beantwoord

20 minuten schema

  • 10 april 2018
  • 6 reacties
  • 169 Bekeken

Sinds een half jaar rijden de Intercity treinen tussen Eindhoven en Amsterdam elke 10 minuten. De dienstregeling van de andere lijnen is nog steeds op kwartieren gebaseerd. Zo rijdt mijn stoptrein elk half uur en wil NS de frequentie niet verhogen naar elk kwartier. Waarom wordt nooit de optie genoemd van drie treinen per uur? Elke twintig minuten is toch anderhalf keer zoveel. Dat scheelt NS ook weer flink wat claims geld-terug-bij-vertraging, want bij een defecte trein pakken we de volgende na 20 minuten....
icon

Beste antwoord door Tamzin 10 april 2018, 15:57

De hele dienstregeling is opgezet op basis van 60/30/15 frequenties en op veel plaatsen is daar ook de infrastructuur op afgestemd. Eigenlijk past alleen die 10-minutendienst niet in dat systeem. Als je een 20-minutensysteem zou willen introduceren moet er flink gesleuteld worden aan de infrastructuur.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De hele dienstregeling is opgezet op basis van 60/30/15 frequenties en op veel plaatsen is daar ook de infrastructuur op afgestemd. Eigenlijk past alleen die 10-minutendienst niet in dat systeem. Als je een 20-minutensysteem zou willen introduceren moet er flink gesleuteld worden aan de infrastructuur.
Reputatie 7
Badge
@Tamzin
Jij was degene die jaar geleden over de verbinding Boxtel-Eindhoven vv schreef dat het een strakke 15 minuten interval moest hebben, dus verschuiven mocht/kon niet. Inmiddels zijn door PHS diverse sprinterverbindingen 10/20/10/20 geworden 😛
Reputatie 7
Badge +3
Ik zeg niet dat het nergens zou kunnen maar zeker op veel enkelsporige baanvakken gaat het gewoon niet passen. Boxtel-Eindhoven is het andere uiterste omdat dat viersporig is en je daar uiteraard veel meer mogelijkheden hebt.
@Tamzin
Helemaal niet erg als er flink gesleuteld wordt aan de infrastructuur. Wat mij betreft mag er vaker (net als de 10-minuten dienst) out-of-the-box gedacht worden. Op sommige trajecten is 4 treinen per uur niet haalbaar, maar zijn 2 per uur te weinig... Dan kan 3 per uur ook een oplossing zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Alleen gaan bij verschillende frequentie patronen mensen jammeren dat treinen niet meer aansluiten. Dat is ook de klacht bij de enige huidige 20 minutendienst in Nederland Leeuwarden-Sneek. Die wordt dan ook eind volgend jaar omgezet in een 30 minutendienst overdag en een 15 minutendienst in de spits.

Overigens zijn er wel vaker plannen voor afwijkende frequenties geweest. Bijv. om de Zeeuwse lijn uit het HRN te halen en daar de hele dag een 20 minutendienst met sprinters te rijden op basis van eenmansbediening.

En Leeuwarden-Harlingen heeft een 25/35 dienst vanwege beperkingen in de infrastructuur.
Reputatie 7
De voorspelbaarheid van een vast patroon, of het nu 10, 20 of 30 minuten is, is wel erg prettig. Er zijn veel landen waar dit niet aan de orde is, zeker niet op landelijke schaal. En de wachttijden kunnen altijd erger, soms meer dan een uur ,anderhalf uur op bepaalde trajecten omdat treinen maar eens in de zoveel tijd een keer rijden (bijv. in Frankrijk, Normandiƫ). Vergeleken met daar is het spoor in Nederland zo gek nog niet.

Reageer