beantwoord

Aangepaste dienstregeling Leiden

  • 25 maart 2019
  • 69 reacties
  • 2888 Bekeken

Toch nog even een ander/nieuw topic. Gisteren is er voor de komende drie weken een aangepaste dienstregeling van start gegaan. De consequentie hiervan is tussen Haarlem-Leiden (en vast op andere trajecten ook een hoop aanpassingen die ik zo niet weet), 2 ipv 4 intercities per uur en 2 sprinters per uur die nog rijden, zodat je nog altijd 1 trein per kwartier hebt. Prima oplossing, vind ik.

Echter, vandaag bleek het in de praktijk heel anders en ben ik vandaag dubbel(!) zoveel reistijd kwijt geweest als normaal (alles bij elkaar 3 uur ipv mijn gebruikelijke 1,5 uur).
's Ochtends waren er treinen die uitvielen, de eerste ruim van tevoren aangekondigd, de laatste last-minute. Later op de dag was het aantal treinen beperkt tot alleen maar de 2 sprinters per uur met eindbestemming Amsterdam ipv Haarlem. Dit is natuurlijk véél te weinig, zeker voor in de spits. Het gevolg: overvolle treinen en een hoop ongemak.

Zijn dit opstartproblemen? Ligt het eraan dat storingen minder goed op te vangen zijn doordat er minder speling is met andere treinen en sporen?
M.a.w. gaat de situatie zoals vandaag nog vaker voorkomen of was dit toeval?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 25 maart 2019, 21:19

Ik zie in meerdere topics onvrede voorbij komen over de werkzaamheden en dan met name de informatievoorziening, of het ontbreken hiervan, en de gevolgen op andere trajecten. Ik heb hierover contact opgenomen met de Operationeel Manager van de regio en zij geven aan dat er ook diverse problemen zijn binnengekomen. Zij kijken op dit moment wat er wel en niet aangepast kan worden om de problemen te verminderen. Ik ga wel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht dat de overlast in zijn geheel wordt weggenomen. Deze werkzaamheden zijn erg complex, uitgebreid en hebben hierdoor ook een erg groot effect. De aansluitende trajecten moeten echter wel goed voorzien blijven om grote overlast te voorkomen.
Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 4
Misschien had het beter geweest de tijden om te draaien, eerste de extra IC om .30 de druk weg te nemen en dan pas die naar Leeuwarden/Groningen om 7.33. Maar misschien zou dat weer problemen opleveren bij het keren van die extra IC, dan zit de gewone daarachter.

Het zou om meerdere reden geen oplossing zijn. Als de IC naar Lw/Gn pas om 7:33 vertrekt (normale tijd dus), en langzamer moet rijden rond Leiden, en extra stopt te Laa, dan zou die nooit op tijd kunnen zijn op Schiphol. Verder zit de extra IC er dan voor, en die kan pas na de sprinter richting Haarlem uit Leiden weg, waardoor de IC naar Lw/Gn wordt gehinderd. En als laatste verplaatst je het probleem, zodat in de andere richting de extra IC juist na de IC uit Lw/Gn zit, waardoor die juist overvol wordt.
Maar het klopt dat die extra IC (vanuit Den Haag) redelijk overbodig is. In de huidige opzet was dit echter de enige mogelijkheid om nog een extra IC te laten rijden.
Reputatie 7
Badge +3


@Lies ik zag vanmorgen wel de extra IC van 7.33 weggaan van Den Haag, die had nog meer dan genoeg plek.
Ik heb het idee dat die extra IC bijna niet genomen wordt. Ik zelf heb er niet veel aan omdat ik verder dan Leiden moet, maar ik hoor vaker dat de druk meer op de. 46/.00/.16/30 zit dan de extra ICs. Daarom was ik positief verbaasd dat mensen gisteren met 7.46 vanaf Den Haag CS - Haarlem - Amsterdam nog konden zitten op Laan. Eerder was dat wel anders. Ik denk dat het is omdat het woensdag was. Fijn trouwens dat het je lukt om onmogelijke of niet ingeplande overstappen te halen 😃


Die extra IC is denk ik ook alleen interessant voor reizigers die maar tot Leiden gaan, want voor verder moet je dan toch weer wachten op de volgende IC vanuit Den Haag. Of voor wanneer het echt niet meer past in die gewone IC van 3 minuten eerder.
Want ook met overstappen voor reizen van/naar HS en verder komt deze extra IC niet uit de reisplanner, de logische overstappen zijn (zolang alles op tijd rijdt) altijd op de reguliere IC's van 46/.00/.16/3, ook de andere kant op. Misschien had het beter geweest de tijden om te draaien, eerste de extra IC om .30 de druk weg te nemen en dan pas die naar Leeuwarden/Groningen om 7.33. Maar misschien zou dat weer problemen opleveren bij het keren van die extra IC, dan zit de gewone daarachter.

Wat betreft onmogelijke overstappen, vanmorgen heb ik nog even geprobeerd om vanuit de sprinter Dordrecht van 7.40 vertrek Centraal en 7.44 aankomst op HS heel snel cross-platform over te steken naar de IC Dordrecht die een stop heeft op HS van 7.41 tot 7.44, maar hier gingen de deuren net voor mijn neus dicht en ben ik maar weer snel terug gesprint naar de sprinter (kon nog gewoon op dezelfde stoel zitten). Die is dus echt onmogelijk😁
Reputatie 5
Ik heb hierover al meerdere keren melding gemaakt bij de verantwoordelijke collega's. Het gaat helaas niet goed bij deze werkzaamheden. Dat geldt zowel voor het ingezette materieel op de trajecten waar wel gereden wordt en voor de communicatie op het station en onze Sociale Media kanalen. Ik ga ervan uit dat mijn collega's er alles aan doen om goed op de hoogte te zijn maar helaas is niet bij iedereen duidelijk voor welke trajecten de aanpassingen allemaal gelden. Ik ga hier nogmaals melding van maken! Bedankt voor het attenderen, Robert B en Momo.

Als het voor mensen die bij NS werken al niet duidelijk is welke aanpassingen gelden, hoe moet de reiziger dit dan snappen?!
Reputatie 5


@Lies ik zag vanmorgen wel de extra IC van 7.33 weggaan van Den Haag, die had nog meer dan genoeg plek.


Ik heb het idee dat die extra IC bijna niet genomen wordt. Ik zelf heb er niet veel aan omdat ik verder dan Leiden moet, maar ik hoor vaker dat de druk meer op de. 46/.00/.16/30 zit dan de extra ICs. Daarom was ik positief verbaasd dat mensen gisteren met 7.46 vanaf Den Haag CS - Haarlem - Amsterdam nog konden zitten op Laan. Eerder was dat wel anders. Ik denk dat het is omdat het woensdag was. Fijn trouwens dat het je lukt om onmogelijke of niet ingeplande overstappen te halen 😃
Ik heb hierover al meerdere keren melding gemaakt bij de verantwoordelijke collega's. Het gaat helaas niet goed bij deze werkzaamheden. Dat geldt zowel voor het ingezette materieel op de trajecten waar wel gereden wordt en voor de communicatie op het station en onze Sociale Media kanalen. Ik ga ervan uit dat mijn collega's er alles aan doen om goed op de hoogte te zijn maar helaas is niet bij iedereen duidelijk voor welke trajecten de aanpassingen allemaal gelden. Ik ga hier nogmaals melding van maken! Bedankt voor het attenderen, Robert B en Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Leiden - Rotterdam (of andere stations verder dan Den Haag HS) en terug betekent gewoon 15 minuten extra reistijd vanwege de overstap op Den Haag Centraal. De aansluiting van de IC uit Leiden naar die richting Rotterdam varieert van 7 tot 10 minuten. Moet je wel in die tijd door de poortjes heen zijn en niet staan in zo'n enorme rij.

Sprinter reizigers (zoals ik) komer er wat gunstiger vanaf qua extra reistijd, ik kom met de sprinter vanaf De Vink, aankomst 7.38 Den Haag. Mijn reisadvies uit de planner 's morgens is nu op de IC naar Eindhoven van 7.46 en dat is maar 9 minuten meer dan normaal, maar als de sprinter een minuutje vroeger aankomt haal ik nog net de sprinter naar Dordrecht van 7.40 (gister en vandaag gelukt).
Terug heb ik normaal zonder werkzaamheden de aansluiting op Laan van NOI, 17.36 aankomst IC Laan en 17.41 vertrek. Nu aankomst IC 17.36 op Centraal en dan gaat de sprinter om 17.40. Die wordt niet als overstap aangegeven in de reisplanner omdat de overstap daar 5 minuten moet zijn, maar ik heb hem wel bijna iedere keer gehaald. Dus dan geen extra reistijd, wel iedere keer een overvolle sprinter met vaak achterblijvers na Centraal. Maar volg je de planner, dan ben je wel langer onderweg.

Gisterochtend had ik zelfs een nog onmogelijker overstap. mijn sprinter vanaf De Vink van 7.22 reed niet, dus de volgende dan maar, die heeft een geplande aankomst op Den Haag Centraal van 7.51. Planner geeft overstap van 16 minuten op IC van 8.07 (die uiteindelijk niet reed), maar om 7.55 gaat er een sprinter, dus daar ging ik voor. Op De Vink helemaal vooraan ingestapt, flink doorgestapt op Den Haag, kort sprintje getrokken, en wat schetst mijn verbazing, de IC van 7.52 stond er nog en pas net op het moment dat ik ingestapt was floot de HC. Nu was de sprinter van De Vink wel een minuutje vroeger aangekomen en stond er niet zo'n rij bij de poortjes, maar toch een knappe overstap.

@Lies ik zag vanmorgen wel de extra IC van 7.33 weggaan van Den Haag, die had nog meer dan genoeg plek.
Reputatie 5
En als je in Den Haag Centraal uitstapt vanuit een IC op spoor 8 of 9 en wilt (of liever nu moet) overstappen kun je maar beter of zover mogelijk naar voren instappen of een kwartier overstaptijd inplannen. Want voordat je uit zo'n lange rij bent.
Achteraan via de trappen overstappen is ook nog een optie.

Zulke drukte doet mij als Leienaar denken aan 3 oktober op de Blauwpoortsbrug als de optocht net afgelopen is. 🤣




PS,
foto "geleend" van Twitter.


Pff... Nog maar 1,5 week. Dit soort taferelen zijn echt vervelend. En voor sommige overstappen is de tijd sowieso al krap maar nu helemaal. Tenminste, ik denk dat Leiden - Rotterdam nu lastig te halen is met een overstap.

We rijden nu een deel stapvoets naar Leiden vanaf Den Haag CS met IC 7.46, maar komen wel conform reisplanner aan en geen vertraging (de reistijd is aangepast gedurende deze weken) . En het is zowaar mogelijk om nog te zitten vanaf Laan van Noi en Leiden . Het is dan ook een woensdag en dan zijn er meer mensen vrij.
Reputatie 7
Badge +3
Op kleine stations als De Vink wordt geen personeel ingezet. Borden (als ze goed staan) zijn wel genoeg. Maar degene bij het busplein stond eerst een kwartslag gedraaid zodat deze naar het busplein zelf wees, nu dus dat je vanaf dat pleintje onder het spoor naar Voorschoten moet.
Misschien zijn er klachten over geweest die iemand het even verbeterd heeft

Er zou gisteravond ook geen CiCo bij Leiden Lammenschans hebben gestaan, terwijl er vorige week wel eentje stond. Advies was dan om maar niet uit te checken in Alphen.
Badge +3
En wat personeel inzetten om mensen de weg te wijzen (i.p.v. bordjes of posters) is teveel gevraagd?

Oké, op de Vink weten de meesten de weg wel, maar dan nóg verkeerde borden/posters terwijl de CiCo mobiele palen al goed stonden? Ik vind het (als het alleen daar op de Vink al mis gaat) een knap staaltje miscommunication, om het maar even op zijn Frans te zeggen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Tja, communicatie.
Bij De Vink wees vorige week het bord voor de NS bussen (na 23.00 uur geen treinen meer) naar het buspleintje naast station De Vink aan de "Leiden" kant, terwijl de tijdelijke CiCo paatljes al het weekend ervoor stonden bij de bushalte op de Trompweg in Voorschoten. Gisterochtend was dat veranderd zodat het bord zo wees dat je het tunneltje onderdoor moest naar Voorschoten en daar stond een volgend bord om reizigers naar de Trompweg te leiden.
Ik vond het al zo vreemd dat de bussen zouden vertrekken van het busplein, want bij vorige werkzaamheden was het iedere keer vanaf de Trompweg.
Badge +3
Auw, wel off-topic maar die communicatie hè?

Dan vertrekken er (overmacht, iets met Bergen op Zoom en Goes en zo) een bus én een trein... (bovenleiding stuk, best vervelend maar belangrijk. Een defecte roltrap of lift moet ook binnen 4 uur gerepareerd zijn las ik!) 🤔

https://twitter.com/erikjan/status/1113192197904584708

Thanks! Ik pak de trein verder. Kijk hoe de #ns de gehele bus laat genieten van onze vertrekkende trein waardoor we nog 30 minuten langer moeten wachten. De overtreffende trap van klantonvriendelijkheid

Dat laatste (de klantonvriendelijkheid) ging niet over een roltrap of lift natuurlijk, maar als die binnen 4 uur weer zou moeten werken las ik vandaag als toezegging, of anders wordt er door ProRail/NS assistentie geregeld? Misschien een taxi of zo :D

Beetje vreemde SLA (service level agreement) of terms of service lijkt me, als bedrijf...
Badge +3
Ik doe het toch (tweet)... NS heeft echt geen idee!

https://twitter.com/NS_online/status/1113186856680685568

Ik begrijp dat de sprinter niet stopte op Heemstede-Aerdenhout terwijl hij dat wel had moeten doen. Om welke sprinter ging het precies? Dan maak ik er melding van.
Reputatie 7
Badge +3
Nieuwe trend?
De 6300 sprinter die niet stopt op sprinter stations tussen Leiden en Den Haag:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190402/6371
https://treinposities.nl/ritinfo/20190402/6375
https://treinposities.nl/ritinfo/20190402/6362

Toch weer een "IC" erbij.... 🙄
Reputatie 7
Badge +3
En als je in Den Haag Centraal uitstapt vanuit een IC op spoor 8 of 9 en wilt (of liever nu moet) overstappen kun je maar beter of zover mogelijk naar voren instappen of een kwartier overstaptijd inplannen. Want voordat je uit zo'n lange rij bent.
Achteraan via de trappen overstappen is ook nog een optie.

Zulke drukte doet mij als Leienaar denken aan 3 oktober op de Blauwpoortsbrug als de optocht net afgelopen is. 🤣



PS,
foto "geleend" van Twitter.
Reputatie 6
Het ging vanmiddag ook niet echt lekker in Den Haag, met vertraagde en uitgevallen treinen. Mijn 2154 vertrok uit Leiden met +8, uit Leiden met +14 (wegens rijden met e en slakkengang) om vervolgens in Haarlem te worden opgeheven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kom nu net vanaf Sloterdijk, normaal rijdt hier dan een Virm-6 nu een gekoppelde SNG4 en SNG3. Ja dit past dus totaal niet en is gewoon gevaarlijk om te rijden russen Sloterdijk en Haarlem m.i. Als er wat gebeurd is het slachtoffer niet bereikbaar. Kan hier nu echt niet iets anders rijden op dit tijdstip??
Normaal rijdt tussen Haarlem en Amsterdam 4 keer per uur een IC, nu met de werkzaamheden maar 2 keer uur een IC (met in de spits wel meestal 2 stellen) en is de sprinter vanuit Den Haag doorgetrokken naar Amsterdam. Maar die IC valt nog wel eens uit, zoals vandaag de 2150, 2169, 2154 en 2173. Dan past het zeker niet meer.

En als die sprinter toch als een "vervang IC" rijdt, dan kan die ook wel de sprinter stations overslaan.
https://treinposities.nl/ritinfo/20190402/6371
Was die wel weer op tijd in Den Haag.
Ik zie in meerdere topics onvrede voorbij komen over de werkzaamheden en dan met name de informatievoorziening, of het ontbreken hiervan, en de gevolgen op andere trajecten. Ik heb hierover contact opgenomen met de Operationeel Manager van de regio en zij geven aan dat er ook diverse problemen zijn binnengekomen. Zij kijken op dit moment wat er wel en niet aangepast kan worden om de problemen te verminderen. Ik ga wel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht dat de overlast in zijn geheel wordt weggenomen. Deze werkzaamheden zijn erg complex, uitgebreid en hebben hierdoor ook een erg groot effect. De aansluitende trajecten moeten echter wel goed voorzien blijven om grote overlast te voorkomen.


De laatste reactie van Jouke is ook al weer van 7 dagen geleden en geen update in dit topic. Geeft mij wacht geen goed gevoel over NS. Gezien de andere topics over werkzaamheden helaas geen verbetering merkbaar.
Ik kom nu net vanaf Sloterdijk, normaal rijdt hier dan een Virm-6 nu een gekoppelde SNG4 en SNG3. Ja dit past dus totaal niet en is gewoon gevaarlijk om te rijden russen Sloterdijk en Haarlem m.i. Als er wat gebeurd is het slachtoffer niet bereikbaar. Kan hier nu echt niet iets anders rijden op dit tijdstip??
Reputatie 5
@Lies
Dan zijn wij langs elkaar heen gereden want ik zat in de sprinter van 17.40 met +4 die van spoor 9 vertrok.

Ik begreep later dat er een tijdlang een trein defect heeft gestaan op spoor 8https://twitter.com/ProRail_VL/status/1112783048922337283
De SNG sprinter die nu iedere keer rond die tijd op spoor 8 aankomt ging daardoor naar 10 en jouw IC dus naar 9 waar het qua poortjes erg krap is. Vandaar dat er nu van die afzetpaaltjes en linten staan en vanmorgen ook een paar man personeel erbij. Soms verzetten ze die afzetpaaltjes iets zodat er 2 poortjes extra zijn voor de uitcheckers (en dus 2 minder voor de incheckers). Maar het blijft behelpen en dringen. Ik ga nu bv 's morgens bij overstappen naar mijn trein richting Delft ook niet meer door de poortjes bij spoor 6/7, is ook dringen, ik loop wel iets door naar de veel grotere rij poortjes vanaf spoor 5.


Grappig. Die sprinter zag ik voorbij komen.

De afzetpaaltjes staan er elke middag. Zonder die paaltjes zou het helemaal niet werken denk ik. 's Ochtends ben ik er te vroeg voor. Einde middag ben ik meestal half uur later. Dan is het nu ook nog druk hoor. Gelukkig is den haag mijn eindbestemming en kan ik vrij ontspannen door poortjes heen op 8/9. Mijn fiets wacht toch wel op me 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Lies
Dan zijn wij langs elkaar heen gereden want ik zat in de sprinter van 17.40 met +4 die van spoor 9 vertrok.

Ik begreep later dat er een tijdlang een trein defect heeft gestaan op spoor 8
https://twitter.com/ProRail_VL/status/1112783048922337283

De SNG sprinter die nu iedere keer rond die tijd op spoor 8 aankomt ging daardoor naar 10 en jouw IC dus naar 9 waar het qua poortjes erg krap is. Vandaar dat er nu van die afzetpaaltjes en linten staan en vanmorgen ook een paar man personeel erbij. Soms verzetten ze die afzetpaaltjes iets zodat er 2 poortjes extra zijn voor de uitcheckers (en dus 2 minder voor de incheckers). Maar het blijft behelpen en dringen. Ik ga nu bv 's morgens bij overstappen naar mijn trein richting Delft ook niet meer door de poortjes bij spoor 6/7, is ook dringen, ik loop wel iets door naar de veel grotere rij poortjes vanaf spoor 5.
Reputatie 5
Vandaag kwam ik omstreeks 17.46 aan op Den Haag CS op spoor 9 uit een vertraagde IC. Vertraging was +7. Natuurlijk was de helft van de poortjes voor naar de hal lopende reizigers en de andere helft voor de reizigers die het perron op wilden. Maar wat een chaos. Mensen die elkaar wegduwen omdat ze net die ene aansluiting dreigen te missen doordat 800 mensen door de poortjes heen moeten. Ik zat redelijk voorin en zag dat toen ik er door heen was, nog paar minuten mensen blijven komen door die poortjes. Nog iets minder dan 14 dagen... 😬
Badge
@egeerling

Ze hangen in Lelystad zeker weten niet op de perrons, bij de poortjes of op de trappen richting de perrons, als ze wel op Lelystad hangen dan vallen ze in ieder geval totaal niet op als je naar de trein loopt.

Dat weet ik heel zeker anders waren ze me echt wel opgevallen.

@Momo, op Amsterdam hangen ze dan vaak op de muurtjes richting de perrons waar de treinen normaal vandaag vertrekken richting Leiden. Voor de 4600 serie zou dat dan bij de trappen van perron 13/14 zijn. En voor de 2100/2200 zou dat dan bij de trappen naar perron 2 moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik was gister toch even met het boekenweekgeschenk op pad en was o.a. even in Amsterdam. Daar zag ik wel ergens een poster hangen. Maar ik ben niet echt op onderzoek gegaan, ik ben ook niet echt goed bekend op Amsterdam Centraal en weet niet of ze dan specifiek hangen bij de perrons vanwaar de treinen richting Leiden vertrekken.
Ik ben woensdag in Lelystad; ik ga wel even op onderzoek uit. Mijn voorgevoel zegt overigens nee.
Badge


Hangen er overigens posters op stations Lelystad?

Als ze er hangen zijn ze mij in ieder geval niet opgevallen.

Reageer