beantwoord

Aankomst IC Maastricht-Schagen om 6:32 in Eindhoven stelselmatig te laat

• 10 juli 2019
  • 9 reacties
  • 418 Bekeken

Dagelijks reis ik met de IC tussen Sittard en Eindhoven (dit is de IC van Maastricht naar Schagen). Deze vertrekt zo goed als eigenlijk altijd op tijd uit Sittard om 5:47. Aankomst in Eindhoven zou om 6:32 moeten zijn.

Het komt echter zeer regelmatig voor (gemiddeld 2 of 3 keer per week) dat deze vanwege een voorgaande goederentrein (vanuit Eindhove naar Venlo) of vanwege koppelen in Eindhoven ergens tussen 3 en 10 minuten te laat aankomt.

Op deze trein sluiten een aantal andere treinen aan en ook bussen. Volgens de reisplanner zou dit allemaal haalbaar moeten zijn, maar dat is dus heel vaak onmogelijk. Niet alleen voor mijzelf (in het geval ik aan een aansluitende bus moet hebben), maar ook voor veel medereizigers (afgaande op hun mede-gemopper) is dit toch erg vervelend. Met een enkele keer vertraging kan ik best leven, maar er lijkt hier toch echt structureel iets mis te gaan.

In hoeverre kan hier iets verbeterd worden?
icon

Beste antwoord door Danny NS 11 juli 2019, 17:13

Hoi kire1980 en welkom bij de NS Community!

Het is natuurlijk altijd erg vervelend als je een overstap met bijvoorbeeld een bus mist vanuit de trein. Je geeft zelf al 2 factoren aan waar de kans op vertraging het grootst is, ik zal het kort toelichten.

Af- en aankoppelen in Eindhoven.
In Eindhoven koppelen we af richting het zuiden en koppelen we soms aan richting het noorden. Dit hoort goed te gebeuren en het kan voorkomen dat de trein niet goed koppelt waardoor dit opnieuw moet. Hier kan wat tijd in gaan zitten. Nadat een trein richting het noorden is aangekoppeld zal deze trein opnieuw een aantal veiligheidstesten moeten doorlopen. Denk aan het testen van de remmen en veiligheidssystemen. Dit duurt ongeveer 3 minuten.

Goederentrein
Goederentreinen zijn erg zware treinen. Als een zware goederentrein vertraagd is kan het soms wijsheid zijn deze alsnog door te laten rijden omdat het laten afremmen en opnieuw optrekken van zo'n trein erg veel stroom kost.
Het kan in zo'n geval voorkomen dat deze trein voor jouw passagierstrein terecht komt. ProRail gaat de komende jaren investeren om meer ruimte op het spoor te realiseren door extra sporen aan te leggen en treinen dichter op elkaar te laten rijden met nieuwe systemen.
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi kire1980 en welkom bij de NS Community!

Het is natuurlijk altijd erg vervelend als je een overstap met bijvoorbeeld een bus mist vanuit de trein. Je geeft zelf al 2 factoren aan waar de kans op vertraging het grootst is, ik zal het kort toelichten.

Af- en aankoppelen in Eindhoven.
In Eindhoven koppelen we af richting het zuiden en koppelen we soms aan richting het noorden. Dit hoort goed te gebeuren en het kan voorkomen dat de trein niet goed koppelt waardoor dit opnieuw moet. Hier kan wat tijd in gaan zitten. Nadat een trein richting het noorden is aangekoppeld zal deze trein opnieuw een aantal veiligheidstesten moeten doorlopen. Denk aan het testen van de remmen en veiligheidssystemen. Dit duurt ongeveer 3 minuten.

Goederentrein
Goederentreinen zijn erg zware treinen. Als een zware goederentrein vertraagd is kan het soms wijsheid zijn deze alsnog door te laten rijden omdat het laten afremmen en opnieuw optrekken van zo'n trein erg veel stroom kost.
Het kan in zo'n geval voorkomen dat deze trein voor jouw passagierstrein terecht komt. ProRail gaat de komende jaren investeren om meer ruimte op het spoor te realiseren door extra sporen aan te leggen en treinen dichter op elkaar te laten rijden met nieuwe systemen.
@Danny NS

De remproeven moet de machinist weer opnieuw nemen na aankoppelen. Er wordt dan getest of het gekoppelde stel mee remt. Voor afkoppelen is dit voor de doorgaande trein niet nodig, wel voor de afgekoppelde trein, die zal opnieuw beproefd worden. Het eerste geval kan tot vertraging leiden, door als de trein niet tijdig binnen mag komen, het afkoppelen kost geen tijd, aangezien de doorgaande trein altijd als eerste weer zal vertrekken.
Goed om te weten Loes! Ik pas het aan in mijn bericht, bedankt 🙂.
Reputatie 7
Badge +2
Maar er wordt toch pas in Eindhoven aangekoppeld? Dat heeft dan toch geen invloed op het met vertraging aankomen in Eindhoven?
Of is het een kwestie dat de deuren nog even gesloten blijven bij het aankoppelen in Eindhoven?

Het overzicht van deze trein laat inderdaad zien dat deze meerdere keren met vertraging aankwam in Eindhoven, in veel gevallen is dan te zien dat er voor Eindhoven een tijdje langzaam is gereden, zoals gister tussen 6.32 en 6.38 (met +6 aankomst Eindhoven).

Dank voor de heldere (technische) toelichting.

Het is mij helemaal duidelijk dat het koppelen tijd kost en dat dit tijd kost. Normaalgesproken gaat dit ook vrij vlot. Punt is alleen dat deze trein achteraan koppelt en je daardoor het halve perron af moet lopen, wat veel tijd kost (ook al stap je helemaal vooraan uit).

Dan is het toch weer uitermate vervelend om te constateren dat alhoewel de trein in principe (redelijk) op tijd binnenrijdt, je toch de aansluiting niet kunt halen. En helaas gebeurd dit dus regelmatig meerdere keren per week...

Vanochtend was overigens een positieve uitzondering, geen goederentrein en geen koppelen, en dan is de trein ruim op tijd binnen (6:31) en zijn alle aansluitingen prima te halen.
Het kan idd een vertraagde goederentrein zijn of er is iets wat de rangeerbeweging doet vertragen. Het te koppelen treinstel moet eerst voorgebracht worden en soms loopt dit vertraging op door andere treinen die het rijpad blokkeert. De binnenkomende trein wil niet graag stoppen en blijft rollen en loopt dan vertraging op. Ook het binnenrijden gaat rustiger, omdat men bezet binnenkomt en daar dan weer andere regels voor gelden, maar dat weten onze machinisten wel te vertellen vermoed ik.
Reputatie 7
Badge
Het kan idd een vertraagde goederentrein zijn of er is iets wat de rangeerbeweging doet vertragen. Het te koppelen treinstel moet eerst voorgebracht worden en soms loopt dit vertraging op door andere treinen die het rijpad blokkeert. De binnenkomende trein wil niet graag stoppen en blijft rollen en loopt dan vertraging op. Ook het binnenrijden gaat rustiger, omdat men bezet binnenkomt en daar dan weer andere regels voor gelden, maar dat weten onze machinisten wel te vertellen vermoed ik.
Bezet binnenkomen betekent bij Tongelre Aansluiting al geel krijgen en voor het perron geel knipper. Dat betekent een langer stuk met 40 waar je normaal 80 kunt. Een voorgaande goederentrein uit Venlo zorgt er dan mogelijk ook voor dat het sein bij Tongelre rood blijft en dan rij je een aardig eindje langzaam. Dat zorgt voor aardige vertraging. Ook combineren veroorzaakt vertraging. Er moet zachtjes gecombineerd worden en daarna moet er nog een remproef genomen worden. Al met al heb je zo een knappe vertraging te pakken.
Reputatie 7
Badge +3
Een van de problemen in Eindhoven is vaak dat stellen die vooraan bijgekoppeld moeten worden te laat van het opstelterrein komen. Het treindeel uit Maastricht moet dan voor Eindhoven wachten.
Vanochtend weer het geval, trein is prima op tijd en weer weg in Sittard, Roermond en Weert en dan vervolgens helaas weer vanwege lamgzaam rijden en vervolgens het koppelen geen enkele aansluiting meer haalbaar in Eindhoven... Een hoop gemopper weer door de reizigers!

Ben benieuwd of dit morgen weer zo is (tegenwoordig wordt er blijkbaar op dinsdag en woensdag gekoppeld in Eindhoven), maar ben bang dat het morgen helaas ook zo zal zijn...

Het zou echt heel fijn zijn als dat verbeterd kan worden!

Reageer