In de oude dienstregeling kwam de 3300 (Sprinter Hoorn Kersenboogerd - Leiden) op Leiden Centraal aan op spoor 9b. Daarna reed hij een stuk verder door voorbij het station, om daar te keren. Vervolgens kwam de 3300 voor de rit terug naar Hoorn binnen op spoor 4b.
In de nieuwe dienstregeling zie ik dat de kering op spoor 5a wordt gedaan. Dit betekent dat er ineens VAN perron MOET WORDEN GEWISSELD VOOR DE TREINEN RICHTING Den Haag.
Waarom is dit zo gedaan, en komt hier wellicht nog verandering in?
Beste antwoord door Anonymous
De 3300 heeft een krappe kering te Leiden van slechts 15 minuten.
Als de trein bijvoorbeeld om .07 is aangekomen dan moet de trein eerst worden gecontroleerd op achtergebleven reizigers (SLT10) en zou dan om .09 kunnen omrijden van sp 9 naar het keerspoor, 2 minuten rijtijd, de machinist moet dan langs SLT10 lopen naar de andere zijde, trein gereedmaken en beproeven, en om .21 weer op spoor 5 staan, vertrek om .22. Daarbij nemen deze 2 onnodige rangeerbewegingen ook nog spoorcapaciteit in te Leiden.
Dat is wel erg krap gepland en dus niet uitvoerbaar. Ook is er dan geen reservetijd bij evt. wat latere aankomst.
De huidige nieuwe manier van keren zorgt dus voor een stabielere dienstregeling en wat meer tijd om het keten van de trein voor het personeel beter uitvoerbaar te maken.
Bekijk origineel
Als de trein bijvoorbeeld om .07 is aangekomen dan moet de trein eerst worden gecontroleerd op achtergebleven reizigers (SLT10) en zou dan om .09 kunnen omrijden van sp 9 naar het keerspoor, 2 minuten rijtijd, de machinist moet dan langs SLT10 lopen naar de andere zijde, trein gereedmaken en beproeven, en om .21 weer op spoor 5 staan, vertrek om .22. Daarbij nemen deze 2 onnodige rangeerbewegingen ook nog spoorcapaciteit in te Leiden.
Dat is wel erg krap gepland en dus niet uitvoerbaar. Ook is er dan geen reservetijd bij evt. wat latere aankomst.
De huidige nieuwe manier van keren zorgt dus voor een stabielere dienstregeling en wat meer tijd om het keten van de trein voor het personeel beter uitvoerbaar te maken.