beantwoord

20 minuten overstaptijd in Steenwijk/Meppel

• 8 december 2018
  • 21 reacties
  • 809 Bekeken

Jammer dat in de nieuwe dienstregeling niets is gedaan aan de 20 minuten overstaptijd in Steenwijk of Meppel richting Zwolle van de sprinter uit Leeuwarden. Vorig jaar werden we geconfronteerd met een extra overstap en veel meerreistijd (10 minuten naar Zwolle en 20 minuten naar Arnhem of Amersfoort). Ik had echt gehoopt dat daar dit jaar verbetering in zou komen. Jammer, dit motiveert mij niet echt om de trein te blijven nemen.
icon

Beste antwoord door Tochjo 8 december 2018, 09:38

De dienstregeling op dit traject wordt in april 2019 aangepast. De tijden van de sprinter Leeuwarden-Meppel verschuiven dan en de overstaptijd in Meppel wordt vier tot zeven minuten.
Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3
De dienstregeling op dit traject wordt in april 2019 aangepast. De tijden van de sprinter Leeuwarden-Meppel verschuiven dan en de overstaptijd in Meppel wordt vier tot zeven minuten.
Kijk dat is goed nieuws! Dankjewel.
Reputatie 7
Badge +3
Vreemd dat dan pas in april kan. Ik neem niet aan dat de infra er voor moet worden aangepast want dan zou het veel langer duren.
Ik dacht dat er rond die tijd nieuwe sprinters (SNG) zouden gaan rijden op Leeuwarden - Meppel, waardoor het niet eerder kan.
Badge +3
Zou het project https://www.prorail.nl/nieuws/extra-stroom-voor-leeuwarden-meppel al klaar zijn?
Reputatie 7
Badge +3
Ja, want dat was al nodig voor de tweede intercity.
Is al bekend wat de nieuwe tijden gaan worden? Dus vanaf Leeuwarden naar Meppel en weer terug? De intercity en sprinter zullen vast niet vlakbij achter elkaar vertrekken lijkt mij.
Nee, dit wordt in april bekend gemaakt! 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Is al bekend wat de nieuwe tijden gaan worden? Dus vanaf Leeuwarden naar Meppel en weer terug? De intercity en sprinter zullen vast niet vlakbij achter elkaar vertrekken lijkt mij.
De intercity en de sprinter zullen kort na elkaar uit Leeuwarden moeten vertrekken wil je de aansluitingen in Meppel kunnen verbeteren. En andersom dus ook kort na elkaar in Leeuwarden moeten aankomen.
Reputatie 5
Badge
De Sprinters vertrekken al drie minuten na de Intercity. Ik ga er niet van uit dat ze de tijden van de IC gaan veranderen, want dan moet bijna de hele dienstregeling weer op de schop ivm de knoop Zwolle en aansluitingen in Amersfoort, Utrecht en Rotterdam voor de IC naar Rotterdam en in Almere, Schiphol en Leiden voor de IC naar Den Haag.
Reputatie 7
Badge +4
Het blijft een afweging. Twee keer per uur een Intercity is natuurlijk een zegen en passend bij deze tijd. Ik ben benieuwd naar de precieze invulling in april. ik blijf het raar vinden dat de aanpassingen aan de infrastructuur bij Zwolle zo lang op zich laten wachten. De stoptreinen op dit traject zouden geen probleem hoeven te zijn als het boven Zwolle goed in orde was.
Nee, dit wordt in april bekend gemaakt! :)
Af wachten dus😉.

Is al bekend wat de nieuwe tijden gaan worden? Dus vanaf Leeuwarden naar Meppel en weer terug? De intercity en sprinter zullen vast niet vlakbij achter elkaar vertrekken lijkt mij.De intercity en de sprinter zullen kort na elkaar uit Leeuwarden moeten vertrekken wil je de aansluitingen in Meppel kunnen verbeteren. En andersom dus ook kort na elkaar in Leeuwarden moeten aankomen.

Jals daar zit je ook nog mee natuurlijk.
De Sprinters vertrekken al drie minuten na de Intercity. Ik ga er niet van uit dat ze de tijden van de IC gaan veranderen, want dan moet bijna de hele dienstregeling weer op de schop ivm de knoop Zwolle en aansluitingen in Amersfoort, Utrecht en Rotterdam voor de IC naar Rotterdam en in Almere, Schiphol en Leiden voor de IC naar Den Haag.
Bedoel meer dat de tijden van de sprinters opschuiven. Al zit je dan met aansluitingen in Meppel en Leeuwarden..
Het blijft een afweging. Twee keer per uur een Intercity is natuurlijk een zegen en passend bij deze tijd. Ik ben benieuwd naar de precieze invulling in april. ik blijf het raar vinden dat de aanpassingen aan de infrastructuur bij Zwolle zo lang op zich laten wachten. De stoptreinen op dit traject zouden geen probleem hoeven te zijn als het boven Zwolle goed in orde was.

Ja. De verhoudingen waren scheef van voor de aanpassing. Jammer dat de provincie zo aandrong op twee intercity's per uur. Het verschil is overigens maar een kleine 6 minuten. Plan maar eens in de ochtend een reis van Mepp naar Leeuwarden. Met alle tussenstops duurt deze reis 46 minuten. Zonder tussenstops maar 40 minuten. Beter hadden ze die capaciteit laten uitbreiden... en daarna dit opzetten
Uiteindelijk blijkt die verbetering van de dienstregeling dus een 1 aprilgrap! :)

Of nou ja, voorlopig uitgesteld tot juni of wellicht zelfs december...
Reputatie 7
Badge +3
@Martijn_78
Dat is typische NS-planning.waarbij de datum maar opschuift en opschuift.
Badge
Het opschuiven van de datum heeft er mee te maken dat de sprinters tussen Leeuwarden en Meppel nog niet vervangen is per 1 april door de SNG treinstellen. De SNG treinstellen zijn sneller dan het huidige materieel en dat maakt verschil.

Ik heb helaas geen idee wat de huidige prognose is wanneer ook op de lijn Leeuwarden - Meppel de SNG zal komen te rijden. Ik verwacht zelf dat als de introductie op de lijn Zwolle - Groningen goed gaat en er voldoende SNG treinstellen beschikbaar zijn dat Leeuwarden - Meppel zal volgen.
Reputatie 5
Badge
Wat ook meespeelt is dat de brugopeningstijden op het traject aangepast moeten worden. En dat is helaas minder gemakkelijk dan het klinkt.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ook meespeelt is dat de brugopeningstijden op het traject aangepast moeten worden. En dat is helaas minder gemakkelijk dan het klinkt.
Dat was volgens de Provincie oplosbaar per april:
https://www.lc.nl/friesland/Kortere-overstaptijd-stoptrein-in-Meppel-gunstig-voor-reizigers-vanaf-Grou-23809838.html

De introductie van SNG zal er zeker wel mee te maken hebben.
In de week van 20 mei is wel treinstel 2732 SNG gaan rijden op dit traject (of misschien week daarvoor al). En heb al een keer een 8 of 6 delig stel gespot wat waarschijnlijk tussen Meppel en Leeuwarden heeft gereden. Zal per 9 juni vermoed ik doorgevoerd worden, gezien het wijzigings blad van de NS.
Het is nu september en de vertrek en aankomsttijden zijn nog steeds hetzelfde. Er rijden nu alleen SNG ( en soms heel soms DDZ of ICM). Al bekend wanneer dit op de schop gaat?
Reputatie 7
Badge
Per nieuwe dienstregeling in december 2019 gaat de overstap te Meppel (uit Leeuwarden) van 20 naar 4 minuten.
Echter elk voordeel heeft een nadeel, de overstap te Leeuwarden van NS Sprinter op Arriva wordt langer.
Verder wordt de overstap te Meppel (Sprinter uit Leeuwarden) op de trein naar Hoogeveen nu 17 tot 23 minuten (is nu slechts 4 minuten).

Dus sommige reizigers worden blij, andere een stuk minder.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Eerst zien, dan geloven. De verschuiving van de sprinters is al tig keer aangekondigd maar steeds komt ProRail weer met een ander probleem. Als die brugopeningen in april niet pasten zie ik trouwens niet in waarom dat in december dan wel zou passen.

Reageer