Aankomsttijden Schiphol nachttrein

  • 12 december 2016
  • 24 reacties
  • 1116 Bekeken

Beste NS,
Vanuit Den Haag komt de trein nu aan om 04.00 of 05.00. Niet handig als je op deze tijden moet inklonken. Waarom staat de trein 8 minuten stil op HS, in plaats van verder rijden. Het zou voor de klanten, die op Schiphol werken beter uitkomen als de trein aansluiten op de diensten van mensen op Schiphol.

24 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Peter. In verband met onderhoudsroosters ('werk aan het spoor') kan helaas niet voor een andere regeling gekozen worden. In de nacht werkt ProRail uitgesmeerd over het gehele jaar op en rond het spoor en dit heeft soms gevolgen voor treintijden en in dit geval ook de lengte van een haltering. Ik geef je feedback door aan mijn collega's die over de (nieuwe) dienstregeling gaan, maar ik verwacht geen aanpassingen meer.
Dag Peter Brunings.

We hebben de vraag voorgelegd aan de dienstregelingsspecialisten. De aankomst- en vertrektijden van de nachttrein moeten passen binnen het nachtelijke onderhoud aan het spoor. Het traject Leiden - Schiphol - Amsterdam CS - Amsterdam Bijlmer heeft slechts twee sporen. Vanwege onderhoudswerkzaamheden is vaak maar één spoor beschikbaar. De treinen in de verschillende richtingen moeten elkaar dan kruisen op de grote stations. Het is daarom helaas niet mogelijk om te schuiven met de aankomst- en vertrektijden van de nachttreinen op Schiphol.
Beste NS.

Het is voor de vele werknemers op Schiphol een ware drempel geworden om te trein te nemen tijdens de vroege uren. Het komt vaak voor dat de eerste trein na de nachtnettreinen pas om 05:16 vertrekt vanuit Rotterdam Centraal om vervolgens de overstap op Leiden te missen. Gevolgen hiervan is dat grotendeels van de reizigers die vanuit Rotterdam, Den Haag en de tussengelegen stations op de Sprinter zijn toegewezen die op Schiphol pas om 06:16 aankomt. Dit is een gat van 1 uur en 15 minuten en op donderdagnacht en vrijdagnacht zelfs een gat van 1 uur en 45 minuten tussen de treinreis mogelijkheden tussen de bovengenoemde stations.

De overstap op Leiden is wel realistisch als de eerste trein om 05:12 vertrekt vanuit Rotterdam. Men heeft dan 2 minuten op papier om over te stappen, maar is bij een lichte vertraging ook niet te garanderen.

Ik en de vele collega's die nota bene frequente klanten zijn van de NS zijn de dupe sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan. De laatste nachtnettrein vertrok voorheen om 05:02 vanuit Rotterdam en vervolgens nog iets voor 06:00 aan te komen op Schiphol wat voor veel werknemers al voldoende was om op tijd te zijn voor hun dienst. Tegenwoordig is het vaak te laat melden vanwege de gemiste overstap of omdat de trein simpelweg iets later aankomt en een trein eerder nemen een veel te vroege optie is. (Lees donderdagnacht en vrijdagnacht)

Zoals een andere forumlid al aangaf zijn de wachttijden op stations ook niet te verkopen aan je klanten. Men staat vaak lang stil wat voor ons een 'onnodige' tijdverlies in gedachten brengt.

Wij zien graag meer duidelijkheid hierover.
Goedemorgen Cruzu, welkom op het forum.

Ik snap dat het ontzettend vervelend is dat je door de nieuwe dienstregeling niet meer op tijd op je werk kan zijn. Ik heb een vraag voor je, om het probleem voor mezelf iets duidelijker te krijgen.

Ik ben de reistijden even ingedoken, en ik zie dat de trein op maandag t/m woensdag om 5:12 vertrekt, met een aankomsttijd van 6:02. Zoals je zelf al aangeeft is dit wel met een krappe overstap op Leiden. Op donderdag en vrijdag vertrekt de trein inderdaad om 5:16, en ben je om 6:13 op Schiphol.

Nou is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal of je problemen ondervindt bij de treinen van maandag tot woensdag, die te laat vertrekken, of dat het puur gaat om de treinen van donderdag en vrijdag. Zou je me daar nog iets meer over kunnen vertellen?

Ik heb gelijk even nagevraagd waarom de treinen op donderdag en vrijdag later vertrekken, dit heeft met onderhoud te maken. Daardoor moet de eerste trein een paar minuten later vertrekken, en dat is ook de reden voor het gat tussen de treintijden. Ik snap dat dit ontzettend vervelend is, maar onderhoud is nodig.We proberen de impact hiervan zo klein mogelijk te houden, en ik vind het heel spijtig dat het voor jullie Schipholmedewerkers net verkeerd uitpakt. Ik zal je feedback doorgeven, maar net als mijn collega Klaas-Jan verwacht ik voorlopig geen aanpassingen.
Beste Chiel,

Bedankt voor de vlugge reactie.
Het gaat eigenlijk om alle werkdagen. Maandag t/m woensdag wanneer de trein om 05:12 vertrekt en er lichte vertraging soms ontstaat om onbekende redenen waardoor de overstap in Leiden niet word gehaald. En op Donderdag en vrijdag wanneer de eerste trein simpelweg iets later vertrekt en de gat groter wordt tussen de nachttrein aankomst op Schiphol en de eerste reguliere trein die kant op vanuit Rotterdam.

Dat laatste heeft u al een toelichting gegeven waarom de eerste trein iets later vertrekt vanuit Rotterdam. Het is echter nota bene maar 4 minuten waar het om gaat waardoor er eigenlijk een groot aantal reizigers de dupe ervan zijn.
Bedankt voor de aanvullende informatie Cruzu. Ik heb hier ook nog even met Chiel over gesproken en we gaan een melding maken van deze vervelende situatie. Of dit op korte termijn zal worden aangepast durf ik niet aan te geven, maar het is zeker van belang dat dit onder de aandacht wordt gebracht en dat gaan we doen.
Vandaag is helaas de trein die om 05:01 zou vertrekken (zonder een reden vermeld) opgeheven. Ik kreeg als advies om de trein van 03:32 Te nemen om vervolgens pas om 05:02 aan te komen op Schiphol. De volgende alternatief was veel later en die zou pas om 06:32 aankomen op Schiphol.
Voor reizigers die rond 06:00 aanwezig moesten zijn is dit natuurlijk heel erg vervelend. Of we moeten heel vroeg uit onze nest of we komen simpelweg te laat.
Dit is ook niet de eerste keer nota bene dat deze trein uitvalt en er weer gaten ontstaan tussen nachttreinen en reguliere treinen vanuit Rotterdam naar Schiphol. Blijkbaar is het voor NS of ProRail niet belangrijk genoeg om vroege luchtpassagiers en medewerkers van Schiphol een betrouwbare en gegarandeerde verbinding aan te bieden met Schiphol.
Reputatie 7
Cruzu, bedoel je de vroege trein van Rotterdam Centraal naar Schiphol Airport? Want deze zie ik niet in de planning naar voren komen.
Ja klopt. Stond in de reisplanner als 'rijdt niet'. Dus is er gewoon tussenuit gehaald om onbekende reden.

Vandaag wederom weer een nachttrein die niet reed terwijl een uur eerder en een uur later wel weer een trein ging. Moest noodgedwongen met de auto naar Schiphol toe, of het was te laat komen of veel te vroeg.

Wat gebeurd er allemaal?
Hoi Cruzu, wat een vervelende situatie.
Ik zal hier nogmaals een melding van maken. Zou je ons op de hoogte willen houden wanneer dit weer voorkomt?
Vandaag weer eens met de vroege trein vanuit Rotterdam (v05:15) met overstap op Leiden naar Schiphol gereisd.
Gepland stond dat ik vanaf Leiden met de Sprinter verder zou gaan en dus de overstap op de Intercity zoiezo zou missen.
Tot iedereens verbazing kwamen we om 05:46 (1 minuut te vroeg) binnen op Leiden waardoor er toch een cross-platform overstap gemaakt kon worden op de Intercity die klaar stond.

Hulde voor de machinist van treinstel VIRM 8614 die zijn best heeft gedaan om vele reizigers ongemak te bezorgen en iets sneller erover heeft gedaan. Ook zijn we het team van treinstel VIRM 8741 dankbaar voor het wachten!

Dat ene minuutje maakt al een groot verschil en zorgt voor veel minder ongemak.
Mijn complimenten NS!
Reputatie 2
Hi Cruzu, er zit behoorlijk wat speling op die lijn, dus een machinist met de vaart er in kan er zo 5 minuten vertraging uit halen. Zeker vroeg in de ochtend, begin je de dag toch vrolijk 🙂
Helaas vandaag de overstap op Leiden weer mis gegaan. Treinstel 8717 reed gewoon weg terwijl wij net uit treinstel 8728 stapten die met +2 minuten aankwam.

Jammer!

Ik spreek hier voor de vele Schiphol reizigers en wij balen van dit soort onbetrouwbare overstaptijden in vroege morgen. En te laat melden is al een straf op zich. Wij kunnen moeilijk een trein eerder nemen aangezien deze ook niet dagelijks dezelfde vertrektijd en aankomsttijden hebben. En de Intercity Direct rijd nog niet rond dit tijdstip.

Het valt mij op dat de ene conducteur wel even dat ene minuutje wacht en klantgericht is en andere weer niet en liever exact op tijd weg wilt. 1 minuut vertraging is voor deze trein te verwaarlozen op het traject Leiden - Schiphol die een VIRM makkelijk goed maakt.

Ben benieuwd naar reactie.
Reputatie 2
Hi Cruzu,

Het traject rond Schiphol is wel bijzonder druk, dus kleine vertragingen kunnen daardoor voor 1 trein al enorm omlopen omdat het zijn eigen pad niet meer kan volgen. Wel ben ik het met je eens dat die 1 a 2 minuten vertraging met gemak ingehaald kan worden zonder problemen te voorzaken. Dit speelt natuurlijk al jaren, en totdat de politiek zich er een keer mee gaat bemoeien gaat dit ook niet veranderen. Zo moeilijk is het allemaal niet, het is echt onwil.
Reputatie 3
Van de politiek moet je het niet hebben.
De politiek rekent NS af op de punctualiteit van de treinen.
Dat daardoor reizigers de overstap missen is niet belangrijk.
Allereerst bedankt voor je snelle reactie Coryza.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik snap dat het liefst alles volgens plan loopt. Al weet ik zeker dat dienstregelingen zo zijn ontworpen om ook marges te hebben in de rijtijden. De meeste treinen rijden rijden niet strak 140 km/h waar dat kan. Je merkt vaak dat er rond de 125-130 km/h gereden word in de praktijk om eens een voorbeeld te noemen. Ook EZR (lees energiezuinig rijden) word frequent toegepast. Waardoor in feite langzamer gereden word dan de maximum baanvaksnelheid.
Dus er zit wel degelijk marges in de rijtijden.
Bij vertraging van enkele minuten word er ook daadwerkelijk harder gereden om de verloren tijd in te halen in combinatie met kortere stopmomenten.

Al met al zit er bij beide factoren voor en nadelen aan. Of men wacht 1 minuutje langer op een aansluiting en is klantvriendelijk en haalt de minimale vertraging snel weer in, of men focust op het precies op tijd zijn en is bang om van zijn/haar rijpad te gaan en trapt de deuren snel dicht voor tientallen gedupeerde reizigers.

Vanuit het oog van de reizigers is dit gewoon 'reizigertje pesten' als het met opzet word gedaan. Het is niet transparant genoeg voor de reiziger om het op logistieke wijze in te zien waarom het gebeurd.
Het personeel wat dan aanwezig is heeft er zelf ook geen begrip voor. Dus ergens is er iets niet duidelijk en word er geen rechte lijn getrokken.

Waar zit dan de grens?
Wat is de prioriteit? Dienstregeling of reiziger?

Ik hoor het graag.
Jammer om te lezen dat dit nog speelt Cruzu. Het is lastig voor mij om deze situatie te beoordelen, wel wil ik aangeven dat dit nooit met opzet wordt gedaan. In principe moet een trein gewoon vertrekken op de aangegeven vertrektijd, daarom wordt er in de meeste gevallen ook niet gewacht op andere treinen. Nu geef je zelf ook al aan dat het effect van één minuut wachten niet groot is, maar vaak gaat het om meer dan één minuut. Reizigers moeten veilig in en uit kunnen stappen, daarnaast is er ook een planning en kan het zijn dat andere reizigers ook weer hun aansluiting missen. Zo zijn er afwegingen die gemaakt dienen te worden en begrijp ik dat deze voor jou vaak nadelig uitpakt.

Ik zal dit in ieder geval nogmaals aankaarten.
Reputatie 6
Badge +1
Van de politiek moet je het niet hebben.
De politiek rekent NS af op de punctualiteit van de treinen.
Dat daardoor reizigers de overstap missen is niet belangrijk.


De prioriteit van NS voor de grote review van 2019 is reizigerspunctualiteit, en niet treinpunctualiteit (daar wordt niet op afgerekend!). Vanuit dat oogpunt zou een focus op haalbare overstappen en een minuutje wachten dus beter scoren dan maar star vasthouden aan vertrektijden.
Even een screenshot gemaakt van de reisplanner van Rijden de Treinen om te laten zien hoe ongelukkig het is als je rond 06:00 op Schiphol wilt zijn vanuit Rotterdam.
Men word eigenlijk gedwongen om de trein van 03:32 te nemen! 😞
Reputatie 6
Badge
De meeste forenzen nemen gewoon de eerste IC direct lijkt mij?
De meeste forenzen nemen gewoon de eerste IC direct lijkt mij?
Volgens mij heb jij niet door dat op Schiphol de ochtendspits voor vliegtuigen meestal rond 07:00 begint. Dat betekent dat luchtreizigers en persooneel al ruim van te voren aanwezig dienen te zijn op de luchthaven.
Behalve dat, rijd de eerste Intercity Direct pas om 06:41 vanuit Rotterdam en vervolgens om 07:05 aan te komen op Schiphol. Dan ben ik als voorbeeld allang al aan het werk, en zitten de meeste passagiers al in het vliegtuig klaar voor vertrek.

Voor reizigers die in Amsterdam werken of op Schiphol in kantoren is de Intercity Direct natuurlijk de eerste wat op komt. Maar voor mensen die vroeg op de luchthaven aanwezig willen zijn is de trein niet bepaald ideaal. Veel collega's hebben de vertrouwen in de nachttreinen en vroege treinen verloren en pakken massaal weer de auto terwijl ik het blijf volhouden dat het relaxter is om met de trein van en naar werk te reizen. Maar dit word de laaste jaren steeds minder omdat de treinen om steeds meer ongunstigere tijden aankomt en vroeger dit niet zo was.
Reputatie 6
Badge
Ik heb wel degelijk door dat de diensten vroeg beginnen, maar jij hebt volgens mij niet door dat je pech hebt en het moet doen met het aanbod dat er is óf de auto.
Reputatie 6
Badge
Goed nieuws voor vroege vogels: Vanaf 4 september gaat de eerste ICD van Rotterdam naar Schiphol 13 minuten eerder: V. 6.28 A. 6.53. Helaas rijdt er vervolgens 45 minuten geen ICD, maar wel fijn dat er weer een iets vroegere verbinding komt.
Reputatie 6
Badge
En dan moeten al die mensen zich direct in die specifieke trein proppen. Dat wordt zeker standaard bomvol.

Reageer