beantwoord

Aangepaste dienstregeling Leiden

  • 25 maart 2019
  • 69 reacties
  • 2912 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 6

Verder wil ik ook nog iets kwijt over de chaotische informatievoorziening. Even een concreet voorbeeld:
"De treinen rijden weer normaal rond dinsdag 26 maart 05:30 uur.
Reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal reizen via Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport.".
Dit klopt niet, voor de reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal gaat de sprinter wel gewoon, en Haarlem moet m.i. Amsterdam Centraal zijn.

Dit soort onjuistheden kom ik meer tegen.
De sprinter gaat inderdaad ook nog, die rijdt zelfs door naar Amsterdam. Wat ik denk is dan men niet iedereen die naar Haarlem moet in die sprinter wil hebben, dat gaat gewoon niet passen.
Ik heb zelf ondervonden hoe vol de sprinter naar Amsterdam was (de 4600 die normaal al naar Amsterdam gaat) en zag op het andere perron de sprinter uit Haarlem/Amsterdam aankomen, ook tot het nokkie gevuld.
Aan de andere kant, de enige nog overgebleven IC zal denk ik net zo vol zijn geweest.



Maar mensen het advies geven via Amsterdam Sloterdijk én Schiphol naar Haarlem te laten reizen vanaf Den Haag CS is ook niet het meest gunstige reisadvies. Als je naar Sloterdijk kan, kan je ook naar Haarlem en Schiphol betekent altijd via bv Sloterdijk naar Haarlem dus dat is extra overstappen.

Zelf zou ik ook de sprinter hebben gepakt of met trein en dan een bus van/naar Amsterdam Zuid of Hoofddorp (ligt aan wat 9292 aangeeft) als sprinter ook geen optie was. Maar de bussen rijden langs mijn kantoor dus is voor mij dan soms sneller dan alles met de trein en ik heb geluk dat als het een woon-werk verkeer reis is dat het dan vergoed wordt door de baas..

Gelukkig werkte ik gisteren thuis. Nu valt me op dat de trein van 7.16 naar Haarlem slechts één minuut zou halteren op Leiden CS maar we vertrekken ipv 7.34 daar om 7.38. Dus dan heb je zo weer paar minuten vertraging...
Reputatie 6






Sorry dubbelpost. We gingen over een wissel 🙂
Reputatie 7
Badge +3
ProRail twitterde dat ze alle sprinters op maximale lengte gaan brengen.
Sinds wanneer gaat ProRail over de materieelinzet?
Kunnen er geen NS-bussen ingezet worden? Of moeten die niet sowieso als backup alvast klaar staan om de storingen op te vangen?
Vandaag weer helemaal geen treinen op een hoop trajecten. Ik en vele anderen met mij hebben helaas niet altijd de keus om thuis te werken (sowieso zou dit uberhaupt geen (gedwongen) optie moeten zijn) en ik word niet echt blij van het vooruitzicht de komende 3 weken zo door te moeten. Ik durf amper meer belangrijke afspraken te maken, want groot risico dat ik niet op tijd aan kom. Ook dat reizigers de trein niet meer in passen vind ik ondermaats. Ik heb geen inzicht in wat kan en niet, maar waarom sprinters inzetten als dit ook dubbeldeks intercity treinen (die dan wel rijden als sprinter) zouden kunnen zijn?

De informatievoorziening had echt beter gekund. Ik wist van tevoren dat er werkzaamheden zouden zijn, ja, maar de impact heb ik onderschat. Er had vermeld mogen worden dat er rekening gehouden moet worden met extra drukte en een groter dan normaal risico op uitval van treinen.
Badge
Bussen kun je niet standaard als Backup neerzetten aangezien dit enorm kostbaar wordt en dan betaald moet worden via het treinkaartje en dan praat je al snel over verdubbeling van kosten vrees ik.

Vandaag waren er helaas weer een aanrijding met een persoon op een zeer druk bereden traject waar helaas veel andere trajecten last van kregen omdat doorgaande treinen moesten gaan keren en zo personeel en treinen allemaal moest worden aangepast qua diensten.

Bij Leiden Centraal viel er helaas een trein in storing waardoor er vanwege de zeer beperkte spoorcapaciteit vanwege de omvangrijke werkzaamheden amper treinverkeer mogelijk was op dit traject. Dit komt mede omdat er buiten de wissels bij Leiden op het traject weinig wissels beschikbaar zijn om door te wisselen met treinen.

Dubbeldekkers kunnen niet zomaar in de sprinter dienstregeling rijden omdat deze treinen trager zijn en dus nooit de dienstregeling van de sprinter qua tijden zal halen en dan altijd vertraagd zouden rondrijden, tevens is dit materieel ingezet om andere treinen te versterken en is dus niet beschikbaar verder.

Storingen zijn helaas niet altijd voorspelbaar, al wordt er steeds meer gedaan om storingen te voorkomen. Zo rijden er inmiddels een aantal treinen als test met apparatuur van Prorail aan boord rond om testen te doen met het voorspellen van toekomstige problemen in de infra. Helaas is het zo dat techniek nog wel eens faalt en dat dit niet altijd voorspelbaar is.

De werkzaamheden bij Leiden zijn enorm qua omvang en zou anders maanden gaan duren met allemaal losse afsluitingen in het weekend en daardoor ook nog eens vele malen duurder worden. De werkzaamheden omvatten heel veel en moeten uitgevoerd worden omdat sporen en wissels nu eenmaal ook slijten, tevens liggen er nog veel houten dwarsliggers rondom Leiden Centraal en deze worden ook vervangen. Daarnaast worden de perrons op de juiste hoogte gebracht, bovenportalen voor de bovenleidingen worden vervangen en nog veel meer.

Na deze werkzaamheden moet de infra er weer voor lange tijd tegen kunnen bij Leiden Centraal.
Badge
@egeerling ik ben het volledig met je eens dat de communicatie duidelijker kan en ook op alle stations die getroffen worden door wijzigingen.

En qua materieel inzet is er vaker een verkeerde inschatting van de reizigersstroom, denk dat je dat niet altijd kunt voorkomen. Wellicht wordt er nog wat bijgestuurd in het plan als dat mogelijk is, dat is afwachten.
Badge +3
Dus ga je niet kijken in de reisplanner, want je hebt geen trigger om dat te doen. Die trigger zal NS dan wel moeten geven, bv door overal posters op te hangen.

Bij eerdere klachten werd er vaak terug gekoppeld door de moderators dat het nu eenmaal niet mogelijk is om op ieder station waarvan de dienstregeling wordt aangepast vanwege de werkzaamheden een poster met informatie op te hangen. Dat kan wel, maar dat is blijkbaar iets wat NS niet wil of teveel moeite vindt. Gevolg is dat er iedere keer weer reizigers zijn die totaal verrast zijn dat de trein die ze iedere dag nemen opeens niet rijdt. Zo veel moeite hoeft het toch niet te kosten om op die stations een poster op te hangen?

Vandaag ook weer iemand die zich afvroeg waarom er meldingen staan over Den Haag - Gouda en dan elke dag tussen 6:40 en 6:50 of zoiets? 🤔 Erg verwarrend allemaal.
Badge
Zie ookhttps://www.rover.nl/actueel/1618-geschrapte-treinen-roepen-vragen-op
Ook hier de constatering dat de communicatie te wensen overliet.

Ik zie een uitdaging voor je Momo, je zocht toch nog iets voor straks 😉
Reputatie 7
Badge +3

Dus ga je niet kijken in de reisplanner, want je hebt geen trigger om dat te doen. Die trigger zal NS dan wel moeten geven, bv door overal posters op te hangen.

Bij eerdere klachten werd er vaak terug gekoppeld door de moderators dat het nu eenmaal niet mogelijk is om op ieder station waarvan de dienstregeling wordt aangepast vanwege de werkzaamheden een poster met informatie op te hangen. Dat kan wel, maar dat is blijkbaar iets wat NS niet wil of teveel moeite vindt. Gevolg is dat er iedere keer weer reizigers zijn die totaal verrast zijn dat de trein die ze iedere dag nemen opeens niet rijdt. Zo veel moeite hoeft het toch niet te kosten om op die stations een poster op te hangen?
Vandaag ook weer iemand die zich afvroeg waarom er meldingen staan over Den Haag - Gouda en dan elke dag tussen 6:40 en 6:50 of zoiets? 🤔 Erg verwarrend allemaal.

Er vervalt geloof ik 1 IC Den Haag - Utrecht van 6.40. Geen idee of dat ook met Leiden te maken heeft. Misschien gebrek aan capaciteit omdat er nu meer treinen starten op Gvc die dat normaal niet doen. Het is wel in dezelfde periode als de Leiden werkzaamheden.
Badge +3
Er vervalt geloof ik 1 IC Den Haag - Utrecht van 6.40. Geen idee of dat ook met Leiden te maken heeft. Misschien gebrek aan capaciteit omdat er nu meer treinen starten op Gvc die dat normaal niet doen. Het is wel in dezelfde periode als de Leiden werkzaamheden.
Precies, dus een melding/poster "de IC van 6:40 naar Utrecht vervalt tot datum × wegens werkzaamheden elders" zou al wat duidelijker zijn...

Nu blijft het bij "Waarom dan?" 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Natuurlijk wil je weten wat er rijdt, maar je wilt net zo goed weten wat er is veranderd tov de normale dienstregeling.

In dit geval zou dat dan zoiets als dit worden:

Er rijden minder IC's tussen Amsterdam Centraal en Den Haag HS en tussen Lelystad Centrum en Den Haag HS
  • IC 2200 Amsterdam Centraal - Vlissingen rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Den Haag HSI
  • C 2400 Lelystad - Dordrecht rijdt niet tussen Lelystad en Den Haag HS


De reiziger die bekend is met de dienstregeling op een bepaald traject weet dan door wat er niet rijdt vanzelf wat er nog wel rijdt. Ter bevestiging kijkt deze nog in de reisplanner, ook om te zien of een eventuele overstap nog gehaald kan worden, want soms zijn er nog kleine aanpassingen in enkele minuten later of vroeger.
Ook met meer details blijft dan het advies om je reis te plannen in de reisplanner.

En de reiziger die geen wandelend spoorboekje is plant sowieso net als nu zijn in de reisplanner.
Ondertussen tikken we ons allemaal weer blauw, ergeren ons dood en wat doet NS vervolgens hiermee:

Juist: helemaal niets.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens een antwoord op Twitter worden er ook geen kaartjes in de trein meer uitgedeeld om reizigers alert te maken op werkzaamheden, dit " met oog op het milieu".

Het blijft een drama in de spits, overvolle (te) korte treinen. Conducteurs die omroepen om via de app te melden dat het druk is. Kan je wel doen maar heeft geen enkele zin. Je zou toch denken dat er genoeg materiaal moet zijn als je de helft van de treinen niet laat rijden.
Dit is weer eens mooi staaltje minachting van de reiziger, ga maar opgepropt van a naar b. Morgen de auto maar weer eens proberen, heb je wel files maar kan je je wel gewoon bewegen.
Reputatie 6
Door de instroom van SNG zou je nog ergens wat SGM en SLT moeten hebben staan… Zou je kunnen gebruiken om de Sprinterdiensten en de Sprintercity te kunnen versterken?
Reputatie 7
Badge +3
Maar die worden als het goed is als reserve achtergehouden. Afgelopen woensdag zaten er 2 SGM stellen in de 6300 en maandag 2 stellen SLT. Geen idee of dat uit de reserve kwam of elders geleend was.

Maar de 4600 is in de spits op een enkele uitzonderingen na al 2 stellen SLT, 3 mag niet. Misschien zou de 6300 vaker met 3 stellen SNG kunnen rijden.
Reputatie 6
Daar sta je dan sinds 17.05 op station Heemstede-Aerdenout. Ineens valt de IC van 17.12 uit naar Den Haag CS. Als optie wordt de IC van 17.42 genoemd. Die vlak erna ook uitvalt. De sprinter om 17.27 wordt niet genoemd. We passen er nog wel in. Met moeite en een staanplekje.
Reputatie 7
Badge +3
En wat er dan nu weer aan de hand is?
Op Den Haag Centraal viel de IC naar Groningen van 17.30 uit vanwege "een eerdere verstoring". Welk dan?
De sprinter van 17.40 reed niet vanwege een defecte trein en de IC's van 17.46, 18.16 en 18.46 reden niet, zonder reden te geven. Niets hierover te vinden in de storingsinfo.

Ik heb me in de sprinter van 17.49 gewurmd en nog net een stoeltje veroverd. Was wel de eerste keer dat ik een conductrice over de omroep hoorde zeggen dat als iemand onwel mocht worden dat men dan op de rode SOS knop kon drukken. Weer een leuke afsluiter van de week.
Badge +3
Zojuist op Twitter...

Werkzaamheden bij Leiden snap ik. Aangepaste dienstregeling, verplichte overstap op Den Haag CS en kwartier extra reistijd ook. Maar dat ik die overstap van 10 minuten deze week nog geen 1 keer gehaald heb omdat jullie eigen dienstregeling niet realistisch blijkt.


En dan nu weer een trein opheffen waar we al 10 minuten in zitten te wachten op vertrek. Echt, kansloos dit.


Dank je. 1806 opstappen op Blaak en nu nog steeds in een overvolle trein op Den Haag CS die ook al vertrokken had moeten zijn en nu +10 aangeeft, zou je inderdaad 'niet ideaal' kunnen noemen. K*t lijkt me een betere kwalificatie.


Er is de afgelopen 3 kwartier welgeteld 1 sprintertje richting Leiden vertrokken vanaf Den Haag CS. Echt, niet te doen dit.

NS houdt hun in racties het bij "niet ideaal", "excuses voor het ongemak", "niet fijn" en "ik zet je melding door".... Denk dat zometeen de link naar GTBV ook nog wel uit de hoge hoed komt, of als de dobbelsteen daarop valt 😞 Bovenstaande reacties waren allemaal tegen dezelfde persoon overigens. Die zal inmiddels wel een AED in de buurt willen hebben...

Jouke heeft een wat uitgebreider verhaal... Helaas zijn de werkzaamheden nog niet klaar, ****. We hebben de hele week al veel klachten binnengekregen over de werkzaamheden en geven dit allemaal door aan de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn. Zij hebben toegezegd dat het beter wordt.

Nou ja, daar vertrouwen we dan maar op 😉 Ik zet mijn geld er op dat @Momo zondag niet op pad gaat met het boekenweekgeschenk! 😛
Reputatie 6
Had deze ellende echt alleen te maken met de werkzaamheden? Ik kwam om 18.16 aan op Den Haag CS uit een vertraagde volle sprinter die tussen 17.05-17.56 de enige optie was op dit traject. Ik schrok van de drukte op den Haag cs en er stonden alweer service en veiligheid mensen iedereen in goede banen te begeleiden. Begreep er niets van tot ik het bericht @Momo zojuist las.. Er heeft vanaf Den Haag naar Leiden en verder nog minder gereden dan andersom. Wat een drama. En het is maar vrijdag waarop veel mensen vrij zijn...
Badge +3
Leuke via Twitter.. Social media berichten aanhalen of linken mogen we niet meer hier maar dank Bart Gijswijt !

Vorige keer nam ik de (snel!)bus van Haarlem naar Leiden. Leuk onthaast-uitje van anderhalf uur
Reputatie 7
Badge +3
Ja zeker. Is een bord bevestigd aan een paal en hang al zeker 2 of 3 weken. De posters met wat info zijn pas de week voor de werkzaamheden beneden bij de trap en kaartautomaat opgehangen. Idem op Laan van NOI.
Reputatie 7
Badge +3
Is overigens wel iedereen van de webcare / Twitter dakjes goed geinformeerd?

Zojuist vroeg iemand wat was er gebeurd met de trein van 11:53 naar Dordrecht vanuit Lelystad Centrum, zou nog wel staan op het schema, maar is niet gekomen (neem aan dat met schema de gele vertrekstaat bedoeld wordt).
Antwoord was dat medewerker geen trein zag die om 11:53 hoort te vertrekken vanuit Lelystad centrum naar Dordrecht, wel één om 11:43.

Vanwege de werkzaamheden rijdt die trein vanaf Lelystad nu niet.


Ook regelmatig dat men zegt dat het "waarschijnlijk te maken heeft met de werkzaamheden bij Leiden" wanneer iemand vraagt waarom een bepaalde trein niet rijdt of dat de planner een reis via Den Haag Centraal aangeeft. Is niet "waarschijnlijk", is 100% zeker de reden.
Badge
@Momo, helaas zal dit een gevolg zijn van de onduidelijke tekst omtrent de werkzaamheden bij Leiden en het ontbreken van een duidelijk overzicht van welke treinen zijn vervallen, welke treinen aangepast zijn en welke extra haltes aangedaan worden en/of weke juist niet.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de tekst voor reizigers onduidelijk is, was inderdaad al eerder gebleken en het is voor reizigers ook niet zo maar na te gaan welke treinen zijn vervallen. Je kan ook niet verwachten van reizigers dat zij van alles op de hoogte zijn.
Maar ik zou denken dat het voor NS zelf wel duidelijk zou zijn. "Ergens" binnen NS is er wel een overzicht van vervallen treinen en aanpassingen in de dienstregeling.

Nu heb ik het idee dat iedereen voor zich het wiel moet uitvinden, de ene webcare medewerker geeft wel de juiste info en de andere niet.
Of is de info er wel maar maakt niet iedereen er gebruik van?
Vandaar dus mijn vraag of iedereen van de webcare / Twitter dakjes goed geinformeerd is. Is die informatie compleet? Want hoe kan een klantenservice reizigers goed helpen als zij zelf niet alle juiste informatie hebben?


En grappig dat je het hebt over welke extra haltes aangedaan worden, Laan van NOI is vandaag zeker 3 keer overgeslagen. Ook die info naar machinisten toe kan beter.

Het viel me trouwens op dat er vorige week o.a. nog via de stations omroep werd gemeld dat de dienstregeling tussen Amsterdam C en Den Haag HS en tussen Lelystad C en Den Haag HS was aangepast maar vandaag was de omroep op stations alleen maar dat er wijzigingen zijn op routes naar, van en via Leiden.

Hangen er overigens posters op stations Lelystad?

Reageer