7800 in dienstregeling 2017

  • 17 oktober 2016
  • 45 reacties
  • 1349 Bekeken

Het lijkt me handiger om voor mijn nieuwe pad een nieuw topic aan te maken. Dat is denk ik overzichtelijker. Zou een moderator dit topic naar de subcategorie 'dienstregeling 2017' kunnen plaatsen? Hier nogmaals mijn posts:
3 uur geleden
16
Ik heb net even drie uur zitten puzzelen, en ik kan zeggen dat de overstap te realiseren is door een aantal kleine wijzigingen in de dienstregeling uit te voeren. Er gaan nergens aansluitingen verloren. Af en toe vindt er ergens een minutenwijzing of spoorwijziging plaats. In mijn opzet heb ik rit 7833 gebruikt als voorbeeld. In de sheet waar deze dienstregeling staat, heb ik ook de spoorwijzigingen van de 6600 in Den Bosch verwerkt. In de tweede sheet heb ik alle overige kleine wijzigingen genoteerd. Alles is volgens de plannormen, alleen heb ik een beetje out-of-the-box gedacht! Ik hoop dat het mogelijk is om dit pad in de dienstregeling 2017 te verwerken, want volgens mij zijn er nergens conflicten én de aansluiting is gerealiseerd! Is er een emailadres waar ik het excel-bestand naartoe kan mailen? Richting Den Bosch is het mogelijk, dus het moet ook mogelijk zijn om de andere kant op wat wijzingen te maken waardoor de overstap tussen 6600 en 7800 ook haalbaar wordt. Hieronder heb ik maar even foto's van het bestand toegevoegd. Ik hoop dat jullie serieus naar mijn werk kijken en zullen overwegen of het een optie is om de dienstregeling nog een klein beetje aan te passen.

Nog even ter toelichting:
- De cross-platform overstap te Ut van de 2000 op de 500 blijft behouden.
- Te Ht vindt een aantal overstappen die eerst cross-platform waren nu plaats zoals in Hengelo: twee treinen achter elkaar.
- De 2033 komt om 9:45 door Utlr, dus dit gaat goed wanneer de 531 om 9:39 doorkomt en de 7833 om 9:42 vertrekt uit Utlr.

45 reacties

Reputatie 4
Badge
Mooi idee om er zo eens naar te kijken.

Wat ik niet zo snel begrijp hoe de 833 en 3633 allebei op hetzelfde moment op spoor 7 aan kunnen komen. Volgens sporenplan is er geen mogelijkheid om via het buitenspoor van uit Oss naar spoor 7b te rijden. Dan zal de 833 dus altijd moeten wachten tot de 3633 op 7b staat.
De sprinter van Utrecht Centraal naar Zwolle kan ook twee minuten later weg uit Utrecht. De haltering te Amersfoort kan worden verkort van twee minuten naar één minuut en tussen Wezep en Zwolle kan wel een minuutje van de rijtijd af. Met de huidige rijtijd ben je zelfs op tijd in Zwolle als je in Wezep optrekt naar 80 km per uur en de trein dan uit laat rollen. Op deze manier blijft deze sprinter in Utrecht haalbaar vanuit de intercity vanuit Den Haag en neemt het aantal reismogelijkheden tussen Den Haag en Overvecht, Bilthoven en Den Dolder niet af van vier naar twee per uur.
Mooi idee om er zo eens naar te kijken.

Volgens mij ligt er een wissel en kan de intercity vanuit Oss om spoor 7a heenrijden, over ik denk spoor acht om vervolgens naar 7b te gaan. De intercity richting Eindhoven vertrekt drie minuten voor de intercity naar Tilburg en kan van spoor 7a dus via spoor 8b om de intercity naar Roosendaal heen rijden. Ik dacht dat dit goed moet gaan.

Wat ik niet zo snel begrijp hoe de 833 en 3633 allebei op hetzelfde moment op spoor 7 aan kunnen komen. Volgens sporenplan is er geen mogelijkheid om via het buitenspoor van uit Oss naar spoor 7b te rijden. Dan zal de 833 dus altijd moeten wachten tot de 3633 op 7b staat.
Helaas heb je gelijk. Er ligt inderdaad geen wissel van 8a naar 7b. Hier moet een andere oplossing voor te vinden zijn, zoals eerder vertrek uit Nijmegen. Hier kan je twee minuten winnen en dan kan je vast ook nog wel een minuut uit de rijtijd halen. Er moet een manier zijn om het mogelijk te maken.
Spoor 6b is alweer vier minuten vrij wanneer de 800 vanuit Utrecht binnenkomt. Je kan deze hier dus binnennemen en de 3600 op 7b. Dan heb je een cross-platform overstap en hoeft de 3600 niet eerder weg uit Nijmegen.
Bedankt voor de oplettendheid Kamcon!
Met Kamcons oplettendheid verwerkt:
Ik zie alleen net dat er op spoor 6b maar acht bakken passen. Dat is dus geen optie voor de 800. Als je het voor elkaar krijgt om de 6600 vanuit Tilburg 1 minuut, dus om :27 binnen te krijgen in Den Bosch, kan je de 6600 binnennemen via spoor 6b door laten rijden naar 6a. Vervolgens komt om :30 de 7800 via spoor 5a naar spoor 6b om daar vervolgens te keren. De 800 kan dan gewoon op 6a binnenkomen nadat de 6600 via spoor 5b vertrokken is en kan vervolgens zelf ook om de kerende 7800 heenrijden via spoor 5b. Dan moet alleen die ene minuut rijtijd ergens in de 6600 vandaan worden gehaald. De 3600 kan dan gewoon op 7a. Dit lijkt me de beste oplossing. Dan wordt het dus zo:
Als de minuut rijtijdwinst in de 6600 niet mogelijk is, wat ik wel verwacht door de stop in Tilburg een minuut in te korten, het in en uitstappen daar duurt namelijk geen volle minuut, kan je de 7800 ook pas om 10:15 uit Geldermalsen laten vertrekken. Het nadeel is dat de overstap van 7800 op 6600 dan even kort wordt als in Hengelo. Ik ben dus toch voor de minuut rijtijdwinst!
Reputatie 5
Badge
Als ik het samenvat, dan zie ik:

- U vervroegt de 500 uit Rotterdam naar Utrecht
- U verlaat de 2000 uit Den Haag naar Utrecht
- Zodoende creert u een 'gat' tussen de 500 en 2000 waar precies de 7800 in past.
- En dat werkt dan positief door richting Den Bosch

Allereerst: origineel idee en inderdaad out of the box.

Maar dan toch een paar bezwaren:
1) De speling in de 5600 (stoptrein Utrecht - Zwolle) moet 5% blijven. Dat is de gestelde norm in Nederland. Ik weet niet of de dienstregeling in uw voorstel hier aan voldoet, zeker omdat de aankomsttijden in Zwolle al vervroegd zijn in 2017 t.o.v. 2016.
2) Door het verschuiven van de 500 en 2000 is er geen strakke kwartiersdienst meer (15/15 interval). Evenwel komen 14/16, 13/17 of zelfs 12/18 verhoudingen ook voor in Nederland, dus ach.
3) De 500 staat nu al erg lang stil in Utrecht. In uw voorstel wordt dat nog meer.
4) Ik weet niet zeker of de opvolgtijd van 7800 en 2000 voldoende is bij de brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Gevoelsmatig ben ik bang dat het te krap is. Met name als ik zie hoe dicht na elkaar beide treinen Utrecht binnenkomen (weliswaar op een ander perron, maar toch).
5) Lukt het met de goederentreinen?
@Sneltram
Zeg maar gerust je 🙂. Ik ben nog maar 16.

Ik weet niet wat ik moet zeggen over je eerste punt. Vijf procent is best veel, maar het moet denk ik te doen zijn. Maar het is lastig inderdaad.

Dat de 500 en 2000 niet meer in een strakke kwartierdienst liggen, klopt inderdaad. Ik vond dat het nadeel hiervan niet opwoog tegen de voordelen van de betere aansluiting van de 7800. Persoonlijk maken die paar minuten verschil in intervallen mij vrij weinig uit. De ene trein zal misschien iets meer reizigers trekken dan de andere, maarja. Het voordeel van de verlate 2000 is dat je een 'extra' reismogelijkheid tussen Gouda en Utrecht creëert. De 2000 zit namelijk meer dan drie minuten achter de 500.


Dat klopt inderdaad. Helaas, maar anders pastte het niet. Dan moest er teveel veranderd worden, bijvoorbeeld de 2000 en 500 omgedraaid, maar dan moeten alle sprinters meeverschuiven. Leek me niet handig.

Die opvolgtijd lijkt inderdaad krap, maar volgens de Somda tabellen moet het kunnen. De sprinter rijdt zachter dan de intercity, waardoor dat kleine verschil in aankomsttijd deels te verklaren is. Ik hoop dat het mogelijk is.

Goederentreinen, geen idee! Daar kan ik nergens tijden van vinden, maar volgens mij konden die er niet tussen worden gepropt op deze tijden in het huidige voorstel, dus ik dacht dat het in mijn voorstel ook goed moest gaan.

Heel erg bedankt voor het meedenken Sneltram!

Ik hoop dat de afgevaardigden van de dienstregelingcreatie hier ook naar zullen kijken!
Reputatie 5
Badge
Ik ben benieuwd of NS het oppakt. Bedenk wel dat als een dienstregeling eenmaal gemaakt is en akkoord is bevonden door ProRail, er niet zo heel veel meer aan kan worden veranderd. Soms wel een minuutje verschuiven hier en daar, maar echt grote veranderingen lukken vaak niet meer. Maargoed, laten we het hopen. En anders heb je een goede suggestie gedaan voor 2018.
Ik ga onze specialisten een seintje geven, Treinspotter!
@Sneltram
Laten we het inderdaad hopen en nogmaals dank voor de feedback!

@Sivan
Dankjewel!
Treinspotter123, ik snap er niet zo heel veel van, maar ben wel onder de indruk van je!
Treinspotter123, ik snap er niet zo heel veel van, maar ben wel onder de indruk van je!

Treinen zijn echt mijn hobby om het zo maar te zeggen en dienstregelingen dus ook. Ik vind het nooit vervelend om, nu ik even een weekje tijd heb, wat actiever te zijn op dit forum. Daarbij probeer ik ook oplossingen te bedenken voor problemen zoals deze. Ik zit erover na te denken om econometrie te gaan studeren in Rotterdam en daar zou je ook weer aan de slag kunnen met onder andere het maken van dienstregelingen. In dit gebied liggen mijn interesses.
Reputatie 2
@treinspotter123, we zoeken altijd talenten! 😉

Je verhaal is zo uitgebreid dat ik hier even de tijd voor wil nemen om hier goed op te reageren.

Komen wel een paar dingen meteen in me op, maar dat moet wel nog uitgezocht worden.
- de Noord-Oost veranderen (2000/500) is altijd lastig met alle 'overkruisen' op Utrecht
- de haltering in Amersfoort moet echt 2 minuten zijn (in de spits), we hebben zelfs 3 minuten overwogen
- de 5600 is een drukke trein en we hebben bewuste keuzes gemaakt rondom deze rijtijden en opvolgingen zodat het een robuuster product geeft van deze lijn en minder de knoop Zwolle hindert.

Verder is het mooi om de aansluiting in 1 richting goed te hebben. Bij .30 aankomst op een station, dan ga je symmetrisch ook om .30 weg. Daar hebben we wel een probleempje voor de terugrichting. Helaas kan namelijk keren in 0 of 1 minuut niet. Ik heb wel iets creatiefs in m'n hoofd, maar ik denk dat ik 'mezelf' dan in de weg zit.

Kortom, ik kan nog geen eenduidig antwoord geven, maar ik ga er mee aan de slag om je een uitgebreide terugkoppeling te geven!
Bedankt dat je er zo serieus naar kijkt Tim! Over de symmetrie had ik inderdaad helemaal niet nagedacht. Dat kan inderdaad erg lastig worden. Ik wacht je terugkoppeling rustig af. Leuk om te zien dat jullie serieus naar suggesties kijken!
De symmetrie wordt inderdaad dan met de kering erg lastig. Als je de kering en het pad vervolgens voor elkaar krijgt, heb je ook de aansluiting van 6600 naar 7800 te pakken. Is het niet mogelijk om de 7800 te laten keren buiten het station? Je kan hem misschien binnennemen op spoor zeven en hem vervolgens laten omrijden op een van de sporen richting Vught, als dit past tenminste. Vervolgens neem je de 7800 na het omrijden gewoon weer binnen op spoor 6b, waar hij de rest van de tijd z'n kering kan wachten. Ik heb helaas nu geen tijd om te kijken of de 7800 richting Den Haag überhaupt vier minuten laten uit Den Bosch kan vertrekken en of hij ook via een spoor richting Vught om kan rijden. Dit kan ik morgenmiddag eventueel bekijken.
Ik kan het niet laten om hier nu naar te kijken. Jullie horen zo meer...
Het is inderdaad mogelijk om vier minuten laten vanuit Den Bosch te vertrekken. Dan is dus ook de overstap vanuit de 6600 gerealiseerd! Ook heb ik de 2000 voor de 7800 uit Utrecht laten vertrekken, in het kader van symmetrie. Ik zag dat de 7800 richting Utrecht een conflict met de sprinter Rotterdam - Uitgeest bij Woerden had. Dit heb ik opgelost. Hierdoor gaat helaas de overstap van de sprinterstations tussen Rotterdam en Gouda op de sprinter richting Utrecht verloren. Deze overstap werd echter maar door een aantal reizigers gemaakt en de volgende sprinter vertrekt vanuit Woerden richting Utrecht al een kwartier later, dus dit is best te overzien. Er gaan meer reiziger vooruit dan achteruit, om het zo maar te zeggen.
Voor de volledigheid heb ik ook de overige gewijzigde treinseries toegevoegd.
Ik heb alleen nog niet naar de kering in Den Bosch gekeken. Ik weet zeker dat hier een oplossing voor te vinden is. Waarschijnlijk de hierboven genoemde: 7800 komt binnen op 7a (tegenover de 6600), rijdt vervolgens om via de sporen richting Vught en wacht vervolgens de rest van z'n kering op spoor 6b om weer richting Utrecht te vertrekken. De 4400 vanuit Nijmegen kan drie minuten eerder vanuit Oss vertrekken om vervolgens zijn vervolgrit richting Eindhoven af te wachten op 7b. Zo kan de 7800 gewoon op 7a achter de 4400 aan binnenkomen en vervolgens kan de ex-7800 via spoor 8b om de 4400 heenrijden om om te rijden. Ik denk dat dit een goede oplossing is!
Ik heb ook het omrijden en dus de kering uitgewerkt, hierbij zit in beide cabines van de trein een machinist (zoals ook in bijvoorbeeld Kersenboogerd). Binnenkomst van de 7800 op 7a. Deze rijdt vervolgens via 8b om de 4400 heen naar spoor 2238. Vervolgens wordt er teruggereden naar spoor 6b. De 800 kan via spoor 5b en via spoor 2240 om de kerende 7800 heen. De 3600 vertrekt nadat de 7800 heeft gekeerd. Deze zal ook via spoor 8b en dan spoor 2238 rijden. Hieronder de tijden en het sporenplan van Den Bosch. Volgens mij klopt zo alles.
Hier nog een keer alles bij elkaar met vertreksporen. Ik hoop dat het een serieuze optie is om de gepubliceerde dienstregeling 2017 met deze minimale aanpassingen te wijzigen. Dat zou veel reizigers erg blij maken, meer dan er een eventueel nadeel zouden hebben.
Helemaal vergeten, maar door Tamzin schoot het me binnen.
Er moet nog iets verzonnen worden voor de 4400. Deze zou om 10:33 aankomen op spoor 7b. Dat kan niet omdat de kerende 7800 hiermee in conflict. Deze is best lastig. Maar hier moet iets op te verzinnen zijn.
Je zou de kerende 7800 in één minuut kunnen laten vertrekken om om te rijden, maar dit is wel erg krap. Als je de 4400 één minuut verlaat kan deze gewoon nadat de 7800 weer vertrokken is, binnenkomen op 7b. Ik ga even nadenken of dit niet beter kan.

Reageer