoei komt met de kruisingen. Pas als de werkzaamheden bij Herfte klaar zijn wordt het hopelijk allemaal iets relaxter.

Overigens is de vertraging in dit geval heel beperkt als je in Zwolle de een paar minuten later rijdende sprinter naar Groningen neemt.
Reputatie 4
tjvanderhulst schreef:

Om vanuit de Randstad via Zwolle naar Assen/Groningen te gaan moet je overstappen op Zwolle. Deze overstap bedraagt 2 minuten, maar de sporen liggen naast elkaar dus dat is mogelijk (als alles op tijd is).

Voorbeeld vanochtend:
-Geplande aankomst intercity naar Leeuwarden op Zwolle: 7:43. Deze was echter 2/3 minuten te laat.
-Geplande vertrek intercity naar Groningen vanuit Zwolle: 7:45. Deze was al weg om 7:46...
Mijn vraag is: waarom wacht deze niet even?? Er zijn zoveel mensen met die overstap...

Ik weet dat op Leiden CS ook gewacht wordt tussen 2 intercities met 2 min overstap als er een vertraagd is (het gaat om die naar den haag CS en die naar Rotterdam/Dordrecht/Vlissingen).

Ik reis regelmatig met deze overstap en op een of andere manier mag ik altijd wachten op Leiden met 2 a 3 minuten vertraging. Dat de overstap daar zou wachten is zeker geen standaard
Badge
En gelukkig vertrekt er dan iets later vanaf spoor 14 nog een sprinter welke ook op Assen stopt, reistijd iets langer maar toch nog een andere mogelijkheid behalve 30 minuten wachten.

Reageer