Aanpassingen dienstregeling 2017

• 24 november 2016
  • 72 reacties
  • 5928 Bekeken

Reputatie 3
Zoals beloofd kom ik bij deze terug op verschillende opmerkingen over de dienstregeling hier op het forum, met name rond enkele vroege treinen en enkele treinen op zaterdag en zondag.

NS zal onderstaande wijzigingen van de dienstregeling 2017 zo snel mogelijk doorvoeren grotendeels al bij de start van de dienstregeling op 11 december. Deze wijzigingen betreffen correcties in de dienstregeling die wij hebben ontdekt via interne controles, op basis van input van reizigers op dit serviceforum en dankzij opmerkingen van reizigersorganisaties.

Doordat de wijzigingen op korte termijn worden doorgevoerd zullen de vertrektijden van deze treinen in sommige gevallen tot februari afwijken van de gele vertrekstaten. De digitale schermen op de stations en de reisplanner zullen 10 dagen van te voren wel de juiste vertrektijden aanbieden.

Rotterdam Centraal-Breda
NS is voornemens op zaterdag en zondag een extra vroege Intercity te rijden over de HSL-Zuid op het traject Rotterdam Centraal-Breda (treinserie 1100). Op zaterdag vertrekt deze trein om 6:11 uur (treinnummer 1119) en op zondag om 7:11 uur (treinnummer 1123). Dit is reeds zichtbaar in de reisplanner.

Grou-Jirnsum in avonduren
Per abuis werd station Grou-Jirnsum vanaf 22:00 niet meer bediend door de Intercity Den Haag Centraal-Lelystad Centrum-Zwolle-Leeuwarden (treinserie 1800), dit is reeds hersteld en zichtbaar in de reisplanner.

Amsterdam-Enkhuizen op zondag
Op zondag vertrekt de eerste Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen (treinserie 4500) om 8:06 uur (treinnummer 4520). Dat is een uur later dan in 2016. Dit wordt hersteld. Vanaf 18 december gaat de eerste Intercity weer vertrekken om 7:06 uur (treinnummer 4516).

Vroege verbindingen naar Schiphol maandag t/m vrijdag
Op Schiphol werken veel mensen in ploegendiensten. Zij zijn afhankelijk van de eerste aankomende verbindingen van NS. Door wijziging in de aansluitingen van dienstregeling 2017 en enkele minuten verschuivingen blijken reizigers uit de richting Alkmaar en Den Haag Centraal niet meer voor 6:00 uur op Schiphol aan te kunnen komen. Om deze reizigers toch net als in 2016 een vroege verbinding te bieden is NS voornemens de vertrektijden van twee Sprinters aan te passen:
• De eerste Sprinter Alkmaar-Haarlem-Amsterdam Centraal (treinnummer 4804) zal op maandag t/m vrijdag circa 2 minuten eerder vertrekken uit Alkmaar, Heiloo en Castricum om in Uitgeest om 5.17 uur een cross-platform aansluiting te kunnen bieden op de Sprinter richting Amsterdam Centraal-Woerden-Rotterdam Centraal (treinnummer 4019). Deze Sprinter biedt op zijn beurt in Zaandam een cross-platform aansluiting op de Sprinter Enkhuizen-Hoofddorp welke om 5.53 uur op Schiphol Airport aankomt (treinnummer 3317).
• De Sprinter Den Haag Centraal-Zwolle (treinnummer 4619) staat in Leiden 8 minuten stil. NS is voornemens de lange haltering voor deze specifieke trein te verkorten. Deze vroege trein zal hierdoor op het traject Leiden-Sassenheim-Nieuw Vennep-Hoofddorp-Schiphol Airport-Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal voor patroon rijden. Hierdoor kunnen reizigers met deze Sprinter uit de richting Den Haag om circa 5.51 uur op Schiphol Airport arriveren in plaats van om 5.58 uur.
Deze wijzigingen worden naar verwachting in de loop van januari 2017 doorgevoerd.

Lelystad – Zwolle op zaterdag
Op zaterdag ligt er tussen de eerste en tweede trein van Lelystad naar Zwolle die ook stopt in Dronten en Kampen-Zuid een interval van 70 minuten. De eerste trein is de Intercity Lelystad-Groningen welke vertrekt om 6:42 uur. De tweede trein is de Sprinter Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal-Dronten welke vertrekt om 7:54 uur (treinnummer 4621). Dit wordt hersteld. Vanaf start van de dienstregeling zal er op zaterdagen ook een Sprinter Lelystad-Zwolle vertrekken om 7:24 uur (treinnummer 4619).

Nijmegen-Arnhem op zondag
De Sprinter Wijchen-Zutphen (treinserie 7600) dient op zondag tussen Nijmegen en Arnhem elk half uur te rijden. NS is voornemens dit per start dienstregeling te herstellen. Defacto is dit per 25 december. De weken daarvoor is het niet mogelijk in verband met werkzaamheden tussen Nijmegen en Arnhem.

Den Helder-Schagen maandag t/m vrijdag
In de ochtendspits rijden in 2016 twee Intercity’s Schagen-Amsterdam-Maastricht vanaf Den Helder. In dienstregeling 2017 blijken deze treinen (treinnummer 827 en 829) per abuis te starten in Schagen in plaats van in Den Helder. NS is voornemens dit per start dienstregeling te herstellen.

Enkhuizen-Amsterdam maandag t/m vrijdag
De spitsintercity Enkhuizen-Amsterdam (treinserie 14500) staat in de ochtendspits lang op Hoogkarspel. NS is voornemens deze trein per start dienstregeling twee minuten later te laten vertrekken uit Enkhuizen, Bovenkarspel Flora en Bovenkarspel-Grootebroek. Hierdoor zijn veel spitsreizigers twee minuten sneller onderweg.

Spoorwijziging Schiphol Airport
Ten behoeve van het verbeteren van de transfer op station Schiphol is NS voornemens per start dienstregeling de spooropstelling van de Sprinter Hoofddorp-Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst (treinserie 5800), de Sprinter Hoofddorp-Hilversum-Utrecht Centraal (treinserie 5700) en de Intercity Schiphol Airport-Amersfoort Schothorst/Enschede (treinserie (1)1600) te wijzigen. De treinserie 5700 vertrekt dan van spoor 3 en de treinserie 5800 via spoor 1/2. Hierdoor zal treinserie (1)1600 1 minuut eerder vertrekken vanaf Schiphol Airport en zal treinserie 5700 1 minuut eerder vertrekken vanuit Hoofddorp.

Onderhoudsrooster Moerdijkbrug
Als gevolg van het onderhoudsrooster op de Moerdijkbrug kunnen vanaf 28 januari 2017 de volgende treinen niet rijden in de nacht van zaterdag op zondag. In deze nacht wordt extra onderhoud gepleegd om verstoringen rond de brug te voorkomen in afwachting van de vervanging van het spoor op de brug. NS zal zorgen voor vervangend busvervoer. Mogelijk leidt dit nog tot aanpassing van de vertrektijd van aansluitende treinen.

6687 Sprinter Breda-Dordrecht V: 00:39 A: 01:03
21452 Intercity Breda-Dordrecht (rijdt wel: Dordrecht-Rotterdam Centraal) V: 01:19 A: 01:40
21456 Intercity Breda-Dordrecht (rijdt wel: Dordrecht-Rotterdam Centraal) V: 02:19 A: 02:40
2282 Intercity Dordrecht-Roosendaal V:01:07 A: 01:39
21405 Intercity Dordrecht-Breda (rijdt wel: Breda-Eindhoven) V: 01:17 A: 01:34
6620 Sprinter Dordrecht-Breda V: 06:57 A: 07:22

Wijzigingen Utrecht Centraal-Hilversum-Almere Centrum
Bij de Sprinter Utrecht Centraal-Hilversum-Almere Centrum (treinserie 4900) blijkt bij de uitwerking op zaterdag tussen Hilversum en Almere Centrum slechts 1 trein per uur ingepland te zijn waar dit 2 treinen per uur moet zijn. Tevens blijken op zondag tussen Hilversum en Utrecht Centraal in deze treinserie 2 treinen per uur gepland te zijn waar dit 1 trein per uur moet zijn conform dienstregeling 2016.

Daarnaast geldt dat er enkele ochtendritten op zaterdag en zondag extra of minder zijn gepland ten opzichte van de dienstregeling 2016 waar het volgens onze adviesaanvraag aan u alleen de bedoeling was om ´s avonds na 20 uur wijzigingen aan te brengen. NS is daarom voornemens per wijzigingsblad februari (13 februari 2017) de dienstregeling op zaterdag en zondag van de treinserie 4900 aan te passen.

72 reacties

Reputatie 4
Jammer blijft dat de spitstreinen Den Bosch-Oss in de middag alleen op de tijden voor scholieren/studenten blijven afgestemd en niet op de tijden van de werkende forens.
Reputatie 7
Top, bedankt voor de terugkoppeling!
Reputatie 6
Badge +1
Ja, zeer bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling!
Een aantal punten waren hier al eerder langsgekomen. Vooral de reizigers naar Schiphol (met gewenste aankomst vóór zes uur) zullen hier erg blij mee zijn!

Wellicht goed om een paar dingen hiervan (vooral Schiphol) nog ergens op de website te communiceren?
Krijg een brief van NS over aangepaste dienstregeling: het traject Kampen_ zuid naar Amersfoort duurt straks10 minuten langer. Ook een manier om te verkopen dat de overstap in Zwolle nu 27 ! Minuten is..... kansloos dit
Blijft jammer dat de huidige sprinter van breda naar Utrecht gesplitst wordt in Den Bosch met 28 min overstap. Ik heb de brief ook mogen ontvangen. Daarin wordt de nieuwe overstap wel vermeld, maar "wijselijk" wordt over de overstaptijd gezwegen. Hier worden meer mensen de dupe van dan de NS denkt. Die gaan er fors op achteruit, om anderen een tijdswinst van misschien 5 minuten te bezorgen. Jammer
@Frank
Bedankt voor de terugkoppeling!
Mag ik ook weten wat het nut is van het verminderen van Sprinters tussen Apeldoorn - Enschede? Naar mijn weten (en ik zit er vaak) is het er nooit echt rustig. Ook zie ik het niet zitten om 18 minuten op Almelo te moeten wachten... iedere dag! Ik was zeer tevreden over de ns maar hier kan ik echt niet bij
Ik baal van de aanpassingen.
Reistijd op het trajedct Best-Utrecht gaat van 55 minuten naar een uur en zes minuten.
kost me bijna een half uur per dag extra...
Langere overstap, trein die in Boxtel een tijd geparkeerd wordt etc
Ben niet blij. Auto lonkt weer
Reputatie 3
Wim die lange overstap op 's-Hertogenbosch is inderdaad ongewenst maar wellicht heb je elders op dit forum al de uitgebreide discussies hierover gelezen. Er zijn door reizigers zelfs alternatieve dienstregelingen doorgerekend waarbij we uiteindelijk gezamenlijk tot de conclusie zijn gekomen dat het niet anders kan. Door een combinatie van veel factoren (goederentreinen, enkelspoor Ravenstein, gelijkvloerse aansluiting Vught, zeer drukke trajecten Breda-Tilburg en Utrecht-'s Hertogenbosch, brugopeningen, beschikbare wissels) is er helaas geen andere oplossing. De komende jaren wordt er gebouwd aan een nieuwe vrije kruising bij Vught, wie weet dat dit in de toekomst verbetering van de overstap mogelijk maakt maar daar valt nu nog niets over te zeggen.

Arjan: De overstap Kampen Zuid - Amersfoort is inderdaad lang. Wij hebben hier de afweging gemaakt dat er meer reizigers vanuit Kampen Zuid richting Almere en Amsterdam gaan dan richting Amersfoort. De reizigers richting Almere en Amsterdam krijgen een kortere reistijd door betere aansluitingen. Zo is een reis naar Schiphol 13 minuten sneller geworden en naar Amsterdam 9 minuten. Is een reis via station Kampen wellicht voor u een optie? De aansluiting vanuit Kampen naar Amersfoort is namelijk wel goed. Die reis is 5 minuten sneller dan de reis vanaf Kampen Zuid in dienstregeling 2016.
Reputatie 3
Naomi tussen Almelo en Enschede zitten in de sprinter in de daluren te weinig reizigers daarom is er voor gekozen om alleen nog in de spits door te rijden van Almelo naar Enschede. Buiten de spits rijdt deze trein alleen van Apeldoorn naar Almelo. Voor reizigers die met de Sprinter uit de richting Apeldoorn komen betekent dit inderdaad buiten de spits een langere reistijd. Wel zal er in februari een kleine aanpassing komen. Hierover kun je lezen in het volgende besluit van NS n.a.v. een advies van reizigersorganisaties: http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-248818-besluit-sprinter-almelo---e.aspx

Verder wordt er momenteel gestudeerd op aanpassingen in Twente aangezien in de dienstregeling die eind 2017 ingaat Syntus op de lijn Zwolle-Enschede zal gaan rijden. Hierdoor zullen mogelijk aansluitingen wijzigen. De exacte gevolgen zijn op dit moment nog niet aan te geven.

Aart: De langere reistijd tussen Best en Utrecht heeft te maken met de lastige puzzel in Brabant (zie mijn vorige post over de aansluiting in 's-Hertogenbosch richting Tilburg). Het komende jaar wordt er nieuwe sprinter materieel geïntroduceerd in Brabant (de Flirts) die iets sneller kunnen optrekken. We zijn nog aan het studeren of dit in de volgende dienstregeling tot verbeteringen kan leiden.
Dat over te weinig reizigers buiten de spits vind ik echt onzin. T is bijna altijd druk van 6 tot 18 in de trein tussen Apeldoorn en Enschede. Dat hij na 18 nog maar tussen Apeldoorn en Almelo rijdt is prima, maar om nou 3 kwart van de sprinters naar Enschede te schrappen lijkt me geen goed plan.
Goedemorgen Bart. Reis je dit traject zelf ook in de daluren, dus maandag t/m vrijdag van 6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur? De keuzes die zijn gemaakt bij het maken van de nieuwe dienstregeling zijn wel degelijk gebaseerd op cijfers en praktijk. Blijf in ieder geval vooral de druktemelder invullen, ook wanneer de nieuwe dienstregeling van start gaat!
Zeker, dat doe ik dagelijks. Ik neem zelf op dit traject 4x per dag de trein, en gewoon overdag is het na mijn mening wel vaak vol.
Fijn, Bart. Daar hebben we namelijk echt wat aan, die druktemeldingen. Ik blijf het zelf ook doen. Laat je ons begin het nieuwe jaar even weten hoe het is op jouw traject? Alle feedback is welkom.
Ik las dat Naomi het al aangaf over de drukte op het traject Enschede Apeldoorn. Ik woon zelf in Deventer Colmschate en als die trein er s'ochtends al aankomt dan is er gewoon een drukke trein. Ik reis veel op dit traject en ik moet bijna dagelijks staan in de trein. Dus ik begrijp helemaal niet hoe Ns of welke instantie op het idee komt dat dit een rustig traject is.

Ook lijkt mij het niet zo heel erg handig om de sprinters van Apeldoorn Enschede maar tot Almelo te laten rijden. Ik maak vaak gebruik als ik naar Enschede ga van de trein dit is vaak in de dal uren. Dan krijg ik dus een grotere overstap omdat de financiering van dit traject word stop gezet maar er kan wel meer tijd aan worden verspilt. Ik ben absoluut niet tevreden over het hele nieuwe idee van deze dienstregeling. Hiermee komt de NS de gewone reiziger te kort. Ik voel me persoonlijk ook tekort gedaan
Jammer blijft dat de spitstreinen Den Bosch-Oss in de middag alleen op de tijden voor scholieren/studenten blijven afgestemd en niet op de tijden van de werkende forens.

De tijden zijn gebaseerd op de drukke sprinters van de huidige dienstregeling. Deze zijn ook afgestemd op forensen want na 16:30 zijn er nauwelijks nog lessen. De treinen rijden tussen 16:00 en 18:00. De meeste forenzen zijn om 16:00 of 17:00 afgewerkt en kunnen de laatste extra sprinter makkelijk halen (17:42). Deze sprinter is er nu niet, en is dus een extraatje. (Bovendien zijn het gloednieuwe sprinters, met wifi, USB aansluitingen, stopcontacten en een toilet en niet meer de ouwe dubbeldekkers)
Reputatie 4
De tijden zijn gebaseerd op de drukke sprinters van de huidige dienstregeling. Deze zijn ook afgestemd op forensen want na 16:30 zijn er nauwelijks nog lessen. De treinen rijden tussen 16:00 en 18:00. De meeste forenzen zijn om 16:00 of 17:00 afgewerkt en kunnen de laatste extra sprinter makkelijk halen (17:42).
Een groot deel van de forensen die van deze sprinters gebruik maken zijn mensen die in Eindhoven of in de Randstad werken.Die zijn veelal pas na 18.00 uur in Den Bosch.
@sivan NS is goed. Ik laat bij de nieuwe dienstregeling me nog wel horen
De tijden zijn gebaseerd op de drukke sprinters van de huidige dienstregeling. Deze zijn ook afgestemd op forensen want na 16:30 zijn er nauwelijks nog lessen. De treinen rijden tussen 16:00 en 18:00. De meeste forenzen zijn om 16:00 of 17:00 afgewerkt en kunnen de laatste extra sprinter makkelijk halen (17:42).
Een groot deel van de forensen die van deze sprinters gebruik maken zijn mensen die in Eindhoven of in de Randstad werken.Die zijn veelal pas na 18.00 uur in Den Bosch.

Het aantal forensen uit Eindhoven naar Den Bosch Oost, Rosmalen en Oss West is niet zo groot. Forensen naar Oss zijn sneller met de intercity. Vanuit Utrecht zijn forensen naar Oss wel sneller. Ook deze groep is niet super groot. De sprinter is meestal al goed gevuld voordat de treinen uit Eindhoven en Utrecht arriveren in Den Bosch.
dus de "eerste treinreizigers" en "vroege dienst" schipholmedewerkers komende vanaf de stations den helder/den helder zuid/anna Paulowna/schagen/heerhugowaard en alkmaar noord hebben nog steeds pech?

nog steeds 18min overstaptijd op Zaandam om vervolgens toch te laat 0(0645) op je werk te komen?

beetje jammer dat er voor een grote groep reizigers niks gedaan kan worden...
en dan heb ik het alleen over de eerste trein (overstap) naar schiphol en niet eens over de andere aansluittijden naar schiphol of de terugweg....
Reputatie 2
Eigenlijk wel slim van NS: die nieuwe dienstregeling. Er zullen steeds meer reizigers klagen over het feit, dat er maar enkelspoor ligt bij Ravenstein. En zal er dus sneller een spoorverdubbeling komen.
Reputatie 3
Inmiddels kan ik melden dat de vroege verbindingen van Alkmaar naar Schiphol en vanaf Den Haag naar Schiphol al vanaf de start van de dienstregeling gerepareerd zullen zijn op de manier zoals gemeld in het eerste bericht en dus niet pas in de loop van januari. Het is alleen op dit moment nog niet zichtbaar in de reisplanner. Dat gebeurt zo spoedig mogelijk!
Reputatie 1
Dat is super goed nieuws voor de mensen die 's ochtends vroeg naar Schiphol reizen. Bedankt voor deze aanpassing.
Jammer dat de trein van Hoofddorp naar Den Haag central nog steeds in het weekend. Trein van 6.34, 13 minuten wachten in Leiden. Dus vanuit de andere kant aangepast maar niet hier. Dus veel te vroeg of veel te laat op mijn werk. Ook savonds laat nog steeds 13 minuten stilte staan in Leiden.
Geen snelle verbinding vanuit Den Haag naar Amsterdam lelylaan.
Dus vanaf morgen gaat voor mij de ramp dienst regeling in.
1 zeer ontevreden klant dat geen keuze heeft.
Grrr. Van Baarn richting Enschede 23 minuten overstap. Op deze manier is de trein geen alternatief meer en ga ik wel met de auto. Langere reistijd vind ik nog wel ok maar dit is geen overstappen meer.

Reageer