beantwoord

Aangepaste dienstregeling Leiden

• 25 maart 2019
  • 69 reacties
  • 2888 Bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Natuurlijk wil je weten wat er rijdt, maar je wilt net zo goed weten wat er is veranderd tov de normale dienstregeling.

In dit geval zou dat dan zoiets als dit worden:

Er rijden minder IC's tussen Amsterdam Centraal en Den Haag HS en tussen Lelystad Centrum en Den Haag HS
  • IC 2200 Amsterdam Centraal - Vlissingen rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Den Haag HSI
  • C 2400 Lelystad - Dordrecht rijdt niet tussen Lelystad en Den Haag HS

De reiziger die bekend is met de dienstregeling op een bepaald traject weet dan door wat er niet rijdt vanzelf wat er nog wel rijdt. Ter bevestiging kijkt deze nog in de reisplanner, ook om te zien of een eventuele overstap nog gehaald kan worden, want soms zijn er nog kleine aanpassingen in enkele minuten later of vroeger.
Ook met meer details blijft dan het advies om je reis te plannen in de reisplanner.

En de reiziger die geen wandelend spoorboekje is plant sowieso net als nu zijn in de reisplanner.
Ondertussen tikken we ons allemaal weer blauw, ergeren ons dood en wat doet NS vervolgens hiermee:

Juist: helemaal niets.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens een antwoord op Twitter worden er ook geen kaartjes in de trein meer uitgedeeld om reizigers alert te maken op werkzaamheden, dit " met oog op het milieu".

Het blijft een drama in de spits, overvolle (te) korte treinen. Conducteurs die omroepen om via de app te melden dat het druk is. Kan je wel doen maar heeft geen enkele zin. Je zou toch denken dat er genoeg materiaal moet zijn als je de helft van de treinen niet laat rijden.
Dit is weer eens mooi staaltje minachting van de reiziger, ga maar opgepropt van a naar b. Morgen de auto maar weer eens proberen, heb je wel files maar kan je je wel gewoon bewegen.
Reputatie 6
Door de instroom van SNG zou je nog ergens wat SGM en SLT moeten hebben staan… Zou je kunnen gebruiken om de Sprinterdiensten en de Sprintercity te kunnen versterken?
Reputatie 7
Badge +3
Maar die worden als het goed is als reserve achtergehouden. Afgelopen woensdag zaten er 2 SGM stellen in de 6300 en maandag 2 stellen SLT. Geen idee of dat uit de reserve kwam of elders geleend was.

Maar de 4600 is in de spits op een enkele uitzonderingen na al 2 stellen SLT, 3 mag niet. Misschien zou de 6300 vaker met 3 stellen SNG kunnen rijden.
Reputatie 5
Daar sta je dan sinds 17.05 op station Heemstede-Aerdenout. Ineens valt de IC van 17.12 uit naar Den Haag CS. Als optie wordt de IC van 17.42 genoemd. Die vlak erna ook uitvalt. De sprinter om 17.27 wordt niet genoemd. We passen er nog wel in. Met moeite en een staanplekje.
Reputatie 7
Badge +3
En wat er dan nu weer aan de hand is?
Op Den Haag Centraal viel de IC naar Groningen van 17.30 uit vanwege "een eerdere verstoring". Welk dan?
De sprinter van 17.40 reed niet vanwege een defecte trein en de IC's van 17.46, 18.16 en 18.46 reden niet, zonder reden te geven. Niets hierover te vinden in de storingsinfo.

Ik heb me in de sprinter van 17.49 gewurmd en nog net een stoeltje veroverd. Was wel de eerste keer dat ik een conductrice over de omroep hoorde zeggen dat als iemand onwel mocht worden dat men dan op de rode SOS knop kon drukken. Weer een leuke afsluiter van de week.
Badge +3
Zojuist op Twitter...

Werkzaamheden bij Leiden snap ik. Aangepaste dienstregeling, verplichte overstap op Den Haag CS en kwartier extra reistijd ook. Maar dat ik die overstap van 10 minuten deze week nog geen 1 keer gehaald heb omdat jullie eigen dienstregeling niet realistisch blijkt.

En dan nu weer een trein opheffen waar we al 10 minuten in zitten te wachten op vertrek. Echt, kansloos dit.

Dank je. 1806 opstappen op Blaak en nu nog steeds in een overvolle trein op Den Haag CS die ook al vertrokken had moeten zijn en nu +10 aangeeft, zou je inderdaad 'niet ideaal' kunnen noemen. K*t lijkt me een betere kwalificatie.

Er is de afgelopen 3 kwartier welgeteld 1 sprintertje richting Leiden vertrokken vanaf Den Haag CS. Echt, niet te doen dit.

NS houdt hun in racties het bij "niet ideaal", "excuses voor het ongemak", "niet fijn" en "ik zet je melding door".... Denk dat zometeen de link naar GTBV ook nog wel uit de hoge hoed komt, of als de dobbelsteen daarop valt 😞 Bovenstaande reacties waren allemaal tegen dezelfde persoon overigens. Die zal inmiddels wel een AED in de buurt willen hebben...

Jouke heeft een wat uitgebreider verhaal... Helaas zijn de werkzaamheden nog niet klaar, ****. We hebben de hele week al veel klachten binnengekregen over de werkzaamheden en geven dit allemaal door aan de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn. Zij hebben toegezegd dat het beter wordt.

Nou ja, daar vertrouwen we dan maar op 😉 Ik zet mijn geld er op dat @Momo zondag niet op pad gaat met het boekenweekgeschenk! 😛
Reputatie 5
Had deze ellende echt alleen te maken met de werkzaamheden? Ik kwam om 18.16 aan op Den Haag CS uit een vertraagde volle sprinter die tussen 17.05-17.56 de enige optie was op dit traject. Ik schrok van de drukte op den Haag cs en er stonden alweer service en veiligheid mensen iedereen in goede banen te begeleiden. Begreep er niets van tot ik het bericht @Momo zojuist las.. Er heeft vanaf Den Haag naar Leiden en verder nog minder gereden dan andersom. Wat een drama. En het is maar vrijdag waarop veel mensen vrij zijn...
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb werkelijk geen idee of dit alleen te maken heeft met de werkzaamheden. Bij de vervallen sprinter van 17.40 naar Amsterdam via Schiphol stond dus vanwege een defecte trein. Mogelijk was dat sprinter 4650 naar Den Haag die om 17.40 terug had moeten gaan maar niet verder kwam dan Hoofddorp, maar dat kan dan toch niets te maken hebben met de uitval van de IC's Den Haag - Amsterdam?

Het is natuurlijk wel zo met maar de helft van de sporen bij Leiden in gebruik voor de treinen richting Den Haag, de werktreinen en de overvolle treinen dat elke verstoring nu 2 of 3 keer zoveel overlast geeft als normaal en dit soort toestanden veroorzaakt..

Ik verbaas me er nog over dat ik behalve maandagochtend en nu deze vrijdagmiddag geen extra vertraging bovenop de aangekondigde extra reistijd heb. En ook die extra reistijd valt voor mij ook nog mee; 's morgen 9 minuten en 's middag als mijn IC vanuit Delft op tijd is maar 3 minuten (dit laatste wel met een overstap die de reisplanner niet aangeeft omdat het maar 4 minuten is van spoor 4 naar 9 op Den Haag CS).
Badge +3
Leuke via Twitter.. Social media berichten aanhalen of linken mogen we niet meer hier maar dank Bart Gijswijt !

Vorige keer nam ik de (snel!)bus van Haarlem naar Leiden. Leuk onthaast-uitje van anderhalf uur
Reputatie 7
Badge +3
Ik zet mijn geld er op dat @Momo zondag niet op pad gaat met het boekenweekgeschenk! :P
Ik krijg net wel 2 van die boekenweekgeschenken binnen. Maar ik heb er inderdaad niet veel trek in om me in de drukte te mengen, heb deze week al paar keer opgepropt gestaan.

Ik ben alleen niet op Leiden zelf geweest, dus misschien kan ik even gaan kijken wat ze nu allemaal aan het doen zijn en de drukte bekijken.
Reputatie 7
Badge +3
Het is zo druk dat alles en iedereen 3 hoog op elkaar gestapeld is.

Willen alle reizigers van De Vink naar Leiden Centraal nu instappen en zoveel mogelijk naast en op elkaar gaan liggen? 🤣

Badge +3
Woeha! En zowaar, een postertje met informatie 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Ja zeker. Is een bord bevestigd aan een paal en hang al zeker 2 of 3 weken. De posters met wat info zijn pas de week voor de werkzaamheden beneden bij de trap en kaartautomaat opgehangen. Idem op Laan van NOI.
Reputatie 7
Badge +3
Is overigens wel iedereen van de webcare / Twitter dakjes goed geinformeerd?

Zojuist vroeg iemand wat was er gebeurd met de trein van 11:53 naar Dordrecht vanuit Lelystad Centrum, zou nog wel staan op het schema, maar is niet gekomen (neem aan dat met schema de gele vertrekstaat bedoeld wordt).
Antwoord was dat medewerker geen trein zag die om 11:53 hoort te vertrekken vanuit Lelystad centrum naar Dordrecht, wel één om 11:43.

Vanwege de werkzaamheden rijdt die trein vanaf Lelystad nu niet.

Ook regelmatig dat men zegt dat het "waarschijnlijk te maken heeft met de werkzaamheden bij Leiden" wanneer iemand vraagt waarom een bepaalde trein niet rijdt of dat de planner een reis via Den Haag Centraal aangeeft. Is niet "waarschijnlijk", is 100% zeker de reden.
Badge
@Momo, helaas zal dit een gevolg zijn van de onduidelijke tekst omtrent de werkzaamheden bij Leiden en het ontbreken van een duidelijk overzicht van welke treinen zijn vervallen, welke treinen aangepast zijn en welke extra haltes aangedaan worden en/of weke juist niet.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de tekst voor reizigers onduidelijk is, was inderdaad al eerder gebleken en het is voor reizigers ook niet zo maar na te gaan welke treinen zijn vervallen. Je kan ook niet verwachten van reizigers dat zij van alles op de hoogte zijn.
Maar ik zou denken dat het voor NS zelf wel duidelijk zou zijn. "Ergens" binnen NS is er wel een overzicht van vervallen treinen en aanpassingen in de dienstregeling.

Nu heb ik het idee dat iedereen voor zich het wiel moet uitvinden, de ene webcare medewerker geeft wel de juiste info en de andere niet.
Of is de info er wel maar maakt niet iedereen er gebruik van?
Vandaar dus mijn vraag of iedereen van de webcare / Twitter dakjes goed geinformeerd is. Is die informatie compleet? Want hoe kan een klantenservice reizigers goed helpen als zij zelf niet alle juiste informatie hebben?

En grappig dat je het hebt over welke extra haltes aangedaan worden, Laan van NOI is vandaag zeker 3 keer overgeslagen. Ook die info naar machinisten toe kan beter.

Het viel me trouwens op dat er vorige week o.a. nog via de stations omroep werd gemeld dat de dienstregeling tussen Amsterdam C en Den Haag HS en tussen Lelystad C en Den Haag HS was aangepast maar vandaag was de omroep op stations alleen maar dat er wijzigingen zijn op routes naar, van en via Leiden.

Hangen er overigens posters op stations Lelystad?
Badge

Hangen er overigens posters op stations Lelystad?

Als ze er hangen zijn ze mij in ieder geval niet opgevallen.
Ik ben woensdag in Lelystad; ik ga wel even op onderzoek uit. Mijn voorgevoel zegt overigens nee.
Reputatie 7
Badge +3
Ik was gister toch even met het boekenweekgeschenk op pad en was o.a. even in Amsterdam. Daar zag ik wel ergens een poster hangen. Maar ik ben niet echt op onderzoek gegaan, ik ben ook niet echt goed bekend op Amsterdam Centraal en weet niet of ze dan specifiek hangen bij de perrons vanwaar de treinen richting Leiden vertrekken.
Badge
@egeerling

Ze hangen in Lelystad zeker weten niet op de perrons, bij de poortjes of op de trappen richting de perrons, als ze wel op Lelystad hangen dan vallen ze in ieder geval totaal niet op als je naar de trein loopt.

Dat weet ik heel zeker anders waren ze me echt wel opgevallen.

@Momo, op Amsterdam hangen ze dan vaak op de muurtjes richting de perrons waar de treinen normaal vandaag vertrekken richting Leiden. Voor de 4600 serie zou dat dan bij de trappen van perron 13/14 zijn. En voor de 2100/2200 zou dat dan bij de trappen naar perron 2 moeten zijn.
Reputatie 5
Vandaag kwam ik omstreeks 17.46 aan op Den Haag CS op spoor 9 uit een vertraagde IC. Vertraging was +7. Natuurlijk was de helft van de poortjes voor naar de hal lopende reizigers en de andere helft voor de reizigers die het perron op wilden. Maar wat een chaos. Mensen die elkaar wegduwen omdat ze net die ene aansluiting dreigen te missen doordat 800 mensen door de poortjes heen moeten. Ik zat redelijk voorin en zag dat toen ik er door heen was, nog paar minuten mensen blijven komen door die poortjes. Nog iets minder dan 14 dagen... 😬
Reputatie 7
Badge +3
@Lies
Dan zijn wij langs elkaar heen gereden want ik zat in de sprinter van 17.40 met +4 die van spoor 9 vertrok.

Ik begreep later dat er een tijdlang een trein defect heeft gestaan op spoor 8
https://twitter.com/ProRail_VL/status/1112783048922337283

De SNG sprinter die nu iedere keer rond die tijd op spoor 8 aankomt ging daardoor naar 10 en jouw IC dus naar 9 waar het qua poortjes erg krap is. Vandaar dat er nu van die afzetpaaltjes en linten staan en vanmorgen ook een paar man personeel erbij. Soms verzetten ze die afzetpaaltjes iets zodat er 2 poortjes extra zijn voor de uitcheckers (en dus 2 minder voor de incheckers). Maar het blijft behelpen en dringen. Ik ga nu bv 's morgens bij overstappen naar mijn trein richting Delft ook niet meer door de poortjes bij spoor 6/7, is ook dringen, ik loop wel iets door naar de veel grotere rij poortjes vanaf spoor 5.

Reageer