beantwoord

Aangepaste dienstregeling Leiden

  • 25 maart 2019
  • 69 reacties
  • 2889 Bekeken

Toch nog even een ander/nieuw topic. Gisteren is er voor de komende drie weken een aangepaste dienstregeling van start gegaan. De consequentie hiervan is tussen Haarlem-Leiden (en vast op andere trajecten ook een hoop aanpassingen die ik zo niet weet), 2 ipv 4 intercities per uur en 2 sprinters per uur die nog rijden, zodat je nog altijd 1 trein per kwartier hebt. Prima oplossing, vind ik.

Echter, vandaag bleek het in de praktijk heel anders en ben ik vandaag dubbel(!) zoveel reistijd kwijt geweest als normaal (alles bij elkaar 3 uur ipv mijn gebruikelijke 1,5 uur).
's Ochtends waren er treinen die uitvielen, de eerste ruim van tevoren aangekondigd, de laatste last-minute. Later op de dag was het aantal treinen beperkt tot alleen maar de 2 sprinters per uur met eindbestemming Amsterdam ipv Haarlem. Dit is natuurlijk véél te weinig, zeker voor in de spits. Het gevolg: overvolle treinen en een hoop ongemak.

Zijn dit opstartproblemen? Ligt het eraan dat storingen minder goed op te vangen zijn doordat er minder speling is met andere treinen en sporen?
M.a.w. gaat de situatie zoals vandaag nog vaker voorkomen of was dit toeval?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 25 maart 2019, 21:19

Ik zie in meerdere topics onvrede voorbij komen over de werkzaamheden en dan met name de informatievoorziening, of het ontbreken hiervan, en de gevolgen op andere trajecten. Ik heb hierover contact opgenomen met de Operationeel Manager van de regio en zij geven aan dat er ook diverse problemen zijn binnengekomen. Zij kijken op dit moment wat er wel en niet aangepast kan worden om de problemen te verminderen. Ik ga wel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht dat de overlast in zijn geheel wordt weggenomen. Deze werkzaamheden zijn erg complex, uitgebreid en hebben hierdoor ook een erg groot effect. De aansluitende trajecten moeten echter wel goed voorzien blijven om grote overlast te voorkomen.
Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is ook wat Rover noemt in punt 7 van hun brief aan NS

Ook wordt er gesproken over een “aangepaste dienstregeling”. Waarom staat er niet gewoon dat er “minder treinen” rijden? Is het niet beter om bij zo’n grote wijziging de aanpassingen van de dienstregeling toch explicieter te communiceren. Jullie verwijzen naar de reisplanner maar veel reizigers vinden een overzicht wat wel/niet rijdt wel zo praktisch.

Iets wat ik vorig jaar zelf al eerder had aangegeven.
https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-onduidelijke-communicatie-bij-werkzaamheden-50299
Reputatie 7
Badge +3
Dat is ook wat Rover noemt in punt 7 van hun brief aan NS

Iets wat ik vorig jaar zelf al eerder had aangegeven.https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-onduidelijke-communicatie-bij-werkzaamheden-50299

En waar toen ook al hele goede suggesties zijn gedaan 😎 waar vervolgens niks mee gedaan is.
Ook de redenering dat "de gemiddelde reiziger" helemaal niet wil weten wat er veranderd is, maar gewoon wil weten wat er rijdt, slaat volgens mij nergens op, zeker niet op weekdagen en dubbelzeker niet in de spits.
Ik heb hierover al meerdere keren melding gemaakt bij de verantwoordelijke collega's. Het gaat helaas niet goed bij deze werkzaamheden. Dat geldt zowel voor het ingezette materieel op de trajecten waar wel gereden wordt en voor de communicatie op het station en onze Sociale Media kanalen. Ik ga ervan uit dat mijn collega's er alles aan doen om goed op de hoogte te zijn maar helaas is niet bij iedereen duidelijk voor welke trajecten de aanpassingen allemaal gelden. Ik ga hier nogmaals melding van maken! Bedankt voor het attenderen, Robert B en Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Het is zo druk dat alles en iedereen 3 hoog op elkaar gestapeld is.


Willen alle reizigers van De Vink naar Leiden Centraal nu instappen en zoveel mogelijk naast en op elkaar gaan liggen? 🤣


Reputatie 7
Badge +3
@Lies
Dan zijn wij langs elkaar heen gereden want ik zat in de sprinter van 17.40 met +4 die van spoor 9 vertrok.

Ik begreep later dat er een tijdlang een trein defect heeft gestaan op spoor 8
https://twitter.com/ProRail_VL/status/1112783048922337283

De SNG sprinter die nu iedere keer rond die tijd op spoor 8 aankomt ging daardoor naar 10 en jouw IC dus naar 9 waar het qua poortjes erg krap is. Vandaar dat er nu van die afzetpaaltjes en linten staan en vanmorgen ook een paar man personeel erbij. Soms verzetten ze die afzetpaaltjes iets zodat er 2 poortjes extra zijn voor de uitcheckers (en dus 2 minder voor de incheckers). Maar het blijft behelpen en dringen. Ik ga nu bv 's morgens bij overstappen naar mijn trein richting Delft ook niet meer door de poortjes bij spoor 6/7, is ook dringen, ik loop wel iets door naar de veel grotere rij poortjes vanaf spoor 5.
Reputatie 7
Badge +3
De klachten over de informatievoorziening en dan met name het ontbreken ervan is iets wat al eerder aangekaart is. Bv bij werkzaamheden tussen bv Rotterdam en Den Haag waarbij ook een aanpassing in de dienstregeling was rond Haarlem, maar dit niet duidelijk werd gecommuniceerd.
En nu met deze werkzaamheden bij Leiden is dat weer het geval omdat er o.a. minder IC's vanaf Lelystad rijden.
Niet alleen hier op de community maar ook op Twitter zie ik veel klachten dat reizigers niet op de hoogte waren hiervan en waarom er geen informatie over deze werkzaamheden was. Iemand die van bv Almere naar Amsterdam Zuid reist zal er niet van uit gaan dat werkzaamheden bij Leiden invloed hebben op zijn reis. Wanneer het andersom is, werkzaamheden bij Almere, dan heb ik er bij Leiden of Delft toch ook geen last van? Dus ga je niet kijken in de reisplanner, want je hebt geen trigger om dat te doen. Die trigger zal NS dan wel moeten geven, bv door overal posters op te hangen.

Bij eerdere klachten werd er vaak terug gekoppeld door de moderators dat het nu eenmaal niet mogelijk is om op ieder station waarvan de dienstregeling wordt aangepast vanwege de werkzaamheden een poster met informatie op te hangen. Dat kan wel, maar dat is blijkbaar iets wat NS niet wil of teveel moeite vindt. Gevolg is dat er iedere keer weer reizigers zijn die totaal verrast zijn dat de trein die ze iedere dag nemen opeens niet rijdt. Zo veel moeite hoeft het toch niet te kosten om op die stations een poster op te hangen?

Daarnaast, zorg de week voor de werkzaamheden voor een omroepbericht op de stations. Die heb ik voor deze werkzaamheden niet gehoord. Dit is iets wat bij andere werkzaamheden wel gedaan werd.

En stuur degene voor wie de aanpassingen relevant zijn een mail. Juist afgelopen maand is een NS Extra mail verstuurd dat je bij je instellingen kunt aanvinken dat je persoonlijke informatie over je traject wilt ontvangen en dat ook hiervoor de voorwaarden zijn aangepast. Ik heb dat aangevinkt, maar heb geen enkele persoonlijke informatie ontvangen. En dit zou nu juist een uitgelezen kanaal kunnen zijn om dit soort info te versturen.
https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/persoonlijke-services-met-ns-extra-geen-melding-ontvangen-bij-werkzaamheden-56669


Ik herhaal maar even wat ik ergens vorig jaar al in een ander topic over een dergelijk issue heb gezegd: "Probleem is denk is dat de mensen die dit bedenken niet als reizigers ernaar kijken. Dat denken ze misschien wel, maar uit meerdere topics (niet alleen hierover) blijkt dan maar weer dat regelmatig de plank misgeslagen wordt."
Reputatie 7
Badge +3
ProRail zei het iets anders: " Treinen worden op maximale lengte gebracht" .
@Jeroen : Ik snap je betoog en begrijp ook dat het soms noodzakelijk is dat op een bepaald traject lang aan één stuk wordt gewerkt. Ik denk dat alleen de periode waarin beter had gekund. Momenteel is bijna iedereen aan het werk, een planning bijvoorbeeld in de meivakantie had voor minder drukte gezorgd.

Het gebeuren op Haarlem de afgelopen 2 dagen is natuurlijk een fiasco. Een dubbeldeks intercity van 6 of 9 stellen om vervangen door een sprinter van 4 bakken is ongehoord. Temeer daar hieraan geen enkele communicatie richting de reiziger vooraf is aangegaan. Ik vind het jammer dat de communicatie over werkzaamheden telkenmale zo chaotisch verloopt.

Ik vind dat NS de afgelopen jaren hierin zeer weinig geleerd heeft van eerder opgedane ervaringen bij werkzaamheden.
Reputatie 7
Badge +3
Zie ook
https://www.rover.nl/actueel/1618-geschrapte-treinen-roepen-vragen-op

Ook hier de constatering dat de communicatie te wensen overliet.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb werkelijk geen idee of dit alleen te maken heeft met de werkzaamheden. Bij de vervallen sprinter van 17.40 naar Amsterdam via Schiphol stond dus vanwege een defecte trein. Mogelijk was dat sprinter 4650 naar Den Haag die om 17.40 terug had moeten gaan maar niet verder kwam dan Hoofddorp, maar dat kan dan toch niets te maken hebben met de uitval van de IC's Den Haag - Amsterdam?

Het is natuurlijk wel zo met maar de helft van de sporen bij Leiden in gebruik voor de treinen richting Den Haag, de werktreinen en de overvolle treinen dat elke verstoring nu 2 of 3 keer zoveel overlast geeft als normaal en dit soort toestanden veroorzaakt..

Ik verbaas me er nog over dat ik behalve maandagochtend en nu deze vrijdagmiddag geen extra vertraging bovenop de aangekondigde extra reistijd heb. En ook die extra reistijd valt voor mij ook nog mee; 's morgen 9 minuten en 's middag als mijn IC vanuit Delft op tijd is maar 3 minuten (dit laatste wel met een overstap die de reisplanner niet aangeeft omdat het maar 4 minuten is van spoor 4 naar 9 op Den Haag CS).
Reputatie 7
Badge +3
Ik zet mijn geld er op dat @Momo zondag niet op pad gaat met het boekenweekgeschenk! :P
Ik krijg net wel 2 van die boekenweekgeschenken binnen. Maar ik heb er inderdaad niet veel trek in om me in de drukte te mengen, heb deze week al paar keer opgepropt gestaan.

Ik ben alleen niet op Leiden zelf geweest, dus misschien kan ik even gaan kijken wat ze nu allemaal aan het doen zijn en de drukte bekijken.
Badge +3
Woeha! En zowaar, een postertje met informatie 🤣
Ik ben woensdag in Lelystad; ik ga wel even op onderzoek uit. Mijn voorgevoel zegt overigens nee.
Reputatie 7
Badge +3
Ik was gister toch even met het boekenweekgeschenk op pad en was o.a. even in Amsterdam. Daar zag ik wel ergens een poster hangen. Maar ik ben niet echt op onderzoek gegaan, ik ben ook niet echt goed bekend op Amsterdam Centraal en weet niet of ze dan specifiek hangen bij de perrons vanwaar de treinen richting Leiden vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
En als je in Den Haag Centraal uitstapt vanuit een IC op spoor 8 of 9 en wilt (of liever nu moet) overstappen kun je maar beter of zover mogelijk naar voren instappen of een kwartier overstaptijd inplannen. Want voordat je uit zo'n lange rij bent.
Achteraan via de trappen overstappen is ook nog een optie.

Zulke drukte doet mij als Leienaar denken aan 3 oktober op de Blauwpoortsbrug als de optocht net afgelopen is. 🤣



PS,
foto "geleend" van Twitter.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, communicatie.
Bij De Vink wees vorige week het bord voor de NS bussen (na 23.00 uur geen treinen meer) naar het buspleintje naast station De Vink aan de "Leiden" kant, terwijl de tijdelijke CiCo paatljes al het weekend ervoor stonden bij de bushalte op de Trompweg in Voorschoten. Gisterochtend was dat veranderd zodat het bord zo wees dat je het tunneltje onderdoor moest naar Voorschoten en daar stond een volgend bord om reizigers naar de Trompweg te leiden.
Ik vond het al zo vreemd dat de bussen zouden vertrekken van het busplein, want bij vorige werkzaamheden was het iedere keer vanaf de Trompweg.
Verder wil ik ook nog iets kwijt over de chaotische informatievoorziening. Even een concreet voorbeeld:
"De treinen rijden weer normaal rond dinsdag 26 maart 05:30 uur.
Reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal reizen via Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport.".
Dit klopt niet, voor de reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal gaat de sprinter wel gewoon, en Haarlem moet m.i. Amsterdam Centraal zijn.

Dit soort onjuistheden kom ik meer tegen.
Reputatie 2
De grote storing tussen Leiden en Haarlem valt op een erg ongelukkig moment. Omdat er maar de helft van de perrons bruikbaar zijn is inderdaad de bijsturing heel erg lastig. Ik zag vanmorgen ook al dat kleine vertragingen al snel andere treinen ook vertraagde. Het is op dit moment gewoon heel krap. Ook bijvoorbeeld tussen Alphen a/d Rijn en Leiden heeft hier last van omdat er bij problemen niet meer uitgeweken kan worden naar spoor 4a.
Reputatie 7
Badge +3
De seinstoring tussen Den haag en Leiden komt inderdaad erg ongelegen. Het zorgde o.a. ook voor volle sprinters op Den Haag Centraal. Zelf stond ik in die van 17.40 maar niet iedereen kon mee. Er liep ook 3 a 4 man/vrouw V&S op het perron om het denk ik nog een beetje in goede banen te leiden.
Reputatie 7
Badge +3
Verder wil ik ook nog iets kwijt over de chaotische informatievoorziening. Even een concreet voorbeeld:
"De treinen rijden weer normaal rond dinsdag 26 maart 05:30 uur.
Reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal reizen via Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport.".
Dit klopt niet, voor de reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal gaat de sprinter wel gewoon, en Haarlem moet m.i. Amsterdam Centraal zijn.

Dit soort onjuistheden kom ik meer tegen.

De sprinter gaat inderdaad ook nog, die rijdt zelfs door naar Amsterdam. Wat ik denk is dan men niet iedereen die naar Haarlem moet in die sprinter wil hebben, dat gaat gewoon niet passen.
Ik heb zelf ondervonden hoe vol de sprinter naar Amsterdam was (de 4600 die normaal al naar Amsterdam gaat) en zag op het andere perron de sprinter uit Haarlem/Amsterdam aankomen, ook tot het nokkie gevuld.
Aan de andere kant, de enige nog overgebleven IC zal denk ik net zo vol zijn geweest.

Verder wil ik ook nog iets kwijt over de chaotische informatievoorziening. Even een concreet voorbeeld:
"De treinen rijden weer normaal rond dinsdag 26 maart 05:30 uur.
Reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal reizen via Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport.".
Dit klopt niet, voor de reizigers tussen Haarlem en Leiden Centraal gaat de sprinter wel gewoon, en Haarlem moet m.i. Amsterdam Centraal zijn.

Dit soort onjuistheden kom ik meer tegen.
De sprinter gaat inderdaad ook nog, die rijdt zelfs door naar Amsterdam. Wat ik denk is dan men niet iedereen die naar Haarlem moet in die sprinter wil hebben, dat gaat gewoon niet passen.
Ik heb zelf ondervonden hoe vol de sprinter naar Amsterdam was (de 4600 die normaal al naar Amsterdam gaat) en zag op het andere perron de sprinter uit Haarlem/Amsterdam aankomen, ook tot het nokkie gevuld.
Aan de andere kant, de enige nog overgebleven IC zal denk ik net zo vol zijn geweest.



Ik hing vanmiddag ergens in de sprinter van 17.40 uur vanaf Sloterdijk naar Haarlem. Normaal is dit een dubbeldekker met 6 treinstellen die dan ook nog steeds behoorlijk vol is. Nu reed een 6 baks SLT.
Dat ging natuurlijk niet passen. Jammer dat het toch weer zo moet gaan tijdens werkzaamheden.
Reputatie 7
Badge +3
Het ligt natuurlijk niet alleen aan de werkzaamheden, die seinstoring komt er ook nog bij.
Zonder die seinstoring had er 1 IC naar Haarlem gereden, die dan ook zoveel mogelijk 2 x 6 bakken was geweest (dan reed in ieder geval vanmorgen wel tijdens de spits. Dan had er ook een extra IC tussen Den Haag en Leiden gereden om daar de ergste drukte wat te verlichten. Nu namen veel reizigers naar Leiden de sprinter vanaf Den Haag. Normaal is de sprinter na De Vink bijna leeg, nu moet ik me met nog heel veel moeite eruit wurmen.
Badge +3
ProRail twitterde dat ze alle sprinters op maximale lengte gaan brengen. Hopelijk is dat structureel en niet alleen vanavond wegens de wisselstoring...
Ik zie in meerdere topics onvrede voorbij komen over de werkzaamheden en dan met name de informatievoorziening, of het ontbreken hiervan, en de gevolgen op andere trajecten. Ik heb hierover contact opgenomen met de Operationeel Manager van de regio en zij geven aan dat er ook diverse problemen zijn binnengekomen. Zij kijken op dit moment wat er wel en niet aangepast kan worden om de problemen te verminderen. Ik ga wel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht dat de overlast in zijn geheel wordt weggenomen. Deze werkzaamheden zijn erg complex, uitgebreid en hebben hierdoor ook een erg groot effect. De aansluitende trajecten moeten echter wel goed voorzien blijven om grote overlast te voorkomen.
Ik haal even een bericht van MOMO van 26 dagen geleden tijdens de vorige werkzaamheden aan:

"Gelukkig" voor Momo heeft NS maar 1 dag nodig gehad om haar en veel andere reizigers weer "blij" te maken.

Het was niet alleen de uitgevallen trein die voor veel drukte zorgde. Gister zowel op de heen als terugweg waren de sprinters die ik nam al zo vol dat de balkons en gangpaden goed vol stonden. En ook in de andere sprinter die ik voorbij zag komen zag het erg knus uit.
's Morgens heb ik met deze aangepaste dienstregeling het "geluk" dat ik een overstap van 16 minuten heb op Den Haag Centraal en daarom al in de sprinter kan zitten voor die echt vol is, die zelfde mazzel heb ik 's middags in Delft niet. De uitgevallen trein vanmorgen zorgde er dus alleen voor dat de trein nu vol in kwadraat was. Het was voor het eerst in lange tijd dat ik hoorde dat de HC de 1e klas openstelde.

Ik stap in Delft uit en normaal gesproken zijn de reizigers wel ingestapt tegen de tijd dat ik Delft halverwege de (rol)trap omhoog ben, nu stonden er bij elke deur nog zoveel alsof er 2 of 3 treinen achter elkaar waren uitgevallen. De rit van Delft naar Schiedam zal voor deze mensen niet heel aangenaam geweest zijn.

Of er nu wel of geen werkzaamheden waren tussen Laan van NOI en HS weet ik niet. Ik heb vanmorgen en vanmiddag nog zitten kijken of ik vanuit de trein van en naar Centraal iets kon zien, maar ik zag geen enkele activiteit. Maar misschien hielden ze kantooruren aan 😁

Zoals al opgemerkt door Raymond, werkzaamheden prima, die moeten een keer gebeuren, maar probeer dan wel voor fatsoenlijk vervoer te zorgen in de aangepaste dienstregeling. Dus langere sprinters of anders een vervangende 1100 IC van Den Haag tot Schiedam. Er was vast wel ergens wat VIRM over nu de 2400 niet verder dan Leiden ging.
Ik "verheug" me nu al op de komende werkzaamheden bij Leiden.

Reageer