Aanpassingen dienstregeling 2017

• 24 november 2016
  • 72 reacties
  • 5928 Bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

De wijzigingen staan al op deze site: http://locov.nl/actueel/publicaties/ ook het advies van de consumentenorganisaties staat erbij, meer zit er voor februari niet in
In het nieuwste nummer van "Op de rails" van de NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen) staat een uitgebreid artikel over de huidige inzet van het NS en ander spoormaterieel in Nederland.
Bijna niet doorheen te komen, maar als je het leest wordt een hoop duidelijk waarom er zoveel overvolle treinen en vertragingen zijn.

De NVBS is geen consumenten organisatie waardoor er veel meer feiten dan emoties bij komen kijken (behalve natuurlijk als er materieel naar de sloop gaat 😃 )
Reputatie 3
Ach, er valt heel best doorheen te komen hoor. Michiel schrijft altijd leuke stukjes, en met de alinea's per materieel gerangschikt kom je er mijns inziens best uit. Moet je alleen even de treinenloop en treinseries weten, that's all.
Ligt niet aan Michiel, maar aan de ingewikkeldheid van de materieelinzet 😉
Chapeau voor de communicatie en inspraak in de dienstregeling. Helder qua terugkoppeling ook!
Tot mijn verrassing merkte ik dat de intercity van 17.48 naar Den Haag vanaf Amsterdam Zuid ineens vertrekt om 17.50 uur.
Nog steeds heel erg jammer dat ik niet meer op Duivendrecht in kan stappen. Hopelijk komt die in December weer terug zodat ik geen 18 minuten op Schiphol hoef te wachten of met de metro vanaf Zuid naar de Bijlmer moet. Twee haltes vanaf Duivendrecht was mooi.... de aangeboden reis met 2x overstappen is 90% van de gevallen niet mogelijk. .....
Reputatie 3
Nope, de stop in Duivendrecht mag U definitief vergeten.
En waarom dan jan-mark? Het perron van Amsterdam Zuid leent zich absoluut niet voor de honderden reizigers die daar nu uitstappen om naar Duivendrecht te reizen. Trappen zijn overvol en overstappen naar het andere perron is een crime. Voorheen 4x per uur (2× sprinter 2× IC) een service naar Duivendrecht, nu 0 keer vanuit Den Haag Centraal......
Reputatie 3
NS vindt dat de stop die de IC Lelystad - Dordrecht maakt op Duivendrecht, afdoende is. Een extra stop te Duivendrecht door de IC naar het Noorden is huns inziens dus overbodig.
Tja.....triest!
Reputatie 6
Badge
Een paar weken terug waren er anders in de avond speciaal treinen met eindhalte Duivendrecht.
De NS gaf destijds aan dat men verwachte dat na de opening van de Noord/Zuidlijn een deel van de reizigers voortaan in Amsterdam Zuid zou gaan overstappen i.p.v. Duivendrecht. Een paar maanden nadat de NS die plannen bekendmaakte werd de opening van die metro echter uitgesteld naar 2018....
Ja zo lust ik er nog wel wat: Toen mijn werkgever erover nadacht om naar Amsterdam Zuid-Oost te verhuizen vanuit Den Haag (in 2005/2006) hield de NS ons een worst voor: De Utrechtboog zou stoppen op Bijlmer Arena. Zover is het ook nooit gekomen. De Utrechtboog die er reed van Den Haag via Duivendrecht en Weesp naar Utrecht is geschrapt. Kortom: ik heb hoop dat de overstap naar Bijlmer vanaf Schiphol misschien wat korter gaat worden ipv 18 minuten, of dat de trein weer gaat stoppen op Duivendrecht...... Hopen mag toch?
Wat bedoel je precies? De treinen die door de Utrechtboog rijden stoppen gewoon op Bijlmer. Er is alleen een beetje rare dienstregeling hier, vanuit Utrecht vertrekken de intercity's netjes om de 15 minuten, maar in Amsterdam Zuid is dit opeens een 12/18 interval geworden doordat twee van de vier treinen blijkbaar als een oud omatje rijden en er langer over doet.
Wat bedoel je precies? De treinen die door de Utrechtboog rijden stoppen gewoon op Bijlmer. Er is alleen een beetje rare dienstregeling hier, vanuit Utrecht vertrekken de intercity's netjes om de 15 minuten, maar in Amsterdam Zuid is dit opeens een 12/18 interval geworden doordat twee van de vier treinen blijkbaar als een oud omatje rijden en er langer over doet.

De Utrechtboog zou van Den Haag via Amsterdam Bijlmer naar Utrecht rijden. Daar is Den Haag-Duivendrecht-Weesp-Utrecht van gemaakt en nu.......niks meer. Ja ik kan via Utrecht naar Bijlmer maar dan moet ik een kwartier wachten. Als ik via Schiphol ga moet ik 18 minuten wachten. Voor velen die naar Bijlmer reisden was de stop in Duivendrecht een uitkomst omdat je dan twee haltes met de metro kon (die iedere 7 minuten rijdt) in plaats van wachten op een trein....... Maar ik heb hier al veel teveel over gezeurd, nu wacht ik tot de NS gewoon wel aardig gaat worden voor de forensen uit Den Haag......
Reputatie 3
Sorry, maar dan hebt U de Utrechtboog verkeerd geïnterpreteerd. De Utrechtboog is en was bedoeld om rechtstreekse treinen tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer, Zuid en Schiphol te laten rijden. Niet meer en niet minder. Duivendrecht heeft hier dus vrijwel niks mee te maken. De enige link is dat met de opening van de Utrechtboog er geen IC's Utrecht - Amsterdam meer op Duivendrecht stopten, maar verder is er geen relatie.
Sprinter Enkhuizen-Hoofddorp welke om 5.53 uur op Schiphol Airport aankomt (treinnummer 3317)
Het blijft jammer dat in de dienstregeling van 2018 deze trein nog steeds niet op zondag rijdt.
er wordt in een eerder bericht in dit forum dat er veel mensen in ploegendiensten op Schiphol werken, juist daarom zijn deze mensen er bij gebaad dat deze trein ook op zondag rijdt.
Daarnaast zijn ook de passagiers die van Schiphol vertrekken ook gebaat bij deze trein op zondag.
Ja ik pleit al langer voor betere bereikbaarheid van Schiphol. Niet alleen de randstad heeft te maken met een onstabiele dienstregeling met Schiphol tijdens de vroege uren. Schijnt dat er meerdere vroege treinen niet rijden naar Schiphol tijdens de weekeinden. Men zou moeten nadenken over de 24 uurs economie die gaande is op een luchthaven van grote omvang. Medewerkers die afhankelijk zijn van de trein, met name die in ploegendiensten werken, moeten vaak noodgedwongen andere alternatieven zelf uitzoeken als ze op tijd op Schiphol willen zijn. Treinen die iets voor 6 uur aankomen maken al een hoop reizigers blij, laat staan als vliegtuigpassagiers al rond 5 uur aanwezig kunnen zijn voor een vlucht die rond 7 uur gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Het argument van een 24-uurs economie is begrijpelijk maar NS heeft ook te maken met de NS-economie. Een voorbeeld: een trein om 5.00 uur vanuit Enkhuizen op zondagmorgen voor pak 'm beet 15 Schiphol-medewerkers is zo verliesgevend dat NS (dat geen subsidie krijgt van de overheid) daar niet aan kan beginnen.

Daarnaast is Schiphol ook niet uniek: organisatoren van festivals en evenementen staan ook ieder weekend bij NS te bedelen om extra treinen 's nachts zonder zelf de portemonnee daarvoor te willen trekken.

Veel grote bedrijven met 24-uurs ploegendiensten organiseren overigens zelf busvervoer in de regio of eisen bij sollicitatie dat men over eigen vervoer moet beschikken. Je kunt de luchthaven hier wellicht ook eens op aanspreken.
Reputatie 2
Het argument van een 24-uurs economie is begrijpelijk maar NS heeft ook te maken met de NS-economie. Een voorbeeld: een trein om 5.00 uur vanuit Enkhuizen op zondagmorgen voor pak 'm beet 15 Schiphol-medewerkers is zo verliesgevend dat NS (dat geen subsidie krijgt van de overheid) daar niet aan kan beginnen. NS krijgt weldegelijk subsidie van de overheid, alleen gebeurd dat indirect. De overheid subsidieert namelijk hevig de aanleg, gebruik en onderhoud van het spoor middels bijdragen aan ProRail. Hierdoor hoeft NS veel minder te betalen voor het gebruik van het spoor. Zonder die (indirecte) subsidies van de overheid was NS verlieslatend in plaats van een winstgevend bedrijf.
Reputatie 7
Badge +3
Een flink deel van wat ProRail besteed is niet voor spoorwegdoeleinden. Bijv. overwegen, verkeerstunnels onder en bruggen over het spoor, etc. zijn in principe voor rekening van het wegverkeer maar lopen via het budget van ProRail omdat die als enige op en rond het spoor mag werken.
Reputatie 3
[quote=Tamzin]Het argument van een 24-uurs economie is begrijpelijk maar NS heeft ook te maken met de NS-economie.

Vroege treinen zitten voller als treinen die nog laat op de avond en midden op de dag rijden. De meeste passagiers zitten in de spits.
Reizigers die op werkdagen ervoor kiezen om voor de spits uit te reizen worden gestraft met een langere reistijd en treinen die overal stoppen. Je ziet op dat moment (als de auto files voor de tunnels staan en kennelijk vol met potentiële treinreizigers) treinen stilstaan op stations en overal stoppen (elk station).

Daarom vind ik het bijzonder dat de NS zich hierop niet aanpast en de reiziger een langere reistijd aanbied.
In 1997 deed ik 45 minuten Schagen-Haarlem en vise versa enkele reis en nu met vertrektijd 05:52 uur een reis van 1 uur en 15 minuten.
Ik zie graag een reactie van de NS zelf hoe de NS het spoor weer sneller maakt.
Waarom kon dit in 1997 wel en waarom nu niet meer.

Reageer