beantwoord

4 treinen per uur tussen Steenwijk in Meppel. Niet 1 sluit aan op de trein naar/van Groningen?

  • 17 december 2019
  • 19 reacties
  • 453 Bekeken

Met de nieuwe dienstregeling rijden er 4 treinen per uur van Steenwijk naar Meppel. De tijden liggen erg dicht bij elkaar, waardoor er een lange overstap is in Meppel naar en vanaf Groningen. Waarom is dit? En zijn er mogelijkheden om dit aan te passen?

icon

Beste antwoord door Bemined 17 december 2019, 17:26

De verandering is bedoeld voor reizigers die opstappen op een station waar de intercity voorbij rijdt, zoals Wolvega. Die reizigers kunnen nu in Meppel vlot overstappen op de intercity naar de Randstad, in plaats van dat ze 10 minuten staan te wachten op een boemeltje naar Zwolle welke vervolgens in Zwolle weer een overstap van 15 minuten heeft op de intercity's naar de Randstad.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft te maken met de verbindingen richting Zwolle. Op verzoek van veel Friese reizigers en de Provincie Friesland zijn daarom de tijden van de sprinters Zwolle-Meppel verschoven. Dat is onhandig voor wie van Friesland verder reist naar Groningen maar gunstiger voor wie naar Zwolle moet en dat is nu eenmaal de grootste groep reizigers.

Bedankt voor je reactie! De vertrektijden vanuit Steenwijk zijn op dit moment om 12 over, 16 over, 42 en 46. Twee van deze treinen rijden tot Meppel en zullen dus niet veel met de aansluiting in Zwolle te maken hebben?

Reputatie 7
Badge +3

De intercity's (16/46) moeten uiteraard naar Zwolle en geven daar aansluiting in alle windrichtingen. De sprinterreizigers (12/42) zijn vooral scholieren en studenten die ook voornamelijk naar Zwolle moeten en die strandden tot nu toe in Meppel omdat ze daar geen verdere aansluiting richting Zwolle hadden. De sprinter uit Leeuwarden zelf laten doorrijden tot Zwolle kan niet zo lang de werkzaamheden bij Herfte niet klaar zijn. 

Het is voor u vervelend, maar er wordt gekozen voor de grootste groep reizigers, het aantal overstappers richting Groningen is in verhouding klein. Overigens is de wachttijd in Meppel met een kwartier nog te overzien.

De grootste groep reizigers in de sprinters zijn de scholieren die naar Zwolle moeten.. die kunnen nu niet verder dan Meppel.…

 

Totaal nutteloos nu die sprinters!  De verbindingen naar Zwolle zijn vanuit Leeuwarden nu gehalveerd!

Reputatie 5

Als patty nu eens goed gelezen had wat hierboven staat van tamzin, nl dat juist die overstap een stuk verbeterd is, dan was die reactie al overbodig geweest. 

In vrijwel elk buitenland rond ons heen is een overstap met bvb 10-20 minuten wachten al een enorm goede verbinding.

Als je niet verder kan… hoezo is dat dan een verbetering? Dan ga je dus in Meppel staan wachten op de trein uit Steenwijk.. waar je net bent ingestapt.…

 

Voor 15 dec kon je 4x per uur naar Zwolle..

Reputatie 7
Badge +3

Als je niet verder kan… hoezo is dat dan een verbetering? Dan ga je dus in Meppel staan wachten op de trein uit Steenwijk.. waar je net bent ingestapt.…

 

Voor 15 dec kon je 4x per uur naar Zwolle..

Ook voor 15 december waren er maar twee rechtstreekse verbindingen van Leeuwarden naar Zwolle. Ook toen eindigden de sprinters in Meppel.

Het enige verschil is dat de sprinterreizigers nu in Meppel een korte overstap verder naar Zwolle hebben terwijl ze voor 15 december lang moesten wachten.

Reputatie 5

@Tamzin Maar het feit blijft dat er nu twee reismogelijkheden Steenwijk-Zwolle per uur zijn en voor 15 december vier (door de overstap op de sprinter Groningen-Zwolle in Meppel).

Badge

Voorheen reed de sprinter van Leeuwarden achter de intercity trein aan en nu gaat deze voor de intercity trein uit.  Dus reizigers van de kleinere stations kunnen nu eerder overstappen op de intercity en hebben daardoor ook tijdwinst als ze richting Zwolle of verder reizen. Ook is de rijtijd ingekort van de sprinter waardoor je dus met de sprinter sneller bent dan voorheen.

Helaas is het niet iedereen naar de zin te maken en 14 of 16 minuten overstap als je naar Groningen wilt reizen, daar zou ik me niet druk om maken, geeft in ieder geval dat ik niet zou hoeven te rennen als de trein een paar minuten vertraagd is.

 

Dat de intercity’s in Zwolle goed aan moeten sluiten is meer dan logisch en hartstikke goed natuurlijk. Ik snap alleen de tijden van de sprinters tussen Leeuwarden en Groningen niet. Voor welke reizigers is dit beter?

Voorheen reed de sprinter van Leeuwarden achter de intercity trein aan en nu gaat deze voor de intercity trein uit.  Dus reizigers van de kleinere stations kunnen nu eerder overstappen op de intercity en hebben daardoor ook tijdwinst als ze richting Zwolle of verder reizen. Ook is de rijtijd ingekort van de sprinter waardoor je dus met de sprinter sneller bent dan voorheen.

Helaas is het niet iedereen naar de zin te maken en 14 of 16 minuten overstap als je naar Groningen wilt reizen, daar zou ik me niet druk om maken, geeft in ieder geval dat ik niet zou hoeven te rennen als de trein een paar minuten vertraagd is.

 

Hoi Jeroen, hoe behaal je hier een tijdwinst mee? De intercity kan de sprinter niet inhalen, dus eerder overstappen is dan toch niet sneller?

De verandering is bedoeld voor reizigers die opstappen op een station waar de intercity voorbij rijdt, zoals Wolvega. Die reizigers kunnen nu in Meppel vlot overstappen op de intercity naar de Randstad, in plaats van dat ze 10 minuten staan te wachten op een boemeltje naar Zwolle welke vervolgens in Zwolle weer een overstap van 15 minuten heeft op de intercity's naar de Randstad.

De verandering is bedoeld voor reizigers die opstappen op een station waar de intercity voorbij rijdt, zoals Wolvega. Die reizigers kunnen nu in Meppel vlot overstappen op de intercity naar de Randstad, in plaats van dat ze 10 minuten staan te wachten op een boemeltje naar Zwolle welke vervolgens in Zwolle weer een overstap van 15 minuten heeft op de intercity's naar de Randstad.

Bedankt voor je uitleg. Ik zie idd dat de reistijd en vooral de overstaptijd van wat Friese dorpen richting het westen flink is verminderd. Niet leuk voor mij, wel leuk voor de Friezen.

Als je niet verder kan… hoezo is dat dan een verbetering? Dan ga je dus in Meppel staan wachten op de trein uit Steenwijk.. waar je net bent ingestapt.…

 

Voor 15 dec kon je 4x per uur naar Zwolle..

Ook voor 15 december waren er maar twee rechtstreekse verbindingen van Leeuwarden naar Zwolle. Ook toen eindigden de sprinters in Meppel.

Het enige verschil is dat de sprinterreizigers nu in Meppel een korte overstap verder naar Zwolle hebben terwijl ze voor 15 december lang moesten wachten.


Het klopt dat er 2 rechtstreekse verbindingen waren.. en  2 sprinters. Vanuit konden de sprinter reizigers overstappen in Meppel naar Zwolle.

Nu kan niemand overstappen dus ik zie de winst niet?

Ook van Steenwijk naar Groningen is een stuk langer geworden.. omdat er geen aansluiting meer is.

 

De sprinter is totaal nutteloos geworden voor Steenwijk. Omdat je dus vervolgens op de trein uit Steenwijk moet gaan wachten in Meppel... 

Reputatie 7
Badge +3

@Pattytrein

De sprinter is er vooral ook voor de stations waar de intercity niet stopt zoals Wolvega. De mensen daar willen ook naar Zwolle kunnen zonder lang in Meppel te moeten wachten.

Dat is ook fijn! Mensen uit Wolvega kunnen in Steenwijk al uitstappen en snel weer verder.

Het zou gewoon fijn zijn als de situatie in Meppel verbeterd word zodat er nog veel meer mensen sneller op plek van bestemming kunnen komen vanuit Leeuwarden, zowel richting Zwolle als richting Groningen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal niet gebeuren voordat de werkzaamheden bij Herfte gereed zijn.

Als je niet verder kan… hoezo is dat dan een verbetering? Dan ga je dus in Meppel staan wachten op de trein uit Steenwijk.. waar je net bent ingestapt.…

 

Voor 15 dec kon je 4x per uur naar Zwolle..

Ook voor 15 december waren er maar twee rechtstreekse verbindingen van Leeuwarden naar Zwolle. Ook toen eindigden de sprinters in Meppel.

Het enige verschil is dat de sprinterreizigers nu in Meppel een korte overstap verder naar Zwolle hebben terwijl ze voor 15 december lang moesten wachten.


Het klopt dat er 2 rechtstreekse verbindingen waren.. en  2 sprinters. Vanuit konden de sprinter reizigers overstappen in Meppel naar Zwolle.

Nu kan niemand overstappen dus ik zie de winst niet?

Ook van Steenwijk naar Groningen is een stuk langer geworden.. omdat er geen aansluiting meer is.

 

De sprinter is totaal nutteloos geworden voor Steenwijk. Omdat je dus vervolgens op de trein uit Steenwijk moet gaan wachten in Meppel... 

Dit laatste is inderdaad waar, normaal kon je vanuit steenwijk de sprinter pakken naar meppel en dan daar overstappen op de sprinter naar zwolle. Nu met de nieuwe dienstregeling zijn de sprinters inderdaad nutteloos geworden in steenwijk, want als je de sprinten pakt naar meppel moet je vervolgens wachten op de intercity naar zwolle die vanuit steenwijk. En dit natuurlijk ook andersom gezien vanaf zwolle naar steenwijk. Voor ons is het alleen maar verslechterd naar een intercity om het half uur:(

Reputatie 4

De verandering is bedoeld voor reizigers die opstappen op een station waar de intercity voorbij rijdt, zoals Wolvega. Die reizigers kunnen nu in Meppel vlot overstappen op de intercity naar de Randstad, in plaats van dat ze 10 minuten staan te wachten op een boemeltje naar Zwolle welke vervolgens in Zwolle weer een overstap van 15 minuten heeft op de intercity's naar de Randstad.

... vooral de overstaptijd van wat Friese dorpen richting het westen flink is verminderd.

Zou dit eerder hersteld noemen i.p.v. verminderd. Alhoewel, helemaal hersteld is het ook niet maar m.i. nu wel acceptabel. Zie ook: https://www.lc.nl/friesland/Zorgen-over-extra-reistijd-voor-treinreizigers-uit-Grou-Akkrum-en-Wolvega-22704290.html

https://www.lc.nl/friesland/Grou-Akkrum-en-Wolvega-balen-van-extra-reistijd-naar-Zwolle-22708768.html

Reageer