20 jaar later en reizen duurt langer

• 26 oktober 2016
  • 8 reacties
  • 261 Bekeken

Vroeger kon ik vanuit Naarden-Bussum binnen 20 minuten in Amsterdam Centraal zijn. Met de nieuwe dienstregeling wordt mijn vaste traject Naarden-Bussum - Utrecht CS minstens 5 minuten per dag langer reizen. Gaat het verder allemaal goed bij jullie? Je zou toch verwachten dat zaken beter worden door de tijd heen en niet alleen maar slechter. Wanneer gaat ook de NS mee in de vaart der volkeren?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn twee redenen voor:
1) Er is voor versbelling een aanpassing van de infra rond Naarden-Bussem nodig. Dat wordt 2018.
2) Sinds kort is NS door ProRail en I&M verplicht treinen minimaal 3 minuten na elkaar te plannen en dat was 2 minuten. Daardoor past het niet meer.
Reputatie 5
Badge
Bedenk dat er 20 jaar geleden minder treinen reden dan nu. Zo was er 2x per uur een intercity van Amsterdam naar Amersfoort, 2x per uur een sneltrein via Weesp, Naarden-Bussum en Hilversum; en 2x per uur een sprinter naar Almere. Tegenwoordig is het mogelijk om 4x per uur met de sprinter naar Weesp te reizen. Dat is ten koste gegaan van de sneltrein. Voor Naarden-Bussum een achteruitgang qua reistijd, maar voor alle sprinterstations een enorm voordeel qua wachttijd. En dan is de vraag, wat hebben we liever; 2x per uur een kortere reistijd, of 4x per uur een iets langere reistijd, maar wel een half zo korte wachttijd.
Reputatie 4
@Sneltrein
Als ProRail de 3-minuten eis niet had ingevoerd was er desondanks geen probleem geweest.
Waarom is er gelijk een verhoging ingevoerd met 50 procent en niet gekozen voor een tussenstap, 25 procent bijvoorbeeld? Dan was het draaglijker. Nu wordt over het gehele traject vanuit Lelystad naar Utrecht (parallel aan de grootste verkeersopstopping van het land op de A27) de treinreis nog minder aantrekkelijk gemaakt. Zorg er dan juist voor dat je zeer competitief bent waardoor je echt een alternatief voor de A27 bent... Nee, je moet maar eens vergelijken hoe dat vanaf 12 december uitpakt. Geen positieve beweging mogelijk. En straks gaat met alleen maar harder rijden (50km/u harder!) door de dorpskern van Naarden-Bussum, dus wij zijn dubbel zo slecht af. Bedankt. En dan te denken dat alle andere sectoren in het land vooruitgang boeken, maar bij de trein holt het achteruit. Zeer teleurstellend.
Reputatie 4
Het werkt in Nederland nu eenmaal met minuten. Op zich is die 3 minuten eis complete onzin omdat de beveiliging helemaal is ingericht op 2 minuten. Het is het zoveelste staaltje van totale veiligheidswaanzin van ProRail en ILT.
Reputatie 3
Badge
Veiligheidswaanzin van ProRail en ILT, maar vergeet ook de burger en de politiek niet. Moet je eens kijken wat er gebeurt als er ondanks alle maatregelen twee treinen onzacht met elkaar in aanraking komen. Zelfs als dat zonder slachtoffers blijft maar er slachtoffers HADDEN KUNNEN vallen....
En ik geloof niet dat in zo'n geval al die reizigers die profijt gehad hebben van de tijdwinst dan hun vinger op gaan steken en zeggen "Sorry, maar NS en ProRail hebben het gedaan om mij te plezieren"....
Hallo WalterHendriks en welkom op het NS Serviceforum,

Ik durf niet te zeggen hoe dit verschil is ontstaan ten opzichte van 20 jaar geleden. Wel durf ik vast te stellen dat met de nieuwe dienstregeling je langer aan het reizen bent over het traject Naarden-Bussum - Utrecht Centraal. Dit zijn vervelende veranderingen maar ik kan het verschil van 5 minuten niet terugvinden. Volgens de reisplanner ben je met de snelste optie 1 minuut langer onderweg dan vorig jaar. Dit geldt voor alle dagdelen.
5 minuten per dag schrijf ik hierboven (ik moet namelijk ook terug....). Naarden-Bussum - Utrecht is 1 minuut langer ondanks minder stops (bizarre gedachte natuurlijk) en terug is 4 minuten langer want dan gaat de trein gewoon 5 minuten op Hilversum stil staan (nog teleurstellender ....). Vervolgens zullen ze daar bovenop vast ook nog even de prijzen gaan verhogen volgend jaar. Nou, bedankt. Echt prutswerk van de bovenste plank want de klant wordt hiermee niet geholpen. Zet die klant nou eens centraal!
25 minuten extra per week, 21 uur extra reistijd per jaar... dit is toch geen vooruitgang...

Reageer