Aanhoudende stakingen OV: wat rijdt er nu wel en niet? | NS Community
beantwoord

Aanhoudende stakingen OV: wat rijdt er nu wel en niet?


Reputatie 5

De periodieke stakingen in het (streek)ov lijken voorlopig aan te houden. Maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er nu wel en niet rijdt. Op de NS-site bij ‘storingen’ staat meestal dat er dan bij de betreffende vervoerders helemaal geen treinen rijden, terwijl volgens mij niet al het personeel staakt. En hoe werkt het bij de bussen? Er staat dat streekvervoer staakt, maar rijden de stadsbussen dan wel (bijvoorbeeld de stadsbussen in Den Bosch)? En als een deel van de bussen dan wel rijdt, is dat dan in de reisplanners verwerkt zodat je iig vooraf weet wat er wel en niet rijdt?

icon

Beste antwoord door Olav93 3 March 2023, 18:06

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Die formulering 'streekvervoer' is heel krom. Het gaat hier om het personeel dat onder de CAO met die naam valt, maar dat is ook het stadsvervoer m.u.v. dat in de paar grote steden met een eigen maatschappij dat een eigen CAO hanteert (GVB, HTM en een deel van de RET).

Reputatie 7
Badge

Wat er wel en niet rijdt is verder altijd erg gokken met een staking. Ook de maatschappijen weten vooraf meestal niet goed wie er wel en niet komen werken en wat er daardoor wel en niet kan rijden waardoor de reisinformatie meestal een onbetrouwbare chaos wordt.

Reputatie 5

Wat er wel en niet rijdt is verder altijd erg gokken met een staking. Ook de maatschappijen weten vooraf meestal niet goed wie er wel en niet komen werken en wat er daardoor wel en niet kan rijden waardoor de reisinformatie meestal een onbetrouwbare chaos wordt.

Bij treinstakingen in bijvoorbeeld Engeland of Frankrijk is dat wel vaak het geval dat ze vooraf een beperkte dienstregeling kunnen geven van treinen die in ieder geval wel rijden.

Reputatie 1
Vanwege een staking door de vakbonden op 6, 8 en 10 maart, kan onze dienstregeling te maken krijgen met verstoringen. Check kort voor vertrek de reisplanner of maak gebruik van ander vervoer. Kijk voor meer info op: http://arriva.nl/staking

Wat er wel en niet rijdt is verder altijd erg gokken met een staking. Ook de maatschappijen weten vooraf meestal niet goed wie er wel en niet komen werken en wat er daardoor wel en niet kan rijden waardoor de reisinformatie meestal een onbetrouwbare chaos wordt.

Bij treinstakingen in bijvoorbeeld Engeland of Frankrijk is dat wel vaak het geval dat ze vooraf een beperkte dienstregeling kunnen geven van treinen die in ieder geval wel rijden.

Ongeveer een uur van tevoren is meestal wel duidelijk of een bus rijdt. Dan de reis plannen in de reisplanner zou genoeg moeten zijn. Er zijn ook apps als OV-info, waar u dezelfde informatie makkelijker kunt opzoeken.

Reputatie 7
Badge +2

Mwoh, dat ligt nogal aan waar de dienst van de chauffeur start. Ik heb zelf bv. vaak een vroege bus en of die rijdt weet je pas 3 minuten voor vertrek van m'n halte als de bus op het beginpunt staat.

Als je het echt wil weten kan je via busposities.nl de omloop terug volgen om te zien of een eerdere rit uitvalt (dan is er dus geen chauffeur). Moet je wel als vergelijking een eerdere stakingsdag nemen, want bij veel bedrijven wordt op de stakingsdagen niet van bus gewisseld.

 

Bij treinstakingen in bijvoorbeeld Engeland of Frankrijk is dat wel vaak het geval dat ze vooraf een beperkte dienstregeling kunnen geven van treinen die in ieder geval wel rijden.

Andere wetgeving. Het begrip "besmet werk" kennen ze in de meeste landen niet. Werkwilligen maken daar vaak gebruik van om extra uren te maken.

Spoorwegmaatschappijen in Engeland weten wel hoeveel mensen er ongeveer zullen staken en maken dan nieuwe, beperkte roosters op basis van het wel beschikbare personeel. Ook in Frankrijk worden de roosters bij een staking opnieuw ingedeeld op basis van het aantal werkwilligen.

In Belgie dient bij een staking 30% van de treinen te rijden en dient de dienstregeling uiterlijk de dag van te voren bekend te worden gemaakt.

Ik las trouwens vandaag dat nogal wat stakers bij het OV lid zijn van twee vakbonden en bij een staking bij beide bonden stakingsgeld opstrijken zodat ze nog meer "verdienen" dan wanneer ze werken. De FNV wil daar nu tegen gaan optreden maar niet duidelijk is of dat überhaupt wel verboden is. Verder gaat het gerucht dat de stakingskas bij de VVMC inmiddels vrijwel leeg is.

Mwoh, dat ligt nogal aan waar de dienst van de chauffeur start. Ik heb zelf bv. vaak een vroege bus en of die rijdt weet je pas 3 minuten voor vertrek van m'n halte als de bus op het beginpunt staat.

Als je het echt wil weten kan je via busposities.nl de omloop terug volgen om te zien of een eerdere rit uitvalt (dan is er dus geen chauffeur). Moet je wel als vergelijking een eerdere stakingsdag nemen, want bij veel bedrijven wordt op de stakingsdagen niet van bus gewisseld.

Ik gebruikte bewust het woord ‘meestal’. Maar dat laatste is nog een goede tip, dank!

Badge +3

Ligt er natuurlijk aan waar, want in Eindhoven is een groot deel van de bussen elektrisch en dan wordt er wel gewisseld (van voertuig, niet van omloop denk ik).

Reputatie 7
Badge +2

Ligt er natuurlijk aan waar, want in Eindhoven is een groot deel van de bussen elektrisch en dan wordt er wel gewisseld (van voertuig, niet van omloop denk ik).

Van de concessies waar ik zicht op heb worden ook elektrische bussen niet gewisseld. Let wel, ik doel erop dat de chauffeur z'n hele dienst de bus bij zich houd. Dan kan die chauffeur natuurlijk eventueel wel op de stalling een andere bus meenemen als ‘ie daar langs komt.

Badge +3

Weet de details niet, maar de (gelede) elektrische bussen hier hebben een actieradius van ik meen 80 km en dan zal er toch echt wel een uurtje geladen moeten worden met hoog vermogen. Dat is dan in de remise, maar volgens mij is er bij Eindhoven Airport ook een ‘laadstation’ voor die dingen (de bussen hebben een soort pantograaf).

Zie ze (off-topic) regelmatig ergens ‘stilgevallen’ staan overigens. LNG/CNG (aardgas) zou dan beter zijn, maar ja het moet allemaal echt 100% groen/uitstootvrij, dus op stroom die door wind en zon (of nucleair/waterkracht) opgewekt is.

Opladen tot pakweg 80% kan op zich wel binnen een half uur (tot 100% duurt veel langer), dus voor een korte omloop zou een chauffeur inderdaad de hele dag met dezelfde bus kunnen rijden.

Reageer