beantwoord

3300 in Leiden

• 10 december 2018
  • 7 reacties
  • 403 Bekeken

Reputatie 7
  • Reisleider***
  • 933 reacties
Goedemorgen,

In de oude dienstregeling kwam de 3300 (Sprinter Hoorn Kersenboogerd - Leiden) op Leiden Centraal aan op spoor 9b. Daarna reed hij een stuk verder door voorbij het station, om daar te keren. Vervolgens kwam de 3300 voor de rit terug naar Hoorn binnen op spoor 4b.

In de nieuwe dienstregeling zie ik dat de kering op spoor 5a wordt gedaan. Dit betekent dat er ineens VAN perron MOET WORDEN GEWISSELD VOOR DE TREINEN RICHTING Den Haag.

Waarom is dit zo gedaan, en komt hier wellicht nog verandering in?
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 december 2018, 12:25

De 3300 heeft een krappe kering te Leiden van slechts 15 minuten.

Als de trein bijvoorbeeld om .07 is aangekomen dan moet de trein eerst worden gecontroleerd op achtergebleven reizigers (SLT10) en zou dan om .09 kunnen omrijden van sp 9 naar het keerspoor, 2 minuten rijtijd, de machinist moet dan langs SLT10 lopen naar de andere zijde, trein gereedmaken en beproeven, en om .21 weer op spoor 5 staan, vertrek om .22. Daarbij nemen deze 2 onnodige rangeerbewegingen ook nog spoorcapaciteit in te Leiden.

Dat is wel erg krap gepland en dus niet uitvoerbaar. Ook is er dan geen reservetijd bij evt. wat latere aankomst.

De huidige nieuwe manier van keren zorgt dus voor een stabielere dienstregeling en wat meer tijd om het keten van de trein voor het personeel beter uitvoerbaar te maken.
Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag VIRM. Als ik het goed begrijp gaat dit dus puur over de overstap van de 3300 op Leiden Centraal naar Intercity's Leiden - Den Haag, correct? Deze Intercity's vertrekken vanaf spoor 9b, wat voorheen dus een (vrij ruime) overstap was op hetzelfde perron, maar nu is gewijzigd naar een overstap van spoor 5a naar 9b. Je zou dus graag willen weten waarom er gekozen is om deze overstap te veranderen, correct?
Reputatie 7
Klopt helemaal!
Ik ga dit proberen uit te zoeken voor je, VIRM. Ik weet niet of ik het kan beantwoorden maar ik wil het wel voor je proberen!
De 3300 heeft een krappe kering te Leiden van slechts 15 minuten.
Als de trein bijvoorbeeld om .07 is aangekomen dan moet de trein eerst worden gecontroleerd op achtergebleven reizigers (SLT10) en zou dan om .09 kunnen omrijden van sp 9 naar het keerspoor, 2 minuten rijtijd, de machinist moet dan langs SLT10 lopen naar de andere zijde, trein gereedmaken en beproeven, en om .21 weer op spoor 5 staan, vertrek om .22. Daarbij nemen deze 2 onnodige rangeerbewegingen ook nog spoorcapaciteit in te Leiden.

Dat is wel erg krap gepland en dus niet uitvoerbaar. Ook is er dan geen reservetijd bij evt. wat latere aankomst.
De huidige nieuwe manier van keren zorgt dus voor een stabielere dienstregeling en wat meer tijd om het keten van de trein voor het personeel beter uitvoerbaar te maken.
Ik heb inmiddels een reactie gekregen. ZoalsStoomman al aangeeft is deze keuze gemaakt om het keren beter te organiseren en de kans op vertraging te verminderen.
Op 13 december vertrok deze trein een groot deel van de dienstregeling van spoor 9a in Leiden terug naar Hoorn.
De trein moest dus alle sporen oversteken wat nogal wat risico's opleverde...
Heel wat vertragingen leverde dat op (in mijn geval 6 minuten omdat er 2 treinen moesten passeren tot grote ergernis van de machinist).
Was dit een uitprobeersel?
5a vind ik prima, de sprinter naar Amsterdam staat immers altijd al op a.
Reputatie 7
Dank voor de antwoorden @stoomman en @Jouke NS. Ik had al het vermoeden dat de reden zoiets zou zijn. In de oude dienstregeling werd de 3300 vaak vanaf +4 al op 5a binnengenomen.

@bob: dit viel mij gisteren inderdaad ook al op. Net even op de actuele vertrektijden gekeken, en zo te zien vertrekt hij weer vanaf 5a.

Reageer