beantwoord

3000 van/naar Den Helder of Anna Paulowna

• 15 December 2016
  • 41 reacties
  • 1354 Bekeken

Beste NS,

Vandaag is de derde keer in een week dat ik geplaagd ben door een trein die de eindstreep Den Helder niet gehaald heeft. Dit al bij vertragingen waarbij de kruising in Anna Paulowna niet gehad

Waarom heeft de NS ervoor gekozen om de keertijd van 40 minuten te verkorten tot 10 minuten? Is dit een tijdelijke situatie of permanent?

Graag hoor ik van u,
icon

Beste antwoord door Miriam NS 12 March 2017, 13:10

Bekijk origineel

41 reacties

Nu wel ws na de slechte publiciteit.
Hallo FabiBro, jammer om te lezen dat je reizen nog niet zo soepel verlopen.
Kun je iets meer informatie geven over welk tijdstip je regelmatig reist? Ik zie wel wat uitval vandaag, maar kijk graag even verder met je mee.
Allemaal rond de klok van 10; heb dinsdag thuisgewerkt, dinsdag en donderdag uitgeweken naar Amsterdam met de auto. Treinen betrokken waren maandag de 3039, dinsdag de 3041 en vandaag de 3037.
Ik heb even navraag gedaan over deze situatie en het blijkt dat vanmorgen het treinverkeer kort ontregeld was door een aanrijding met een spoorviaduct. Hierdoor is er in Alkmaar vertraging opgelopen en om verdere vertraging gedurende de dag te voorkomen is Anna Paulowna als keerpunt ingezet. Ik heb hier ook aangegeven dat dit voor reizigers met eindbestemming Den Helder niet wenselijk is. Hier zal in het vervolg naar worden gekeken.
Reputatie 3
De korte kering te Den Helder zal gelukkig maar tijdelijk zijn. Vanaf het wijzigingsblad in februari (weet niet exact wanneer precies) zal het weer een lange kering van 40 minuten worden. Dit zal dus veel vertragingen voorkomen.
Het is de hele week al raak op het traject naar Den Helder. Het commentaar van de big boss in Utrecht was dat het maar ging om een handjevol mensen en die zijn zoals gebruikelijk ondergeschikt aan de mensen in de randstad. Daar waar iedere 5 minuten een trein wegrijdt en waar je normaal gesproken nooit een uur op een trein hoeft te wachten.
Jullie jagen de mensen nu de trein uit en die komen vervolgens niet meer terug.
Rest nog steeds de vraag waarom er geen trein meer in Den Helder staat zoals bij de vorige dienstregeling en die dus bij een eventuele vertraging ingezet kan worden.
Het is inderdaad bizar dat er geen reservetrein is in Den Helder. Er ontstaat gelijk 30 minuten vertraging als de trein uit Den Helder niet vertrekt doordat de trein in Anna Paulowna is gekeerd. Daarnaast waren er (van de treinen die wel uit Den Helder vertrokken) deze week ook meerdere treinen met vertraging uit Den Helder vertrokken, terwijl dat vroeger zelden zo was. Als de trein met 10 vertraging vertrekt uit Den Helder dan heeft dat uiteindelijk waarschijnlijk ook gevolgen voor de randstad.
Zie de berichten ook:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article28859827.ece/Het-regent-kritiek-om-intercitys-die-Den-Helder-niet-halen?lref=SL_4
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article28860720.ece/Stadspartij-vindt-uitvallen-treinen-vanuit-Den-Helder-onaanvaardbaar?lref=SR_3
http://www.rtvnh.nl/nieuws/197188/intercity-haalt-eindpunt-den-helder-vaak-niet-in-anna-paulowna-werden-we-uit-de-trein-gegooid
Intern is dit probleem door het rijdend personeel ook aangegeven, er wordt van twee kanten input gegeven en ik hoop dat dat zijn vruchten gaat afwerpen.
Zelfs de NOS berichtte hier vanavond over. Ben benieuwd of dit eerder geregeld kan worden dan het komende wijzigingsblad in februari. http://nos.nl/artikel/2148564-intercity-naar-den-helder-haalt-eindpunt-niet-altijd.html
Reputatie 7
Badge +3
Vroeger stond er altijd een reservetrein bij Den helder, maar die is bij de nieuwe dienstregeling geschrapt. De plannenmakers dachten dat die trein nooit gebruikt werd, terwijl dat wel het geval was.

Hier kan ik dus echt niet tegen. Is dit werkelijk waar?
Reputatie 4
Zowel qua consequenties van, als motivatie voor dit beleid is dit vergelijkbaar met het niet wachten op aansluitingen. Het levert een beperkt aantal mensen een grote vertraging op van 30 minuten. Maar dat vindt men minder erg dan beperktere vertragingen voor een groter aantal mensen. Het is angst voor olievlekken en sneeuwballen in de randstad, zoals dat wordt genoemd.
Vroeger stond er altijd een reservetrein bij Den helder, maar die is bij de nieuwe dienstregeling geschrapt. De plannenmakers dachten dat die trein nooit gebruikt werd, terwijl dat wel het geval was.

Niet echt een reservetrein, de keertijd was ongeveer 40 minuten. Daardoor krijg je dat er 10 minuten voor vertrektijd 2 treinen stonden. Eentje vertrok naar Nijmegen, en de ander bleef wachten op het volgende vertrek. Nu lijkt de keertijd ongeveer 10 minuten, waardoor bij de eerste de beste vertraging je te laat zou vertrekken uit Den Helder. Dat wordt dus gecompenseerd door ritten uit Nijmegen in Anna Paulowna te laten keren (terug richting Nijmegen). Hierdoor worden reizigers met bestemming Den Helder Zuid en Den Helder in Anna Paulowna uit de trein gezet (wacht op de volgende trein naar Den Helder) en komt er geen trein in Den Helder Zuid en Den Helder, dus die reizigers kunnen niet weg uit Den Helder; kortom bij een vertraging van 10 minuten kom je een uur Den Helder niet in of uit per trein.
En als de trein uit Nijmegen meer dan +/- 7min vertraging heeft in Schagen moet deze trein wachten tot de trein uit Anna Paulowna in Schagen is ivm enkel spoor en ontstaat automatisch bijna 15 min vertraging (komt regelmatig voor), dus dan komt de trein ook niet in Den Helder aan.

Niet echt een reservetrein, de keertijd was ongeveer 40 minuten. Daardoor krijg je dat er 10 minuten voor vertrektijd 2 treinen stonden. Eentje vertrok naar Nijmegen, en de ander bleef wachten op het volgende vertrek. Nu lijkt de keertijd ongeveer 10 minuten, waardoor bij de eerste de beste vertraging je te laat zou vertrekken uit Den Helder. Dat wordt dus gecompenseerd door ritten uit Nijmegen in Anna Paulowna te laten keren (terug richting Nijmegen). Hierdoor worden reizigers met bestemming Den Helder Zuid en Den Helder in Anna Paulowna uit de trein gezet (wacht op de volgende trein naar Den Helder) en komt er geen trein in Den Helder Zuid en Den Helder, dus die reizigers kunnen niet weg uit Den Helder; kortom bij een vertraging van 10 minuten kom je een uur Den Helder niet in of uit per trein.

En dan zegt NS; We hebben ervoor gezorgd dat er weer een wisseltrein is, de problemen zijn opgelost... Niet dus, vanochtend Had de 07:22 (3010: ASD-HDR) op Den Helder Zuid 16min41sec vertraging, de 07:38 (3029: HDR-NM) zou dus volgens de filosofie van de NS de wisseltrein moeten zijn, maar helaas pindakaas, deze vertrok in zelfde samenstelling als de 3010 dus met een vertraging bij aanvang van de rit 12min19s ....
Een leugentje om bestwil NS???? Eén voordeel: de reizigers komen nu in elk geval wel in Den Helder (Zuid).
Saillant detail: De 3029 heeft Nijmegen niet gehaald, maar is tot Arnhem gekomen...
En ja hoor... Naar de NOS toe; we hebben t opgelost... De 3058 rijdt met 9 minuten vertraging tot.... Anna Paulowna...de kerende 3077 rijdt niet vanaf Den Helder... niet vanaf Den Helder Zuid, maar vanaf Anna Paulowna. Lekker bezig; NS; waar is die beloofde reservetrein nu?
Hoi FabiBro, jammer om dit te lezen. Ik kan op dit moment niet meer doen dan dit signaal nogmaals aankaarten, dat ga ik dus ook doen. Ik hoop dat jullie snel verbetering merken.
Reputatie 4
En ja hoor... Naar de NOS toe; we hebben t opgelost... De 3058 rijdt met 9 minuten vertraging tot.... Anna Paulowna...de kerende 3077 rijdt niet vanaf Den Helder... niet vanaf Den Helder Zuid, maar vanaf Anna Paulowna. Lekker bezig; NS; waar is die beloofde reservetrein nu?

Jan-Mark vermeldt hierboven dat de reservetrein (c.q. langere omkeertijd) in een wijzigingsblad voor februari staat. Waarschijnlijk vergeten door N(O)S dat erbij te vermelden.
Reputatie 3
Maak er maar 'het' wijzigingsblad voor februari van, zo veel zijn er nu ook weer niet (feb/apr/jun/sep/okt, 5 dus maar). Het gaat inderdaad in per 13 februari, als ik in de systemen kijk, zie ik dat er gewoon nog kort gekeerd wordt. Waarschijnlijk kiest men voor het nieuwe wbl om de wijzigingen in te voeren, omdat de planners een nieuw rooster voor het personeel moeten maken, en dat gaat wat makkelijker als je toch al een nieuw wbl hebt.
8-2 was het weer raak, gestrand in Anna Paulowna, wacht maar even op de volgende trein. Met een beetje geluk heeft deze geen vertraging en gaat Den Helder lukken. Geen bus van de NS, maar gevalletje ' zoek het maar uit'. Thuisfront gebeld en weer opgehaald. Wel elke maand keurig de maandkaart betalen, dat nou weer wel. Chapeau NS !
Ik zie niets terug van een lange kering in het nieuwe wijzigingsblad, alle treinen keren a.s. maandag op spoor 3 volgens de dienstregeling wat natuurlijk niet kan als er lang gekeerd gaat worden. Dus hoe zit dit nu?
Hoi Coda, spijtig om te lezen dat dit op 8 februari mis is gegaan. Ik ga even voor jullie navragen hoe het nu zit met deze situatie. Zodra ik meer weet zal ik dit aan jullie laten weten.
@Heren hierboven: Wat betreft de wijzigingsbladen, zoek voor de gein even de editorial deadline op van het wijzigingsblad van 13 februari. Hint: 19 december. Een week na ingang dienstregeling 2017 is het wijzigingsblad voor februari dus al gesloten 🙂
Reputatie 4
Misschien begrijp ik het begrip "editorial deadline" verkeerd, maar de 1e melding alhier dat dit in dat wijzigingsblad staat is van 15 december.

Reageer