aanpassingen na versoepelen maatregelen

Gisteren las ik in de volkskrant hoe de NS zich voorbereid op de nieuwe situatie per 1 juni.

Mag ik een suggestie geven. Mijn man (vitaal beroep)  werkgever heeft pasje gemaakt dat hij moet reizen.. Zoets kan bij NS ook.Iedereen reist met een OV implanteer dit op de OV kaart. Vraag essentieler reizigers zich te melden. Pas de OV kaart van deze mensen aan. Check je in dan krijg jij groen licht. De niet essentiële reizigers zonder " corona tievoeging"  krijgen dus rood licht en kunnen het perron niet betreden. School/ werk zou verklaring moeten afgeven zodat conducteur bij twijfel kan controleren. 

Ja dit kost tijd, maar hebben we niet juist nu laten zien hoe inventief we kunnen zijn?

Perrons indelen is lastig zegt men, snap ik. Maar ik zie op tv dat pijlen, info stickers etc  erg hoog geplaatst worden. Boven een (draai)deur ipv van juist op ooghoogte op de (draai)deur. / muur etc.   

In/ uitstappen ; plaats grote rode stikcker op ene deur  en blauwe eenrichting pijl op de volgende, ook looproute in de trein zelf kun je ook regelen met de bekende blauwe 1 richtig of rode verbodsstickers. 

Men wil wel, maar we denken nog niet genoeg na. Nieuw gedrag moet je mensen aanleren. En zolang er geen vaccin is moeten we helaaa leren leven met regeltjes. Lastig ja. Onmogelijk NEE, 

12 reacties

Goedemiddag sanera en welkom op de NS Community! 

Ik snap je suggestie zeker, maar de uitvoering ervan wordt een stuk lastiger. Een van de problemen die ik zie aan je idee, is het feit dat je te maken hebt met mensen die niet de contractant zijn van hun eigen abonnement. De contractant kan in wezen een niet vitaal beroep hebben en de kaarthouder weer wel. Maar aankomende week start een pilot, die wel enigszins aansluit bij jouw idee. Er wordt namelijk vanaf maandag een pilot gestart waarin reizigers hun reis kunnen registreren. De mensen met een vitaal beroep krijgen eerder de mogelijkheid om dit te registreren en kunnen aan de hand hiervan besluiten om wel of niet te gaan reizen. Ook wordt voor ons inzichtelijk op welke trajecten er meer materieel nodig is. Daarnaast is er ook op een groot deel van onze stations al maatregelen genomen. Hier kan je er meer over lezen

Reputatie 5

Zoets kan bij NS ook.Iedereen reist met een OV implanteer dit op de OV kaart. Vraag essentieler reizigers zich te melden. Pas de OV kaart van deze mensen aan. Check je in dan krijg jij groen licht. De niet essentiële reizigers zonder " corona tievoeging"  krijgen dus rood licht en kunnen het perron niet betreden.

Alstublieft mevrouw, ik heb respect voor uw mening en vergeef me de gedachte die ik heel eventjes had maar u absoluut niet verwijt: ’voor joden verboden’  Ik ben er van overtuigd dat uw bedoelingen goed zijn en u serieus meedenkt hoe we dit probleem kunnen oplossen, maar ik mag toch echt hopen dat we niet op deze toer gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is dat nu een reactie @Fr-Arn ? Reageer dan niet. Iemand heeft een suggestie en dan reageer je zo.

@sanera Goed dat je meedenkt, veel werknemers hebben een werkpasje en straks als steeds meer bedrijven de medewerkers weer fysiek in het bedrijf willen hebben zal de trein drukker worden. Maar praktisch zitten er nog wat haken en ogen aan. Wat te doen met iemand die afhankelijk is van de trein om naar een ziekenhuis te gaan?

Natuurlijk wil niemand deze situatie. Maar helaas blijven er mensen die vinden dat regels er niet voor hen zijn... kijk maar wat er gister en vandaag gebeurde. Ook ik gebruik de trein graag voor recreatieve doeleinden maar nu dus even niet. Er zullen meer situaties zijn die onder essentiële reizen vallen dan erk/ scholen die ik als voorbeeld noemde. 

Reputatie 2

Alstublieft mevrouw, ik heb respect voor uw mening en vergeef me de gedachte die ik heel eventjes had maar u absoluut niet verwijt: ’voor joden verboden’  Ik ben er van overtuigd dat uw bedoelingen goed zijn en u serieus meedenkt hoe we dit probleem kunnen oplossen, maar ik mag toch echt hopen dat we niet op deze toer gaan.

Maar ik hoor in je opmerking geen suggestie hoe het dan volgens jou zou moeten. En ten aanzien van je vergelijking, pas op voor Godwins Law. 

Naar mijn mening komen we niet om het gegeven heen dat onze spoorwegen in de huidige omstandigheden haar rol van openbaar vervoer niet naar behoren kan vervullen. Simpelweg omdat de capaciteit daarvoor door die omstandigheden niet afdoende is. Geen keuzes maken is vragen om conflict situaties. Geen keuzes maken is de verantwoordelijkheid bij de reizigers neerleggen. Dit is weerbarstig omdat reizigers allemaal een eigen definitie van “noodzakelijk” maken. Met de chaos die al die individuele keuzes van reizigers op dat spoorwegsysteem uitoefenen verschuift de verantwoordelijkheid naar de uitvoerenden in de treinen en op de stations. Deze uitvoerenden hebben geen antwoord op plotseling te grote groepen reizigers die zich in treinen en stations voordoen.

Die verantwoordelijkheid moet wat mij betreft terug naar onze beleidsmakers. Die moeten keuzes gaan maken hoe ons kreupel gemaakte openbaar vervoer moet worden ingezet om Nederland te faciliteren. Nederland, niet per se de Nederlanders, want we hebben hier misschien geen noodtoestand (gelukkig niet) maar het land staat wel in survival mode.

Reputatie 2

Kan er niet een systeem komen waarbij vitale beroepen voorrang hebben en de rest moet reserveren? Evt door een vitaal beroep voorang te geven met reserveren en een noodcapaciteit zo dat als treinen uitvallen deze groep wel met een andere trein mee kan . Scholen/ziekenhuizen zouden ook voorrangscodes kunnen geven voor noodzakelijke bezoeken 

Er komt 40 procent capaciteit dus er is ruimte over maar niet voor iedereen  zeker in het weekend is er ruimte over want er zijn geen examens en minder ziekenhuis afspraken/behandelingen  .

Lijkt me zeer lastig om te bepalen wat wel en niet noodzakelijk is bij bijv mantelzorg . Moet een conducteur of instantie dat bepalen? Zon grensgeval zou kunnen optreden met bijvoorbeeld met bezoek aan eenzaame ouderen/gehandicapten . De een vind dit noodzakelijk de ander niet

Een redelijk grote groep vind dat verpleegtehuizen op termijn open moeten voor bezoek omdat er ook naar kwaliteit van leven gekeken moet worden. De verpleeghuizen kunnen dan mogelijk uiteindelijk  weer open misschien maar er zullen genoeg situaties zijn waar Dan gezegd wordt tegen de cliënt : helaas uw kinderen/familie hebben geen auto dus u krijgt voorlopig tot misschien wel een jaar alsnog geen bezoek.  Zelfde geldt voor alleenwonende ouderen/gehandicapten/kwetsbaren .langdurige eenzaamheid kan er ook weer voor zorgen dat het slechter gaat met deze mensen en ze meer zorg nodig hebben en dus extra druk op de zorg . In het weekend is er voor dit soort gevallen best ruimte over . In de spits dan weer niet. 

Lastig als er dit soort keuzes gemaakt moeten worden dus als er ruimte over is laat dan mensen reizen . Geen plekje meer over vandaag? Dan een andere keer 

Reputatie 5

Wat is dat nu een reactie @Fr-Arn ? Reageer dan niet. Iemand heeft een suggestie en dan reageer je zo

Ik geef toe dat het een ongelukkige gedachte was, maar ik heb het in alle eerlijkheid vermeld en daarbij uitdrukkelijk gezegd dat het absoluut geen verwijt was naar de auteur toe. Sorry, maar ik vind het echt niet kunnen om mensen te verbieden om gebruik te maken van het OV. Ontraden? Oké. Te druk, nu niet maar mogelijk volgende trein wel? Oké. Maar helemaal altijd verbieden? Dat mag niet gebeuren. Dan tast je de persoonlijke vrijheid van iemand teveel aan. Je weet niet wat er achter zo’n reis kan zitten, het kan heel belangrijk voor die persoon zijn, misschien heeft hij/zij wel geen auto enz..enz..

Reputatie 5

En ten aanzien van je vergelijking, pas op voor Godwins Law. 

Ik kende Goodwins Law niet, dus even opgezocht en nu snap ik wat je bedoelt. Klopt wel een beetje wat die man zegt, maar ik hou me daar altijd verre van. Ik heb de auteur ook verder niets verweten of wat dan ook, het was een terloopse gedachte die ik eventjes had en op had geschreven. Graag het hierbij laten en laten we ons nu verder richten op de discussie zelf.

Reputatie 3

Zoets kan bij NS ook.Iedereen reist met een OV implanteer dit op de OV kaart. Vraag essentieler reizigers zich te melden. Pas de OV kaart van deze mensen aan. Check je in dan krijg jij groen licht. De niet essentiële reizigers zonder " corona tievoeging"  krijgen dus rood licht en kunnen het perron niet betreden.

Verwerpelijk, ongepast en abject, bah!

Reputatie 5

Alsjeblieft geen pasjes om te kunnen reizen. Of speldjes. En helemaal geen reserveringen. Misbruik staat op de loer en wie gaat dat controleren. 

Heeft u of u man een vitaal beroep dan mag je de trein gebruiken als het echt niet anders kan. Maar ga je op uitje bijv dagje naar Amsterdam dan NIET doen Dat mag niet Er is nu ook ingezet dat je een boete kan krijgen van €95 als je met de trein gaat zonder vitaal beroep,

heb ik u geholpen. Ja? Goed dan zeg ik tot ziens of tot de volgende vraag.

GR Justin S.

Reputatie 5

Een boete voor niet noodzakelijke reizen? Dat wist ik niet. Hoe controleer je dat?

Reageer