beantwoord

Aanpassing dienstregeling Schiphol

• 15 juli 2020
  • 7 reacties
  • 330 Bekeken

Sinds deze week is de dienstregeling aangepast op t traject Den Bosch - Schiphol; aankondigingen hierover heb ik gemist. Ik rij dagelijks met de trein van Vught naar Amsterdam Zuid en nu blijkt mijn reistijd met 30 min toegenomen te zijn!! De directe aansluitingen zijn allemaal weg. Wachttijden lopen uiteen van 13 tot 28 min. Kan dat niet anders?

icon

Beste antwoord door Laura NS 17 juli 2020, 09:28

Deze is jaarlijks terugkerend. In de (aanloop naar de) zomervakanties worden de langere projecten uitgevoerd. Daar wordt al erg lang (meer dan een jaar) van te voren over nagedacht, gepland, afgestemd door Prorail en de aannemerij en de vervoerders op het spoor. Natuurlijk snapt men daarbij dat dit (vaak vervelende) impact heeft op onze reizigers. Ze moeten echter uitgevoerd worden om bijvoorbeeld spoorvernieuwing, nieuwe seinen of compleet nieuwe spoorgedeeltes aan te sluiten op bestaand spoor. Dit is dus iets waar echt groots en meeslepend over nagedacht wordt.

Op het moment komt het door de ingewikkelde logistiek dat er soms toch zaken vergeten of over het hoofd gezien worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar het blijven maar mensen ook, hè. Het blijft dus fijn als we de signalen specifiek en liefst nauwkeurig aan kunnen leveren bij deze mensen, dan kunnen ze hierop proberen bij te sturen.

(Het gebrek aan) Communicatie is oNS duidelijk en is meerdere malen aangegeven. Hier wordt aan gewerkt.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het kan blijkbaar niet anders. Er zijn werkzaamheden tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch/Tiel en tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Amstel. Deze werkzaamheden hebben uitstralingseffecten naar bijna heel Nederland. Er zijn al veel klachten over de communicatie.

Het wordt nog erger tussen 21 t/m 26 juli met vervangend busvervoer tussen ‘s-Hertogenbosch en Utrecht.

Wat ik heel vreemd vind is dat er gelijktijdig werkzaamheden zijn op twee plaatsen op dezelfde corridor.

Deze is jaarlijks terugkerend. In de (aanloop naar de) zomervakanties worden de langere projecten uitgevoerd. Daar wordt al erg lang (meer dan een jaar) van te voren over nagedacht, gepland, afgestemd door Prorail en de aannemerij en de vervoerders op het spoor. Natuurlijk snapt men daarbij dat dit (vaak vervelende) impact heeft op onze reizigers. Ze moeten echter uitgevoerd worden om bijvoorbeeld spoorvernieuwing, nieuwe seinen of compleet nieuwe spoorgedeeltes aan te sluiten op bestaand spoor. Dit is dus iets waar echt groots en meeslepend over nagedacht wordt.

Op het moment komt het door de ingewikkelde logistiek dat er soms toch zaken vergeten of over het hoofd gezien worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar het blijven maar mensen ook, hè. Het blijft dus fijn als we de signalen specifiek en liefst nauwkeurig aan kunnen leveren bij deze mensen, dan kunnen ze hierop proberen bij te sturen.

(Het gebrek aan) Communicatie is oNS duidelijk en is meerdere malen aangegeven. Hier wordt aan gewerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Dan kom ik toch weer met het punt dat we al veel vaker gemaakt hebben: doordat NS de uit de jaardienst geschrapte treinen niet meer laat zien in de reisplanner is het heel lastig om signalen van “vergeten” treinen door te geven omdat je heel gericht moet gaan zoeken.

Ik weet zeker dat de leden van de community heel graag signalen doorgeven. Maar met de huidige systematiek is dat bijna niet te doen. 

Toch is er duidelijk een tendens dat er meerdere werkzaamheden op dezelfde corridor uitgevoerd worden. Dat was een jaar of tien geleden taboe en het verbaast me dat NS daarmee akkoord gaat.

In de eerste plaats wordt er niet erg over nagedacht, anders was dit zo niet gebeurd. En durven jullie nu echt nog te beweren dat jullie werken aan de communicatie. Vorig jaar zijn er al zeer veel opmerkingen gemaakt inzake de werkzaamheden bij Leiden CS. Ook toen werd er gezegd dat de communicatie verbeterd zou worden. Nu klinken nog steeds de omroepen.

"reist u tussen Muiderpoort en Bijlmer Arena”plan dan uw reis in de App.

Nee ik reis niet tussen Muiderpoort en Bijlmer Arena, maar wel de helft van mijn treinen is verdwenen. Hoe kan dit dan?

Sinds deze week is de dienstregeling aangepast op t traject Den Bosch - Schiphol; aankondigingen hierover heb ik gemist. Ik rij dagelijks met de trein van Vught naar Amsterdam Zuid en nu blijkt mijn reistijd met 30 min toegenomen te zijn!! De directe aansluitingen zijn allemaal weg. Wachttijden lopen uiteen van 13 tot 28 min. Kan dat niet anders?

Het is ook gewoon pech - 4 keer per uur reed er afgelopen week een IC van Den Bosch naar Amsterdam (Bijlmer of verder naar zuid) - helaas alleen de trein waar de spinter uit Vught op aansluit rijdt slecht tot Utrecht :disappointed_relieved:

Badge +3

Het is ook gewoon pech - 4 keer per uur reed er afgelopen week een IC van Den Bosch naar Amsterdam (Bijlmer of verder naar zuid) - helaas alleen de trein waar de spinter uit Vught op aansluit rijdt slecht tot Utrecht :disappointed_relieved:

Maar dan kan je in Utrecht toch gewoon overstappen op de IC Schiphol die vanuit Nijmegen komt? Ik zie wel dat spoor 5/7 op dit moment niet gebruikt wordt, maar alles vanaf spoor 14 vertrekt. Dan heb je inderdaad een langere overstap.

Reputatie 4

Toch is er duidelijk een tendens dat er meerdere werkzaamheden op dezelfde corridor uitgevoerd worden. Dat was een jaar of tien geleden taboe en het verbaast me dat NS daarmee akkoord gaat.

Nog langer geleden waren buitendienststellingen van meer dan een weekend taboe. De combinatie van veiligheidspuristen en bezuinigers zijn een gouden team gebleken, die "het gaat nu eenmaal niet anders" als levensmotto hebben.

En sja, tegen wie gaat de NS protesteren? Tegen hun opdrachtgever?

Ik heb weleens nagedacht over het beginnen van een petitie hierover, een aantal jaar geleden leek ik echter nogal alleen in m'n onbegrip over werkzaamheden. Misschien over een paar jaar dat de degradatie groot genoeg is dat er wel voldoende onvrede is voor zoiets.

Reageer