Aanpassingen dienstregeling 2017

  • 24 november 2016
  • 72 reacties
  • 5927 Bekeken

Reputatie 3
Zoals beloofd kom ik bij deze terug op verschillende opmerkingen over de dienstregeling hier op het forum, met name rond enkele vroege treinen en enkele treinen op zaterdag en zondag.

NS zal onderstaande wijzigingen van de dienstregeling 2017 zo snel mogelijk doorvoeren grotendeels al bij de start van de dienstregeling op 11 december. Deze wijzigingen betreffen correcties in de dienstregeling die wij hebben ontdekt via interne controles, op basis van input van reizigers op dit serviceforum en dankzij opmerkingen van reizigersorganisaties.

Doordat de wijzigingen op korte termijn worden doorgevoerd zullen de vertrektijden van deze treinen in sommige gevallen tot februari afwijken van de gele vertrekstaten. De digitale schermen op de stations en de reisplanner zullen 10 dagen van te voren wel de juiste vertrektijden aanbieden.

Rotterdam Centraal-Breda
NS is voornemens op zaterdag en zondag een extra vroege Intercity te rijden over de HSL-Zuid op het traject Rotterdam Centraal-Breda (treinserie 1100). Op zaterdag vertrekt deze trein om 6:11 uur (treinnummer 1119) en op zondag om 7:11 uur (treinnummer 1123). Dit is reeds zichtbaar in de reisplanner.

Grou-Jirnsum in avonduren
Per abuis werd station Grou-Jirnsum vanaf 22:00 niet meer bediend door de Intercity Den Haag Centraal-Lelystad Centrum-Zwolle-Leeuwarden (treinserie 1800), dit is reeds hersteld en zichtbaar in de reisplanner.

Amsterdam-Enkhuizen op zondag
Op zondag vertrekt de eerste Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen (treinserie 4500) om 8:06 uur (treinnummer 4520). Dat is een uur later dan in 2016. Dit wordt hersteld. Vanaf 18 december gaat de eerste Intercity weer vertrekken om 7:06 uur (treinnummer 4516).

Vroege verbindingen naar Schiphol maandag t/m vrijdag
Op Schiphol werken veel mensen in ploegendiensten. Zij zijn afhankelijk van de eerste aankomende verbindingen van NS. Door wijziging in de aansluitingen van dienstregeling 2017 en enkele minuten verschuivingen blijken reizigers uit de richting Alkmaar en Den Haag Centraal niet meer voor 6:00 uur op Schiphol aan te kunnen komen. Om deze reizigers toch net als in 2016 een vroege verbinding te bieden is NS voornemens de vertrektijden van twee Sprinters aan te passen:
• De eerste Sprinter Alkmaar-Haarlem-Amsterdam Centraal (treinnummer 4804) zal op maandag t/m vrijdag circa 2 minuten eerder vertrekken uit Alkmaar, Heiloo en Castricum om in Uitgeest om 5.17 uur een cross-platform aansluiting te kunnen bieden op de Sprinter richting Amsterdam Centraal-Woerden-Rotterdam Centraal (treinnummer 4019). Deze Sprinter biedt op zijn beurt in Zaandam een cross-platform aansluiting op de Sprinter Enkhuizen-Hoofddorp welke om 5.53 uur op Schiphol Airport aankomt (treinnummer 3317).
• De Sprinter Den Haag Centraal-Zwolle (treinnummer 4619) staat in Leiden 8 minuten stil. NS is voornemens de lange haltering voor deze specifieke trein te verkorten. Deze vroege trein zal hierdoor op het traject Leiden-Sassenheim-Nieuw Vennep-Hoofddorp-Schiphol Airport-Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal voor patroon rijden. Hierdoor kunnen reizigers met deze Sprinter uit de richting Den Haag om circa 5.51 uur op Schiphol Airport arriveren in plaats van om 5.58 uur.
Deze wijzigingen worden naar verwachting in de loop van januari 2017 doorgevoerd.

Lelystad – Zwolle op zaterdag
Op zaterdag ligt er tussen de eerste en tweede trein van Lelystad naar Zwolle die ook stopt in Dronten en Kampen-Zuid een interval van 70 minuten. De eerste trein is de Intercity Lelystad-Groningen welke vertrekt om 6:42 uur. De tweede trein is de Sprinter Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal-Dronten welke vertrekt om 7:54 uur (treinnummer 4621). Dit wordt hersteld. Vanaf start van de dienstregeling zal er op zaterdagen ook een Sprinter Lelystad-Zwolle vertrekken om 7:24 uur (treinnummer 4619).

Nijmegen-Arnhem op zondag
De Sprinter Wijchen-Zutphen (treinserie 7600) dient op zondag tussen Nijmegen en Arnhem elk half uur te rijden. NS is voornemens dit per start dienstregeling te herstellen. Defacto is dit per 25 december. De weken daarvoor is het niet mogelijk in verband met werkzaamheden tussen Nijmegen en Arnhem.

Den Helder-Schagen maandag t/m vrijdag
In de ochtendspits rijden in 2016 twee Intercity’s Schagen-Amsterdam-Maastricht vanaf Den Helder. In dienstregeling 2017 blijken deze treinen (treinnummer 827 en 829) per abuis te starten in Schagen in plaats van in Den Helder. NS is voornemens dit per start dienstregeling te herstellen.

Enkhuizen-Amsterdam maandag t/m vrijdag
De spitsintercity Enkhuizen-Amsterdam (treinserie 14500) staat in de ochtendspits lang op Hoogkarspel. NS is voornemens deze trein per start dienstregeling twee minuten later te laten vertrekken uit Enkhuizen, Bovenkarspel Flora en Bovenkarspel-Grootebroek. Hierdoor zijn veel spitsreizigers twee minuten sneller onderweg.

Spoorwijziging Schiphol Airport
Ten behoeve van het verbeteren van de transfer op station Schiphol is NS voornemens per start dienstregeling de spooropstelling van de Sprinter Hoofddorp-Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst (treinserie 5800), de Sprinter Hoofddorp-Hilversum-Utrecht Centraal (treinserie 5700) en de Intercity Schiphol Airport-Amersfoort Schothorst/Enschede (treinserie (1)1600) te wijzigen. De treinserie 5700 vertrekt dan van spoor 3 en de treinserie 5800 via spoor 1/2. Hierdoor zal treinserie (1)1600 1 minuut eerder vertrekken vanaf Schiphol Airport en zal treinserie 5700 1 minuut eerder vertrekken vanuit Hoofddorp.

Onderhoudsrooster Moerdijkbrug
Als gevolg van het onderhoudsrooster op de Moerdijkbrug kunnen vanaf 28 januari 2017 de volgende treinen niet rijden in de nacht van zaterdag op zondag. In deze nacht wordt extra onderhoud gepleegd om verstoringen rond de brug te voorkomen in afwachting van de vervanging van het spoor op de brug. NS zal zorgen voor vervangend busvervoer. Mogelijk leidt dit nog tot aanpassing van de vertrektijd van aansluitende treinen.

6687 Sprinter Breda-Dordrecht V: 00:39 A: 01:03
21452 Intercity Breda-Dordrecht (rijdt wel: Dordrecht-Rotterdam Centraal) V: 01:19 A: 01:40
21456 Intercity Breda-Dordrecht (rijdt wel: Dordrecht-Rotterdam Centraal) V: 02:19 A: 02:40
2282 Intercity Dordrecht-Roosendaal V:01:07 A: 01:39
21405 Intercity Dordrecht-Breda (rijdt wel: Breda-Eindhoven) V: 01:17 A: 01:34
6620 Sprinter Dordrecht-Breda V: 06:57 A: 07:22

Wijzigingen Utrecht Centraal-Hilversum-Almere Centrum
Bij de Sprinter Utrecht Centraal-Hilversum-Almere Centrum (treinserie 4900) blijkt bij de uitwerking op zaterdag tussen Hilversum en Almere Centrum slechts 1 trein per uur ingepland te zijn waar dit 2 treinen per uur moet zijn. Tevens blijken op zondag tussen Hilversum en Utrecht Centraal in deze treinserie 2 treinen per uur gepland te zijn waar dit 1 trein per uur moet zijn conform dienstregeling 2016.

Daarnaast geldt dat er enkele ochtendritten op zaterdag en zondag extra of minder zijn gepland ten opzichte van de dienstregeling 2016 waar het volgens onze adviesaanvraag aan u alleen de bedoeling was om ´s avonds na 20 uur wijzigingen aan te brengen. NS is daarom voornemens per wijzigingsblad februari (13 februari 2017) de dienstregeling op zaterdag en zondag van de treinserie 4900 aan te passen.

72 reacties

Reputatie 3
[quote=Tamzin]Het argument van een 24-uurs economie is begrijpelijk maar NS heeft ook te maken met de NS-economie.


Vroege treinen zitten voller als treinen die nog laat op de avond en midden op de dag rijden. De meeste passagiers zitten in de spits.
Reizigers die op werkdagen ervoor kiezen om voor de spits uit te reizen worden gestraft met een langere reistijd en treinen die overal stoppen. Je ziet op dat moment (als de auto files voor de tunnels staan en kennelijk vol met potentiële treinreizigers) treinen stilstaan op stations en overal stoppen (elk station).

Daarom vind ik het bijzonder dat de NS zich hierop niet aanpast en de reiziger een langere reistijd aanbied.
In 1997 deed ik 45 minuten Schagen-Haarlem en vise versa enkele reis en nu met vertrektijd 05:52 uur een reis van 1 uur en 15 minuten.
Ik zie graag een reactie van de NS zelf hoe de NS het spoor weer sneller maakt.
Waarom kon dit in 1997 wel en waarom nu niet meer.
Reputatie 7
Badge +3
Een flink deel van wat ProRail besteed is niet voor spoorwegdoeleinden. Bijv. overwegen, verkeerstunnels onder en bruggen over het spoor, etc. zijn in principe voor rekening van het wegverkeer maar lopen via het budget van ProRail omdat die als enige op en rond het spoor mag werken.
Reputatie 2
Het argument van een 24-uurs economie is begrijpelijk maar NS heeft ook te maken met de NS-economie. Een voorbeeld: een trein om 5.00 uur vanuit Enkhuizen op zondagmorgen voor pak 'm beet 15 Schiphol-medewerkers is zo verliesgevend dat NS (dat geen subsidie krijgt van de overheid) daar niet aan kan beginnen. NS krijgt weldegelijk subsidie van de overheid, alleen gebeurd dat indirect. De overheid subsidieert namelijk hevig de aanleg, gebruik en onderhoud van het spoor middels bijdragen aan ProRail. Hierdoor hoeft NS veel minder te betalen voor het gebruik van het spoor. Zonder die (indirecte) subsidies van de overheid was NS verlieslatend in plaats van een winstgevend bedrijf.
Reputatie 7
Badge +3
Het argument van een 24-uurs economie is begrijpelijk maar NS heeft ook te maken met de NS-economie. Een voorbeeld: een trein om 5.00 uur vanuit Enkhuizen op zondagmorgen voor pak 'm beet 15 Schiphol-medewerkers is zo verliesgevend dat NS (dat geen subsidie krijgt van de overheid) daar niet aan kan beginnen.

Daarnaast is Schiphol ook niet uniek: organisatoren van festivals en evenementen staan ook ieder weekend bij NS te bedelen om extra treinen 's nachts zonder zelf de portemonnee daarvoor te willen trekken.

Veel grote bedrijven met 24-uurs ploegendiensten organiseren overigens zelf busvervoer in de regio of eisen bij sollicitatie dat men over eigen vervoer moet beschikken. Je kunt de luchthaven hier wellicht ook eens op aanspreken.
Ja ik pleit al langer voor betere bereikbaarheid van Schiphol. Niet alleen de randstad heeft te maken met een onstabiele dienstregeling met Schiphol tijdens de vroege uren. Schijnt dat er meerdere vroege treinen niet rijden naar Schiphol tijdens de weekeinden. Men zou moeten nadenken over de 24 uurs economie die gaande is op een luchthaven van grote omvang. Medewerkers die afhankelijk zijn van de trein, met name die in ploegendiensten werken, moeten vaak noodgedwongen andere alternatieven zelf uitzoeken als ze op tijd op Schiphol willen zijn. Treinen die iets voor 6 uur aankomen maken al een hoop reizigers blij, laat staan als vliegtuigpassagiers al rond 5 uur aanwezig kunnen zijn voor een vlucht die rond 7 uur gaat.
Sprinter Enkhuizen-Hoofddorp welke om 5.53 uur op Schiphol Airport aankomt (treinnummer 3317)
Het blijft jammer dat in de dienstregeling van 2018 deze trein nog steeds niet op zondag rijdt.
er wordt in een eerder bericht in dit forum dat er veel mensen in ploegendiensten op Schiphol werken, juist daarom zijn deze mensen er bij gebaad dat deze trein ook op zondag rijdt.
Daarnaast zijn ook de passagiers die van Schiphol vertrekken ook gebaat bij deze trein op zondag.
Reputatie 3
Sorry, maar dan hebt U de Utrechtboog verkeerd geïnterpreteerd. De Utrechtboog is en was bedoeld om rechtstreekse treinen tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer, Zuid en Schiphol te laten rijden. Niet meer en niet minder. Duivendrecht heeft hier dus vrijwel niks mee te maken. De enige link is dat met de opening van de Utrechtboog er geen IC's Utrecht - Amsterdam meer op Duivendrecht stopten, maar verder is er geen relatie.
Wat bedoel je precies? De treinen die door de Utrechtboog rijden stoppen gewoon op Bijlmer. Er is alleen een beetje rare dienstregeling hier, vanuit Utrecht vertrekken de intercity's netjes om de 15 minuten, maar in Amsterdam Zuid is dit opeens een 12/18 interval geworden doordat twee van de vier treinen blijkbaar als een oud omatje rijden en er langer over doet.

De Utrechtboog zou van Den Haag via Amsterdam Bijlmer naar Utrecht rijden. Daar is Den Haag-Duivendrecht-Weesp-Utrecht van gemaakt en nu.......niks meer. Ja ik kan via Utrecht naar Bijlmer maar dan moet ik een kwartier wachten. Als ik via Schiphol ga moet ik 18 minuten wachten. Voor velen die naar Bijlmer reisden was de stop in Duivendrecht een uitkomst omdat je dan twee haltes met de metro kon (die iedere 7 minuten rijdt) in plaats van wachten op een trein....... Maar ik heb hier al veel teveel over gezeurd, nu wacht ik tot de NS gewoon wel aardig gaat worden voor de forensen uit Den Haag......
Wat bedoel je precies? De treinen die door de Utrechtboog rijden stoppen gewoon op Bijlmer. Er is alleen een beetje rare dienstregeling hier, vanuit Utrecht vertrekken de intercity's netjes om de 15 minuten, maar in Amsterdam Zuid is dit opeens een 12/18 interval geworden doordat twee van de vier treinen blijkbaar als een oud omatje rijden en er langer over doet.
Ja zo lust ik er nog wel wat: Toen mijn werkgever erover nadacht om naar Amsterdam Zuid-Oost te verhuizen vanuit Den Haag (in 2005/2006) hield de NS ons een worst voor: De Utrechtboog zou stoppen op Bijlmer Arena. Zover is het ook nooit gekomen. De Utrechtboog die er reed van Den Haag via Duivendrecht en Weesp naar Utrecht is geschrapt. Kortom: ik heb hoop dat de overstap naar Bijlmer vanaf Schiphol misschien wat korter gaat worden ipv 18 minuten, of dat de trein weer gaat stoppen op Duivendrecht...... Hopen mag toch?
De NS gaf destijds aan dat men verwachte dat na de opening van de Noord/Zuidlijn een deel van de reizigers voortaan in Amsterdam Zuid zou gaan overstappen i.p.v. Duivendrecht. Een paar maanden nadat de NS die plannen bekendmaakte werd de opening van die metro echter uitgesteld naar 2018....
Reputatie 6
Badge
Een paar weken terug waren er anders in de avond speciaal treinen met eindhalte Duivendrecht.
Tja.....triest!
Reputatie 3
NS vindt dat de stop die de IC Lelystad - Dordrecht maakt op Duivendrecht, afdoende is. Een extra stop te Duivendrecht door de IC naar het Noorden is huns inziens dus overbodig.
En waarom dan jan-mark? Het perron van Amsterdam Zuid leent zich absoluut niet voor de honderden reizigers die daar nu uitstappen om naar Duivendrecht te reizen. Trappen zijn overvol en overstappen naar het andere perron is een crime. Voorheen 4x per uur (2× sprinter 2× IC) een service naar Duivendrecht, nu 0 keer vanuit Den Haag Centraal......
Reputatie 3
Nope, de stop in Duivendrecht mag U definitief vergeten.
Tot mijn verrassing merkte ik dat de intercity van 17.48 naar Den Haag vanaf Amsterdam Zuid ineens vertrekt om 17.50 uur.
Nog steeds heel erg jammer dat ik niet meer op Duivendrecht in kan stappen. Hopelijk komt die in December weer terug zodat ik geen 18 minuten op Schiphol hoef te wachten of met de metro vanaf Zuid naar de Bijlmer moet. Twee haltes vanaf Duivendrecht was mooi.... de aangeboden reis met 2x overstappen is 90% van de gevallen niet mogelijk. .....
Chapeau voor de communicatie en inspraak in de dienstregeling. Helder qua terugkoppeling ook!
Ligt niet aan Michiel, maar aan de ingewikkeldheid van de materieelinzet 😉
Reputatie 3
Ach, er valt heel best doorheen te komen hoor. Michiel schrijft altijd leuke stukjes, en met de alinea's per materieel gerangschikt kom je er mijns inziens best uit. Moet je alleen even de treinenloop en treinseries weten, that's all.
In het nieuwste nummer van "Op de rails" van de NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen) staat een uitgebreid artikel over de huidige inzet van het NS en ander spoormaterieel in Nederland.
Bijna niet doorheen te komen, maar als je het leest wordt een hoop duidelijk waarom er zoveel overvolle treinen en vertragingen zijn.

De NVBS is geen consumenten organisatie waardoor er veel meer feiten dan emoties bij komen kijken (behalve natuurlijk als er materieel naar de sloop gaat 😃 )
De wijzigingen staan al op deze site: http://locov.nl/actueel/publicaties/ ook het advies van de consumentenorganisaties staat erbij, meer zit er voor februari niet in
Reputatie 3
Aanpassingen gaan bijna altijd in als het nieuwe wijzigingsblad ingaat, in dezen is dat 13 februari. Nog even wachten dus.
Reputatie 2
Welke aanpassingen in de dienstregeling zijn er nu daadwerkelijk gerealiseerd. En wanneer komt het aanpassingenblad uit?
Het id vanaf sep 2016 al klote! Elkekeer op welke dag dan ook dat jemoet reizen tussen zuphen en zwolle altijd vertraging en dan red je nooit je overstap kan je weer een half uur wachten.. Terug weg lelystad nasr zwolle zelfde probleem.. Ze geven je 5 min overstap tijd masr word er wl aan de mensen gedacht die niet snel kunnen lopen of rennen?? Nee want wacht maar lekker met je kind 3 kwartier in de kou.. Nog even en betaal hlemaal niks meer. Ns word duurder en de treinen worden minder!!

Reageer