beantwoord

Aangepaste dienstregeling Leiden

• 25 maart 2019
  • 69 reacties
  • 2888 Bekeken

Toch nog even een ander/nieuw topic. Gisteren is er voor de komende drie weken een aangepaste dienstregeling van start gegaan. De consequentie hiervan is tussen Haarlem-Leiden (en vast op andere trajecten ook een hoop aanpassingen die ik zo niet weet), 2 ipv 4 intercities per uur en 2 sprinters per uur die nog rijden, zodat je nog altijd 1 trein per kwartier hebt. Prima oplossing, vind ik.

Echter, vandaag bleek het in de praktijk heel anders en ben ik vandaag dubbel(!) zoveel reistijd kwijt geweest als normaal (alles bij elkaar 3 uur ipv mijn gebruikelijke 1,5 uur).
's Ochtends waren er treinen die uitvielen, de eerste ruim van tevoren aangekondigd, de laatste last-minute. Later op de dag was het aantal treinen beperkt tot alleen maar de 2 sprinters per uur met eindbestemming Amsterdam ipv Haarlem. Dit is natuurlijk véél te weinig, zeker voor in de spits. Het gevolg: overvolle treinen en een hoop ongemak.

Zijn dit opstartproblemen? Ligt het eraan dat storingen minder goed op te vangen zijn doordat er minder speling is met andere treinen en sporen?
M.a.w. gaat de situatie zoals vandaag nog vaker voorkomen of was dit toeval?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 25 maart 2019, 21:19

Ik zie in meerdere topics onvrede voorbij komen over de werkzaamheden en dan met name de informatievoorziening, of het ontbreken hiervan, en de gevolgen op andere trajecten. Ik heb hierover contact opgenomen met de Operationeel Manager van de regio en zij geven aan dat er ook diverse problemen zijn binnengekomen. Zij kijken op dit moment wat er wel en niet aangepast kan worden om de problemen te verminderen. Ik ga wel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht dat de overlast in zijn geheel wordt weggenomen. Deze werkzaamheden zijn erg complex, uitgebreid en hebben hierdoor ook een erg groot effect. De aansluitende trajecten moeten echter wel goed voorzien blijven om grote overlast te voorkomen.
Bekijk origineel

69 reacties

Verder wil ik ook nog iets kwijt over de chaotische informatievoorziening. Even een concreet voorbeeld:
"De treinen rijden weer normaal rond dinsdag 26 maart 05:30 uur.
Reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal reizen via Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport.".
Dit klopt niet, voor de reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal gaat de sprinter wel gewoon, en Haarlem moet m.i. Amsterdam Centraal zijn.

Dit soort onjuistheden kom ik meer tegen.
Reputatie 2
De grote storing tussen Leiden en Haarlem valt op een erg ongelukkig moment. Omdat er maar de helft van de perrons bruikbaar zijn is inderdaad de bijsturing heel erg lastig. Ik zag vanmorgen ook al dat kleine vertragingen al snel andere treinen ook vertraagde. Het is op dit moment gewoon heel krap. Ook bijvoorbeeld tussen Alphen a/d Rijn en Leiden heeft hier last van omdat er bij problemen niet meer uitgeweken kan worden naar spoor 4a.
Reputatie 7
Badge +3
De seinstoring tussen Den haag en Leiden komt inderdaad erg ongelegen. Het zorgde o.a. ook voor volle sprinters op Den Haag Centraal. Zelf stond ik in die van 17.40 maar niet iedereen kon mee. Er liep ook 3 a 4 man/vrouw V&S op het perron om het denk ik nog een beetje in goede banen te leiden.
Reputatie 7
Badge +3
Verder wil ik ook nog iets kwijt over de chaotische informatievoorziening. Even een concreet voorbeeld:
Reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal reizen via Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport.".
Dit klopt niet, voor de reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal gaat de sprinter wel gewoon, en Haarlem moet m.i. Amsterdam Centraal zijn.

De sprinter gaat inderdaad ook nog, die rijdt zelfs door naar Amsterdam. Wat ik denk is dan men niet iedereen die naar Haarlem moet in die sprinter wil hebben, dat gaat gewoon niet passen.
Ik heb zelf ondervonden hoe vol de sprinter naar Amsterdam was (de 4600 die normaal al naar Amsterdam gaat) en zag op het andere perron de sprinter uit Haarlem/Amsterdam aankomen, ook tot het nokkie gevuld.
Aan de andere kant, de enige nog overgebleven IC zal denk ik net zo vol zijn geweest.

De sprinter gaat inderdaad ook nog, die rijdt zelfs door naar Amsterdam. Wat ik denk is dan men niet iedereen die naar Haarlem moet in die sprinter wil hebben, dat gaat gewoon niet passen.
Ik heb zelf ondervonden hoe vol de sprinter naar Amsterdam was (de 4600 die normaal al naar Amsterdam gaat) en zag op het andere perron de sprinter uit Haarlem/Amsterdam aankomen, ook tot het nokkie gevuld.
Aan de andere kant, de enige nog overgebleven IC zal denk ik net zo vol zijn geweest.

Ik hing vanmiddag ergens in de sprinter van 17.40 uur vanaf Sloterdijk naar Haarlem. Normaal is dit een dubbeldekker met 6 treinstellen die dan ook nog steeds behoorlijk vol is. Nu reed een 6 baks SLT.
Dat ging natuurlijk niet passen. Jammer dat het toch weer zo moet gaan tijdens werkzaamheden.
Reputatie 7
Badge +3
Het ligt natuurlijk niet alleen aan de werkzaamheden, die seinstoring komt er ook nog bij.
Zonder die seinstoring had er 1 IC naar Haarlem gereden, die dan ook zoveel mogelijk 2 x 6 bakken was geweest (dan reed in ieder geval vanmorgen wel tijdens de spits. Dan had er ook een extra IC tussen Den Haag en Leiden gereden om daar de ergste drukte wat te verlichten. Nu namen veel reizigers naar Leiden de sprinter vanaf Den Haag. Normaal is de sprinter na De Vink bijna leeg, nu moet ik me met nog heel veel moeite eruit wurmen.
Badge +3
ProRail twitterde dat ze alle sprinters op maximale lengte gaan brengen. Hopelijk is dat structureel en niet alleen vanavond wegens de wisselstoring...
Ik zie in meerdere topics onvrede voorbij komen over de werkzaamheden en dan met name de informatievoorziening, of het ontbreken hiervan, en de gevolgen op andere trajecten. Ik heb hierover contact opgenomen met de Operationeel Manager van de regio en zij geven aan dat er ook diverse problemen zijn binnengekomen. Zij kijken op dit moment wat er wel en niet aangepast kan worden om de problemen te verminderen. Ik ga wel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht dat de overlast in zijn geheel wordt weggenomen. Deze werkzaamheden zijn erg complex, uitgebreid en hebben hierdoor ook een erg groot effect. De aansluitende trajecten moeten echter wel goed voorzien blijven om grote overlast te voorkomen.
Ik haal even een bericht van MOMO van 26 dagen geleden tijdens de vorige werkzaamheden aan:

"Gelukkig" voor Momo heeft NS maar 1 dag nodig gehad om haar en veel andere reizigers weer "blij" te maken.

Het was niet alleen de uitgevallen trein die voor veel drukte zorgde. Gister zowel op de heen als terugweg waren de sprinters die ik nam al zo vol dat de balkons en gangpaden goed vol stonden. En ook in de andere sprinter die ik voorbij zag komen zag het erg knus uit.
's Morgens heb ik met deze aangepaste dienstregeling het "geluk" dat ik een overstap van 16 minuten heb op Den Haag Centraal en daarom al in de sprinter kan zitten voor die echt vol is, die zelfde mazzel heb ik 's middags in Delft niet. De uitgevallen trein vanmorgen zorgde er dus alleen voor dat de trein nu vol in kwadraat was. Het was voor het eerst in lange tijd dat ik hoorde dat de HC de 1e klas openstelde.

Ik stap in Delft uit en normaal gesproken zijn de reizigers wel ingestapt tegen de tijd dat ik Delft halverwege de (rol)trap omhoog ben, nu stonden er bij elke deur nog zoveel alsof er 2 of 3 treinen achter elkaar waren uitgevallen. De rit van Delft naar Schiedam zal voor deze mensen niet heel aangenaam geweest zijn.

Of er nu wel of geen werkzaamheden waren tussen Laan van NOI en HS weet ik niet. Ik heb vanmorgen en vanmiddag nog zitten kijken of ik vanuit de trein van en naar Centraal iets kon zien, maar ik zag geen enkele activiteit. Maar misschien hielden ze kantooruren aan 😁

Zoals al opgemerkt door Raymond, werkzaamheden prima, die moeten een keer gebeuren, maar probeer dan wel voor fatsoenlijk vervoer te zorgen in de aangepaste dienstregeling. Dus langere sprinters of anders een vervangende 1100 IC van Den Haag tot Schiedam. Er was vast wel ergens wat VIRM over nu de 2400 niet verder dan Leiden ging.
Ik "verheug" me nu al op de komende werkzaamheden bij Leiden.
Reputatie 7
Badge +3
De klachten over de informatievoorziening en dan met name het ontbreken ervan is iets wat al eerder aangekaart is. Bv bij werkzaamheden tussen bv Rotterdam en Den Haag waarbij ook een aanpassing in de dienstregeling was rond Haarlem, maar dit niet duidelijk werd gecommuniceerd.
En nu met deze werkzaamheden bij Leiden is dat weer het geval omdat er o.a. minder IC's vanaf Lelystad rijden.
Niet alleen hier op de community maar ook op Twitter zie ik veel klachten dat reizigers niet op de hoogte waren hiervan en waarom er geen informatie over deze werkzaamheden was. Iemand die van bv Almere naar Amsterdam Zuid reist zal er niet van uit gaan dat werkzaamheden bij Leiden invloed hebben op zijn reis. Wanneer het andersom is, werkzaamheden bij Almere, dan heb ik er bij Leiden of Delft toch ook geen last van? Dus ga je niet kijken in de reisplanner, want je hebt geen trigger om dat te doen. Die trigger zal NS dan wel moeten geven, bv door overal posters op te hangen.

Bij eerdere klachten werd er vaak terug gekoppeld door de moderators dat het nu eenmaal niet mogelijk is om op ieder station waarvan de dienstregeling wordt aangepast vanwege de werkzaamheden een poster met informatie op te hangen. Dat kan wel, maar dat is blijkbaar iets wat NS niet wil of teveel moeite vindt. Gevolg is dat er iedere keer weer reizigers zijn die totaal verrast zijn dat de trein die ze iedere dag nemen opeens niet rijdt. Zo veel moeite hoeft het toch niet te kosten om op die stations een poster op te hangen?

Daarnaast, zorg de week voor de werkzaamheden voor een omroepbericht op de stations. Die heb ik voor deze werkzaamheden niet gehoord. Dit is iets wat bij andere werkzaamheden wel gedaan werd.

En stuur degene voor wie de aanpassingen relevant zijn een mail. Juist afgelopen maand is een NS Extra mail verstuurd dat je bij je instellingen kunt aanvinken dat je persoonlijke informatie over je traject wilt ontvangen en dat ook hiervoor de voorwaarden zijn aangepast. Ik heb dat aangevinkt, maar heb geen enkele persoonlijke informatie ontvangen. En dit zou nu juist een uitgelezen kanaal kunnen zijn om dit soort info te versturen.
https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/persoonlijke-services-met-ns-extra-geen-melding-ontvangen-bij-werkzaamheden-56669

Ik herhaal maar even wat ik ergens vorig jaar al in een ander topic over een dergelijk issue heb gezegd: "Probleem is denk is dat de mensen die dit bedenken niet als reizigers ernaar kijken. Dat denken ze misschien wel, maar uit meerdere topics (niet alleen hierover) blijkt dan maar weer dat regelmatig de plank misgeslagen wordt."
Reputatie 5

Maar mensen het advies geven via Amsterdam Sloterdijk én Schiphol naar Haarlem te laten reizen vanaf Den Haag CS is ook niet het meest gunstige reisadvies. Als je naar Sloterdijk kan, kan je ook naar Haarlem en Schiphol betekent altijd via bv Sloterdijk naar Haarlem dus dat is extra overstappen.

Zelf zou ik ook de sprinter hebben gepakt of met trein en dan een bus van/naar Amsterdam Zuid of Hoofddorp (ligt aan wat 9292 aangeeft) als sprinter ook geen optie was. Maar de bussen rijden langs mijn kantoor dus is voor mij dan soms sneller dan alles met de trein en ik heb geluk dat als het een woon-werk verkeer reis is dat het dan vergoed wordt door de baas..

Gelukkig werkte ik gisteren thuis. Nu valt me op dat de trein van 7.16 naar Haarlem slechts één minuut zou halteren op Leiden CS maar we vertrekken ipv 7.34 daar om 7.38. Dus dan heb je zo weer paar minuten vertraging...
Reputatie 5

Sorry dubbelpost. We gingen over een wissel 🙂
Reputatie 7
Badge +3
ProRail twitterde dat ze alle sprinters op maximale lengte gaan brengen.
Sinds wanneer gaat ProRail over de materieelinzet?
Reputatie 7
Badge +3
ProRail zei het iets anders: " Treinen worden op maximale lengte gebracht" .
Kunnen er geen NS-bussen ingezet worden? Of moeten die niet sowieso als backup alvast klaar staan om de storingen op te vangen?
Vandaag weer helemaal geen treinen op een hoop trajecten. Ik en vele anderen met mij hebben helaas niet altijd de keus om thuis te werken (sowieso zou dit uberhaupt geen (gedwongen) optie moeten zijn) en ik word niet echt blij van het vooruitzicht de komende 3 weken zo door te moeten. Ik durf amper meer belangrijke afspraken te maken, want groot risico dat ik niet op tijd aan kom. Ook dat reizigers de trein niet meer in passen vind ik ondermaats. Ik heb geen inzicht in wat kan en niet, maar waarom sprinters inzetten als dit ook dubbeldeks intercity treinen (die dan wel rijden als sprinter) zouden kunnen zijn?

De informatievoorziening had echt beter gekund. Ik wist van tevoren dat er werkzaamheden zouden zijn, ja, maar de impact heb ik onderschat. Er had vermeld mogen worden dat er rekening gehouden moet worden met extra drukte en een groter dan normaal risico op uitval van treinen.
Badge
Bussen kun je niet standaard als Backup neerzetten aangezien dit enorm kostbaar wordt en dan betaald moet worden via het treinkaartje en dan praat je al snel over verdubbeling van kosten vrees ik.

Vandaag waren er helaas weer een aanrijding met een persoon op een zeer druk bereden traject waar helaas veel andere trajecten last van kregen omdat doorgaande treinen moesten gaan keren en zo personeel en treinen allemaal moest worden aangepast qua diensten.

Bij Leiden Centraal viel er helaas een trein in storing waardoor er vanwege de zeer beperkte spoorcapaciteit vanwege de omvangrijke werkzaamheden amper treinverkeer mogelijk was op dit traject. Dit komt mede omdat er buiten de wissels bij Leiden op het traject weinig wissels beschikbaar zijn om door te wisselen met treinen.

Dubbeldekkers kunnen niet zomaar in de sprinter dienstregeling rijden omdat deze treinen trager zijn en dus nooit de dienstregeling van de sprinter qua tijden zal halen en dan altijd vertraagd zouden rondrijden, tevens is dit materieel ingezet om andere treinen te versterken en is dus niet beschikbaar verder.

Storingen zijn helaas niet altijd voorspelbaar, al wordt er steeds meer gedaan om storingen te voorkomen. Zo rijden er inmiddels een aantal treinen als test met apparatuur van Prorail aan boord rond om testen te doen met het voorspellen van toekomstige problemen in de infra. Helaas is het zo dat techniek nog wel eens faalt en dat dit niet altijd voorspelbaar is.

De werkzaamheden bij Leiden zijn enorm qua omvang en zou anders maanden gaan duren met allemaal losse afsluitingen in het weekend en daardoor ook nog eens vele malen duurder worden. De werkzaamheden omvatten heel veel en moeten uitgevoerd worden omdat sporen en wissels nu eenmaal ook slijten, tevens liggen er nog veel houten dwarsliggers rondom Leiden Centraal en deze worden ook vervangen. Daarnaast worden de perrons op de juiste hoogte gebracht, bovenportalen voor de bovenleidingen worden vervangen en nog veel meer.

Na deze werkzaamheden moet de infra er weer voor lange tijd tegen kunnen bij Leiden Centraal.
@Jeroen : Ik snap je betoog en begrijp ook dat het soms noodzakelijk is dat op een bepaald traject lang aan één stuk wordt gewerkt. Ik denk dat alleen de periode waarin beter had gekund. Momenteel is bijna iedereen aan het werk, een planning bijvoorbeeld in de meivakantie had voor minder drukte gezorgd.

Het gebeuren op Haarlem de afgelopen 2 dagen is natuurlijk een fiasco. Een dubbeldeks intercity van 6 of 9 stellen om vervangen door een sprinter van 4 bakken is ongehoord. Temeer daar hieraan geen enkele communicatie richting de reiziger vooraf is aangegaan. Ik vind het jammer dat de communicatie over werkzaamheden telkenmale zo chaotisch verloopt.

Ik vind dat NS de afgelopen jaren hierin zeer weinig geleerd heeft van eerder opgedane ervaringen bij werkzaamheden.
Badge
@egeerling ik ben het volledig met je eens dat de communicatie duidelijker kan en ook op alle stations die getroffen worden door wijzigingen.

En qua materieel inzet is er vaker een verkeerde inschatting van de reizigersstroom, denk dat je dat niet altijd kunt voorkomen. Wellicht wordt er nog wat bijgestuurd in het plan als dat mogelijk is, dat is afwachten.
Badge +3
Dus ga je niet kijken in de reisplanner, want je hebt geen trigger om dat te doen. Die trigger zal NS dan wel moeten geven, bv door overal posters op te hangen.

Bij eerdere klachten werd er vaak terug gekoppeld door de moderators dat het nu eenmaal niet mogelijk is om op ieder station waarvan de dienstregeling wordt aangepast vanwege de werkzaamheden een poster met informatie op te hangen. Dat kan wel, maar dat is blijkbaar iets wat NS niet wil of teveel moeite vindt. Gevolg is dat er iedere keer weer reizigers zijn die totaal verrast zijn dat de trein die ze iedere dag nemen opeens niet rijdt. Zo veel moeite hoeft het toch niet te kosten om op die stations een poster op te hangen?

Vandaag ook weer iemand die zich afvroeg waarom er meldingen staan over Den Haag - Gouda en dan elke dag tussen 6:40 en 6:50 of zoiets? 🤔 Erg verwarrend allemaal.
Reputatie 7
Badge +3
Zie ook
https://www.rover.nl/actueel/1618-geschrapte-treinen-roepen-vragen-op

Ook hier de constatering dat de communicatie te wensen overliet.
Badge
Zie ookhttps://www.rover.nl/actueel/1618-geschrapte-treinen-roepen-vragen-op
Ook hier de constatering dat de communicatie te wensen overliet.

Ik zie een uitdaging voor je Momo, je zocht toch nog iets voor straks 😉
Reputatie 7
Badge +3

Dus ga je niet kijken in de reisplanner, want je hebt geen trigger om dat te doen. Die trigger zal NS dan wel moeten geven, bv door overal posters op te hangen.

Vandaag ook weer iemand die zich afvroeg waarom er meldingen staan over Den Haag - Gouda en dan elke dag tussen 6:40 en 6:50 of zoiets? 🤔 Erg verwarrend allemaal.

Er vervalt geloof ik 1 IC Den Haag - Utrecht van 6.40. Geen idee of dat ook met Leiden te maken heeft. Misschien gebrek aan capaciteit omdat er nu meer treinen starten op Gvc die dat normaal niet doen. Het is wel in dezelfde periode als de Leiden werkzaamheden.
Badge +3
Er vervalt geloof ik 1 IC Den Haag - Utrecht van 6.40. Geen idee of dat ook met Leiden te maken heeft. Misschien gebrek aan capaciteit omdat er nu meer treinen starten op Gvc die dat normaal niet doen. Het is wel in dezelfde periode als de Leiden werkzaamheden.
Precies, dus een melding/poster "de IC van 6:40 naar Utrecht vervalt tot datum × wegens werkzaamheden elders" zou al wat duidelijker zijn...

Nu blijft het bij "Waarom dan?" 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Dat is ook wat Rover noemt in punt 7 van hun brief aan NS

Ook wordt er gesproken over een “aangepaste dienstregeling”. Waarom staat er niet gewoon dat er “minder treinen” rijden? Is het niet beter om bij zo’n grote wijziging de aanpassingen van de dienstregeling toch explicieter te communiceren. Jullie verwijzen naar de reisplanner maar veel reizigers vinden een overzicht wat wel/niet rijdt wel zo praktisch.

Iets wat ik vorig jaar zelf al eerder had aangegeven.
https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-onduidelijke-communicatie-bij-werkzaamheden-50299
Reputatie 7
Badge +3
Dat is ook wat Rover noemt in punt 7 van hun brief aan NS

Iets wat ik vorig jaar zelf al eerder had aangegeven.https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-onduidelijke-communicatie-bij-werkzaamheden-50299

En waar toen ook al hele goede suggesties zijn gedaan 😎 waar vervolgens niks mee gedaan is.
Ook de redenering dat "de gemiddelde reiziger" helemaal niet wil weten wat er veranderd is, maar gewoon wil weten wat er rijdt, slaat volgens mij nergens op, zeker niet op weekdagen en dubbelzeker niet in de spits.

Reageer